Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag gezaaid of geplant? 2022

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@Mellie Toch niet de kas met de ratten? Wil je ze weer terug hebben?

Ik heb vandaag mijn bestelling van de Tuinen van Weldadigheid binnen gekregen. Meteen de 3 rassen aardperen in potjes gepoot. Ze staan nu in de schuur in de achtertuin, de gemeente heeft nog steeds niets aan de beschoeiing langs de sloot gedaan, eerst was het december, toen januari, maar ondertussen is het al bijna februari.
Twijfel nog over de Ulluco, Oca en Mashua. Misschien nu oppotten en in de onverwarmde schuur overwinteren, of in de schuur bewaren en als het gaat vriezen dan (tijdelijk) binnen bewaren zolang het vriest. In het eerste geval staan ze dan een meter van de grond in isolerende tuinaarde.
De yacon had ik al eerder opgepot (wegens schimmel in de stronk), en staat wel op de grond in tuinaarde.

Geplaatst:
@Mellie Toch niet de kas met de ratten? Wil je ze weer terug hebben?

Helaas heb ik maar 1 kleine kas, dus ja, de enige kas
Maar…! ik heb maanden terug alweer, een week lang wel uuuuuurenn de tuinslang in een holletje gehad. Dompelpomp aan en gaan. Liters en liters water doorheen gespoeld. Sindsdien heb ik ook geen muis meer gezien bij de kippen. Dus flink wat verzopen vermoed ik. Dus ik hoop dat de woelmuizen zich ook gedeisd houden.

• Like 2
Geplaatst:

lie heeft samen met iemand van de voedselbos club bij een dorpsgenoot allemaal kleine bomen uitgestoken voor het voedselbos. griottes ( zure kers) mirabellen, quetsen en ook een pruimen soort die merange of marange heet. Ik kan hem niet vinden dus het zal wel een zeer plaatselijke variëteit zijn. Twee van die meranges zijn in onze boomgaard bij geplant.

Verder hebben we samen het kippenbuitenhouden hek rond de asperges en de bessenstruiken gezet. Hopelijk mogen en kunnen de kippen binnenkort weer naar buiten.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst: (aangepast)

Niet echt gezaaid of geplant maar verpot, paprika en pepers, en de mini tomaatjes 😀, ook een eerste testje met enten van augurk op vijgenbladpompoen maar daar vrees ik voor.

1182290559_.thumb.jpeg.d10dab0043dbbcaaccfd12c53171f09b.jpeg

aangepast door redzebra
  • Like 2

Ongeveer 150 prei, Zwitserse Reuzen en

150 prei Bulgaarse reuzen-Lincoln

binnen gezaaid in een diepe bak met compost- oude potgrond en bovenop stek/zaaigrond.

Dit zijn respectievelijk zomer (6 maanden) en herfst (8/9 maanden) prei, de winterprei volgt nog.

Van de Bulgaarse reuzen had ik dit seizoen oogst tot januari.

Foto oogst november, in het veld begin oktober.

1548825521_20211110_150449(2).jpg.c913c83887d80ddb0787e80794b7cf56.jpg20211010_134828.thumb.jpg.1d62e5b45b6b2b923b05a40c172a78dd.jpg

aangepast door Patrijs
Geplaatst:
On 1/30/2022 at 10:34 PM, redzebra said:

Niet echt gezaaid of geplant maar verpot, paprika en pepers, en de mini tomaatjes 😀, ook een eerste testje met enten van augurk op vijgenbladpompoen maar daar vrees ik voor.

1182290559_.thumb.jpeg.d10dab0043dbbcaaccfd12c53171f09b.jpeg

Heb je al tomaten gezaaid? Kan dat al of is t te vroeg?

Geplaatst:

De tomaatjes zijn o.a; een dwergvorm zodat ik ze langer binnen kan houden en als bezigheidstherapie tot ik de echte kan zaaien, voor buiten tomaten is het nog te vroeg, het gros van de tomaten ga ik pas 2de week maart zaaien.

