Gageltuin Geplaatst: 26 februari 2012 Share Geplaatst: 26 februari 2012 We hebben aan de rand van de moestuin een strook gepland voor aardperen, juist omdat ze zo hoog worden en mooie bloemen geven. Nu hebben we van de biowinkel aardpeer gekocht om te eten, maar kunnen die ook de grond in? Ik heb nog twee stukken van 12 cm over en aan één van de uiteinden schiet er een klein worteltje, zoals bij een aardappel.Dus: hoe pak ik dit aan? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Claudia69 Geplaatst: 26 februari 2012 Share Geplaatst: 26 februari 2012 Ik stop die ongeveer een tiental cm diep in de grond, de rest gaat vanzelf. Vorig jaar heb ik een emmertje aardperen van mijn moeder meegenomen en eind maart geplant, een deel daarvan hebben we intussen gerooid opgegeten, de rest zit nog in de grond en heeft de winter goed doorstaan, dus ik veronderstel dat je die evengoed nu kan planten. Ik ga de rest binnenkort ook oprooien en over het hele veldje verdelen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 26 februari 2012 Share Geplaatst: 26 februari 2012 Ja, die kan je poten, en ze moeten idd een cm of 10 de grond in.@Claudia: Als je nog kunt zien (stoppels?) waar ze zitten, dan kan je er een emmer of pot ofzo op zetten, dan krijg je gebleekte scheuten die je ook kunt eten. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jos Geplaatst: 26 februari 2012 Share Geplaatst: 26 februari 2012 Aardperen hebben we al een paar keer besproken op dit forum.Als aardpeer bij de zoekfunctie intoets krijg je wellicht een aantal items.In het algemeen zijn ze makkelijk te telen. Ik heb weleens gelezen dat het moeilijker is een soort te krijgen die je graag wil dan om er weer vanaf te komen. Het is dan ook een woekeraar. Een klein achtergebleven stukje zal volgend jaar weer uitlopen.Je hebt verschillende soorten. Zorg ervoor dat je een soort hebt die niet alleen veel maar vooral iets dikkere knolletjes oplevert.Ik had een kleine soort en het was geen doen die kleine prutsdingen te schillen, het leek op gember.Je moet natuurlijk houden van de zoete smaak.Ze zijn behoorlijk wintervast, moeilijk te bewaren na het oogsten. Dus advies ze in de grond te laten zitten en af te dekken.Zo kun je zoveel oogsten als je nodig hebt ook in het voorjaar. Oogsten van oktober tot april. Ze kunnen geplant in het voorjaar (als de vorst uit de grond is) en in de herfst.Liefst in een dubbele rij, de knollen op 40/60 cm van elkaar.Denk erom dat de hoogte kan varieren van 100/250 cm. Succes Jos Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gageltuin Geplaatst: 26 februari 2012 Auteur Share Geplaatst: 26 februari 2012 bedankt Jos, ik zal de zoekfunctie beter raadplegen, ik was na 2 pagina's al opgehouden De twee stukken die ik nu heb zijn dikker dan gember, maar zeker geen knollen, wel erg lekker! Kan ik de stukken van 12 cm nog kleiner maken zodat ik er méér kan poten? Of is 12 cm wel nodig? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Eise Geplaatst: 26 februari 2012 Share Geplaatst: 26 februari 2012 Hallo, ik had in mijn kruidentuin een stukje aardpeer laten vallen en dat was aan het eind van het seizoen een 2 meter hoge plant met 20 gele bloemen erin en ongeveer een kilo nieuwe aardperen! Naar mijn mening zijn aardperen niet zo kritisch Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Eva Geplaatst: 27 februari 2012 Share Geplaatst: 27 februari 2012 nee, aardpeer is geen moelijke plant. je knikkert ze in de grond en ze groeien!denk er wel aan dat je bloeiende soorten en niet bloeiende soorten hebt!mijn ervaring is dat de soort waar je dikke grote knollen van krijgt vaak niet bloeien. de soort die lange gemberachtige knollen geeft bloeit vaak wel.het is dus het éen of het ander Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
