mdubbelm Geplaatst: 12 maart 2023 Geplaatst: 12 maart 2023 (aangepast) Hier wat kapucijners in potjes uitgeplant. Die lagen al zo lang voor te weken, dat ze meer weg hadden van taugé 🙄. Verder de eerste aardappels en wat zaaiuitjes uitgeplant, buiten onder vliesdoek. ook nog wat gekochte bio spitskool en broccoli van het tuincentrum in de grond gezet. En de Japanse wijnbes die ik van @fre3ke kreeg een mooi plekje met een rekje gegeven. 12 maart 2023 aangepast door mdubbelm Typos, dus nu hopelijk een stuk leesbaarder 🤪 3 Quote
Mellie Geplaatst: 13 maart 2023 Geplaatst: 13 maart 2023 @mdubbelm haha, ik ben ze niet vergeten hoor! die blue pitts komen nog. Heb zo veel vertrouwen in die dingen dat ze geen haast hebben. Net onkruid 😝 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 13 maart 2023 Geplaatst: 13 maart 2023 Ik ben toch maar begonnen met het zaaiwerk. Voor onszelf nog niet echt nodig want we hebben nog veel te eten uit de tuin en kelder en vriezer en inkuilbak. Maar ik wil wat extra zaken uit kunnen delen dit jaar dus voor die 'anderen' heb ik o.a. gezaaid: rode spitskool, paars/blauwe koolrabi, witte kool, nog een keer uien want van de vorige zaaironde komen er tot nu toe maar 2 op Meerdere soorten sla, bloemkool, o.i. kers, en van de week zaai ik ook de tomaten. 3 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jootje Geplaatst: 13 maart 2023 Geplaatst: 13 maart 2023 Tomaten…..van twee soorten extra gezaaid ook met de MTFD in gedachten….😊 3 Quote
RedTomato Geplaatst: 13 maart 2023 Geplaatst: 13 maart 2023 (aangepast) Ik heb vooral (binnen) gezaaid: Paprika, peper, pluksla, slalatherzen (geen idee wat NL term is) Ik was op zoek naar de knolseldij, maar kon de zaadjes van vorig jaar niet vinden. Dus moet zo de kelder in duiken om te kijken of nog een pakje heb liggen. En ik ga zo ook de 1e tomaatjes zaaien. Eerst van eigen zaad. Kijken of dat gelukt is. En anders uit het pakje. 13 maart 2023 aangepast door RedTomato 1 Quote
Vastone Geplaatst: 13 maart 2023 Geplaatst: 13 maart 2023 Ik heb vandaag tomaten gezaaid! Vond dat ik lang genoeg gewacht had Ook nog wat bloemen gezaaid en opnieuw een ronde doperwten gezien de feestmaaltijd van de ratten. Ze staan nu dus netjes binnen in de keuken en gaan pas naar de kas/buiten als de plantjes groot genoeg zijn. Ook opnieuw bronzen venkel gezaaid, deze komt niet op.. Nieuwe zaden, binnen gezaaid in vermiculiet, mis ik iets belangrijks waardoor het niet ontkiemd? 2 Quote
Arja Geplaatst: 13 maart 2023 Geplaatst: 13 maart 2023 Aardappelen gepoot, weet niet meer welk ras. Was een klein eierdoosje vol met kleine gele pootaardappeltjes die ik van de laatste mtfd had meegenomen. Binnen voorgezaaid: Koriander Citroenkoriander (rook zalig toen het zakje open ging) Nog een dwergtomaatje waarvan ik afgelopen weekend zaden kreeg Roemeense paprika Buiten voorgezaaid: Kapucijners blauwschokkers Doperwten twee soorten 4 Quote
Lia56 Geplaatst: 13 maart 2023 Geplaatst: 13 maart 2023 2e keer bietjes, zonnebloemen, diverse sla.. 3 Quote
Mellie Geplaatst: 13 maart 2023 Geplaatst: 13 maart 2023 Ik heb ook zonnebloemen gezaaid! Vorig jaar kwamen er spontaan allemaal zonnebloempitten op die de kippen vergeten waren op te pikken. Toen had ik heel vroeg al bloemen. Dat vond ik zo leuk dat ik ze nu (gisteren) expres in de rondte heb gestrooid. 6 Quote
