Ga naar inhoud

Knoflook seizoen 2023-2024

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Voor zover ik gelezen heb, de groei van de bol zou beinvloed kunnen worden als je de bloem te vroeg afknipt, maar geen idee in welke mate dit is en of dit ook zo werkelijk is. Nu je wil ook wel enige lengte als je ze wil  verwerken of eten.

@Tanja65 alleen degene in de serre zijn eruit hier, buiten blijven ze hier ook zo lang mogelijk staan totdat ze echt vergelen of omvallen, voor zover het huidige weer en natuurlijk eventuele ziektes het toelaten. 

Geplaatst:
Op 30-5-2024 om 14:45, Hirson zei:

nu lees ik hier dat ze langer dan 15cm moeten zijn! Waarom is dat?

Dat weet ik ook niet precies. Maar je kunt de stengels oogsten om ze te gebruiken. Dan is het lekker als ze wat langer zijn.

Geplaatst:

Overigens gister voor het eerst in mijn leven de stengels geoogst en vers geproefs maar dat is mij toch een partij lekker zeg precies de smaak van knoflook zie het helemaal voor mij hoe ik volgendjaar de stengels in kleine stukjes snij en lekker ga roerbakken met kip en een teriyaki sausje 😇

• Like 4
Geplaatst:

Foto's van de knoflook in de kas. Planten zijn langer dan die buiten, en bovendien nog helemaal groen en geen roest. Die van buiten zijn wat kleiner, klein beetje geel en wat roest. Heb van die van buiten helaas geen foto gemaakt.

Overigens zijn de stelen van de buiten knoflook op het gezicht wel dikker dan die in de kas, maar ik heb niet per ras vergeleken. Die van buiten hebben 2 maal 12-10-18 gekregen, en 2 maal patentkali. Die in de kas helemaal niets. Binnenkort maar eens smeerwortelgier geven, ik heb nog 2 emmers van vorig jaar staan dacht ik.

IMG_20240531_120619.thumb.jpg.ab6edbda8c7f6d14012781658a61df56.jpg

IMG_20240531_120628.thumb.jpg.917a918a39f4d34a096c50c50914bbe9.jpg

• Like 3
Geplaatst: (aangepast)

Jouw knoflook in de kas staan er nog heel mooi bij @acpronk! Misschien toch maar eens overwegen om ook een kas te bouwen. Hier zijn ze al (ver) gevorderd geel afhankelijk van het ras en vol roest zoals vorig jaar, alleen nu nog eerder. 

aangepast door Stan W
Geplaatst:

Stan, jouw knoflook vandaag geoogst. Ze waren helemaal geel van de roest.

Mooie opbrengst maar de bollen zijn wel kleiner dan vorig jaar.

Germidour is ook al behoorlijk geel van de roest.

Therador heeft nog een beetje groen en kan denk ik nog 1 of 2 weken.

• Like 1
Geplaatst:

Van mij begint ook behoorijk te roesten, en wat soorten doen bloemen maken, die ga ik eruit halen en de groene delen denk ik even bewaren tot we weer iets met rijst of pasta eten.

Ik heb wel iets raars bij de therador, nooit eerder gezien maar zeker de helft heeft het, er komen een soort van nieuwe blaadjes of plantjes uit?

Sorry beetje slechte foto, maar wat moet ik hier nu mee doen, of wat is er aan de hand? 

IMG_20240602_145236.jpg

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Hier begint het ook hard te gaan, neigt erg naar geel en plotseling ook veel roest. Ziet er niet best uit, vandaag pas de eerste knoflook bloemstengels geoogst, in nog maar een stuk of 3 rassen. En ze moeten nog een maand, maar of ik dat haal..

Dat was buiten, in de kas niet gekeken naar dat was 3 dagen geleden nog helemaal groen.

Eind dit jaar toch maar tunneltje maken voor de knoflook..

@RobN, zo eentje had ik er dit jaar ook in de serre, om de een of andere reden (misschien even een groeistilstand of plots terug kouder) hadden de nieuwe tenen besloten om ook al terug te schieten, de nieuwe blaadjes zijn dus de toppen van de nieuwe tenen. Ik heb hem hier gewoon direct gebruikt, aangezien ik verwacht dat je die niet meer echt kan bewaren.

Hier gaat het ook heel snel met roest en geel worden, een aantal zien op nauwelijks een week al bijna volledig geel, maar ja wat wil je met continue regen en geen zon.

aangepast door redzebra
Geplaatst:

was ik al bang voor, nooit gehad trouwens en tevens meestal de productiefste soort.

