Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2024

Featured Replies

Geplaatst:

Zaterdag een dahlia geplant in een pot voor op de balkontuin. 

Geplaatst:

Goh, ineens was ik bezig. De voer en drinkbakken schoongemaakt en gevuld. Rondje kip gedaan. Ineens gingen er plukjes onkruid weg, was ik wat verloren gewaande bollen aan het planten, dingen recht of wegtrekken en vervolgens stoppen. Het begin is er.

Geplaatst:

Zo druk als het in dit topic is, zo druk was het vanochtend op de moestuin!
Toen ik aankwam 5 auto's en een fiets. Leek wel hartje zomer.

Wilde de gekochte grond verder kruien, maar alle kruiwagens waren bezet...
Toen maar de aardbei bakken van tuin 1 naar tuin 2 verplaatst, en de aardbeien in de grond gedaan.

Gezien dat de olifanten knoflook eindelijk boven komt piepen. Als ook de laatste langzaamste gewone knofloken.

Geplaatst:
  • Auteur

Het vogelhuisje afgemaakt en opgehangen op de moestuin.

Ik had een trap, boorspullen en zaag etc. dus even met de auto.

Lag de kettingzaag nog uit elkaar en te weinig spullen mee.

Later nog even terug met de auto, een Els en eikje ooit zelf geplant gesnoeid voor het hout en al het gebroken glas in de auto gedaan om het weg te kunnen brengen.   Een grote pot met narcissen in de knop mee terug voor tuis op tafel.

Uitzonderlijk warm voor half februari en weinig wind.

Geplaatst:

Afgelopen weekend weer stap verder.

van boesboes naar een deftige garden.

hopelijk wordt en blijft het behapbaar zo.

IMG_6197.jpeg

Geplaatst:

In januari had ik eigen pepers ( verwarmd ) gezaaid, maar die deden niks. Toen ik keek was er niets meer van het zaaisel terug te vinden, dus anderhalve week geleden heb mik al mijn zaden in de propagator gedaan en ziedaar, ze zijn er. Verder ben ik op mijn nieuwe moestuin ( 90 m2 ) grond aan het losmaken geweest met de woelvork. Dat gaat fantastisch, binnen een uur had ik de helft gedaan. Het losgewoelde onkruid moet nog wel opgeruimd worden. Op een bed heb ik al 40 aardbeienplanten neergezet en de andere 40 volgen zodra het niet meer iedere dag regent. De helft van de herfstknoflook van van der Wal komt mooi op en over een paar weken ga ik mijn pootgoed, Frieslanders en rode en witte uien, halen bij Lemmers in Beneden Leeuwen. Daar zijn de zaken goed en niet duur, ik kom er al een paar jaar. Als ik de rest losgemaakt heb ga ik de hekjes voor de erwten en de capucijners neerzetten en dan : zaaien maar.

Ik heb dus al veel tuinplezier gehad en er zal nog wel veel volgen.

Ricus.

Geplaatst:
  • Auteur

Plat glas weggebracht naar de gemeentewerf. Daarna het afvalhout tot brandhout gezaagd en twee kratten droog gezet.

Ook maar gelijk de gemeenschappelijke groenstrook bijgewerkt en daar wat els, hazelaar en berk weggezaagd zodat er weer wat ruimte en licht voor de perenboom is. De takken kleingemaakt en opgeruimd.

Nog even terug om wat te zaaien en planten en tussendoor kersttakken klein geknipt.

Geplaatst:

Boot gehoost. Troep opgeruimd. Kas water gegeven (met hooswater).

Geplaatst:

We waren onderweg naar de tuin , maar zijn halverwege rechtsomkeer gegaan wegens totaal doorweekt.

Geplaatst:
  • Auteur

Hier rustig aan gedaan omdat ik gisteren veel gedaan had.

De gemeenschappelijke zaadbestelling afgehandeld en betaald en even uitgezocht wat ik zelf heb en wat binnenkort gebruikt kan worden.

Even droog dus even naar de tuin met oud karton voor op de compost.

De ramen van de lage kas omgewisseld zodat een ander deel nat kan regenen.

Ook wat potten verplaatst. Nog wat dennentakken klein geknipt en ten begon het ook hier te regenen.

Geplaatst:

Net m'n moestuinplan t/m juni afgemaakt, zit nu op 92 soorten/rassen groentes en bloemen en dan heb ik nog niet eens alle bloemen opgeschreven. 😁 Voor het eerst in 3 jaar dat ik zo secuur aan de slag ga, eens kijken of het de resultaten ook bevorderd. Kan ik hier eigenlijk ook Excel-files delen? Dan sta ik het plan met liefde af. Nu even lekker kopje thee en naar bed, vrijdag volgende zaaironde.

