Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gewoon met een voedseldroger, lijkt me. Is maar een gok, maar zo zou ik het doen.

Spätzle raspen, beetje koken maar niet helemaal en dan snel afgieten en kookproces stoppen met koud water. Vervolgens drogen.

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

@woldistel nee, ik had niet in het Duits gezocht, stom! Het is een Duitstalig ding 🤭 natuurlijk. Gek is dat, ik ben zelf niet zo duitstalig georiënteerd, lees wel regelmatig Frans en Engels op internet. Dank voor de eyeopener! 

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Zo! Was ik vanmiddag even verschrikkelijk aan het keukenprinsessen!

Achter mij bakte een brood, rechts gingen er een paar kilo bramen en frambozen via de sappan richting de wijn van de toekomst en ondertussen knutselde ik met pasta uit diverse vormpjes.

IMG_20241201_165730182_HDR.thumb.jpg.1e8c4cd4c835a38d9d6d0cbbe509651a.jpg

IMG_20241201_173341671_HDR2.thumb.jpg.7da9e020b1ad9276e88e723f28ec535d.jpg

De halve maantjes gaan in de vriezer, de vrije strikjes en stripjes liggen te drogen en ik heb nog wat probeersels met vulling die ik zo weg ga werken, mjam. Vulling bestaat uit ui, spinazie, knoflook, feta en wat pardano, zwarte peper, paprika en nootmuskaat. Moet ook heel fijn zijn met snijbiet en NZ spinazie

Recept voor het deeg: 200 gr durummeel, 200gr patentbloem,  eetlepel olijfolie, halve theelepel zout en een uur deeg laten rusten. Mijn deeg was geweldig soepel. 😀 Edit: en vijf eieren. i.p.v. vier. Tssss, waarom vergeet ik het belangrijkste....

aangepast door woldistel
  • Like 10
Geplaatst:

Was ook lekker, bedankt voor jullie complimenten 😊

Gedroogd is ook deze dikkere pasta wel bros ondanks een extra ei. Deze was van half durum (harde tarwe), half patentbloem. Volgende keer ga ik pastabloem gebruiken, die zag ik toevallig bij de AH. Gek genoeg is die van zachte tarwe (00), terwijl ik overal lees dat het juist harde tarwe heel geschikt is voor het maken van pasta 🤔

En ergens in deze draad las ik, dat iemand ook gewoon alleen patentbloem gebruikte 🤨

En vegan pasta met alleen water. Allemaal maar eens proberen. Vers is het meeste volgens mij wel ok, zolang het bij het koken maar vorm houdt. Maar bij dat drogen lukt het nog niet zo. Vrolijk verder knutselen, dan maar 🤓

• Like 3
Geplaatst:

Ik gebruik ook altijd alleen patentbloem, maar heel eerlijk: ik heb het nooit gedroogd. Dus weet niet hoe dat is, maar als verse pasta altijd heerlijk. Wel met meer ei dan moet, omdat we erg van dat romige houden. En dan gerookte kip op de bbq en een roomsaus met die kip erbij. Oooghhh ik krijg gewoon trek ervan!

• Like 2
Geplaatst:

Zojuist de pastaroller van Kitchenaid gekocht.  Jullie schuld! Vooral die van Woldistel! Met die lekkere plaatjes! 
Wel  tweedehands, nieuw had ik het niet gedaan…zooooveel geld!  Blij mee….denk ik!  😊

• Like 3
Geplaatst:
14 uren geleden, Arja zei:

want hoe vaak maak ik zelf pasta 😬

Dan steeds vaker denk ik 😄

Ik zag ook al opzetstukken voor dat apparaat voor holle pasta (macaroni en wokkels enzo) Mooi apparaat hoor, 

• Like 1
Geplaatst:

En meer pasta! Dit keer van speciaal pastameel (la Tua Farina bij de AH). 500 gram + 5 eieren. Geen andere toevoegingen. 12 minuten kneden in de BBM, half uurtje rusten. 

Heel elastisch deeg. Dus spaghetti gedraaid 👍 en van de resten nog wat vlindertjes gevouwen.

IMG_20241208_164900981_HDR2.thumb.jpg.5a77a567cc02ef4ee3c172c1eb2e3870.jpg

IMG_20241208_164126845_HDR2.thumb.jpg.296dc2f3edd05cde755d999f2548f0c0.jpg

Die laatste ga ik drogen, de spaghetti gaat in de diepvries m.u.v. het gedeelte wat ik straks ga koken om op te eten met gebakken ui en champies en olijfolie en knoflook en peper en dan wat verse veldsla en tomaatjes. Mjam 😋

• Like 5
Geplaatst:

Die spaghetti ziet er echt heerlijk uit! 