Erny Geplaatst: 14 maart 2023 Geplaatst: 14 maart 2023 Op 13-3-2023 om 16:06, Vastone zei: Ook opnieuw bronzen venkel gezaaid, deze komt niet op.. Nieuwe zaden, binnen gezaaid in vermiculiet, mis ik iets belangrijks waardoor het niet ontkiemd? Mijn ervaring is dat deze gemakkelijk opkomt als ie zichzelf uitzaait. Dus de natuur nabootsen misschien? 1 1 Quote
Inloggevens kwijt Geplaatst: 14 maart 2023 Geplaatst: 14 maart 2023 Venkel behoort tot de Schermbloemigen. Zaad mag niet te oud zijn, verliest snel aan kiemkracht. Zaad ook altijd droog en koel bewaren in een afgesloten ziplockzakje in de koelkast. Zaad van venkel heeft geen koudeperiode nodig ('stratificatie') maar soms wil een koude-periode wel eens helpen bij het ontkiemen van zaden. Zaad van schermbloemigen moet niet te diep gezaaid worden. Diverse leden van de schermbloemfamilie hebben licht nodig om te ontkiemen. Vaak volstaat het om het zaad OP de potgrond te zaaien en niet te bedekken met aarde. Overigens is venkel lastig te verplanten. Dit komt doordat de plant een penwortel maakt. 1 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 14 maart 2023 Auteur Geplaatst: 14 maart 2023 Volgens mij is het zaaiseizoen begonnen als ik alle nieuwe bijdragen zie..... Vandaag ter plekke een dubbele rij De Monica tuinbonen gelegd. 2 Quote De moestuin van Patrijs
Arja Geplaatst: 15 maart 2023 Geplaatst: 15 maart 2023 Buiten, in een wat luchtige plastic tunnel gezaaid: Bosui Peentjes Twee soorten kroten Spinazie Quote
Mellie Geplaatst: 15 maart 2023 Geplaatst: 15 maart 2023 Bij de Lidl 3 rozen gekocht en die geplant. Mooi wat compost erbij gedaan. Zo wonderlijk hoe dat proces gaat. Het was niet veel werk, maar ik dacht wel, poeh poeh. Dat is zwaar. Dus weer even met beide benen op de grond wat ik wel en niet kan doen. Ook wat waard. 3 Quote
Patrijs Geplaatst: 16 maart 2023 Auteur Geplaatst: 16 maart 2023 Wat pollen sneeuwklokjes van de siertuin naar de moestuin verhuisd. Graaftakken ofwel gladiolenbollen geplant. De Dahliaknollen in de de kas opgepot in een krat. Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 17 maart 2023 Geplaatst: 17 maart 2023 1 ienie mini stekje daglelie red pirate (echt zooooo mini dat het verboden zou moeten zijn daar geld voor te vragen)En 22 soorten tomaat:Van alles 1 en soms 2 uit angst voor de slakken. Pink figPink pondorosaAmethist jewelAmana orangeChocolate stripesAmish redBolzanoLorenzoBalkon starCarrerada Grusha rozovaryaNorthern lights (vorig jaar allemaal opgegeten door slakken, dus ga dit jaar nog voorzichtiger te werk!)Bullet skimmer Lucky tiger Coral queenRebel starfighter primeCandy sweet icycle Violet Jasper Ca chua hongDwarf Mary’s cherrySunrise bumble beeTomaat watermeloen Dan nog een speciaal dank bericht aan allen die deze zaaironde mogelijk hebben gemaakt. Nee, voor alle duidelijkheid, dit is geen sarcasme, echt! Ik bewaar mijn gekregen (geruilde of gekochte) zaden van forumleden altijd met het briefje erbij. Het is zó leuk om dan ineens weer die mooie kaart, lieve woorden of zaaitips of… nou ja, vul maar in te lezen als je de zaden daadwerkelijk gaat gebruiken. Vind dat echt een cadeautje en heb extra genoten van mijn zaaiproces en al die leuke berichten. Dus ben jij een van die velen met wie ik een ruil heb gedaan, heel erg bedankt Zijn te veel namen om hier te noteren, maar oprecht blij ermee 5 Quote
