Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Eindelijk tomaten gezaaid!

Van de eerder deno gezaaide tomaten is alleen Ida Gold heel enthousiast opgekomen. Maar dat was ook vers zaad van vorig jaar. Staan inmiddels in een P9 potje en ik zie ze met de dag groeien 😀

De rest van de oude zaden heb ik voor de zekerheid nog een paar dagen in de koelkast gelegd en ze liggen nu weer op bodemwarmte. Misschien dat een paar koude dagen nog iets wakker schudt en anders is het jammer. 

aangepast door woldistel
  • Like 2
Geplaatst:

15 dagen geleden de tomaten in deno gezaaid (liggen lekker warm op de router), de eersten lieten na 4 dagen al een wortel doen. Na 7 dagen waren 18 van de 24 rassen al gekiemd, nummer 19 niet veel later.
Toen een week niets, maar vandaag een klein worteltje bij nummer 20 en 21. Die net ook opgepot. Nummer 22 en 23 2 zaden in deno bijgedaan. Nummer 24 (rebel starfighter prime) lukt helaas niet, want daar had ik maar 1 zaadje van...

• Like 1
Geplaatst:

19 minuten geleden, acpronk zei:

15 dagen geleden de tomaten in deno gezaaid (liggen lekker warm op de router), de eersten lieten na 4 dagen al een wortel doen. Na 7 dagen waren 18 van de 24 rassen al gekiemd, nummer 19 niet veel later.

Precies, dat zijn normale cijfers! Maar ja, hier was het  vooral oud zaad  en dan bedoel ik ouder dan vier jaar.

Geplaatst:
2 uren geleden, woldistel zei:

Eindelijk tomaten gezaaid!

Van de eerder deno gezaaide tomaten is alleen Ida Gold heel enthousiast opgekomen. Maar dat was ook vers zaad van vorig jaar. Staan inmiddels in een P9 potje en ik zie ze met de dag groeien 😀

De rest van de oude zaden heb ik voor de zekerheid nog een paar dagen in de koelkast gelegd en ze liggen nu weer op bodemwarmte. Misschien dat een paar koude dagen nog iets wakker schudt en anders is het jammer. 

Altijd interessant om te volgen wat voor technieken mensen hebben om oude zaden te laten ontkiemen. Zou van mij best een topic mogen zijn.

[*]

Geplaatst:

Vandaag en afgelopen woensdag gezaaid (meerdere exemplaren per soort, moet op 15 april wat te ruilen hebben, wie naar de MTFD gaat en nu al iets ziet wat hij/zij wil hebben... laat het weten):

Moscow Stars F1
Giraffe
Pink Princess
Candy Sweet Icycle
Currant Sweet Pea
Currant Gold Russia
Wonder World
Miel de Mexique
Zebra Ezel

Phantasia F1 (?)

Mountaineer Pride
Vivagrande
Saraev

ONDERSTAM F1
ONDERSTAM F1
ONDERSTAM F1
ONDERSTAM F1

Red Cherokee F1
Gartenperle
Pink Grapefruit
Grandma's Secret
Snack ANGELA
Bareo Giant Yellow
Brothers Dream F1
Jerusalem
Snow White
Amethyst Jewel

Canarisch (zaden aldaar gekocht) 
Carol Chycko Big Black Paste
Tumbling Tom Red

Zie bladzijde 6 van dit topic voor de  >30 soorten die ik eerder deze maand zaaide.

• Like 6
Geplaatst:
Op 21-3-2023 om 09:38, Lia56 zei:

@Goldfish Als ik niet te "hebberig" over kom, zou ik wel interesse hebben voor een van deze: Arextabaleta, Gelbe Kirsche, 42 days, Blush, Rosella, Old German, Mountain Magic, Rubylicious

Dat komt goed.  Reken maar er op dat  ik meerdere van je wensen kan inwilligen.

• Like 1
Geplaatst:

Even een andere vraag, heeft iemand ervaring met het mulchen van de tomaten in de kas met hennepvezels? Dus hennepstrooisel voor knaagdieren en paardenstallen. Kreeg die tip namelijk van een mede tuinder omdat bio stro zonder herbiciden in onze omgeving erg lastig is om te vinden en een welkoop is altijd wel in de buurt. 😄

Geplaatst:

Wij hebben net hennepstrooisel gekocht, nog niet gebruikt, dus nog geen ervaring. Plan is idd om als mulch te gebruiken, in ons geval buitens want we hebben geen kas.

Geplaatst:
15 uren geleden, willemGN zei:

Altijd interessant om te volgen wat voor technieken mensen hebben om oude zaden te laten ontkiemen. Zou van mij best een topic mogen zijn.

De techniek met vermiculiet lijkt wel goed te werken, had 58 verschillen variteiten gezaaid, op warmte matje 26 graden met propagator en binnen 4 dagen was de helft gekiemd na 5 dagen waren 54 van de 58 variteiten gekiemd, na 7 dagen 57 van de 58 variteiten 1 variteit krijg ik niet gekiemd helaas meerdere pogingen en technieken geprobeerd niks lijkt te lukken helaas was de big dwarf variteit.

• Like 1
Geplaatst:
19 hours ago, acpronk said:

Nummer 24 (rebel starfighter prime) lukt helaas niet, want daar had ik maar 1 zaadje van...

Precies die kiemt hier ook niet helaas. Ik had een paar zaden uit de doos dit jaar. Had jij ze daar ook vandaan?

