redzebra Geplaatst: 30 mei 2024 Geplaatst: 30 mei 2024 Voor zover ik gelezen heb, de groei van de bol zou beinvloed kunnen worden als je de bloem te vroeg afknipt, maar geen idee in welke mate dit is en of dit ook zo werkelijk is. Nu je wil ook wel enige lengte als je ze wil verwerken of eten. @Tanja65 alleen degene in de serre zijn eruit hier, buiten blijven ze hier ook zo lang mogelijk staan totdat ze echt vergelen of omvallen, voor zover het huidige weer en natuurlijk eventuele ziektes het toelaten. Quote
MH95 Geplaatst: 31 mei 2024 Geplaatst: 31 mei 2024 Eerste helft uit de kas geoogst. De andere laat ik nog zitten, ook een ander ras. Maar geen idee meer welke. 1 Quote
Vinky Geplaatst: 31 mei 2024 Geplaatst: 31 mei 2024 Op 30-5-2024 om 14:45, Hirson zei: nu lees ik hier dat ze langer dan 15cm moeten zijn! Waarom is dat? Dat weet ik ook niet precies. Maar je kunt de stengels oogsten om ze te gebruiken. Dan is het lekker als ze wat langer zijn. Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 31 mei 2024 Geplaatst: 31 mei 2024 Overigens gister voor het eerst in mijn leven de stengels geoogst en vers geproefs maar dat is mij toch een partij lekker zeg precies de smaak van knoflook zie het helemaal voor mij hoe ik volgendjaar de stengels in kleine stukjes snij en lekker ga roerbakken met kip en een teriyaki sausje 😇 4 Quote
acpronk Geplaatst: 31 mei 2024 Geplaatst: 31 mei 2024 Foto's van de knoflook in de kas. Planten zijn langer dan die buiten, en bovendien nog helemaal groen en geen roest. Die van buiten zijn wat kleiner, klein beetje geel en wat roest. Heb van die van buiten helaas geen foto gemaakt. Overigens zijn de stelen van de buiten knoflook op het gezicht wel dikker dan die in de kas, maar ik heb niet per ras vergeleken. Die van buiten hebben 2 maal 12-10-18 gekregen, en 2 maal patentkali. Die in de kas helemaal niets. Binnenkort maar eens smeerwortelgier geven, ik heb nog 2 emmers van vorig jaar staan dacht ik. 3 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Stan W Geplaatst: 1 juni 2024 Geplaatst: 1 juni 2024 (aangepast) Jouw knoflook in de kas staan er nog heel mooi bij @acpronk! Misschien toch maar eens overwegen om ook een kas te bouwen. Hier zijn ze al (ver) gevorderd geel afhankelijk van het ras en vol roest zoals vorig jaar, alleen nu nog eerder. 1 juni 2024 aangepast door Stan W Quote
Roland Geplaatst: 1 juni 2024 Geplaatst: 1 juni 2024 Stan, jouw knoflook vandaag geoogst. Ze waren helemaal geel van de roest. Mooie opbrengst maar de bollen zijn wel kleiner dan vorig jaar. Germidour is ook al behoorlijk geel van de roest. Therador heeft nog een beetje groen en kan denk ik nog 1 of 2 weken. 1 Quote
MH95 Geplaatst: 1 juni 2024 Geplaatst: 1 juni 2024 Is het aan te raden met roest te oogsten? Hier krijgen ze het ook, beginnen al geel te worden. Quote
acpronk Geplaatst: 1 juni 2024 Geplaatst: 1 juni 2024 Geen probleem. De roest heeft geen invloed op de bollen, alleen op de bolvorming omdat er minder bladgroen is. 3 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
RobN Geplaatst: 2 juni 2024 Geplaatst: 2 juni 2024 Van mij begint ook behoorijk te roesten, en wat soorten doen bloemen maken, die ga ik eruit halen en de groene delen denk ik even bewaren tot we weer iets met rijst of pasta eten. Ik heb wel iets raars bij de therador, nooit eerder gezien maar zeker de helft heeft het, er komen een soort van nieuwe blaadjes of plantjes uit? Sorry beetje slechte foto, maar wat moet ik hier nu mee doen, of wat is er aan de hand? Quote Onkruidmanager 1.0
Mellie Geplaatst: 3 juni 2024 Geplaatst: 3 juni 2024 Nog hartstikke groen bij mij dus laat ze ook nog even. Quote
acpronk Geplaatst: 3 juni 2024 Geplaatst: 3 juni 2024 Hier begint het ook hard te gaan, neigt erg naar geel en plotseling ook veel roest. Ziet er niet best uit, vandaag pas de eerste knoflook bloemstengels geoogst, in nog maar een stuk of 3 rassen. En ze moeten nog een maand, maar of ik dat haal.. Dat was buiten, in de kas niet gekeken naar dat was 3 dagen geleden nog helemaal groen. Eind dit jaar toch maar tunneltje maken voor de knoflook.. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
redzebra Geplaatst: 3 juni 2024 Geplaatst: 3 juni 2024 (aangepast) @RobN, zo eentje had ik er dit jaar ook in de serre, om de een of andere reden (misschien even een groeistilstand of plots terug kouder) hadden de nieuwe tenen besloten om ook al terug te schieten, de nieuwe blaadjes zijn dus de toppen van de nieuwe tenen. Ik heb hem hier gewoon direct gebruikt, aangezien ik verwacht dat je die niet meer echt kan bewaren. Hier gaat het ook heel snel met roest en geel worden, een aantal zien op nauwelijks een week al bijna volledig geel, maar ja wat wil je met continue regen en geen zon. 3 juni 2024 aangepast door redzebra Quote
