helena Geplaatst: 25 februari 2012 Geplaatst: 25 februari 2012 Consumentenbond heeft snoeischaren getest: Goedkoop en uit de test : Talentools van Groenrijk De VBS D309 is uitstekend voor linkshandigen € 9,20. Zelfde merk F188 voor € 11,50.De Felco 2 heeft een omdat die voor grote mannenhanden geschikt zou zijn en lastig te hanteren. Ben er zelf prima over tevreden, toch die van talentools zijn opmerkelijk goedkoper. Er zijn ook anderen goed getest, toch die zijn duurder dan van groenrijk.Niet getest is hoelang de scharen scherp blijven....... Quote
sugar Geplaatst: 25 februari 2012 Geplaatst: 25 februari 2012 Ik ben er nu woensdag ééntje gaan afhalen. Is echt goed gereedschap. Ik heb hier in minder dan een half uur 30m² grond omgezet, zonder mijn rug te belasten. Zijn geld waard volgens mij (ook als is het vrij duur). De vork roteert rond de boog achterop, en doe de grond mooi een halve draai ronddraaien Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Bit Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 mijn snoeischaar mag best wat kosten. Goed gereedschap is het halve werk ! Ik heb er trouwens verschillende. Me mooiste Felco gebruik ik alleen maar daarvoor of daarvoor, en gaat nooit in andermans handen. Ik heb dat ding al een jaar of 20. Andere taken heb ik andere scharen voor , en die mogen wel goedkoper zijn ja. Ik ben zo'n pietlut die na het snoeien van de ene stuik ( fruit , rozen ) de schaar in de 85% alcohol doopt, voor naar de volgende struik te gaan. Ja Ja. Zukke mensen bestaan. Vind trouwens die 'algemene' ' huishoudscharen ook heerlijk ( haha en nee , die doop ik niet nee ) Quote
sugar Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 Betreffende Felco . Ik gebruik een Nr 8. Topsnoeischaar, en eigenlijk niet zoveel duurder als andere snoeischaren. Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
greetje11 Geplaatst: 11 maart 2012 Geplaatst: 11 maart 2012 Zo net mijn zoon nogmaals de tekening van de grenilette gemaild.Moeders blijft net zo lang zeuren tot hij hem heeft gemaakt,Maar wel graag deze week nog Yeb hij is klaar, straks ff fotootje plaatsen. Jet nogmaals bedankt voor de gedetailleerde foto met de maten Quote
Erny Geplaatst: 25 maart 2012 Geplaatst: 25 maart 2012 Schepje (oude alweer krom dus nieuwe gekocht), harkje (3 tand) en Xenos kartelmes.Japans hurkkrukje om op te zitten. Zo ga ik de hele tuin door Quote
Bit Geplaatst: 10 februari 2014 Geplaatst: 10 februari 2014 Vandaag es niet naar de tuin. Thuis zaaien. Zaad uitzoeken en eindelijk eens mijn gereedschapskoffer opruimen en wat gereedschapsonderhoud.Mijn favoriet is deze koffer. Die slipt dicht lopende het seizoen. Hoog tijd die eens uit te mesten. Kwam zelfs net een nog geheel nieuw schaartje tegen van Gardena. Zit nog aan de verpakking vast. Krijgertje. Ik kan ook het een en ander weggooien wel. Mijn kist + inhoud. Edit : wat ik trouwens mis, is mijn potje met 90% alcohol ! Dat zie ik nou ook es. Spoedig weer kopen ( of staat nog op de tuin )Alcohol ? Ja. ter ontsmetting van de snoeischaren ( ik doop ze er in ). Nog een gewoonte uit de tijd dat ik rozen verzamelde. Quote
Gast Geplaatst: 10 februari 2014 Geplaatst: 10 februari 2014 1. Zie avatar, heerlijke mesjes, heb er meerdere. En inderdaad, géén RVS. 2. Sinds kort eigenaar van een tweedehands bronzen spade, werkt écht fantastisch: glijdt zonder veel weerstand de grond in en er blijft verbazingwekkend weinig vette klei aan kleven!Bovendien geeft het minuscule kopersporen af aan de grond en (voor als je er in gelooft) is het beter voor de bodem omdat het de energiebalans niet verstoord want is niet magnetisch.Dat laatste vind ik een beetje zweverig, maar feit is dat het een heerlijke spade is! Quote
HuubvG Geplaatst: 11 september 2016 Geplaatst: 11 september 2016 Als ik één stukje gereedschap mocht noemen was het wel de voegspijker, ideaal voor verspenen, inplanten, onkruid uitpeuteren, luchtgaten maken, grond plaatselijk losmaken. Het is RVS, dus ik parkeer hem na gebruik in de kas door hem te laten vallen en dan staat hij rechtop in het kasbed - voor het grijpen.Wel uit een andere hoek, en daar komt de punttroffel ook vandaan. Voor hetzelfde tuinwerk maar dan ietsje groter. Ik vind deze makkelijker werken dan de tuinschepjes. Deze moet ik wel na gebruik droog opbergen. Quote
Elwood Geplaatst: 27 juli 2017 Geplaatst: 27 juli 2017 Dit is een streudeg naar aanleiding van een blog van Kees Boon ( boon in de tuin ) heb ik eentje aangeschaft en ik moet zeggen hij werkt perfect.Normaal ben je de grond aan het verplaatsen met een normale hark , met deze heb je daar helemaal geen last van. Het zand blijft liggen en de takjes en onkruid hark je er uit. Quote
