Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hierbij enkele foto's van een aantal peperplantjes. Ik heb de licht intensiteit met de helft verminderd, want volgens mij was dat ook een reden voor het opkrullen van de bladeren. Wateren gebeurt nog maar spaarzaam.

20240312_192638.jpg

20240312_192604.jpg

20240312_192556.jpg

20240312_192530.jpg

20240312_192522.jpg

20240312_192512.jpg

20240312_192442.jpg

20240312_192413.jpg

20240312_192358.jpg

• Like 4
Geplaatst: (aangepast)

Inmiddels het eerste bloemetje in aanleg gespot. Heel leuk☺️.

Maar, herkent iemand het plantje? Ik heb vorig jaar van dit plantje pepers en dus zaadjes meegenomen.

20240316_184459.jpg

20230920_121401.jpg

aangepast door Polly168
  • Like 1
Geplaatst:

Ik heb dit jaar Biquinho, Cayenne long slim en Malawi Peppadew gezaaid.

Geen te heten pepers meer waar ik toch niks mee doe, ik heb al weinig ruimte.

En 3 soorten paprika's,Golden California wonder, Dulce de España en Orange Horizon.

Tot nu toe nog niet op, maar ik heb ook nog niet zo lang geleden gezaaid.

Ik begin altijd pas in maart, en dan is er eigenlijk nog niet genoeg licht, en gaan ze schieten.

Maar ik heb een planten lamp vorig jaar gekocht, maar die heeft een Amerikaanse stekker met Europees verlengstuk.

En ik was dat verlengstuk kwijt, dus die moest ik eerst een nieuwe kopen.

• Like 1
Geplaatst:
On 3/9/2024 at 5:07 PM, Ruderalis said:

Leuk om te lezen dat je ook de Primotalii kweekt, welke kleur?

Ik kweek ‘m ook dit jaar (de rode) en ik wil ‘m gaan kruisen met de Carolina Reaper, ik heb nu 5 kleine zaailingen 🌱 staan, ben benieuwd of ze de hitte overstijgen van de Reaper!

Ik heb een topic geopend voor de super hots pepers daar kunnen alle peper soorten vanaf 1 miljoen shu geplaatst worden dus ook jouw Primotalii’s,

Goedenacht Ruderalis, ik heb de rode variant (als het goed is), de "chocolate" kleur moet volgens anderen zelfs nog veel heter zijn- maar bij een 500k scoville speelt mijn maag al op dus ik ga geen goede tester zijn.. Heb ooit een verse reaper zo gegeten- nooit weer.

Ze staan hier deels voor de sier, deels voor een non-edible-doel. De carolina reapers (als jonge plant, 3 stuks gekocht) deden het vorig jaar hier tè goed. Ze waren ook duidelijk een tijdje voorgekweekt. De primotalii "rood" begint dit jaar op gang te komen, maar het is een zichtbaar tragere soort.

Er staan hier 3 "batches" van de primotalii, per 3 stuks in een half gevulde 9x9cm pot gestart. De grootste begint nu net aan de eerste bloemknopjes. De jongste staat met 6 echte blaadjes piepjong te wezen..

De rooster spur krijgt overigens al  zin om te bloeien, en een "unidentified" Lidl peper staat zelfs al buiten (een "gold rush" tomaat idem, inclusief beginnende knoppen, onder vliesdoek.)

Ik geniet er van. Zelfs al een gehakkelde aurelia kunnen begroeten.

Er staat hier een hoop op de  gok groot te groeien... Vriest het net nog even, kost het me de eerste batch. Vriest het niet, dan oogst ik over een langere tijd. Ik hoef er gelukkig niet van te leven.

• Like 1
Geplaatst:
On 3/16/2024 at 8:34 PM, Jasophoria said:

Ik heb dit jaar Biquinho, Cayenne long slim en Malawi Peppadew gezaaid.

Geen te heten pepers meer waar ik toch niks mee doe, ik heb al weinig ruimte.

En 3 soorten paprika's,Golden California wonder, Dulce de España en Orange Horizon.

Tot nu toe nog niet op, maar ik heb ook nog niet zo lang geleden gezaaid.

Ik begin altijd pas in maart, en dan is er eigenlijk nog niet genoeg licht, en gaan ze schieten.

Maar ik heb een planten lamp vorig jaar gekocht, maar die heeft een Amerikaanse stekker met Europees verlengstuk.

En ik was dat verlengstuk kwijt, dus die moest ik eerst een nieuwe kopen.

De biquinho bevalt hier nog steeds. Lekker pepertje zonder hitte, maar heerlijk voor in salades en noedels..

Hier heb ik de 1400 lumen plafondlampen van de action hangen.. schakelbaar in tijd, en van warm- naar koel licht te zetten. Heeft wel wat (passieve) koeling nodig, om de warmte af te voeren. Met de "warm-koud" stand in het midden heb ik geen strekkende zaailingen..

Pas overigens goed op als je van Amerikaans naar Europees schakelt, dat je lamp 230V aan kan. Het Amerikaanse lichtnet werkt op 110V, en dat kan forse problemen geven als je lamp het dubbele ontvangt.