• Like 1

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Hm ik zit dus nu te twijfelen tussen een nieuwe Marcato, een tweedehands Marcato, of gewoon een nieuwe van een goedkoop merk. Ik had een pastamachine van de kringloop, maar die kreeg ik niet schoon. Het deeg bleef er grijsgestreept uitkomen, bah. 

Vraag voor de Marcaro-bezitters: Is het apparaat goed schoon te maken, ook tussen die groeven? En vinden jullie het ding echt de aankoopprijs waard? Zitten bij het standaard model (dat is de Atlas 150, begrijp ik?) genoeg accessoires zodat je niet meteen andere hulpstukken erbij moet kopen? 

@Arja ik heb zo’n 25 jaar de Marcato gehad, heel tevreden mee geweest en dus alleen maar vervangen omdat ik er in mijn eentje niet meer zo goed mee overweg kon. Ik heb hem aan mijn schoonzusje gegeven en die heeft er ook veel plezier van. Dus mits goed onderhouden, kan tweedehands net zo goed. De ‘echte’ gaat dus vele jaren mee. Ik zou de Marcato nemen, lijkt me kwalitatief beter, maar heb natuurlijk geen ervaring met een goedkopere. Misschien anderen wel, en zijn die net zo goed.

Je kan met de Marcato spaghetti, tagliatelle en lasagnevellen maken. Die rollers zitten er standaard bij. Verder kun je de pastavellen voor lasagne natuurlijk gebruiken voor ravioli of tortellini. Je kunt er dus alle kanten mee op. Verder nooit met water schoonmaken! Gewoon met een droog kwastje en zachte doek. Als er stukjes deeg vastzitten in een roller, laten drogen. Daarna krijg je dat er zo uit.

aangepast door Dahli
  • Like 1
  • Thanks 2
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Wat een leuk topic!

Ik geloof dat dochterlief ergens een pasta apparaat heeft staan, ik zal het eens vragen.

Ik wil dat toch een keer gaan proberen, als ik dit allemaal zo lees.

• Like 2
Geplaatst:

@Dahli  Spätzle zeker in Duitse supermarkten, ik kwam afgelopen keer met deze thuis.

20241226_152027.thumb.jpg.6ddf9f3c458c667c43a0a9aa1ee91aff.jpg

20241226_153015.thumb.jpg.94b50a2d6266494e63b239e349fc6c3a.jpg

En qua pastamachien moet ik in mn keuken een oplossing gaan bedenken voor het feit dat de machien niet aan het aanrecht vast kan en ook niet aan het tafeltje. Dé reden dat ik hem dus maar 1x heb gebruikt. Wat natuurlijk erg jammer is.

• Like 2
Geplaatst:

Wat is dan het verschil tussen Spätzle en gewone pasta?

Ik kan me herinneren dat we een keer Käsespätzle met gebakken uien hebben gegeten in een kasteel in zuid Duitsland, dat was verrukkelijk.

Dat zou ik graag eens zelf maken.

"Sind Spätzle Nudeln?", vraag ik aan de zoekmachien.

Resultaat:

"Sind Spätzle Nudeln? Nein auf keinen Fall, Nudeln werden aus einem festen Teig gemacht und getrocknet, erst durch das Kochen im Wasser 3 bis 15 Minuten werden diese weich und essbar. Bei Spätzle wird der Teig frisch gemacht und kommt sofort ins kochende Wasser. Und sind dann praktisch schon fertig."

En:

https://www.reishunger.de/wissen/article/601/sind-spatzle-nudeln

aangepast door Erny
  • Like 2
Geplaatst:

@Erny ik heb ook nog een aantal filmpjes gekeken en denk dat ik binnenkort ook maar eens Spätzle of Knöpfe wil maken.

Wat me opvalt is het gemak van de bereiding. Je mengt een aantal ingrediënten tot een soort cakebeslag en wrijft dat door whatever-met-gaatjes in kokend water. Ik zag ook een platte plaat met gaten en iemand met een schuimspaan. Maar zo'n rasp met bakje lijkt me handiger.

Deeg is minder vast dan voor pasta en hoeft ook niet te rusten. En alles heel vers.

En ik heb dan ook weer een leuk excuus voor een nieuw keukending (oeh, en in één  gooi door naar het receptstukje wat ik nog moet schrijven voor het boekje voor de ALV van de vereniging 😃👍)

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...