redzebra Geplaatst: 14 juli 2022 Geplaatst: 14 juli 2022 (aangepast) Niks moet, de bladeren onder de eerste tros hangen dicht bij de grond en geven aldus meer kans op infectie door schimmels of andere die eventueel in de bodem aanwezig zijn, vaak zijn ze ook al wat beschadigd. Ze dragen ook niet meer bij voor de vruchten dus je mag ze wegnemen. Maar best een fotootje posten dan krijg je hier gerichter antwoord of je al dan niet zou moeten dieven. 14 juli 2022 aangepast door redzebra Quote
fre3ke Geplaatst: 15 juli 2022 Geplaatst: 15 juli 2022 (aangepast) Ik heb nog niet één tomaat rijp buiten. ☹️ De planten groeien wel keihard. Mountain Magic en Anna's Multiflora zijn al 1,5 meter hoog, ik zal ze binnenkort moeten toppen. Ik heb er twee op 60 cm afstand van elkaar staan, op de beste plek in de (warme) tuin. Het is een wirwar van blad en vruchten geworden. Ik had ze ook nog tweestammig laten groeien, niet slim. Ik moet daar blad verwijderen voordat er weer regen komt. Ze zijn ook lastig te bereiken want eromheen groeit pompoen, en de Japanse wijnbes maakt nieuwe scheuten die nog niet kunnen worden aangebonden. Het zijn deze wigwams, in een groene oceaan. Met een beetje pech stort de hele constructie in bij de volgende storm. Ik heb vandaag van Anna opnieuw de vruchten van de grond getild, en omhoog gezet. Een tweede mountain magic, naast de moerbei, hangt ramvol. Ik laat hem maar tegen de boompalen hangen want de wigwam-constructie is te zwak. De evil olive, lucky tiger en russian swirl van @Lsjr33 hebben vruchten, ik ben heel benieuwd hoe ze eruit zien als ze rijp zijn. Evil olive nu: N.b. dat takje rechts heb ik verwijderd hoor! Helaas is de ... Juwel (Amethyst?) overleden, van de gekleurde tomaten. De Amazon Chocolat is naar @Mellie gegaan, want zij heeft een afdakje. 15 juli 2022 aangepast door fre3ke 5 Quote
Karietje Geplaatst: 16 juli 2022 Geplaatst: 16 juli 2022 hier zie jullie mijn tomat ten in de kast .. ik geloof dat ik ze volgend jaar iets verder uit elkaar zal zetten… Maar ik heb zoals jullie zien ook al oogst dus ik ben tevreden 7 Quote Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀
Karietje Geplaatst: 16 juli 2022 Geplaatst: 16 juli 2022 @fre3ke ik heb ook nog geen rijpe tomaten buiten maar wel een oerwoud, ik ga er deze namiddag / avond eens proberen doorgaan 🤪 2 Quote Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀
Roland Geplaatst: 16 juli 2022 Geplaatst: 16 juli 2022 @roeier Vandaag Arctic Rose van jouw zaden geproefd. ik vond hem erg lekker zoet en toch een zuurtje. erg smaakvol, sappig en heb meteen de hele tomaat opgepeuzeld Wat bijzonder dat zo`n klein dwerg platje van ca 50cm hoog zulke zware vleestomaten kan leveren. Wel is hij gestopt met groeien toen er voldoende vruchten gezet waren. Ik denk dat dit een mooi ras is voor in een pot op een tuintafel. 6 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 16 juli 2022 Geplaatst: 16 juli 2022 (aangepast) De tomaten gaan als een speer hier dit jaar. Het weer van de afgelopen weken met overdag redelijk wat zon maar niet te heet (op een paar dagen na) en koele nachten (10-13 graden hier bij ons) is echt ideaal voor tomaten in de kas. In de kas is het dan overdag 24-27 graden en snachts zakt het naar 16-17 graden. Voor de buitenteelt zijn de lagere nachttemperaturen minder ideaal denk ik. Inmiddels hangen er hier 10 trossen per plant (bij de grove tomaten) tot zelfs 15 trossen bij de cherry tomaat Solena Choco. Er rijpen ook heel veel tomaten nu, zie de foto's: Een aantal planten is inmiddels meer dan 3,5 meter lang. De draad hangt op 2,55 meter hoogte, hoger kan helaas