Alles dat geplaatst werd door woldistel
-
Erwten en peulen 2022
Mijn favoriet staat ook al weer in de volle grond! Irish prean peas 😀. Een paar jaar geleden gekocht bij De nieuwe tuin. Wordt erg hoog. De scheuten zijn lekker, de platte peulen zijn lekker, de erwten zijn groot en lekker. Bloeit mooi roze/rood. Andere variëteiten: Usui leaf peas (voor de scheuten, de peul en erwt zijn middelmatig van smaak) Swedish red soup peas (dikke rode erwten, die het midden houden tussen erwten en capucijners) Sugar snaps ( klimmers)
-
Lonicera caerulea (Honingbes)
@weknow Goeie tip, dankjewel. Ik heb net vanmiddag twee nieuwe planten besteld, een Giant heart en een Strawberry sensation. Die bloeien later dan mijn Kamtschatica's, maar bestuiven elkaar volgens de website. Ik ben benieuwd.
-
Lonicera caerulea (Honingbes)
Bedankt voor je antwoord. Ik ga ze inderdaad maar snoeien en stekken nemen. Ze zijn niet wrang, maar wel vrij zuur. Persoonlijk hou ik daar wel van. En ik denk dat ik ook maar eens op zoek ga naar wat benoemde variëteiten.
-
Wat heb je vandaag gezaaid of geplant? 2022
Pastinaak in vollegrond! En dahlia's opgepot.
-
Tuinkas plaatsen onder walnotenboom
Afhankelijk van de grootte van de kas, misschien kun je er tijdelijk tijdens de notenval een frame (van een oude partytent ofzo) overheen zetten met een net er overheen gespannen 🤔.
-
Lonicera caerulea (Honingbes)
Ik heb een paar vragen over honingbessen en volgens mij moet ik dan hier zijn 🙂 Ik heb twee struiken Lonicera Kamtschatica. Ze staan inmiddels ongeveer 8 jaar op mijn volkstuin en ik heb ze nooit gesnoeid. Elk jaar haal ik er een kwart liter bessen vanaf en ik denk dat de vogels ook ongeveer hetzelfde wegsnoepen. Ik wil ze eigenlijk verplaatsen, maar (zie foto) ze zijn laag en breed uitgegroeid en nogal hol. Is het verstandig om dit jaar te gaan snoeien om ze later te verplanten of zou het eigenlijk beter zijn om ze na de oogst te stekken en dan overnieuw te beginnen? En de oude struiken te rooien. Mijn tweede vraag gaat over bestuiving. Ik lees altijd dat kruisbestuiving noodzakelijk is. Echter zijn mijn beide struiken hetzelfde, er was op moment van aankoop niets anders voorhanden. Ik ben best tevreden over de hoeveelheid bessen. Mijn struiken worden vooral bevlogen door allerlei hommels. Zou dat ook nog verschil maken t.o.v. bestuiving door bijen? Zou het verstandig zijn er een andere variëteit bij te zetten en zo ja, welke?
-
Nachtvorst voorspelling app
Ik gebruik de weawow app. Die heeft gegevens per uur die je ook nog eens van verschillende weerstations kunt halen. Ook zonsopkomst en -ondergang, maanfasen, stikstof en fijnstof, uv en een hele duidelijke kaart. Fijnste weerapp ooit (vind ik)
-
Meloen 2022
Ik ga het dit jaar ook gewoon weer proberen. Ik probeer het al jááááren en vorig jaar is het zowaar gelukt! Eén minimeloen (Far North) 😋 ter grootte van een tennisbal. Hij was lekker! https://www.instagram.com/p/CUOGUHWI56k/?utm_medium=copy_link
-
Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2022
Wieden en paar kruiwagens compost verdeeld over de bedden. Vervolgens ingezaaid met radijsjes, sla, bont barbarakruid en veldsla. Een ander bed schoongemaakt en de oerprei plantjes allemaal in een ander bed gezet, bij de olifantenknoflook broedbolletjes (wordt een vast alliumbed). Ook boomui verplant. Nog wat bedden gewied en geschoffeld en bedacht waar ik dit jaar de erwten, peulen en sugarsnaps ga zetten. Het was heerlijk weer. Morgen nog maar eens 🙂
-
Hallo
Ik ben maar eens lid geworden, omdat ik bij diverse googletjes vaak hier eindig. Veel praktijkkennis hier 😙. Ik heb sinds 2009 een volkstuin, maar ik heb al belangstelling voor planten zo lang als ik me kan herinneren en heb gekweekt op ienemini balkonnetjes in de schaduw of in de zon. En toch leer ik elk jaar weer iets nieuws of iets anders. Op instagram kun je me ook als woldistel opzoeken en daar staat al een paar jaar meer moestuinierderij ( en nog wat andere zooi). Ik bewandel de paden vaak net even anders dan de meeste, heb nogal wat vraagtekens bij gangbare praktijken. Dus het lijkt me fijn om nog wat meer te leren, en misschien wat inzichten te delen 🙃 Groet, Froukje