Frans Geplaatst: 13 april 2021 Geplaatst: 13 april 2021 Ik zie dat de foto's van mijn bijdrage van ruim 10 jaar geleden op de een of andere manier zijn 'verdwenen'. Daarom een quote van toen met nieuwe foto's. Quote 3 februari 2011 : Er is tuingereedschap dat ik vaker gebruik dan deze maar toch is hij mijn favoriet. Dat komt omdat het een zelfgemaakt stuk gereedschap is dat ik gekregen heb van iemand met gouden handjes op het gebied van metaalbewerking . Het is een uit roestvrijstaal gemaakt hulpmiddel voor het planten van (vooral) prei . Er zijn twee op(af)schroefbare hulpstukken bij. Wil je prei in voorgemaakte gleuven planten , wat ik altijd doe , dan gebruik je het V vormige hulpstuk . Heb je ergens 'gewone' plantgaten voor nodig dan prik je die m.b.v. het ronde vlakke hulpstuk. Nog steeds in gebruik en letterlijk onverslijtbaar. 5 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Amrutten Geplaatst: 13 april 2021 Geplaatst: 13 april 2021 Wordt niet vaak gebruikt, maar als, dan heb je er ook wat aan. De energie die je er in stopt, wordt omgezet in vele meters losgewoelde aarde. Heel efficient dus. Daarom mijn favoriete gereedschap. Gemaakt door meneer. 2 Quote
rorror Geplaatst: 13 april 2021 Geplaatst: 13 april 2021 @HuubvG Grappig ik gebruik ook een specietroffel als schep in de tuin, het werkt zo goed dat ik er nooit aangedacht hebt om een echt schepje te kopen. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Frans Geplaatst: 13 april 2021 Geplaatst: 13 april 2021 Over troffels gesproken. Ik gebruik er een om het oppervlak van potgrond in kweekbakjes voorzichtig gelijk te maken en aan te drukken. De achterkant van de balpen dient dan voor het prikken van gaatjes om de zaden in te laten vallen. Het grotere exemplaar rechts ( is eigenlijk geen troffel maar een plakspaan) is in gebruik voor het vlakken en aandrukken van grotere oppervlakken. 3 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Frans Geplaatst: 13 april 2021 Geplaatst: 13 april 2021 Nog een kleinigheidje vergeten. Door merkstreepjes op de pen aan te brengen kun je ook nog eens nauwkeurig de diepte van de plantgaatjes bepalen. 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Plotiemoos Geplaatst: 16 april 2021 Geplaatst: 16 april 2021 Ik heb geen foto, maar een vriendin is vertrokken naar Amerika, daar kwam ze ook vandaan. Zij had ook een moestuin en ik kreeg had spade.... Allememachisch, wat een fijne!!!!! In kleigrond glijdt hij zo in.... En toen was de steel gebroken.... Dus ik met spade en al naar de welkoop voor een nieuwe steel. Zie ik daar dezelfde spade hangen.... Iets van €130 heeft die gekost.... Dus duur tuingereedschap heeft echt zijn waarde... Een goede steel gekocht en de spade doet zijn werk tot vol genoegen. Quote
Karietje Geplaatst: 29 april 2021 Geplaatst: 29 april 2021 Hier absoluut mijn woelvork (wanneer je deze nodig hebt) mijn handschopje en eigenlijk ook wel mijn verspeenhoutje! Quote Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀
Grork Geplaatst: 18 mei 2021 Geplaatst: 18 mei 2021 Favoriete gereedschap? Vriend Vork natuurlijk! Ondanks zijn scheve bekkie valt er met hem te lezen en te schrijven! 3 Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Rookie Geplaatst: 16 november 2024 Geplaatst: 16 november 2024 Geen foto, maar mijn favoriete tuingereedschap is een bollenplanter. Ik heb geen bollen, dus daar gebruik ik hem niet voor. Maar hij is zo makkelijk bij het in de grond zetten van alle voorgezaaide planten in het voorjaar. 1 Quote
hazeltje Geplaatst: 17 november 2024 Geplaatst: 17 november 2024 Wat een leuk topic om door te lezen. Vooral leuk om normale voorwerpen opeens gereedschappen te zien worden. Wel een vraag daarover: @Roelie voor welke plant/werkzaamheden gebruik je die dan? 🤣 1 Quote A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
woldistel Geplaatst: 17 november 2024 Geplaatst: 17 november 2024 (aangepast) Ik denk dat dat gereedschap vooral is als beloning voor het voldane gevoel, na gedane werkzaamheden 🙂 Mijn favoriete gereedschap is het Opinel mesje, carbon staal nr 6. Twee keer langs een wetsteen halen en het is weer scherp. Klein, past in mijn broekzak. Snoeit, oogst en snijdt een heleboel, ook voor het eten. (biertje is vaak uit blik, 😄) 17 november 2024 aangepast door woldistel 1 Quote
Roelie Geplaatst: 17 november 2024 Geplaatst: 17 november 2024 7 uren geleden, hazeltje zei: Wat een leuk topic om door te lezen. Vooral leuk om normale voorwerpen opeens gereedschappen te zien worden. Wel een vraag daarover: @Roelie voor welke plant/werkzaamheden gebruik je die dan? 🤣 Het verwerken van gerst(enat) @hazeltje. En dat in het kader van welverdiende rust na drukke inspannende tuinwerkzaamheden.... onmisbaar...🤣 3 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.