niet. Dit betekent dat bij veel planten de rijpende trossen nu op de grond liggen: Ik heb dit jaar 23 verschillende rassen en die zijn nu allemaal in productie. Hier een collectie-foto: Voor de namen en korte beschrijving van alle rassen en wat meer foto's zie mijn Instagram bericht van vandaag (klik op de link hier helemaal onderaan). De kleinste zijn dus de Tomberries, die wegen slechts 2-3 gram per stuk. Dit jaar heb ik voor het eerst het vleestomatenras Gigantomo gezaaid. Vorige jaren had ik Beefmaster en Big Daddy. De zwaarste tot nu toe was 860 gram (3 jaar geleden). Dit jaar had ik als doel een tomaat van meer dan 1 kg te kweken. En..... dat is gelukt, gisteren geoogst van de 2e tros: 16 juli 2022 aangepast door Mai Pensato 12 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
jootje Geplaatst: 17 juli 2022 Geplaatst: 17 juli 2022 Zwaar onder de indruk van al die tomaten! Prachtig! Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 17 juli 2022 Geplaatst: 17 juli 2022 @Mai Pensatozo wat zien jouw tomaten planten en tomaten er prachtig uit zeg hoop daar een hoop van te mogen leren, volgendjaar wil ik ook enkele soorten kweken in een tunnelkas en wat lage soorten in de koude kas. @Roland dankje voor de foto en hoogte van de artic rose die ga ik volgendjaar eens proberen in de koude kas. Quote
MSDG Geplaatst: 17 juli 2022 Geplaatst: 17 juli 2022 Alleen de twee struiktomaten rijpen pas. 🤔 Waar zou het aan kunnen liggen dat ze zo laat pas gaan rijpen allemaal? Meeste planten nu tussen 1,5m en 2m hoog, genoeg trossen, maar echt kleuren is nog niet aan de gang. Kan het zijn dat ze bij te hoge temperaturen niet gaan rijpen oid? Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Mai Pensato Geplaatst: 17 juli 2022 Geplaatst: 17 juli 2022 (aangepast) @MSDG nee hoe hoger de temperatuur hoe lager de uitgroeiduur (=aantal dagen van bloei tot rijpheid). Ik denk eerder juist de lage nachttemperaturen van de laatste weken. Ik ga er even vanuit dat je tomaten buiten groeien. Hoeveel trossen hangen er nu per plant? 17 juli 2022 aangepast door Mai Pensato 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
MSDG Geplaatst: 17 juli 2022 Geplaatst: 17 juli 2022 @Mai Pensato, nee, ze groeien in de kas. Denk gemiddeld drie bloemstelen per plant, sommige misschien al 4 of 5 maar de vruchten zijn daarvan nog heel klein. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Mai Pensato Geplaatst: 17 juli 2022 Geplaatst: 17 juli 2022 17 minuten geleden, MSDG zei: Denk gemiddeld drie bloemstelen per plant, sommige misschien al 4 of 5 maar de vruchten zijn daarvan nog heel klein. Ok. Bij stamtomaten begint normaal gesproken de eerste tros te rijpen zodra de 7e/8e tros bloeit. Algemene regel: hoe kleiner de tomaat hoe sneller het gaat (er zijn uitzonderingen). Dus je moet gewoon nog even geduld hebben. De hitte die eraan komt zal de rijping versnellen, maar voor de zetting bovenin is het niet goed. 2 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
redzebra Geplaatst: 17 juli 2022 Geplaatst: 17 juli 2022 (aangepast) Hier is het sterk afhankelijk van de soort en zaaitijd welke al beginnen rijpen. Ik zie weinig verschil tussen binnen (tunnelserre, maar die staat ook altijd open, dag en nacht, dus nachttemperatuur zal overal wel ongeveer hetzelfde zijn), overkapping en buiten. De eerste kan ik nu oogsten van een 5tal soorten, idem als vorig jaar is Coral Queen 1 van de eerste (die geeft het ook wel het snelste op), buiten dan de artics en minibels in pot die nu aan hun tweede oogst beginnen. +/- 30 soorten, 67 struiken: 24 in tunnel, 32 overkapt en 7 buiten en 4 buiten