MartinH Geplaatst: 27 januari 2013 Geplaatst: 27 januari 2013 Hoe staat de knoflook er bij jullie bij?? Ik zie, nu de sneeuw aan het smelten is, allemaal gele sprietjes boven de sneeuw uitkomen.Zou er nog leven in zitten of is de oogst van dit jaar verloren gegaan??? Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
Kruidje Geplaatst: 27 januari 2013 Geplaatst: 27 januari 2013 Dat komt helemaal goed. Maak je maar geen zorgen. Knoflook kan behoorlijk wat hebben. Als de sprietjes geel zijn en niet bruin zit het er dik in dat ze alleen een lichtgebrek hebben en niet eens zijn bevroren. Vorig jaar waren er velen waar het groen al voor de vorst boven stond en die gingen gewoon opnieuw uitlopen na verloop van tijd. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
nick86 Geplaatst: 27 januari 2013 Geplaatst: 27 januari 2013 Die van mij zien er ooit niet super uit. Ik hoop idd dat ze weer mooi opbloeien. Vast wel! Quote
HuubvG Geplaatst: 27 januari 2013 Geplaatst: 27 januari 2013 Wonderlijk genoeg staat de helft van mijn geplante knoflook er veel te goed bij. Ik dacht dat de tenen van dezelfde knol kwamen, maar kennelijk toch twee soorten. Links in de border de lange sprieten, rechts de kortere. Op deze foto de te lange sprieten: En hier de korte. Tussen de veldsla (groeit niet hard) staan stokjes, bij ieder stokje een spriet: Zo te zien gaat er van die lange stengels niets terechtkomen. Quote
Theepot Geplaatst: 27 januari 2013 Geplaatst: 27 januari 2013 Ik zie 1 kort steeltje parmantig zijn best doen. Had er ook maar een paar geplant dus als er al 1 komt ben ik tevreden Quote http://fluitjesnieuweleven.blogspot.nl/
Nynkef Geplaatst: 27 januari 2013 Geplaatst: 27 januari 2013 De sneeuw is weggesmolten en ik ga het morgen eens van dichtbij bekijken !!!! Quote
Nepomuk1983 Geplaatst: 27 januari 2013 Geplaatst: 27 januari 2013 Helaas is mijn in oktober geplante knoflook verdronken in de klei door alle regen en nooit boven gekomen. Ik heb nu voorjaarsknoflook besteld, denk dat ik ze in potten ga zetten dit keer. Quote
Infinite Geplaatst: 27 januari 2013 Geplaatst: 27 januari 2013 De knoflook hier heeft ferme groene sprieten van zo'n 5-7cm hoog. Ik heb er vertrouwen in Quote To plant a garden is to believe in tomorrow.
D_SDennis Geplaatst: 27 januari 2013 Geplaatst: 27 januari 2013 Voor de vorst zag alles er prima uit. ALdi knoflook een cm of 10 en roze knoflook kwam net boven. De sneeuw heeft alles netjes afgedekt ga ik van uit, maar ik ga zaterdag eens kijken. Het is hier niet kouder geweest dan -8 en onder de sneeuw is de grond niet eens bevroren, dus ik ga er van uit dat ik gezonde knoflook tegenkom als ik zaterdag naar de moestuin ga Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 27 januari 2013 Geplaatst: 27 januari 2013 Bij mij,zelfs in de koude kas was het allemaal snot geworden de sprietjes waren nog wel mooi groen,had ze in okt gepoot,en ze waren niet gegroeid, dus er uit gehaald,ook de uien waren zo.nu van de week maar iets anders gaan zaaien. Quote
Missmass Geplaatst: 28 januari 2013 Geplaatst: 28 januari 2013 Ik had niets afgedekt, en mijn Aldi knoflook staat nog steeds gezellig omhoog in de tuin. Niets aan het handje en ziet er nog prima uit. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Nynkef Geplaatst: 28 januari 2013 Geplaatst: 28 januari 2013 Voor de sneeuwval en vorst zag ik alle gepootte teentjes opkomen, nu mis ik er een stuk of 6 Quote
bio-fee Geplaatst: 28 januari 2013 Geplaatst: 28 januari 2013 Bij mij was er vóór de vorst nog steeds niks opgekomen (geplant in oktober) dus ik denk dat er nu nog steeds niks te zien zal zijn... Quote