MSDG Geplaatst: 17 maart 2023 Geplaatst: 17 maart 2023 Peulen, doperwten en spinazie uitgeplant. Twee rijtjes wortelen gezaaid onder het mom: ze kunnen er maar vast liggen. Lathyrus ook de grond in, die had ik al in november gezaaid en dat is me goed bevallen! Kijken of ik er aan toe kom om de tomaten te gaan zaaien dit weekend! 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Bearded johnie Geplaatst: 17 maart 2023 Geplaatst: 17 maart 2023 Vanmiddag eerste 30 aardappels gepoot en 20 keer rode biet uitgeplant 1 Quote
acpronk Geplaatst: 18 maart 2023 Geplaatst: 18 maart 2023 Lathyrus ook de grond in, die had ik al in november gezaaid en dat is me goed bevallen! Lathyrus odorata?Worden die niet heel groot als je die binnen in huis zaait? Of top je ze af en toe zodat de plant bossiger wordt? Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
woldistel Geplaatst: 18 maart 2023 Geplaatst: 18 maart 2023 (aangepast) Ik was van alles van plan vandaag, maar ik ben niet verder gekomen dan het knutselen met paddenstoelen 😀 Afgelopen donderdag hadden we op de ALV van onze volkstuinen een leuke lezing van Pip Gilmore van Groene Takken. Ik had nog wat dingen op mijn lijstje staan, dus ter plekke broed diversen aangeschaft. Vandaag ruw stro gepasteuriseerd voor Koningsoesterzwam, beukensnippers+stropellets geweekt in kokend water voor het vermeerderen van Stropharia en beukenpluggen gepasteuriseerd voor een vermeerdering van Shiitake en Nameko. Ons huis ruikt nu naar een combi van gekookte artisjok, thee en schone stal. @fre3ke stropellets zijn waarschijnlijk handiger dan grote hoeveelheden ruw stro verwerken, ze worden in het maakproces al gesterilseerd en zijn wel kleiner qua volume. Maar misschien vooral geschikt voor het vermeerderen van sommige soorten broed. 18 maart 2023 aangepast door woldistel 4 Quote
Patrijs Geplaatst: 18 maart 2023 Auteur Geplaatst: 18 maart 2023 Als ik hongerig zou thuiskomen zou ik zo een halve bak leeg eten....🙄 Een dozijn koolplantjes, bloemkool, spitskool en broccoli geplant in een tunneltje. Twee dozijn paprika zaailingen geplant in potjes. Een paar slaplantjes onder cloches geplant. 3 Quote De moestuin van Patrijs
MSDG Geplaatst: 18 maart 2023 Geplaatst: 18 maart 2023 @acpronklathyrus odorata inderdaad, per 4 in een P9 en hele winter in de kas gestaan. 2x getopt en super mooi vissig geworden daardoor. Denk nog geen handvol keren water gegeven. 👍 Scheelt weer een klusje in ‘t voorjaar. 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Bearded johnie Geplaatst: 19 maart 2023 Geplaatst: 19 maart 2023 Tuinbonen gezaaid in pot de eerste 50, radijs gezaaid in zinken teil 1 Quote
woldistel Geplaatst: 19 maart 2023 Geplaatst: 19 maart 2023 Stuk tuin heringericht en de voorgezaaide Karmazyn en Purple fava tuinbonen geplant. Ook even een vliesdoek over gelegd want er zijn nogal wat duiven aktief in het bosje rondom, hoewel die meer aandacht voor elkaar hebben op dit moment. Daarna wat erwtenplantjes (Spring blush en Swedish soup peas) gezet, maar het was al 5 uur inmiddels dus het opbouwen van klimgelegenheid stel ik uit tot volgend weekend. Wel wat gaas over gelegd en cds opgehangen om diezelfde duiven te ontmoedigen. Ik wilde nog vanalles zaaien, van radijzen tot rucola maar het kwam er niet meer van. 4 Quote
jootje Geplaatst: 19 maart 2023 Geplaatst: 19 maart 2023 Geplant, tuinbonen en gladiolenbollen gepoot, uitjes, sjalotten en piepers. gezaaid, pluksla. happy Jo 6 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.