in pot. De hoogte van de tunnel is 2.20m en de meeste geënte zitten al in de top. Er staan een paar in struikvorm, een paar heb ik op 2 stammen laten uitgroeien en met oog op de komende extreme temperaturen heb ik nog niet veel bladsnoei gedaan, een tunnel heeft geen dakramen en de temperatuur kan daar snel oplopen. Laten zakken is hier dit jaar ondoenbaar, met oog op oogst op nog wat late tomaten, laat ik nu onderaan bij een aantal een nieuwe dief uitgroeien. Het aantal trossen is sterk variërend, sommige niet geënte heirlooms geven het na 3/ 4 trossen op. De zetting bij heirlooms, vooral de CDB verschilt ook enorm over de trossen, bij couilles de taureaux is de zetting hier echt heel slecht, zowel geënt als niet. F1 of afgeleide ervan en kleinere tomaatjes gaan het best, trostomaat menhir bv al vruchtzetting op 8 ste tros heel uniform, Sungrape F1 zit aan tros 8 , 48 Sunset torch van @Goldfish aan tros 10 weliswaar over 2 stammen. menhir F1 serre sungrape misschien dit jaartje hier ook een kanshebber voor over de kilo. eerste rijpe buitentomaten beginnen ook ( zie later update 'je in resistente tomaten topic @Roland) Natuurlijk niet te vergelijken als bij jou @Mai Pensato, maar belooft hier ook een goed tomatenjaartje te worden. 17 juli 2022 aangepast door redzebra 5 Quote
HuubvG Geplaatst: 18 juli 2022 Geplaatst: 18 juli 2022 San Marzano's binnen & buiten: na het opvolgen van het advies om regelmatig te tikken tbv bestuiving, lijken er meer vruchten aan te komen, top. Ook weer veel bladsnoei gedaan, vooral binnen. Maar nu. Het lijkt wel of het mozaïekvirus weer heeft toegeslagen. Dat zou best te verklaren zijn, want ik ben een van de laatste rokers. Met het tikken, trommelen op de stengel met de nagelkant van de vingers, heb ik misschien wel alles besmet. In de kas En buiten Wel balen, want dan zal alles wel onbruikbaar worden. Of zou er een redmiddel zijn? 2 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 18 juli 2022 Geplaatst: 18 juli 2022 @Mai Pensato misschien lees ik er overheen hoor, maar op die 1e foto in het bericht van de 17e zie ik aardig wat trossen die helemaal tot de onderste tomaat rijp worden. Je oogst pas als de hele tros rijp is? Ik begin dan eigenlijk altijd al te plukken en te eten, en dan zijn die daar onderaan nog groen. Of ligt dat aan het ras? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mai Pensato Geplaatst: 18 juli 2022 Geplaatst: 18 juli 2022 @Jorieke123 nee ik wacht niet tot de hele tros rijp is maar ik laat de tomaten wel zo lang mogelijk rijpen aan de struik, want dan zijn ze het lekkerst. Ik teel wel diverse professionel F1 rassen die door de commerciele kwekers wel als tros geoogst worden. Sinds de introductie van de trostomaat eind jaren 90, is het areaal heel hard toegenomen. Ik denk dat inmiddels meer dan 75% van de tomaten als tros geoogst en verkocht worden in de supermarkten. Alleen de snoep- en cherry tomaatjes worden nog los geoogst (en verpakt in shakers etc) evenals wat andere specialties (o.a. grove vleestomaten, coeur de beuf). 2 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Lia56 Geplaatst: 18 juli 2022 Geplaatst: 18 juli 2022 Fijn... bij mij zijn de "laatste" tomaten aan de (eerste) trossen nog groen, dacht al dat ik alles al moest oogsten... 😅 Quote
Processorkoeler Geplaatst: 18 juli 2022 Geplaatst: 18 juli 2022 Ook hier even een update. Gaat dit wel goed, of moet ik iets doen? Ik merk dat er her en der wat (mini)tomaatjes groeien. De 2 linker planten doen het beduidend minder dan de 3 rechter. Ze zijn 50cm van elkaar geplant, maar het is een aardige jungle. De rechterplant was ook net nog 'omgevallen' van de stok, misschien door gewicht? Ik merk dat de planten 'uit de richting' groeien, van de stok af, terwijl ze daarop gebonden zijn. Dieven gaat nu wel redelijk en heb ik denk ik wel door. Merk wel dat er ook aardig wat scheuten zijn met veel blad zonder tomaten e.d. Zie fotos Gaat dit goed zo? 1 Quote
