Geplaatst: 20 maart 20223 j Het zal niet voor heel Nederland gelden, maar wij hadden een lekker natte middag. Woestijnstof verdwenen van auto en zonnepanelen, en de al snel drogende bovenlaag van de tuin is weer vochtig. Na deze regen en met de zon en warmte van de komende week verwacht ik dat de bloemen en kruiden die we in de afgelopen dagen hebben gezaaid snel zullen opkomen. Het onkruid ook, vrees ik.
Geplaatst: 20 maart 20223 j Hier drie druppels. Ik had in anticipatie de regenton zo leeg mogelijk gemaakt 🙄. Die bleef dus leeg. Ook het stof zit nog overal. Wel een lekker middagzonnetje hier, tegen de verwachting in.
Geplaatst: 20 maart 20223 j Deze voormiddag viel hier smeltende sneeuw, wat later overging in surieuze dikke sneeuwvlokken. . kademiddag een stralend lentezonnetje.... Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀
Geplaatst: 21 maart 20223 j Hier weer net niks mee gepakt qua regen dus de kleine plantjes en de zaden maar weer een lekkere plens gegeven. Helaas begint het water in de sloot van het complex ook vrij laag te staan nu, tijd dat ze weer wat water binnen laten. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 21 maart 20223 j Hier ligt het ook al zeer droog. Dit weekend zo goed als niets gehad behalve een tiental sneeuwvlokjes.
Geplaatst: 22 maart 20223 j Auteur Regensom van de laatste 30 dagen hier: 4 mm. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 25 maart 20223 j De weersverwachting wijzigt nog vaker dan de stemming van de vrouw.Keek ik nou vanochtend of vanmiddag in de weerapp (Weeronline)? Zag toen dat komende nacht het koudste was met 2 graden in de nacht. Daarna oplopend en vanaf volgende week niet kouder dan 5 graden 's nachts.Net keek ik weer, en in de nacht van 2 op 3 april voorspellen ze nu 1 graad... Heb ik net alle yakon en aardperen enzo vanuit de berging in de tuin gezet (yakon onderop en de aardperen daarboven, nog geen groei te zien), en plannen gemaakt om de fruitboom onderstammen morgen in de tuin te zetten als de laatste koude nacht voorbij is (staan nu op zolder ivm enten) om plaats te maken voor andere planten op zolder. Komen ze nu met deze akelige voorspelling. Hopelijk wordt het niet zo'n koud jaar als vorig jaar, met temperaturen vlak boven het vriespunt in mei. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 26 maart 20223 j De laatste koude nacht in maart...? facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 26 maart 20223 j Wishful thinking. Maar het zag er veelbelovend uit... Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 26 maart 20223 j Weer Saharazand onderweg: ‘Geen spectaculaire beelden, wel kans op vieze auto’ | Instagram | AD.nl De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 27 maart 20223 j Hier in Limburg is het weer opletten, kans op matige vorst. Je ziet in de tuincentra ook alsmaar vroeger plantjes verschijnen en gekocht worden die er niet tegen kunnen en veel te vroeg in de tuin worden gezet.
Geplaatst: 27 maart 20223 j Hier nog steeds elke nacht vorst (-5 graden), wat dat betreft loopt het seizoen hier wat achter helaas. Maar zo is het elk jaar.
Geplaatst: 27 maart 20223 j Niet alleen bij jou @Flup, matige nachtvorst in april of zelfs begin mei is hier ook in Limburg heel normaal. Een periode van warm weer zoals nu in maart zorgt er soms voor dat mensen dat wel eens durven vergeten en is ook vaak niet zo goed omdat sommige planten te vroeg uitlopen en nadien bevriezen, o.a. eerste vruchtaanzetting vijg en scheuten kiwibes gaan bij mij weer bevriezen als dit uitkomt. Ik heb liever wat langer koud en nadien geen nachtvorst meer, dan is de kuststreek misschien beter af , weliswaar iets lagere temperaturen in de lente, maar minder kans of nachtvorst en minder extremen, behalve voor de wind dan. 27 maart 20223 j aangepast door redzebra
Geplaatst: 27 maart 20223 j 7 uren geleden, redzebra zei: dan is de kuststreek misschien beter af Helaas komt de nachtvorst bij oostenwind of windstilte en de invloed van de zee is dan alleen merkbaar als de wind daaroverheen is geweest of vlak bij de zee. Wij hebben toch ook vaak nog late nachtvorst, alleen minder koud als in het oosten of diepe zuiden. Regelmatig ook nog na IJsheiligen. Maar door zelf ouder te worden wordt je soms ook wijzer en houd je je kruid droog. Er staat al veel in mijn tuintje, maar alles kan tegen de vorst, behalve straks de (aardbeien) bloesem. Maar daar kan je niet veel aan doen. De afgelopen dagen ben ik veel in het duin geweest, en daar is het meeste ook nog in rust. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 30 maart 20223 j heel benieuwd naar het weer dat ze afgeven voor donderdag 31 maart & vrijdag 1 april.... sneeuw die zelfs zou kunnen blijven liggen.. ik zit er in elk geval niet echt op te wachten. Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀
Geplaatst: 30 maart 20223 j Neeee -5 en sneeuw... de helft van mijn fruitbomen staat al in bloei. Balen dit, na die prachtige dagen.
Geplaatst: 30 maart 20223 j Hopenlijk heeft de bloesem er weinig last van. Hier zou het volgens het weer wel boven 1graden blijven. Maar wel windkracht 5op donderdag windkracht 6 op zondag.
Geplaatst: 30 maart 20223 j Ik blijf erbij dat Boskoop in een zwart gat ligt.In de nacht van zaterdag op zondag wordt er -2 verwacht (Weeronline). Zondag maar windkracht 3. Donderdag en vrijdag wel windkracht 5. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 30 maart 20223 j Misschien toch maar provisorische bescherming bedenken voor de kiwibesplantjes, de rest geloof ik wel onder een laagje sneeuw. De fruitbomen bloeien zo enorm rijk dat er vast wel wat overblijft. Die kou i.c.m. wind is vooral een dingetje. De plantjes zijn dusdanig klein dat ik er een omgekeerde speciekuip op kan zetten, dan staan ze wel drie dagen donker, zou dat uit maken? 🤔 Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 31 maart 20223 j Iemand die weet of de jonge vruchten van mijn abrikozenboom nog kunnen bevriezen? Tot nog toe beschermde ik de boom, die tegen de zuidgevel geleid is, met gaatjesplastiek. Bij mooi weer haalde ik de plastiek eraf. Momenteel is de boom uitgebloeid, maar er hangen al knikkerdikke vruchten aan. Is het nodig om deze nog te beschermen of kunnen deze tegen nachtvorst?
Geplaatst: 31 maart 20223 j Amandel gaat dat echt niet leuk vinden. Dan valt alles er af. Toch zonde dus als het even kan, snel afdekken.
Geplaatst: 31 maart 20223 j Dat wordt dus flink klussen dit weekend: gras zo kort mogelijk afmaaien, grond open leggen waar dat kan en vele emmers water opgieten. Maar dit helpt (ongeveer 2 graden) alleen bij lichte (uit)stralingsvorst bij windstil weer. Er zijn nu modellen die -4 geven.... dat is dus exit kiwioogst, heb nog wel enige hoop dat t met de hoogstam pitfruitsoorten goed komt.
Geplaatst: 31 maart 20223 j Ik zal morgen eens op de tuin kijken hoe het er voor staat, ben er al 6 dagen niet geweest.Hier in de huistuin staan wel alle fruitbomen in bloei, in de moestuin liepen de peren achter bij de huistuin maar de pruim juist voor. De kers was toen ook nog niet uitgelopen. Maar in een week kan veel gebeuren...Reminder, morgen nietmachine meenemen om eventueel vliesdoek om de bomen te nieten waar dat kan. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.