Geplaatst:

Ik was al een aantal jaren bezig met een eigen peper ouderwets veredel-programma, waarbij je na 8 generaties van een eigen ras kan spreken. Dankzij mn ex (de eigen plantjes hebben ons uit elkaar gaan niet overleefd) kan ik dit jaar helemaal opnieuw beginnen. Dat laatste biedt dan wel weer kansen om mijn doelen te veranderen en een geheel andere route in te slaan.

Ik ben erg geïnteresseerd in de zwarte of 5 kleuren pepers, omdat deze naast bruikbaar ook sierlijk kunnen staan in de tuin. Dus dit jaar heb ik vooral Chinese 5 colors en black pearl gezaaid. Heb van vorig jaar nog een paar plantjes C5C, Biquinho, ChillyChilly, Numex Twilight en Bolivian Rainbow overwinterd. Die staan al in bloei terwijl ik ze nog binnen heb.

Even bedenken wat ik nou precies wil kweken dit keer en op welke factoren ik ga selecteren. Ik denk een soort C5C x ChillyChilly. Maar ben er nog niet over uit.

• Like 1
Geplaatst:

Ik moet mezelf rectificeren.
Eerst (2 jaar geleden) dacht ik dat de lemon drop smalle bladeren had, maar dit jaar zie ik toch dat de planten (weliswaar andere zaden) brede bladeren hebben, zoals alle andere C. baccatums. En ze groeien ook beduidend sneller dan de C. annuums. Vorige keer 2 jaar geleden duurde het behoorlijk lang voordat ik rijpe lemon drops had, maar nu ben ik hoopvoller gestemd.
En de Blended Lemon is ook een baccatum, zie ik aan het blad.

• Like 1
Geplaatst:
10 uren geleden, Dashbro zei:

De biquinho bevalt hier nog steeds. Lekker pepertje zonder hitte, maar heerlijk voor in salades en noedels..

Hier heb ik de 1400 lumen plafondlampen van de action hangen.. schakelbaar in tijd, en van warm- naar koel licht te zetten. Heeft wel wat (passieve) koeling nodig, om de warmte af te voeren. Met de "warm-koud" stand in het midden heb ik geen strekkende zaailingen..

Pas overigens goed op als je van Amerikaans naar Europees schakelt, dat je lamp 230V aan kan. Het Amerikaanse lichtnet werkt op 110V, en dat kan forse problemen geven als je lamp het dubbele ontvangt.

Ik heb zulke lampen nog nooit hier bij de action gezien.

Staan ze op de website?

Of kun je ze op de webshop kopen?

Mijn lamp kwam met een Europees verleng stekker, dus ik neem aan dat het dan goed is, hoop ik.

Ik heb hem al een keer eerder gebruikt om mijn Malawi Peppadew binnen te overwinteren, en dat ging goed.

Geplaatst:

@acpronk Ik heb die lamp gevonden.

Maar die zou ik dan ook alleen aan mijn plafond kunnen hangen, is dat niet te hoog?

En hij hangt dan ook niet recht boven de tafel waar mijn zaailingen op staan, dus dat is ook niet handig.

Met de lamp die ik nu heb, moest ik ook iets verzinnen om hem op te hangen.

Ik heb de oude buizen van mijn plastic kasje gebruikt om een stellage te maken waar ik weer ijzerdraad tussen gespannen heb, waar de lamp aan hangt.

Allerlei afval bij elkaar getapet met ducttape😆

IMG_20240320_131210.jpg

Geplaatst:

Bij mij gaat het inmiddels ook best goed, alhoewel ik het in vergelijking met de tomaten tergend langzaam vind gaan ☺️

4 feb: de zaden in de denozakjes op de router gezet

17 feb: de mini,s geplant: ieder plantje apart in een vakje met potgrond gezet.

3 maart: per 3 in een groter potje gezet, ze gaan later ook per 3 in een grote pot.

Vanaf planten een flink aantal uren per dag onder een kweeklamp gezet. Ik heb maar 1 lamp, dus iedere 6 uur mocht er een andere tray ( met tomaten in dit geval) onder 😁. Sinds een kleine week geen lamp meer, maar in een zonnige vensterbank. Dit is het resultaat tot nu toe:

Van links naar rechts: early jalapeno, chilhuacle negro, Madame Jeanette en Padron.

IMG_5693.jpeg

IMG_5694.jpeg

IMG_5695.jpeg

• Like 2
Geplaatst:

Mijn warmte mat word helaas niet warm genoeg om pepers en paprika's te kiemen.

Hij word wel 30 graden, maar dan moet het nog door de hele potgrond omhoog, en dan haalt hij de 25 graden niet.

En dit is een warmte mat speciaal voor planten.

Warmte matten voor reptielen worden warmer.

Volgende keer koop ik die gewoon weer.

Nu maar opnieuw gezaaid, en op mijn kleine radiator gezet.

Ik heb zonnepanelen, dus is toch zo goed als gratis.

