henkg Posted September 15, 2021 Share Posted September 15, 2021 @fre3ke schreef in haar blog dd. 6 september dat zij al geplukt had. Ras: Regent (blauwe wijndruif). Ik ga mijn Rondo (blauwe wijndruif) ergens tussen nu en volgende week plukken. Nu ca. 17 Brix (dat is goed voor 9,3 % alcohol, zonder suikertoevoeging). ^ Hier een gedeelte van twee Rondo stokken. De meeste lage bladeren heb ik al weggeknipt. De nieuwe aanplant (3x, ook Rondo) draagt nog weinig. Wel een prima Brix-waarde: 21. O ja: toegepaste snoeiwijze: Cordon. Hoe staat het met jullie pluk (van welk ras), dit jaar? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swa Posted September 15, 2021 Share Posted September 15, 2021 Hier staat maar één poot dat oud genoeg is om druiven te geven. Jammer genoeg zit er sinds 2 jaar een ziekte op. Dus ook dit jaar niks nada eetbaars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 15, 2021 Share Posted September 15, 2021 solaris, lekker zoet, cordon op zuiden, twee weken geleden geplukt en gesapt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted September 15, 2021 Share Posted September 15, 2021 Mijn druivenoogst is door de suzukivlieg volledig mislukt dit jaar dus er valt niks te oogsten.. Ik heb de trossen laten hangen voor de merels die het al dagen druk hebben met het leegvreten van de druivelaars. Al of niet suzukivlieg maakt voor een merel blijkbaar niets uit. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted September 15, 2021 Share Posted September 15, 2021 Wij hebben nog niks geoogst. Die op de patio zijn wel lekker maar op de pergola zijn ze nog te wisselend in smaak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted September 16, 2021 Share Posted September 16, 2021 (edited) De Boskoop glorie (waarschijnlijk) eten we af en toe een tros van sinds twee weken, ze zijn dit jaar wel iets minder zoet. De druivenlaar staat tegen een muur op het zuidoosten, vanaf 15u wel schaduw. Een gedeelte van de trossen moeten afdekken tegen de merels, gelukkig is de druivenlaar al ouder dan 20 jaar en hangt er genoeg aan. Edited September 16, 2021 by simonvb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted September 16, 2021 Author Share Posted September 16, 2021 Willen jullie ook het druivenras vermelden? Tussen vroeg- en laat afrijpende rassen zit ongeveer een maand verschil. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mastert Posted September 16, 2021 Share Posted September 16, 2021 Mijn broers Boskoop Glorie, oogsten we al 10 dagen. Staat de hele dag in de zon, als er zon is tenminste. Mijn Boskoop Glorie is nog niet helemaal rijp, staat ook minder in de zon. Mijn Blue Muscat en Witte Muskaat daar snoepen we ook alleen nog maar van. Veel fruit is dit jaar bij mij minder ver. Verleden jaar was bij mij althans, een beter fruitjaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted September 16, 2021 Share Posted September 16, 2021 Heb de Boskoop Glorie 3weken geleden al geplukt en alle druiven zijn al op opgesmikkeld. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted September 16, 2021 Share Posted September 16, 2021 Hier is ook alles al op of verwerkt. Ras: vermoedelijk boskoop glorie. Staat tegen een warme muur en dat scheelt een hoop. Onze druif loopt ongeveer een maand voor op de druif die bij een collega staat en dat zijn beide stekken van dezelfde plant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted September 16, 2021 Share Posted September 16, 2021 Voor mijn 3 druivelaars geldt dat de vruchtzetting door het koude voorjaar beduidend slechter was dan eerdere jaren. Minder en kleinere trossen bij alle 3. Muscat blue: eerdere jaren oogsttijd eind augustus, dit jaar 1-2 weken later, nu hangen er nog enkele trossen. Minder zoet en meer zuur dan vorig jaar. Rosetta (rose): eerdere jaren oogsttijd medio september, begint op smaak te komen. Fanny (wit): eerdere jaren oogsttijd eind september, nog smakeloos. Tegen vogel-/wespenvraat en Suzukivlieg gebruik ik vlies-zakjes. De zakjes medio augustus geplaatst maar eind augustus (tijdelijk) verwijderd omdat door het soppige weer botrytis opkwam. Toen de zakjes weg waren is in een paar dagen tijd een deel van de druiven geroofd ... dus maar weer geplaatst. Al met al een flink tegenvallend druivenjaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted September 18, 2021 Author Share Posted September 18, 2021 Vandaag mijn Rondo geplukt, gekrent, gekneusd. Netto 4,5 kilo. Daarna pecto-enzym en gist toegevoegd. Gemeten Brixwaarde pulp: 18,0. Goed voor 10% alcohol. (over een paar dagen uitrekenen hoeveel suiker erbij moet om op 13% te komen). A.s. maandag komt daar ongeveer 1,5 kilo Cabernet cortis bij, nu effe geen zin meer aan. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted September 18, 2021 Share Posted September 18, 2021 Het is inderdaad veel werk, de druiven verwerken, dat valt altijd tegen. 4,5 kilo zal zo'n 3 liter opleveren, dat haal ik net niet dit jaar. Ik denk qua Brix wel hetzelfde als jii, slappe hap. Maar ik ga geen suiker toevoegen want mijn druiven hebben te weinig aroma en body daarvoor. Ik ga voor een jonge wijn dit jaar. Heb daarvoor wel de verkeerde gist gebruikt. Welke gist gebruik je? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nieuw Posted September 19, 2021 Share Posted September 19, 2021 Van mij is helemaal niks overgebleven terwijl ik 2 planten er van heb. Haha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuintjes Posted September 21, 2021 Share Posted September 21, 2021 Wij hebben een sauvignon blanc in de tuin waar veel aan zat dit jaar. Echter heb ik er ook wat meeldauw in gehad. Ook bij het oogsten kwam ik wat aangetaste druiven tegen waar meeldauw op zat. Deze hebben we wel mee in het sap gedaan die we nu hebben staan gisten. Het stinkt echter veel meer dan voorheen en er drijven witte, beetje slijmerige klonten op het sap, na vier dagen gisten. Gaat dit fout? En kan dat door de meeldauw komen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuintjes Posted September 21, 2021 Share Posted September 21, 2021 Of kan het gewoon een teveel aan gist zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted September 26, 2021 Author Share Posted September 26, 2021 @Tuintjes: Geen idee wat dat slijmerige is, al na 4 dagen gisten. Temperatuur zal wel hoog genoeg zijn (>= 20 graden). Wel ruim genoeg bubbels in het waterslot? (Of minstens een beetje schuim bij de open pulp vergisting?). Het is zaak om de vergisting zo snel mogelijk op gang te krijgen, zodat het afvalgas CO2 een beschermend dekentje geeft, tegen zuurstof inslag. Ook de ontstane alcohol helpt tegen infecties van buitenaf. @fre3ke: De gist die ik gebruik: "Arsegan Premium wijngist, voor Bordeaux rood/wit". Van Braumarkt. Niks bijzonders dus, maar ook niet verkeerd. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted September 26, 2021 Author Share Posted September 26, 2021 Zo. Dit topic ging over wanneer druivenplukken 2021. Met mijn moderator-pet op zie ik niet graag dat een topic opeens over heel andere zaken gaat. In dit geval kan het wel, gezien het overzienbaar aantal reacties. Dus: Mijn Rondo en een beetje Cabernet cortis hebben 8 dagen op pulp gegist, Rondo geeft veel kleur en tannine af. Fred Lorsheijd adviseert voor Rondo: 5 dagen op pulp. Voor sommige andere rassen wordt tot 3 weken aanbevolen! Adhv de gemeten Brix-waarde heb ik uitgerekend hoeveel suiker er bij moest, om aan 12,5% alcohol te komen. 460 gram. Eerste suikergift van 230 gram na 4 dagen, tweede tijdens/vlak na het persen. Vandaag geperst in mijn persje. Oud Youtube filmpje: Buuv Rianne geeft hier een demo, met precies hetzelfde persje dat ik al eerder had: Staat nu in een 5 L gistfles, met waterslot. En nu een tijdje wachten, overhevelen en iets bijvullen met goedkope (maar wel lekkere) koopwijn. (Gaandeweg ook even zuur meten, om evt. iets te ontzuren met neerslagkalk) Na een jaar weet ik of de wijn te drinken is, of rijp voor de gootsteen. 1 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted September 26, 2021 Share Posted September 26, 2021 Gisteren was ik bij een wijngaard in Lelystad. Daar hing de Rondo nog aan de stokken, was nog net niet oogstrijp. De Regent zag er net zo slecht uit als bij mij, onregelmatige rijping, vrijwel geen blad meer. Ik geloof dat ze hem helemaal niet gaan oogsten omdat de kwaliteit dit jaar zo bedroevend is. Het was een excursie van de Wijnbouwers der Lage Landen. Ik heb waanzinnig veel geleerd en een leuke dag gehad. Ik kan het lidmaatschap aanbevelen. Nog even verder off-topic 😬 Ik heb dit jaar te kort pulpgegist. En ik kreeg mijn fles niet vol, ik heb toch maar aangevuld met vlierbessiroop, dus extra suiker net als jullie. Ik moet nu wel gistvoeding toevoegen. @henkg, zuurmeting tijdens/na de gisting geeft een vertekend beeld door opgelost koolzuur, heb ik begrepen. Het moet voor de gisting. Het verbruik van zuur door de gist is in de meeste gevallen te verwaarlozen, en na de gisting verlies je verder smaakstoffen door de kalk. En 460 gram suiker op 4,5 liter is dat niet wat veel om hem van 10 naar 12,5 procent te krijgen? 