redzebra Geplaatst: 18 juli 2022 Geplaatst: 18 juli 2022 (aangepast) Wat je omcirkeld hebt is een uitgegroeide dief, meestal komen daar maar bloemen op na het 7de blad, afhankelijk van ras. Een aantal kan je eventueel laten staan als je meerstammig wil telen of anders als je het teveel een jungle vindt worden, verwijderen. De hoofdstam blijven aanbinden, als je dieven laat uitgroeien die ook ondersteunen, anders valt alles naar beneden of knakken af als de tomaatjes wat groter worden. 18 juli 2022 aangepast door redzebra 1 Quote
redzebra Geplaatst: 18 juli 2022 Geplaatst: 18 juli 2022 (aangepast) @HuubvG waar zie je dat je mozaikvirus zou hebben ? Ik ben ook nog een van de zeldzame rokers. Het leidt vaak tot wat productieverlies maar meestal ook niet zo extreem (orde 10 / 20%), zeker als het laat in de plant zit. 18 juli 2022 aangepast door redzebra 1 Quote
Processorkoeler Geplaatst: 18 juli 2022 Geplaatst: 18 juli 2022 @redzebra Oei, zijn dat allemaal dieven dan? Want bijna elke plant heeft er wel een. Heb niet doorgehad dat dit een dief is. Zal even wat uitgebreidere foto's maken. Moet ik die weghalen, of zo behouden? Quote
HuubvG Geplaatst: 18 juli 2022 Geplaatst: 18 juli 2022 @redzebra, ik kan geen betere foto maken, maar heb wel een uitvergroting van de vorige. Even wat met de kleurniveaus gedaan, waardoor het wat beter uitkomt. Vooral in het midden de lichtgroen gekleurde banen/kanalen vlak onder het oppervlak. Een beetje schuin naar elkaar toelopend, als een mozaïek. Normaal zou de tomaat egaal van kleur moeten zijn, leek mij zo toe. Vandaar mijn conclusie. Quote
redzebra Geplaatst: 18 juli 2022 Geplaatst: 18 juli 2022 (aangepast) Ik denk niet dat dat abnormaal is, mozaïek virus geeft het volgende op de vruchten als het zich daar uit. "Op de vrucht kunnen verschillende symptomen voorkomen. Al dan niet ingezonken vlekken met een necrotische rand, bobbels en soms gele vlekken. In de vruchten ontstaat bruin, soms witachtig, kurkachtig weefsel. De opbrengstvermindering blijft doorgaans beneden de 15%. In uitzonderlijke gevallen kan dit oplopen tot 40% of meer, wanneer er sprake is van gemengde infecties met andere virussen." De naam mozaiek komt van het patroon op de bladeren. edit : ik zie op andere foto's van jonge vruchten van San Marzano soms toch ook wat dat geaderde, ik zou zeggen, gewoon blijven tikken 😀. 18 juli 2022 aangepast door redzebra 2 Quote
Ruderalis Geplaatst: 18 juli 2022 Geplaatst: 18 juli 2022 (aangepast) Prachtig hoor mensen al die mooie tomaten 🍅 en Mai wauw 😮 Hier doen we maar een probeersel want van tomaten kweken hebben we nog geen kaas gegeten.😆 We hebben wat Roma zaadjes geplant uit een Roma tomaat van ja daar is weer de Lidl.😉 Het is nog niet veel maar ik hoop dat er wat van af komt, zo niet is t ook goed en hebben we vast weer wat geleerd! plaatje, 18 juli 2022 aangepast door Ruderalis Plaatje toegevoegd 2 Quote
Processorkoeler Geplaatst: 18 juli 2022 Geplaatst: 18 juli 2022 1 uur geleden, Processorkoeler zei: Zal even wat uitgebreidere foto's maken. Zie foto's: 1. De linker 'stam' vertakt echt al dus onderaan, lijkt mij geen dief. Maar ben een beginner Dit ziet er (voor deze plant) zo uit: idem bij de andere plant. Drukke bedoening (foto's): Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.