Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag gezaaid of geplant ? 2023.

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hier wat kapucijners in potjes uitgeplant. Die lagen al zo lang voor te weken, dat ze meer weg hadden van taugé 🙄

Verder de eerste aardappels en wat zaaiuitjes uitgeplant, buiten onder vliesdoek.

ook nog wat gekochte bio spitskool en broccoli van het tuincentrum in de grond gezet. En de Japanse wijnbes die ik van @fre3ke kreeg een mooi plekje met een rekje gegeven. 

aangepast door mdubbelm
Typos, dus nu hopelijk een stuk leesbaarder 🤪
  • Like 3
Geplaatst:

Ik ben toch maar begonnen met het zaaiwerk. Voor onszelf nog niet echt nodig want we hebben nog veel te eten uit de tuin en kelder en vriezer en inkuilbak. Maar ik wil wat extra zaken uit kunnen delen dit jaar dus voor die 'anderen' heb ik o.a. gezaaid: rode spitskool, paars/blauwe koolrabi, witte kool, nog een keer uien want van de vorige zaaironde komen er tot nu toe maar 2 op :thumbdown: 

Meerdere soorten sla, bloemkool, o.i. kers, en van de week zaai ik ook de tomaten. 

• Like 3

Ik heb vooral (binnen) gezaaid: Paprika, peper, pluksla, slalatherzen (geen idee wat NL term is) 

Ik was op zoek naar de knolseldij, maar kon de zaadjes van vorig jaar niet vinden. Dus moet zo de kelder in duiken om te kijken of nog een pakje heb liggen. 

En ik ga zo ook de 1e tomaatjes zaaien. Eerst van eigen zaad. Kijken of dat gelukt is. En anders uit het pakje.

aangepast door RedTomato
  • Like 1
Geplaatst:

Ik heb vandaag tomaten gezaaid! Vond dat ik lang genoeg gewacht had :)

Ook nog wat bloemen gezaaid en opnieuw een ronde doperwten gezien de feestmaaltijd van de ratten. Ze staan nu dus netjes binnen in de keuken en gaan pas naar de kas/buiten als de plantjes groot genoeg zijn. 

Ook opnieuw bronzen venkel gezaaid, deze komt niet op.. Nieuwe zaden, binnen gezaaid in vermiculiet, mis ik iets belangrijks waardoor het niet ontkiemd? 

• Like 2
Geplaatst:

Aardappelen gepoot, weet niet meer welk ras. Was een klein eierdoosje vol met kleine gele pootaardappeltjes die ik van de laatste mtfd had meegenomen. 

Binnen voorgezaaid:

Koriander

Citroenkoriander (rook zalig toen het zakje open ging)

Nog een dwergtomaatje waarvan ik afgelopen weekend zaden kreeg

Roemeense paprika

Buiten voorgezaaid:

Kapucijners blauwschokkers

Doperwten twee soorten 

• Like 4
Geplaatst:

Ik heb ook zonnebloemen gezaaid! Vorig jaar kwamen er spontaan allemaal zonnebloempitten op die de kippen vergeten waren op te pikken. Toen had ik heel vroeg al bloemen. Dat vond ik zo leuk dat ik ze nu (gisteren) expres in de rondte heb gestrooid. 

• Like 6
Geplaatst:
Op 13-3-2023 om 16:06, Vastone zei:

Ook opnieuw bronzen venkel gezaaid, deze komt niet op.. Nieuwe zaden, binnen gezaaid in vermiculiet, mis ik iets belangrijks waardoor het niet ontkiemd?

Mijn ervaring is dat deze gemakkelijk opkomt als ie zichzelf uitzaait. Dus de natuur nabootsen misschien?

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

Venkel behoort tot de Schermbloemigen. Zaad mag niet te oud zijn, verliest snel aan kiemkracht. Zaad ook altijd droog en koel bewaren in een afgesloten ziplockzakje in de koelkast.

Zaad van venkel heeft geen koudeperiode nodig ('stratificatie') maar soms wil een koude-periode wel eens helpen bij het ontkiemen van zaden.

Zaad van schermbloemigen moet niet te diep gezaaid worden. Diverse leden van de schermbloemfamilie hebben licht nodig om te ontkiemen. Vaak volstaat het om het zaad OP de potgrond te zaaien en niet te bedekken met aarde.

Overigens is venkel lastig te verplanten. Dit komt doordat de plant een penwortel maakt.