Jaap Geplaatst: 28 januari 2013 Geplaatst: 28 januari 2013 Ik heb mijn knoflook nog niet gezien na de sneeuw en vorst en ook geen eerdere ervaring ermee, maar volgens het handboek ecologisch tuinieren van VELT, is het niet erg dat het blad wat geel of bruin wordt, sterker nog: "Het is zelf zo dat planten die kou hebben gehad, later gemakkelijker tot bolvorming over gaan", aldus Velt.Lekker laten staan dus en geduldig wachten, gaan we maar doen dus. We zullen zien... Quote
Piroska Geplaatst: 29 januari 2013 Geplaatst: 29 januari 2013 Ik vraag mij af hoeveel vorst knoflook hebben kan.. Ik heb in oktober gepoot, licht afgedekt met hooi, en begin januari zag ik een stuk of 30 groene sprieten van een cm of 20 lang, er was al sneeuw geweest die weer weg was en slechts een enkele was gelig.. Omdat de knoflook gewoon door het hooi heen kwam heb ik het voor de zekerheid maar laten liggen.. ik hoop dat ik dat goed gedaan heb...Vorig jaar om deze tijd was het minus 22 gr in Hongarije en ik weet niet of knoflook dat kan hebben.. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
ilse Geplaatst: 30 januari 2013 Geplaatst: 30 januari 2013 nu het sneeuw weg is kon ik weer me knoflook zien staan. En ze zijn nog steeds mooi en zien er goed uit! Quote http://meestuintje.blogspot.nl/
eva1986 Geplaatst: 30 januari 2013 Geplaatst: 30 januari 2013 Piroska, ligt er dan ook sneeuw?? Want sneeuw helpt wel om te temp relatief "hoog" te houden als t 22 graden vriest! En anders afdekken met stro of vliesdoek?? Ik roep maar iets hoor... Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Nynkef Geplaatst: 30 januari 2013 Geplaatst: 30 januari 2013 Voor de sneeuwval en vorst zag ik alle gepootte teentjes opkomen, nu mis ik er een stuk of 6 Na 2 dagen dooi zie ik nu weer alle 24 groene sprieten Ik ben blij dat ze op een ruggetje staan want er is vannacht en vanmorgen zoveel water gevallen dat ze nu verzopen zouden zijn vrees ik Quote
Nicolette Geplaatst: 30 januari 2013 Geplaatst: 30 januari 2013 Vorig jaar was ik in de winkel van Vreekens die vertelde dat knoflook meer last had van te nat dan van vorst. Dat laatste schijnen ze niet van onder de indruk te zijn. Quote
appelvrouw Geplaatst: 30 januari 2013 Geplaatst: 30 januari 2013 Ik heb denk ik 90 tenen geplant, van 9 verschillende soorten. De soorten die ik van de Franse kweker heb staan er het beste bij. Ik zie minsten 80% opkomst - sommige planten staan 10 of meer cm boven de grond- maar ik zal een dezer dagen eens tellen. De vorst was hier streng, maar ik heb de tenen redelijk diep, en er was een fijne dikke laag sneeuw over de lookjes gelegd voordat het echt ging vriezen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Borsalino Geplaatst: 30 januari 2013 Geplaatst: 30 januari 2013 Hier ligt het cropnet er nog over.Morgen ofzo dit eens wegnemen voor de stand van zaken en ook hoe de winterajuin ervoor staat. Quote
bio-fee Geplaatst: 30 januari 2013 Geplaatst: 30 januari 2013 Ik had de mijne een vingerlengte diep gepoot (centimertje of 8, ofzo).Zou dat misschien niet diep genoeg zijn geweest?De grond is hier niet heel erg nat dus ik heb ze niet op ruggetjes gezet. Quote
Nicolette Geplaatst: 31 januari 2013 Geplaatst: 31 januari 2013 Ze stonden er in de tuin allemaal nog mooi bij. Keurig opgekomen, ik kweek op klei dus ik had keurig ruggetjes gemaakt en afgedekt met wat stro. Quote
Sovreze Geplaatst: 31 januari 2013 Geplaatst: 31 januari 2013 Huis-tuin-en-keuken knoflook heeft hier de winter overleefd. Zoals elk jaar, net als bij de aardbeien en kruiden, hebben ze een bedje met eikenbladeren gekregen. Nadat de sneeuw gesmolten was zagen er idd wat slapjes en gelig, ronduit zielig uit maar geen probleem: Die dingen staan na een dag of 2 alweer recht overeind en groen als gras Quote
appelvrouw Geplaatst: 31 januari 2013 Geplaatst: 31 januari 2013 78 van de 90 knoflookjes staan boven de grond. Sommige soorten beginnen net uit de grond te gluren..andere staan de hele winter al 10 cm hoog en met meerdere blaadjes. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.