Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

@Lia56er zijn wel wat redenen waarom bladeren kunnen vervormen en dan nog is het soms moeilijk om een exacte oorzaak te bepalen, vaak ook niet door een belager of virus maar omstandigheden, en dan kunnen ze er gewoon doorgroeien.

Hoe ziet de onderkant van die vervormde blaadjes eruit ? Zie je rare (lichtkleurige) verdikkingen op de nerven waar ze krullen ? , eventueel witte verkleuringen op de stam ? Soort tomaat ? Heb je onlangs bijgemest, veel water gegeven of verpot?

aangepast door redzebra

Oedeem (edema) was een kanshebber, vandaar de vragen, wordt veroorzaakt door o.a. gebrek aan blauw/ultraviolet licht / te hoge (lucht) vochtigheid in combinatie met de gevoeligheid van sommige soorten ervoor , o.a afgeleide van wilde rassen (vaak kleine tomaatjes)  waaronder bv ook sommige onderstammen). Afhankelijk van de soort gaan de symptomen van witte vlekken (lijkt op een schimmel) op de stam, bobbeltjes op blad of verdikking nerven waardoor bladeren de raarste vormen maken. Droger houden of betere licht omstandigheden laten dit verdwijnen bij de volgende bladeren. (o.a bij Maxifort heb ik er soms last van)

Dit lijkt toch wat anders te zijn.

- resten van herbiciden of andere middelen in de gebruikte grond kunnen dergelijke misvormingen maken ( bv de actieve stof Aminopyralid mag nog altijd professioneel gebruikt worden o.a. ter bestrijding van  jacobskruiskruid in paarden weiden en dan in tuinen terechtkomen via paardenmest) Particulieren gebruiken soms ook nog resten van vroeger (voor een mooi gazon ?) waarbij het via gemeentecompost overal terechtkomt.

- sommige (mosaic) virussen vervormen ook de top

- ...

aangepast door redzebra
Geplaatst:

Zo, de tomaten staan in de kas! In de zeer uitdagende opstelling van 35 cm in de rij en 50 cm tussen de rij. Dat wordt kortwieken dit seizoen.  Maar het is weer gelukt met wat proppen 😆

• Like 8
Geplaatst:
22 uren geleden, redzebra zei:

resten van herbiciden of andere middelen in de gebruikte grond kunnen dergelijke misvormingen maken (

Hoewel de foto's niet heel duidelijk zijn,  dacht ik ook  aan schade door groeistof. Geeft inderdaad misvormingen.

Als dat zo is dan vrees ik dat het niet veel meer wordt met die plant. Maar wie weet wellicht valt het mee.

• Like 2

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Zelfs bij dit kan de plant er nog doorgroeien, verpotten in andere grond is dan wel aangeraden. Soms kan je afwachten, sommige verwijderen ook de misgroeing en starten verder uit een dief. Het is altijd een beetje proberen.

Geplaatst:

Dank je wel.... ik ga de planten verpotten in andere grond, de vergroeiingen verwijderen en hoop dat t goed komt. Mocht t niet lukken dan helaas naar de composthoop

Geplaatst:
Op 9-4-2022 om 21:55, Mai Pensato zei:

Het wordt tijd dat de tomatenplanten de kas in gaan. Maar nu nog even niet, nog 2 koude nachten.

Dit jaar ga ik 22 verschillende soorten kweken: van bestomaatjes van een paar gram  (Tomberry gele en rode) tot een vleestomaat die wel 1 kg kan halen (Gigantomo). Daarnaast nog snoep, cherry en mini pruim tomaatjes in diverse kleuren,  cocktail, coeur de Boeuf, Marzano.

Mijn tomatenplanten werden nu echt te groot om zo dicht bij elkaar in de potjes te kunnen blijven staan. Ze gaan dan ook te veel rekken. Gisteren alles klaar gemaakt in de kas en vandaag geplant.

Bij de kleine tomaatjes is de eerste tros al goed zichtbaar. De Tomberry's gaan volgende week al bloeien.

Hier een foto. Meer foto''s en korte beschrijving zie mijn instagram post van vandaag.

IMG_0097.thumb.JPG.9ec55b4ddee5e6f7fb43029af966a9bb.JPG

• Like 2

Geplaatst:
Op 22-4-2022 om 13:53, Lsjr33 zei:

Zo, de tomaten staan in de kas! In de zeer uitdagende opstelling van 35 cm in de rij en 50 cm tussen de rij. Dat wordt kortwieken dit seizoen.  Maar het is weer gelukt met wat proppen 😆

Ah dan is het niet zo gek dat ik weer kan gaan voor 42x57cm zoals afgelopen jaar.  Ik wilde een rij weglaten zodat ik op 42x65 kom, maar na een bezoek aan de Moestuinforumdag ben daarin o.a. plantjes van @Lsjr33 heb ik weer veel meer planten dan ruimte. 

• Like 3
Geplaatst:

Mijn tomatenplanten binnen hebben al bloemen.