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

Bij de Lidl 3 rozen gekocht en die geplant. Mooi wat compost erbij gedaan. Zo wonderlijk hoe dat proces gaat. Het was niet veel werk, maar ik dacht wel, poeh poeh. Dat is zwaar. Dus weer even met beide benen op de grond wat ik wel en niet kan doen. Ook wat waard.

• Like 3
Geplaatst:

1 ienie mini stekje daglelie red pirate (echt zooooo mini dat het verboden zou moeten zijn daar geld voor te vragen)

En 22 soorten tomaat:
Van alles 1 en soms 2 uit angst voor de slakken.

Pink fig
Pink pondorosa
Amethist jewel
Amana orange
Chocolate stripes
Amish red
Bolzano
Lorenzo
Balkon star
Carrerada
Grusha rozovarya
Northern lights (vorig jaar allemaal opgegeten door slakken, dus ga dit jaar nog voorzichtiger te werk!)
Bullet skimmer
Lucky tiger
Coral queen
Rebel starfighter prime
Candy sweet icycle
Violet Jasper
Ca chua hong
Dwarf Mary’s cherry
Sunrise bumble bee
Tomaat watermeloen

Dan nog een speciaal dank bericht aan allen die deze zaaironde mogelijk hebben gemaakt.
Nee, voor alle duidelijkheid, dit is geen sarcasme, echt!

Ik bewaar mijn gekregen (geruilde of gekochte) zaden van forumleden altijd met het briefje erbij. Het is zó leuk om dan ineens weer die mooie kaart, lieve woorden of zaaitips of… nou ja, vul maar in te lezen als je de zaden daadwerkelijk gaat gebruiken. Vind dat echt een cadeautje en heb extra genoten van mijn zaaiproces en al die leuke berichten. Dus ben jij een van die velen met wie ik een ruil heb gedaan, heel erg bedankt Zijn te veel namen om hier te noteren, maar oprecht blij ermee

• Like 5
Geplaatst:

Peulen, doperwten en spinazie uitgeplant. Twee rijtjes wortelen gezaaid onder het mom: ze kunnen er maar vast liggen. Lathyrus ook de grond in, die had ik al in november gezaaid en dat is me goed bevallen! 

Kijken of ik er aan toe kom om de tomaten te gaan zaaien dit weekend!

• Like 1

Ik was van alles van plan vandaag, maar ik ben niet verder gekomen dan het knutselen met paddenstoelen 😀

Afgelopen donderdag hadden we op de ALV van onze volkstuinen een leuke lezing van Pip Gilmore van Groene Takken. Ik had nog wat dingen op mijn lijstje staan, dus ter plekke broed diversen aangeschaft. Vandaag ruw stro gepasteuriseerd voor Koningsoesterzwam, beukensnippers+stropellets geweekt in kokend water voor het vermeerderen van Stropharia en beukenpluggen gepasteuriseerd voor een vermeerdering van Shiitake en Nameko. Ons huis ruikt nu naar een combi van gekookte artisjok, thee en schone stal.

@fre3ke stropellets zijn waarschijnlijk handiger dan grote hoeveelheden ruw stro verwerken, ze worden in het maakproces al gesterilseerd en zijn wel kleiner qua volume. Maar misschien vooral geschikt voor het vermeerderen van sommige soorten broed.

IMG_20230318_160135_3~2.jpg

aangepast door woldistel
  • Like 4
Geplaatst:

Als ik hongerig zou thuiskomen zou ik zo een halve bak leeg eten....🙄

Een dozijn koolplantjes, bloemkool, spitskool en broccoli geplant in een tunneltje.

Twee dozijn paprika zaailingen geplant in potjes.

Een paar slaplantjes onder cloches geplant.

• Like 3
Geplaatst:

Stuk tuin heringericht en de voorgezaaide Karmazyn  en Purple fava tuinbonen geplant. Ook even een vliesdoek over gelegd want er zijn nogal wat duiven aktief in het bosje rondom, hoewel die meer aandacht voor elkaar hebben op dit moment.

Daarna wat erwtenplantjes (Spring blush en Swedish soup peas)  gezet, maar het was al 5 uur inmiddels dus het opbouwen van klimgelegenheid stel ik uit tot volgend weekend. Wel wat gaas over gelegd en cds opgehangen om diezelfde duiven te ontmoedigen. Ik wilde nog vanalles zaaien, van radijzen tot rucola maar het kwam er niet meer van.

• Like 4

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...