Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2022


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Een favoriet stukje Italië voor mij.

 

Geschoffeld en onkruid opgeruimd en weer een laagje op de composthoop gemaakt.

De laatste mais gezocht en gevonden.

Aardappels afgevoerd en geoogst en de tomaten flink ontbladerd.

Begonnen aan de aardbeistekken maar net zo snel weer gestopt.

Laat ze nog maar even groeien, ik zet ze wel als er weer buien komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de tuinslang bewaterd. Ik had het steeds uitgesteld omdat er regen zou komen, die niet kwam. Het was een vrij koele nacht geweest, dus de planten kregen iig geen thermische schok van dat water vanmorgen. 

 

Appels en Japanse esdoorn voor de zoveelste keer afgedekt tegen zonnebrand. Ik had het doek steeds weer verwijderd als er zogenaamd regen zou komen (beetje een frustratie-klaag dit).

 

Rijpende pompoenen geteld: 40 stuks. Ik hoef geen groente te kopen deze winter.

 

Eitjes van koolwitje doodgewreven.

 

Laatste Blauhilde bonen geplukt. Er is nu ruimte voor iets nieuws.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minutes ago, fre3ke said:

Rijpende pompoenen geteld: 40 stuks. Ik hoef geen groente te kopen deze winter.

 

Dat wordt dan wel een beetje een eenzijdig dieet hoor, @fre3ke 😆

 

Alvast een deel van de droogbonen geplukt en gedopt, ze liggen nu te drogen. Water gegeven aan wat planten die ik gisteren geplant heb. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inwrijven met Weegbree. Staat meestal wel ergens in de buurt van de brandnetels. :cool:

Schijnt broodje aap te zijn, net zoals hondsdraf ed en ik moet zeggen dat ik het daar wel mee eens ben. Heb er nooit wat van gemerkt en met die hoeveelheden brandnetel was het sowieso niet een werkend middel. Maar het helpt bij huilende kinderen die dan even afgeleid zijn.

In de tuin heb ik de druiven ellende schoongespoten en weggeveegd. Die wespennetten gaan we volgend jaar in mei al erop zetten. Een stuk veiliger voor iedereen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat doet hondsdraf? Hier heb ik het als bodembedekking rond de pawpaws groeien.

Weegbree werkt bij mij wel, niet 100% maar het verlicht wel. Niet dat ik me zo vaak prik.


Vandaag weer even naar de moestuin, wat waterspinazie geoogst en de eerste zaden van de monarda waren rijp/droog, dus wat bolletjes afgeknipt. Voordat ik echter aan het werk kon, kwam ik een buurman tegen waarmee ik een praatje heb gemaakt. Praatje duurde eigenlijk langer dan het oogsten...
Oh ja, de enige breba van de kadota White was plotseling rijp, en was lekker!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De wetenschap stelt dat iets dat niet bewezen is, niet werkt, niet bestaat. Dus laat de wetenschap maar in hun geloof en gebruik maar gewoon de - brede - weegbree. Ook planten met zuur helpen, zoals zuring. Azijn of schoonmaakazijn helpen ook.

 

Vandaag ga ik de potgrond die ik gehaald heb (zie klaag op de klaagbank van vandaag) verdelen over een aantal potten, waarin onder andere oerprei bollen, peterselie, selderij en aarbeien gaan komen.

 

Te warm buiten nu, binnen moestuin gerelateerd: opzoeken wanneer de oerprei-, de crocosmia- en leliebollen geplant/herplant mogen worden.

aangepast door HuubvG
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach die wetenschappers ook

Veel geoogst van vanalles en zelfs tomaten weggegeven! Whoohoooppp unicum sinds we in dit huis wonen. En water gegeven. Veel water aan de potten en ong een meter van het nieuwe gazon. Die wil niet zo aanslaan.
Rest van de tuin zoekt het maar uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Water gegeven en geoogst: 3 blauwe bessen, paar aardbeien, paar pruimen, wat tomaten (Chocolate Cherry en gargamel), en groente (NZ spinazie en waterspinazie). Die laatste groeit goed ondanks de droogte, zeker sinds de regen vorige week.
Ook enkele Organza zakjes om de uitgebloeide zonnebloemen gedaan, meeste is al opgegeten maar had het juist geplant voor onze hamsters...

Wat potten onder de tuintafel op de moestuin weggehaald, om daar karton te leggen wat ik later in de tuin ga gebruiken voor de nieuwe paden. De schuur is al te vol, dus het karton moet wijken.
Tussen 2 potten vond ik wel 2 Organza zakjes met een pit van een pruim erin en een gaatje. Zou dat een muis zijn geweest, die het zakje een paar meter verplaatst heeft om een goed plekje te zoeken om rustig te eten? Waarom niet onder de grond, te groot? Of was het een vogel en is dat zakje daar toevallig gevallen of naar toe gewaaid?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel wespen proberen te omzeilen... hebben feest hier in de tuin

Oehhhh die wespen… echt doodsangsten soms. We hebben dus heel veel kilo’s druiven gesnoeid in de hoop dat er dan minder wespen zijn. De kippen hadden in elk geval feest, want we hebben de kakelaars ook wat gegeven.

95eb68520c95b9225402e73b96423674.jpg
Ze weten precies welke rijp zijn…

8bbf86ef769d9052207e75ad93f75ab7.jpg

Ik heb gediefd, water gegeven aan de kassen en veel geoogst. Ook al wat appels, omdat inmiddels al zoveel appels leeggegeten zijn door wespen… Maar na de wespen eten de lieveheersbeestjes ervan. Dat heb ik nu bij 2 andere appels ook gezien, dus kennelijk is het een ding.

7237746658839383b5296560b90f7e3a.jpg

Er zaten een stuk of 10 meer in, maar die vonden de pluk en daarmee gepaarde verhuizing te spannend. Weggevlogen. Dit jaar nieuw voor me al die lieveheersbeestjes in appels.
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Water gegeven en zaden geoogst. Verder zou ik dolgraag de appels willen oogsten, maar daar zit een mega wespennest. Is in de voortuin aan de straatkant, dus ik heb er zo geen last van, maar eng vind ik het wel. Vooral voor onze honden. Dan maar geen appels uit onze tuin, ondanks dat de boom vol zit.

 

@mdubbelm fijne vakantie toegewenst!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst alles natspuiten? Als je water genoeg hebt om het ervoor op te offeren dan, want ik weet hoe droog het is. Wat ik nu doe als ik druiven wil plukken, is een minuut of 5 alles nat sproeien. Dan heb je zo’n 10 minuten pluktijd. Er zitten honderden in de druif bij ons. Maar met een nest heb je misschien wel het viervoudige..? En zo nodig hoef ik die druiven ook niet te hebben, maar omdat dat de loopgang is, wilde ik dat druiven vrij hebben.

Overigens, mijn man heeft uiteindelijk samen met een vriend heel rustig alles gesnoeid zonder geprikt te worden. Dus nu is het loopje vrij van wespen, want er hangt veel minder. Dus het kan wel als je maar rustig beweegt. Maar dat durf ik ook niet hoor ik laat het wel hangen. Dan maar geen druiven!

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben we water, maar niet veel. De regentonnen zijn leeg en in de put zit ook niet heel veel meer. Het terras gieten wij al met kraanwater. Een boom besproeien is wel een goed idee eigenlijk. Maar als het morgen gaat regenen, dan kan het daarna of tijdens de bui misschien ook. En zo niet, dan niet. De boom staat niet in de looproute gelukkig, anders had ik dat wel gedaan.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...