HansK Geplaatst: 1 maart 2012 Share Geplaatst: 1 maart 2012 Bericht van Peter Bauwens via de e-mail: "aardperen zullen vrij snel na de oogst 'verschrompelen'. Dat heeft een slechte invloed op hun eetbaarheid, maar geen invloed op hun groeikracht. Je kunt ze eventueel een nacht in water leggen en vervolgens uitplanten en je zult verbaast staan van hun groeikracht. Je moet ze in elk geval zo snel mogelijk planten." Wellicht handig om te weten... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Conny Geplaatst: 10 februari 2013 Share Geplaatst: 10 februari 2013 Wie heeft er Aardperen in de zaden-carrousel gestopt ???Want ik wil graag weten hoe en wanneer ik die exemplaren moet planten.Ook wil ik graag weten wanneer ze geoogst zijn.Het zijn 2 soorten, de ene zat in een doosje van de chinees en de andere zat in een plastic zakje.Alvast bedankt voor de reactie.Groetjes Conny. Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hoekman Geplaatst: 10 februari 2013 Share Geplaatst: 10 februari 2013 HansK heeft (net boven jouw bericht) het antwoord al gegeven. Zo snel mogelijk. Het is alleen wat moeilijk als de grond bevroren is. Dan zeker niet binnen bewaren. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kruidje Geplaatst: 14 februari 2013 Share Geplaatst: 14 februari 2013 Gewoon in een pot poten en koel zetten. Later gehele inhoud pot uitplanten . Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
simonvb Geplaatst: 8 mei 2015 Share Geplaatst: 8 mei 2015 Iemand een idee of ik deze ook moet uitdunnen? Weet dat er op mijn volkstuintje daar hoge aardperen stonden en dacht ik zal dat hoekje daar voor aardperen laten. Heb al verschillende kilo's weg gehaald van daarnaast maar staan er nog precies superveel. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erny Geplaatst: 8 mei 2015 Share Geplaatst: 8 mei 2015 Nu laten groeien en dan in de herfst (november) beginnen met oogsten. En dan her en der weer een aardpeertje terugpoten, net zoveel als je zelf wilt. En als het nodig is om het nu uit te dunnen... dan kan je met een spitvork de aardperen opgraven en een deel weer terugzetten. Maar dat is alleen maar extra werk en dat wat je uitdunt moet je weggooien en dat is weer zonde. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
simonvb Geplaatst: 8 mei 2015 Share Geplaatst: 8 mei 2015 Maakt het uit hoe dicht ze staan voor de grootte van de knollen want aardperen zijn lastig te schillen dus liever wel grotere knollen dan veel kleintjes. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Deborah Geplaatst: 8 mei 2015 Share Geplaatst: 8 mei 2015 Ik heb mij laten vertellen dat je ze gemakkelijker na het koken schilt. Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Castaneda Geplaatst: 8 mei 2015 Share Geplaatst: 8 mei 2015 Ik heb ze hier ook staan en een jaar laten gaan voor zoveel mogelijk bloemen, stond dus heel dicht op elkaar, en het meeste was inderdaad kleine knollen van het voorjaar. Ik heb toen de hele boel gerooid en een paar terug geplant (alleen grote exemplaren) en er een stok, per aardpeer, bij gezet. Maar ik zie nu al weer dat je met aardperen nooit alles in 1 keer voor elkaar krijgt, ik moet nog een keer rooien. Voor grote knollen moeten ze dus wel de ruimte hebben. Quote Comprehend and copy Nature Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Antoine Geplaatst: 8 mei 2015 Share Geplaatst: 8 mei 2015 Heb al wel vaker over ze gelezen, maar nooit gegeten. Wat is een Aardpeer eigenlijk? Eet je ze al groente of als Aardappel? Kook je ze of kan je ze ook bakken? En waar haal ik ze van weg? Bij de tuincentrum hebben ze ze niet bij ons. En zijn ze makkelijk bij te houden of woekeren ze erg? Hoor het graag! Gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