RobN Geplaatst: 3 juni 2024 Geplaatst: 3 juni 2024 was ik al bang voor, nooit gehad trouwens en tevens meestal de productiefste soort. Ik zal er eens 1 oogsten binnenkort. Quote Onkruidmanager 1.0
RobN Geplaatst: 4 juni 2024 Geplaatst: 4 juni 2024 @redzebra je hebt gelijk, er beginnen tenen uit te lopen, en onder begint de bol te splijten. Kan misschien komen doordat ik met de hand eruit heb getrokken, had ff geen schepje of vorkje bij me. Wat moet ik hier nu mee, kan ik ze laten doorgroeien tot ze klaar zijn, en laten drogen, of is het beter om dat nu al te doen? Quote Onkruidmanager 1.0
redzebra Geplaatst: 4 juni 2024 Geplaatst: 4 juni 2024 Ze zijn helaas al verder als klaar, de knoflook is aan een nieuw seizoen begonnen zonder dat de hoofdstengel al is verdroogt en afgestorven. De bol splijt omdat de tenen zwellen en elk een nieuwe knoflook willen vormen, elke teen vormt nu een nieuwe plant maar op een totaal verkeerd tijdstip in het seizoen, ik heb geen idee wat nu de beste keus is. Hier had ik maar een enkele en daarom ook direct verbruikt. Quote
RobN Geplaatst: 5 juni 2024 Geplaatst: 5 juni 2024 Ja ik gisteren ook deze in de pasta gedaan, hetzij maar 4 reuzentenen maar de smaak is wel lekkerder dan gedroogde eigenlijk. Maargoed dus 1 rij een beetje verloren knoflook, hele mooie grote bollen maar bijna allemaal hebben ze uitlopers. Dat wordt uitdelen... Quote Onkruidmanager 1.0
Mikeee Geplaatst: 5 juni 2024 Geplaatst: 5 juni 2024 Mijn knoflook begint een beetje slap te hangen, maar is nog wel redelijk groen. Zullen deze nog groeien of is het tijd om deze te oogsten en drogen? Het is reddelijk nat geweest de laatste dagen, water liep wel weg, maar grond bleef wel erg nat, weet niet of het nadelig effect heeft veroorzaakt. Quote
Patrijs Geplaatst: 5 juni 2024 Auteur Geplaatst: 5 juni 2024 (aangepast) Ik oogst ze als ze twee derde verdroogd zijn. Dit jaar over een week of een twee, maar normaal medio juli. Dit gewas is nog groen en de bol vormt zich nog. Je kan oogsten als verse knoflook of nog even wachten, en wil je het als pootgoed gebruiken dan moet je later oogsten zodat de kiemen in de teentjes beter ontwikkeld zijn. Ik zag hier al eerder erg jonge knoflook voorbijkomen. Die zal ook minder goed te bewaren zijn na het drogen. 5 juni 2024 aangepast door Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs
Mikeee Geplaatst: 6 juni 2024 Geplaatst: 6 juni 2024 Bedankt duidelijk antwoordt. Ik ga lekker wachten en laat ze nog even zitten. Quote
RedTomato Geplaatst: 6 juni 2024 Geplaatst: 6 juni 2024 Ik twijfel .. Oogsten of toch nog wachten? Quote
MROE Geplaatst: 7 juni 2024 Geplaatst: 7 juni 2024 Zo zijn ze bij ons ook. Dus ook nog de twijfel. wat is wijsheid? Quote
Patrijs Geplaatst: 7 juni 2024 Auteur Geplaatst: 7 juni 2024 (aangepast) Op 5-6-2024 om 21:08, Patrijs zei: Ik oogst ze als ze twee derde verdroogd zijn. Dit jaar over een week of een twee, maar normaal medio juli. Zo stonden ze een week terug bij mij: 7 juni 2024 aangepast door Patrijs aa Quote De moestuin van Patrijs
redzebra Geplaatst: 7 juni 2024 Geplaatst: 7 juni 2024 (aangepast) Wat @Patrijs hier als voorgaand meegeeft, waarom alles tegelijkertijd oogsten ? Jonge knoflook is heel gewild in bv restaurants (of zoek maar eens op verse knoflook bij bv AH), en niet alleen voor de tenen, voor mij is het beste stuk voor knoflook het voorjaar tot eind deze maand. Wat nadien gebeurt is louter omdat we geen verse meer hebben en overschakelen naar het zolang mogelijk bewaren van tenen, die laat je dus liefst zo groot mogelijk worden, zolang er nog fris groen op de stengel zit groeit die normaal door. Alleen is het dan opletten dat om een of andere reden het vlies rond de bol niet beschadigd wordt, door bv een insect, schimmel te vroege doorgroei, .... Zoals eerder hier aangegeven door een aantal, je kan rond de stengel even voorzichtig graven om te zien hoe de bol eruitziet en/of er geen beschadigingen zijn, de wortels zitten dieper, vind je hem groot genoeg of je ziet beschadiging kan je hem eventueel al oogsten, of nu gewoon een deel als je niet zeker bent, dan kan je zelf vergelijken wat het verschil in tijdstip is. 7 juni 2024 aangepast door redzebra Quote
Patrijs Geplaatst: 7 juni 2024 Auteur Geplaatst: 7 juni 2024 Uit mijn Blog van vorig jaar, het oogsten van de bewaarknoflook in de eerste week van juli: De eerste helft van de knoflook is geoogst en ligt hier een dagje in de zo om te drogen. Bron: Quote De moestuin van Patrijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.