Geplaatst:

Ik heb 2 takken van mijn oudste rozemarijn struik verloren… ruim 2 meter elk. Ze waren door de storm kapotgemaakt. Was wat tegenaan gestormd. Zo sneu. Ze waren hartstikke groot. Ik heb gisteren alle mooie stukken afgeknipt en te drogen gelegd. Ik kan of heel veel rozemarijn weggeven of ik heb de komende 2 tot 3 jaar genoeg. Zal wel weggeven worden. Zo jammer dit. En het waait weer zo had, niet normaal.
Leuk hoor, die opwarming van de aarde. Het stormt zo veel vaker dan vroeger. En straks hebben we ook al geen ijsberen meer. De pessimist in me is vandaag ook vroeg wakker. [emoji53]

Geplaatst:

Net van 1 kant (de zonkant)van de kas de ruiten van buiten en binnen schoon gemaakt! Hoogste punt is lastig, morgen nog even een stok met een dweil meenemen..

daarnaast 6 doorweekte en half rotte pallets doormidden gezaagd en weggebracht! 
eerste bakken met de woelvork netjes gemaakt, klaar voor het geweld van maart!

Geplaatst:

@Mellie destilleren misschien?

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:
  • Auteur

Extreem warm weer dus in korte broek naar de tuin.

Gelijk maar gaan zaaien en planten en daarna de lage kas dichtgelegd. 

Tussendoor dennentakken zitten klein knippen. 

Geplaatst:

Was heerlijk weer, dus lekker onkruid kunnen verwijderen

Geplaatst:

Rondom en in de nieuwe kas bezig.

DSC06188.thumb.JPG.d0b46d150f82ff0836d975e961e09353.JPG

DSC06190.thumb.JPG.8d8d39da687ce1300e0a2afdf83c5753.JPG

Nieuwe foto volgt nog. 5,80 mtr x 3,30 mtr, 2 dakramen.

Wat een werk er ineens bij zeg om alles in orde te maken. Aan allerlei andere werkzaamheden kom ik niet toe, maar goed wel lekker bezig.

Ook nog 1 M² snippers aangevoerd, compostvat gekeerd.

aangepast door Vlietzicht

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Geplaatst:

Wat kolen gezaaid, deze weggezet in een klein overdekt kasje.

wat bietjes staan ernaast!

toch ook een aantal tomaten gezaaid.. kon het niet laten! Misschien een gokje.. 

Geplaatst:
2 uren geleden, Jorieke123 zei:

Er zal nu bijna geen olie in zitten helaas.

Hydrolaat maken kan nog wel, toch? 

Geplaatst:

Hydrolaat maken kan nog wel, toch? 

Is al aan het drogen.
Geplaatst:
  • Auteur

Wat planten die nog her en der lagen of uitgespit waren geplant.

Met een buurman een oude bessenstruik verplaatst van de tuin die hij op ging geven.

Takken verknipt.

Geplaatst:

Mijn oude zelfbouw tunnelkas afgebroken en opgeruimd. Moest toch bijna uit nostalgie een traantje wegpinken 🥹.

Het plastic van de tunnel is nog steeds stevig, dus de grootste stukken heb ik weer opgevouwen en weggelegd. Mooi voor koude bakken of ander spul. De bogen van elektriciteitsbuis kunnen ook hergebruikt, dus al met al kan alleen het houten geraamte met de ooit gevandaliseerde delen plastic naar de vuilnis. Alle nietjes ook netjes in een zakje gedaan. Valt qua afval reuze mee na tien jaar. Ik hoop dat mijn nieuwe het ook zo lang volhoudt.

IMG_20240217_124947840_HDR_041228.thumb.jpg.f80fbd02ad0f35133e17b34168b2bb40.jpg

De blauwe regenton markeert nog waar ie stond.

Daarna geschoffeld, geharkt en gewied onder toeziend oog van een roodborstje dat driftig meesnoepte van alles wat er weer kroop en vloog.

Geplaatst:

Vanochtend kwam Karl even langs om het enthout van de appels en peren, en druiven stekken af te geven.

Morgen komt hij weer langs, om de vijgen stekken op te halen.

Vanmiddag de vijgen stekken voor hem geknipt. Had helaas geen tijd om extra te knippen, had een praatje gemaakt met 2 moestuin buren. Ook leuk, maar niet productief.

Geplaatst:

Vandaag een stuk van de moestuin gefreesd dat al nagenoeg leeg was want volgende week wil ik een paar rijen tuinbonen zaaien. Het enige 'bruikbare' dat nu nog op dit stukje grond staat is een rij aardappels (links onder het groene dekzeil) en een paar rijen liguster planten die ik in november tijdelijk achter dat witte frame in de grond gezet heb. Deze liguster gaat bij dat aan stokken gespannen groene doek een stuk totaal versleten haag vervangen dat inmiddels gerooid is.

frezen1.thumb.JPG.7b5dceaaffef87d39994cb4ca3fd5ef0.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.