Word wel een beetje laat zo nu.

IMG_20240321_131912.jpg

• Like 1

Ik heb een probleem met paprika “ tinkerbell” , maar zelfde probleem ook met pepers “du padron” . De foto’s illustreren het het duidelijkste. Gele bladeren, krullen van bladeren, lijken wel bobbels aan de onderkant te komen. Geen parasieten te zien.

Variabelen: Licht, water, voeding. Licht: Led Batten ruim voldoende 16 uur per dag, temperatuur 21 graden. Mogelijk iets te veel water gegeven in het verleden, nu niet te vochtig. Voeding: magnesium sulfaat 1x per 2 weken de bladeren en stengels sproeien.

Wat ik nu doe is het toppen van de planten en de nieuwe scheuten zien er goed uit, maar hebben jullie een beter idee?

Bij voorbaat dank,

Walter

IMG_3447.jpeg

IMG_3446.jpeg

IMG_3444.jpeg

IMG_3443.jpeg

aangepast door Walters
Foto’s verkleinen
Geplaatst:
1 uur terug, Walters zei:

Voeding: magnesium sulfaat 1x per 2 weken de bladeren en stengels sproeien.

Magnesiumsulfaat valt onder de noemer sporenelementen.

Mest is Stikstof + Phosphor + Kalium (N-P-K, standaard verhouding 12 - 10- 18, of 6 - 5- 8, of iets wat erop lijkt)

Kleine zaailingen in zaaigrond hebben nog even verder niks nodig, en ook nog niet als je verspeent naar gewone potgrond. Pas als ze weer iets groter zijn begin je met bijmesten, met vloeibare mest, eventueel met een gering percentage sporenelementen. Maar matig, beter te weinig dan teveel.. 

Terug naar magnesiumsulfaat of zo: dat heb ik nog nooit gebruikt.

• Like 1

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Inderdaad oedema, komt als de plant meer water via de wortels opneemt dan dat hij kan verdampen via de bladeren  (extra bladbespuiting dan, gaat zeker geen goed doen). Ventilatie, niet te warme bodem (te warm bevorderd wateropname), heel matige watergift gaat het doen verbeteren. Sommige zijn er heel gevoelig voor, ze hebben er bv ook last van als een bepaalde lichtcomponent niet/minder aanwezig is op het moment ze te snel groeien, bv sommige onderstammen bij tomaten, maar het groeit er uiteindelijk meestal wel uit.

edit: -1  ik vermoed dat je magnesium beginnen spuiten bent om de bladeren groener te krijgen, maar dit kon bv ook doordat ze te nat stonden of misschien toch iets te arme grond (in dat geval helpt een vloeibare meststof / heel matig bv halve aanbevolen hoeveelheid, dan ben je zeker dat je alle componenten geeft of groter in nieuwe potgrond zetten).  Bij oedema gaan de cellen kapot door overdruk, een beetje zoals neusrot  bij tomaten, Kalium en Calcium verhogen de weerbaarheid maar zijn normaal in voldoende hoeveelheid aanwezig, teveel magnesium kan het juist verergeren, verhoudingen tellen, zoals gezegd sommige zijn er heel gevoelig voor en daar heb je het altijd wel een beetje in een gesloten omgeving.

- 2  ik zie dat je een doek gebruikt voor waterverdeling, opletten :  wortels kunnen daar ook in groeien, via die weg krijgt de plant alleen water geen voeding.

aangepast door redzebra
Geplaatst:

@Jasophoria: ik heb heel veel gehad aan de tip van @Patrijs en op zijn aanraden de denomethode (in mijn geval verwarmd via de router) gebruikt. Vrijwel al mijn peperzaden zijn zo ontkiemd binnen 2 weken, paprika binnen 3 weken. Daarna geplant en op de vensterbank (deels onder een groeilamp) verder gegroeid. Zonder verwarmingsmatje prima gegaan! 

Geplaatst:

Dankjewel voor het meedenken, nee geen ventilator, past niet in de bak. Ventilatieopeningen staan open, maar dus te weinig luchtcirculatie . 

Ga nu dus de verwarming en isolatie  verwijderen en enkel licht erboven. Kijken of dat beter gaat. In de ruimte is het tussen de 19 en 20 graden.

Geplaatst:
17 uren geleden, Dahli zei:

@Jasophoria: ik heb heel veel gehad aan de tip van @Patrijs en op zijn aanraden de denomethode (in mijn geval verwarmd via de router) gebruikt. Vrijwel al mijn peperzaden zijn zo ontkiemd binnen 2 weken, paprika binnen 3 weken. Daarna geplant en op de vensterbank (deels onder een groeilamp) verder gegroeid. Zonder verwarmingsmatje prima gegaan! 

Bedoel je een internet router?

Ik zit bij kpn, en heb zo'n experia box, en die word niet eens zo warm als een warmte mat, dus ik denk niet dat dat gaat lukken.

Kiemtemperatuur van paprika is 22 tot 25 graden, en pepers zelfs 25 tot 30 graden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...