simonvb Geplaatst: 8 mei 2015 Share Geplaatst: 8 mei 2015 Men aanziet het als een alternatief voor aardappelen. De ene mens beschouwt aardappelen als groenten, de andere niet, veronderstel hetzelfde dan ook met aardpeer. Het is ook een knol dat je plant. Als je een moestuincomplex hebt in de buurt, zal er wel iemand aardperen hebben staan en enkele meekrijgen zal geen probleem zijn omdat ze sterk woekeren of misschien iemand uit Nederland die jou er kan geven/zenden. Al weet ik niet of je nu al niet te laat bent, ze lopen namelijk vanaf (midden) april uit.Rauw smaakt het wat nootachtig en eet ik het wel graag. Ook in soep vind ik het zeer lekker. Gekookt of gebakken ben ik geen fan of heb ik misschien de verkeerde recepten geproeft. Het probleem met het schillen is trouwens de grillige vorm van de aardperen, voor de rest heb ik geen probleem met het schillen, denk dus ook niet dat koken plots een egale vorm zal geven . Vandaar dat ik ook liever grotere exemplaren zou hebben. Ik zal er dit weekend dus wat moeten uitdunnen met de spitvork. Gooien jullie die aardperen trouwens op de compost? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 9 mei 2015 Share Geplaatst: 9 mei 2015 nee, de knollen niet ivm het uitlopen, we weten nooit zeker of het stukje compostbak waar ze in zitten wel heet genoeg wordtwe rooien zoveel mogelijk, ook de diepe knollen op 50 cm....en dan nog, de overbodige rest schoffelen we telkens wegwe eten ze meestal in een soepje, top! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Claudia69 Geplaatst: 11 mei 2015 Share Geplaatst: 11 mei 2015 Ik vind ze het lekkerst in risotto (soepje van maken en de rijst daarin garen) of in puree, gecombineerd met scampi of vis. Ik schil ze niet te grondig, behalve als ik de puree echt wit wil, bv. voor feestgerechten. Goed borstelen en spoelen en vervolgens grof schillen en de lelijke plekjes verwijderen volstaat. Er mag wel wat schil aan blijven hangen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bloemenkoningin Geplaatst: 11 mei 2015 Share Geplaatst: 11 mei 2015 Ik vind ze te machtig als je ze als aardappel eet. Dat vind ik teveel. Ze zijn blijkbaar erg goed tegen suikerziekte.Als je elke week regelmatig een beetje eet kun je de ziekte voor zijn. Uit ervaring in mijn omgeving. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geert h Geplaatst: 10 maart 2019 Share Geplaatst: 10 maart 2019 Dankzij dit topic en enkele andere weet ik ondertussen redelijk wat vanaf. Nu ben ik zelf iemand die liever in de volle grond poot dan in een kuip. Maar om het woekeren tegen te gaan, was mijn gedachte om schotten in de grond te zetten die dat tegen moeten gaan. Idee is zo een strookje van 40 x 120 cm te creëren, qua oppervlakte groter dan een grote kuip. Maar hoe diep gaan de wortels en knollen van aardperen? Dan kan ik het schot dat ik in de grot zet daarop aanpassen. Zou 40 cm diep genoeg zijn, of liever dieper? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Patrijs Geplaatst: 10 maart 2019 Share Geplaatst: 10 maart 2019 Aardperen wortelen niet diep en zijn m.i. goed te beheersen en geen woekeraars zoals bijv. frambozen.Zelf schoffel ik in het voorjaar de ongewenste scheuten een paar keer weg en dan is het klaar voor dat jaar.40 cm moet genoeg zijn. Zelf heb ik ze net weer nieuw gepoot, zonder afscheiding. Wat er teveel groeit eten we op. Het zijn wel gulzige eters, dus regelmatig verplanten op met compost verrijkte grond is aan te raden. Bij weinig voeding worden het snel kleine knollen. Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geert h Geplaatst: 10 maart 2019 Share Geplaatst: 10 maart 2019 Bedankt voor je reactie, aangezien de ruimte beperkt is ga ik denk ik toch wel en schot in de grond plaatsen. Nu nog kijken waar ik er aan kan komen, bij de supermarkt om de hoek hadden ze ze in iedere geval niet. Maar met een beetje zoeken in de omgeving gaat dat vast goed komen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 10 maart 2019 Share Geplaatst: 10 maart 2019 Turkse winkel heeft ze vaak. Grondappeltjes worden ze genoemd. Mocht je een winkel in je omgeving hebben, zou ik het daar proberen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.