Mizuna (soort raapstelen) onder glas. Was vorig jaar door slakken opgegeten, het restant was doorgeschoten, hopelijk dit jaar beter resultaat. Ik kwam wel twintig engerlingen tegen in de grond 🙄. Verder paprika en peper in huis aan het voorzaaien. En wat barbarakruid in de vollegrond gezaaid en waterkers in een bak buiten.

aangepast door fre3ke
Geplaatst:

Niet heel verse heliconia zaden gezaaid op vermiculiet op warmte. Ik ga ervan uit dat het niks wordt, maar dan heb ik toch een poging gedaan. Schijnt erg moeilijk te kiemen. We zullen zien!

Geplaatst:
3 uren geleden, redzebra zei:

De tomaatjes zijn o.a; een dwergvorm zodat ik ze langer binnen kan houden en als bezigheidstherapie tot ik de echte kan zaaien, voor buiten tomaten is het nog te vroeg, het gros van de tomaten ga ik pas 2de week maart zaaien.

O leuk die kan je dan eventueel 'decoratief' in een pot zetten? 

Want zo zoek ik nog enkel kleine soorten om op het terras te zetten. 

Vorig jaar heb ik enkele tomatenplanten heel vroeg gezaaid en laatste helft maart in de kas uitgeplant. 

Toen is dat gelukt dus dit jaar nog eens riskeren en dus dit weekend enkele tomaten zaaien.

Momenteel enkel nog maar aubergine, paprika en peper gezaaid. 

Als test om uit te planten in de serre chinese kool, bok choi, rode kool, broccoli, struikbonen. 

Als die mislukken geen drama 

• Like 1
Geplaatst:

De weersvoorspelling hier is voorlopig niet goed.

a.s. Zaterdag is het een beetje goed, en dan volgende week zaterdag weer. Dus planten in de tuin zit er hier effe niet in.

Daarom een aantal bolletjes Ixia en lelie en enkele daglelies maar opgepot.

Staan met afdekking en muizenvallen rondom in de kas. 

• Like 1

@lujanJa, dat is toch hier de bedoeling om in pot te houden, het is ook de eerste maal dat ik deze zaai, blijkbaar bestaan er redelijk wat variaties van die (mini) dwerg tomaatjes. Voor zover ik gelezen heb zouden ze inderdaad in een ver verleden oorspronkelijk ook geweekt zijn voor de sier. Maart lukt hier nooit om tomaten al in de tunnelserre te zetten, dan is de kans op matige vorst nog veel te hoog in de nachten, ik gok altijd rond mid/eind april maar dat viel vorig jaar dik tegen.

En om on topic te blijven, dit weekend gepland : tuinbonen/prei.

aangepast door redzebra
Geplaatst:
10 uren geleden, lujan zei:

Vorig jaar heb ik enkele tomatenplanten heel vroeg gezaaid en laatste helft maart in de kas uitgeplant.

Ja, dat kan allemaal, als het in de kas niet meer gaat vriezen. Maar of de planten een beetje willen groeien tussen eind maart en begin mei?

Dus de hamvraag is: wanneer had je de eerste rijpe tomaten?

(Met andere woorden: heb je op deze manier beduidend eerder rijpe tomaten?)

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Vandaag de look en winter zaai ui buiten uitgeplant.

Vorig najaar deze in potjes geplant omdat er toen geen plaats was in de moestuin en stonden tot nu dus in potten in serre . Maar nu dat ze geen echt winterweer voorspellen en in serre plaats aan het maken voor de nieuwe zaailingen ze buiten uitgeplant. 

Bonen en andere herwtjes uitgezocht en apart gelegd wat ik binnenkort al kan voorzaaien/leggen.

20220204_140415.thumb.jpg.008b55378e0d943644cde25b1f808f73.jpg

aangepast door Arja
  • Like 4
Geplaatst:

Die bonen zou ik nu ook nog niet gaan voorzaaien, in mei is het vroeg genoeg daarvoor. Doperwten kunnen wel, al wacht ik daar ook nog wat mee. Meestal komt in maart nog wel een flinke koudegolf voorbij en dat kunnen de doperwten hier dan weer niet aan. En met flink, bedoel ik ook beste nachtvorst. Een paar graden onder 0 is voor doperwten geen probleem, maar meer wordt lastig.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...