Ik zal er eens 1 oogsten binnenkort.

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

@redzebra je hebt gelijk, er beginnen tenen uit te lopen, en onder begint de bol te splijten. Kan misschien komen doordat ik met de hand eruit heb getrokken, had ff geen schepje of vorkje bij me.
Wat moet ik hier nu mee, kan ik ze laten doorgroeien tot ze klaar zijn, en laten drogen, of is het beter om dat nu al te doen?

IMG_20240604_101132.thumb.jpg.d021cf576444af7886489cede8558380.jpgIMG_20240604_101135.thumb.jpg.873581a2ec5a1d5f23ba77488e5a380d.jpg

IMG_20240604_101229.thumb.jpg.2251171ad288c2f4e1cb5f2374d66319.jpgIMG_20240604_101232.thumb.jpg.46fc2b69e80b4434a59b65823c6e7f0e.jpg

IMG_20240604_101357.thumb.jpg.0b638f095e467f2ef4e938a8608e05c1.jpg

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Ze zijn helaas al verder als klaar, de knoflook is aan een nieuw seizoen begonnen zonder dat de hoofdstengel al is verdroogt en afgestorven. De bol splijt omdat de tenen zwellen en elk een nieuwe knoflook willen vormen, elke teen vormt nu een nieuwe plant maar op een totaal verkeerd tijdstip in het seizoen, ik heb geen idee wat nu de beste keus is. Hier had ik maar een enkele en daarom ook direct verbruikt. 

Geplaatst:

Ja ik gisteren ook deze in de pasta gedaan, hetzij maar 4 reuzentenen maar de smaak is wel lekkerder dan gedroogde eigenlijk. 

Maargoed dus 1 rij een beetje verloren knoflook, hele mooie grote bollen maar bijna allemaal hebben ze uitlopers. Dat wordt uitdelen...

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Mijn knoflook begint een beetje slap te hangen, maar is nog wel redelijk groen. 

Zullen deze nog groeien of is het tijd om deze te oogsten en drogen?

Het is reddelijk nat geweest de laatste dagen, water liep wel weg, maar grond bleef wel erg nat, weet niet of het nadelig effect heeft veroorzaakt. 

DSC_0660.JPG

Ik oogst ze als ze twee derde verdroogd zijn.

Dit jaar over een week of een twee, maar normaal medio juli.

Dit gewas is nog groen en de bol vormt zich nog.

Je kan oogsten als verse knoflook of nog even wachten, en wil je het als pootgoed gebruiken dan moet je later oogsten zodat de kiemen in de teentjes beter ontwikkeld zijn.

Ik zag hier al eerder erg jonge knoflook voorbijkomen.

Die zal ook minder goed te bewaren zijn na het drogen.

20210705_175549 (2).jpg

aangepast door Patrijs
  • Like 1
Op 5-6-2024 om 21:08, Patrijs zei:

Ik oogst ze als ze twee derde verdroogd zijn.

Dit jaar over een week of een twee, maar normaal medio juli.

Zo stonden ze een week terug bij mij:

20240602_194130.jpg

aangepast door Patrijs
aa

Wat @Patrijs hier als voorgaand meegeeft, waarom alles tegelijkertijd oogsten ?  Jonge knoflook is heel gewild  in bv restaurants (of zoek maar eens op verse knoflook bij bv AH), en niet alleen voor de tenen, voor mij is het beste stuk voor knoflook het voorjaar tot eind deze maand.  Wat nadien gebeurt is louter omdat we geen verse meer hebben  en overschakelen naar het zolang mogelijk bewaren van tenen, die laat je dus liefst zo groot mogelijk worden, zolang er nog fris groen op de stengel zit groeit die normaal door. Alleen is het dan opletten dat om een of andere reden het vlies rond de bol niet  beschadigd wordt, door bv een insect, schimmel te vroege doorgroei, .... Zoals eerder hier aangegeven door een aantal, je kan rond de stengel even voorzichtig graven om te zien hoe de bol eruitziet en/of er geen beschadigingen zijn, de wortels zitten dieper, vind je hem groot genoeg of je ziet beschadiging  kan je hem eventueel al oogsten, of nu gewoon een deel als je niet zeker bent, dan kan je zelf vergelijken wat het verschil in tijdstip is.

aangepast door redzebra

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...