17 gram per liter per procentpunt reken ik altijd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted September 26, 2021 Share Posted September 26, 2021 6 uren geleden, henkg zei: @Tuintjes: Geen idee wat dat slijmerige is, al na 4 dagen gisten. Temperatuur zal wel hoog genoeg zijn (>= 20 graden). Wel ruim genoeg bubbels in het waterslot? (Of minstens een beetje schuim bij de open pulp vergisting?). Het is zaak om de vergisting zo snel mogelijk op gang te krijgen, zodat het afvalgas CO2 een beschermend dekentje geeft, tegen zuurstof inslag. Ook de ontstane alcohol helpt tegen infecties van buitenaf. @fre3ke: De gist die ik gebruik: "Arsegan Premium wijngist, voor Bordeaux rood/wit". Van Braumarkt. Niks bijzonders dus, maar ook niet verkeerd. Il Molino instant droge gist bij AH. Appelsientje Sap, suiker en gist staan nu drie weken lichtjes te bubbelen. Ervaringen met instant dry yeast varieren nogal, van grofweg 7-17% alcohol. Dr. Ötker gist is ook verkrijgbaar, maar welke heeft hoogste weerstand tegen alcohol en produceert het meeste.... Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted September 27, 2021 Author Share Posted September 27, 2021 Over mijn suikertoevoeging van 460 gram: Het gedeelte Cabernet cortis had een lagere Brix-waarde dan de Rondo. Even rekenen (volume-gecorrigeerd) gaf 460 gram suiker om tot 12,5% alcohol te komen. En ja, 17 gram suiker per liter geeft 1 procentpunt alcohol. Over ontzuren. Ja, ideaal is vooraf (zegt men). Toch heb ik ervoor gekozen om zo snel mogelijk de gisting te starten. Ik wil wijn, geen azijn. En ontzuren is nu misschien niet nodig, maar dat weet ik pas later. Over gist: broodgist kan wel, voor een allereerst klein experimentje met b.v. appelsap uit een pak. Zo maak je kennis met de praktijk. Maar ook voor wijn uit appelsap zou ik toch echt een wijngist gebruiken. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 27, 2021 Share Posted September 27, 2021 Ik heb van de week geplukt. Glenora, Sovereign coronation en een onbekende rode pitloze druif. De vogels waren al flink bezig dus ik moest wel (of afdekken/beschermen). Weinig oogst dit jaar, ik denk ook door verkeerd snoeien. De Glenora had denk ik last van die suzuki fruitvlieg? De Sovereign had mooiere volle dikke trossen. En de onbekende rode druif had losse trosjes met kleine besjes. Die waren in de vorige jaren veel mooier. Ik heb ontsapt met de sapcentrifuge en het staat nu te bubbelen om er daarna wijnazijn van te maken. Er hangen nu nog witte druiven met pitjes, 2 andere planten hebben niets gedaan. 1 daarvan (Himrod) is flink kapot gevroren dit voorjaar, die was ook nog vrij jong. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted October 12, 2021 Author Share Posted October 12, 2021 Mijn gistende rode wijn van Rondo en een beetje Cabernet cortis, aangezoet tot een te bereiken alcoholpercentage van 12,5%: Start pulpgisting: 20 september, na 8 dagen (Rondo geeft heel snel kleur en tannine af) geperst en in gistingsfles. Nu, in totaal drie weken later, een monster genomen: Krachtig, zeer donker van kleur, ruim voldoende tannine, geen zoet meer, nog ietsje aan de zure kant. Maar ontzuren zal niet nodig zijn, een deel van het zuur verdwijnt gedurende de tijd. Morgen voorzichtig overhevelen en een beetje aanvullen, daarna een half jaartje wegzetten op het beste plekje in mijn huis. En dan bottelen en het eerste echte proeven ... Ik ben lang niet ontevreden. O ja: je leest hier en daar dat in NL nu pas de druivenpluk is begonnen. Mijn Rondo rijpt vroeg af, en staat ook nog eens zeer beschut op het ZW. O ja (2): eind februari/begin maart ga ik de Rondo weer snoeien. Dan blijven er weer 10-tallen stukken snoeihout over. Iemand interesse, tegen enkel verzendkosten? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 13, 2021 Share Posted October 13, 2021 Mijn Mitzurinski is volledig verfruitvliegt..oid ik weet niet wat; de vruchten hangen er verschrompeld bij als lege washandjes( ik had eigenlijk een ander beeld in mijn hoofd, ik lees op dit moment teveel Wolkers geloof ik😅) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted October 14, 2021 Share Posted October 14, 2021 scrotum??? Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts