Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag gezaaid of geplant? 2022

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@Adrielle. Als je op  youtube zoekt op wintersowing, vind je enige ,amerikaanse , info. 
 Zaaien in de winter  (wat Patrijs doet) is iets anders dan  winterzaaien. Het eerste doe je in kas, platte bak of binnen.

Het tweede staat gewoon buiten, in mini- kasjes.

Ik heb als experiment, ui, prei, tagetes en zonnebloem gezaaid.

• Like 1
Geplaatst:
4 hours ago, Adrielle said:

@Flup wat zaai je zoal bij winterzaaien?

Het is een experiment, dit jaar doe ik dat voor het eerst. Ga wat kolen en bloemen zaaien, misschien nog prei. Verder niks. Of het een succes wordt, kan ik ook niet zeggen, heb geen idee nog.

• Like 1
Geplaatst:
23 minuten geleden, Amrutten zei:

Zaaien in de winter  (wat Patrijs doet) is iets anders dan  winterzaaien. Het eerste doe je in kas, platte bak of binnen.

Het tweede staat gewoon buiten, in mini- kasjes.

Ik heb tot nu toe buiten, in de platte bak en onder cloches (plastic kapjes) gezaaid.

In mijn optiek gebeurt er bij die laatste twee hetzelfde als in een mini-kasje.

Ik zie ook weinig verschil tussen het gebruik van cloches en de platte bak, alleen buiten gaat het nu wat trager, maar ook daar groeit nu bijv. jonge rucola, veldsla, spinazie en sla.  E vorig jaar ook tuiboontjes, alleen wel wat trager.

• Like 1
Geplaatst:

Gisteren voorgezaaid in onverwarmde serre in gepaste potjes:

- ZomerPrei

- Ijsbergsla
- Romeinse sla
- Bonte barbarakers

- Testje met Australische Gele sla omdat die normaal toch later komt

Geplaatst:

Volgens deze methode wortelen (chantenay) gezaaid in mijn kas.

Ga dit ook doen op mijn veldje t.z.t.

Ergens bij 6:40 komt men eindelijk to the point !

Ik hou jullie op de hoogte.

• Like 6
Geplaatst:

Kiemtesten, nu al 3 x 24 soorten groenten.

Heb al mogen aanschouwen dat zelf gekweekt en geoogst Mosterdzaad van toch zeker >10 jaar geleden nog steeds binnen drie dagen kiemt. :classic_ohmy:

• Like 4
Geplaatst: (aangepast)

Een deel van mijn op 16-1 gezaaide paprikas komt niet op. Daarom de weigeraars in deno gezaaid voor  kiemcheck.

aangepast door Amrutten
Geplaatst:

Geplant in de lage kas: een dozijn Little Gem sla, dat is de tweede lichting de eerste groeit al in de platte bak.

Daar ook vier rijen raapsteeltjes gezaaid. De eerste lichting in de platte bak komt net boven.

De krat met preiplantjes ook in de lage kas gezet samen met het krat Aguadulce tuinbonen tweede lichting die nu aan het kiemen is. (even gespiekt of het goed gaat🤫).

150 pootuitjes Centurion in de volle grond gezet.

Dat mag officieel vanaf februari bij gunstig weer maar die Centurions weten dat toch niet. 😁

• Like 5
Geplaatst:

Vandaag maar de 3 zoete aardappelen geplant . Op de grond gelegd en 1/3 aangevuld met grond . Zou van elke plant zeker een 20 jonge plantjes willen dus dit duurt wel even daarom nu al geplant en bij te veel plantjes steeds meer kandidaten om deze te planten . 

Geplaatst:

Prei farinto (winterprei, ik heb 2 soorten prei maar beide winterprei) gezaaid, evenals ui roja de niort en Rijnsburger 5, en rode bosui red ninja. Staan nu wel klaar om binnen te kiemen, daarna naar buiten als het niet vriest. Koude bak of kas heb ik helaas niet.

Ik heb ook 2 bakken van 40 gaats met potgrond gevuld, twijfel om 1 of beide bakken te vullen met peper en paprika. 8 rassen (5 stuks van elk) of 16 rassen. Ik heb 9 rassen peper en 11 rassen paprika (plus de gele, oranje en rode gewone paprika en de snackpaprika's ook in die kleuren).

• Like 2
Geplaatst:

Prei gezaaid in piepschuim bak in de kas, 2 soorten: blauwgroene herfst en zwitserse reuzen.

Verder buiten in de koude bak wat vroege pluksla en raapstelen. In de kas, peterselie verplaatst. Ook wat radijzen gezaaid en door duiven aangevreten snijbiet naar binnen gehaald in de hoop dat het nog wat oogst geeft. 

• Like 3
Geplaatst:
20 uren geleden, appelvrouw zei:

Tuinkers op een watje

image.jpg

staat hier ook zo standaard op de vensterbank! LEKKER!

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Geplaatst:

Tuinbonen staan in de planning, maar moet eerst nog de knofook, uien, tulpen. Wegen ziek zwak en misselijk nog niet aan toegekomen. 

• Like 1
Geplaatst:

Lekker bezig geweest in het zonnetje, net voorjaar. 5 soorten paprika gezaaid en 5 peper. Ook de Pepino en bieslook alvast gedaan, hopelijk dit jaar wel bruikbare oogst van de eerste. 

Met geluk staan kijken hoe de eerste Canna is opgedoken. De Phlox was al druk in groei, dus die is nu niet meer alleen. Ook wat stekjes en babies aan kamerplanten verpot.

Geplaatst: (aangepast)

ik ging prei zaaien, blijk ik enkel winterprei in huis te hebben... verder niets gedaan ... 

of jawel toch, 

mijn zaden op keukenpapier gelegd bij wijze van kiemtest.

aangepast door Karietje

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...