Geplaatst:

@willemGN Het is niet zozeer een bewezen techniek, hoor. Maar ik had vorig jaar aardig wat spontane zaailingen, die uit afgevallen tomaten kwamen die in de kas waren overwinterd, dus ook een stukje kou hadden gehad. Was maar goed ook, want zaaien in vermiculiet werd bij mij helemaal niks.

Deze zaden zijn ook lang niet optimaal bewaard (soms in een lekker warme kamer enzo). Ze ontkiemen nu niet, dus ik heb al niks.Misschien dat ze na een koude periode nog wat doen. Zo niet, dan heb ik nog steeds niks, maar dat had ik al 😄

De soorten die ik nu net gezaaid heb zijn verser, dus daar verwacht ik weinig problemen mee. 

@Kevins Moestuin gelukkig heb jij geen problemen met het zaaien in vermiculiet. Ik vond het heel lastig om vochtgehalte enzo in te schatten. Dus de ontkieming van de tomaten en de pepers en paprika's was bij mij vorig jaar slecht. Dit jaar heb ik gewoon weer mijn eigen zaaimengsel! 

• Like 1
Geplaatst:

Ik zaai juist graag voor in vermiculiet omdat ik dan niet echt hoef na te denken over uitdrogen van de zaaigrond enz. En ik vind het ook met verspenen ideaal omdat het zo "los" is. Altijd leuk om te lezen dat voorkeuren zo verschillen. 

• Like 1
Geplaatst:

@woldistel hoe had jij het geprobeerd? Zelf had ik de vermiculiet 30 minuten in een bak vol met water gelaten, daarna in een vergiet uit laten lekken, dan in voorzaaitrays snel een kap erop dan kan er weinig vocht ontsnappen dan zit je kwa vochtgehalte goed. Enige nadeel is op een warmte matje wanneer je de kap eraf haalt kan het binnen 12/24 uur uitdrogen :)

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Allen zijn hier gekiemd met uitzondering van de Gun metal grey. Ik heb evenwel nog een paar zaden om nog eens te proberen, ze worden volgend weekend gezaaid samen met een aantal kruisingen van @Roland, ik heb ook de ouders gekregen van de 074, waarvoor dank, en dat wordt dan een eerste poging om zelf een hybride te maken.

@acpronk  van de rebel starfighter prime kan ik wel een plantje meebrengen naar MTFD, ik ga er sowieso een aantal voor de ruiltafel meebrengen afhankelijk welke ik over heb, als iemand 1 specifiek wil laat het even weten. @Goldfish idem als bij jou wordt het nu ook krap, overdekt geen plaats meer, maar als je nog 1 of 2 tomaatje  geschikt voor buiten over hebt, die zijn altijd welkom 😄 en dan maak ik nog wat plaats.

aangepast door redzebra
  • Like 2
Geplaatst:
Op 27-3-2023 om 18:44, redzebra zei:

. @Goldfish idem als bij jou wordt het nu ook krap, overdekt geen plaats meer, maar als je nog 1 of 2 tomaatje  geschikt voor buiten over hebt, die zijn altijd welkom 😄 en dan maak ik nog wat plaats.

Ik verwacht dat twee phyto tolerante rassen wel gaat lukken.

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

Zojuist de buitentomaten gezaaid. Phytophthora resistente soorten van Fruitlent en nog wat extra aangewaaide soorten. :mrgreen:

1. Appleberry Orange

2. Rubylicious

3. Cocktail Crush

4. Duttinggold

5. Mountain Magic

6. Sunviva

7. Crimson Crush

8. Phantasia

9. Rose Crush

10. Vivagrande

11. Pel Test D Fruitlent

12. Pel Test C Fruitlent

13. Celano

14. Aretxabaleta Best of Spain

15. Mountain Merit

16. Rondabella

17. Consuelo

18. Appleberry Yellow

19. Appleberry Red

20. Tomatito de Jalapa '17

21, Primabella '23 (gekocht)

22. Primabella '21 (gekocht)

Nummers 1 t/m 10 ieder twee zaadjes per vakje, dit was de eerste selectie.

Nummers 11 en 12 kreeg ik er van Fruitlent erbij om te testen, 2 zaadjes elk in de grond.

Nummers 13 en 14 kreeg ik van @Goldfish. 1 zaadje van elk in de grond.

Nummers 15 t/m 19 waren eigenlijk niet geselecteerd maar toch van ieder 1 zaadje in de grond.

De Tomatito doe ik elk jaar, doet het geweldig in een pot trouwens. 5 zaadjes voor de weggeef.

En nr 21 + 22, de Primabella. Was niet gekiemd bij vorige zaaironde dus nu weer kiemtest met beide jaargangen.

Bakje staat op warmtematje onder TL.

Voor de tomaten moet dus echt wel een groot oppervlakte gereserveerd worden op mijn tuin. April en mei gaan drukke maanden worden gezien er op de tuin nog niets is gebeurd. Hopelijk werkt het weer dan wél mee.

• Like 4
Geplaatst:

De tomaten zijn gezaaid, 

Money Maker

Roze tomaten een gekregen tomaat, naam onbekend 

Sungold F1

Helaas geen rekening mee gehouden dat er maar weinig zaadjes in een zakje F1 zitten.

Misschien zaai ik nog wat bij, eerst maar eens kijken wat er bovenkomt.

Ik wil geen huis vol tomaten meer dus heb ze nu gezaaid zodat ze vrij klein in de eerste helft van mei onder een plastic tunneltje in de moestuin kunnen.

Vandaag begonnen om twee tomatenhokken te maken van wilgentakken.

Er moeten zo'n kleine zestig planten aan komen als alles goed gaat.

Ik ga er voor het gemak van uit dat er weer zo'n warme zomer komt.

• Like 4

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...