Er staat nu binnen:

- Russe Noire

- Beymes Erntesegen

- Gartenperle

- Tigerella

- Oxheart

- Silbertanne 

Heb gisteren op de ruilbeurs nog 4 planten meegenomen:

- Russian Orange

- Hlozanek

- Rosii Marunte

- Bulgarisches Ochsenherz

De kas moet nog opgezet worden, tenminste de folie moet er nog overheen. Daar heb ik nog een paar weken voor.

Geplaatst:

Even net met de mobiel gemaakt:

Gartenperle:

45_Gartenperle.thumb.jpg.172a61c36316aeb321ee2c1f2035d56b.jpg

En Beymes Erntesegen, de kleuren zijn wat groener dan in werkelijkheid. Komt denk ik door de groeilamp waaronder deze plant staat:

12_bloei.thumb.jpg.e0a969419788df1458807afab22903dc.jpg

Dit zijn maar twee van de planten die in bloei staan, maar om nu van alle bloeiende planten een foto te maken, vond ik wat overdreven. 

• Like 4
4 uren geleden, Flup zei:

Dit zijn maar twee van de planten die in bloei staan, maar om nu van alle bloeiende planten een foto te maken, vond ik wat overdreven. 

Dat is niet nodig. 1 overzichtsfoto zou voldoende zijn. Ben benieuwd hoe ver ze uit elkaar staan en hoeveel licht ze krijgen. De bloemen en trossen zien er in ieder geval goed uit. Zelf heb ik niet de ruimte binnen om 22 tomaten en 12 peper/paprika planten ver genoeg uit elkaar te zetten en toch voldoende licht te geven 😊

Update: ik lees nu dat je ze onder groeilampen hebt staan...

aangepast door Mai Pensato

Geplaatst:

Gisteren op de moestuin dag iets van 25 tomatenplanten in veel soorten meegenomen. Morgen zal ik een lijst maken en hier neerpennen. Ik kreeg tomaten van Jorieke, Redzebra, Nasuada, Ciska, Goldfish, Yuras en Anna3. En van de weg geef tafel nam ik er nog enkele mee van Jootje..met de benaming ”lekkere tomaat”😀 Die moet ik hebben dacht ik👍🍅

• Like 5

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
16 hours ago, mdubbelm said:

Wanneer heb je die gezaaid, @Flup?

Op 9 maart, veel te vroeg. Volgend jaar ga ik mij nog meer proberen in te houden en nog wat later proberen te zaaien.

Heb dit jaar meerdere batches tomaten gezaaid, want niet alles wilde kiemen. Maar 9 maart is gewoon wat vroeg. Toch wel een paar dagen later als afgelopen jaren gezaaid, maar dan nog. Geduld is niet mijn beste eigenschap.

• Like 2

Ok mijn tomaten lijst kan ik hier neerpennen. De meeste tomaten komen in de grote kas, enkele tomaten n een kleineren plastic kas die we over de lasagna achter hebben geplant. En dan komen er nog 4 in de tuin, de als resistenter aangemerkte Mountain Rouge.

Voilá  dit zijn mijn soorten, met nogmaals grote dank aan de gulle gevers:

Rocco 1 x

Ananas 1 x

CDB Rood (niet) wel! van eigen zaad 1 x

Morane F1 naam niet te goed te lezen) 1 x

Belgium Giant geel 1 x

Merveille de Wilrijk 1x

CDB Bicolor 1x

Gartenperle1 x

Couilles de Torreau 1x

Green Tiger 1 x

Old German 1 x

Summer of Love 1 x

Ida Gold 3 x

Cue de Buo 1 x 

Sweet Carmeros 1x ( geënt)

Nummer 6 @Goldfish is Jerusalem

Deze staan vanaf nu in de kas.

In het plastieke buitenkasje achter:

Vleestomaar @Ciska x 3

Vleestomaat @Nasuada x1

Dan nog te klein of tot half afgehard of een opdonder gekregen van de bui van aankomst en dus even in de kraamkamer :

Mountain Rouge x 4 ( voor buiten) 

Wino Honing x 1

Cloë x 1

Tres Cantos, is gebroken maar misschien wil het topje nog wortelen x 1

Yana 12 x 1

Cataluña Black cherry x1

Tros..prem…f3 18 (  @Yuras was dat die dikke tros die jij liet zien? Buiten of in open kas?

CdB Allergrootste eigen zaad x3

Money maker x2

Lekkere tomaat @jootje x 2

Best veel en lekker verschillend. Ik mis alleen een blauwe soort denk ik.

aangepast door appelvrouw
  • Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

De CDB rood is van jou @appelvrouw 😀 is van tomaten genomen vorig jaar uit planten opgegroeid uit gekregen zaad van jou. Morane  F1,  mijn vrouw heeft wat labels bijgemaakt, maar waarschijnlijk door mijn slecht geschrift is het verkeerdelijk overgenomen.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...