robijnske Geplaatst: 16 april 2014 Geplaatst: 16 april 2014 mijn bieslook staan sommige plantjes in bloei hoe komt dit hij stater nog maar 10 a 11 maanden maar kan ik ze laten staan en het zaad bij houden Quote ervaring komt met de jaren voor de indeling https://youtu.be/RktVFToVjqg
Bit Geplaatst: 16 april 2014 Geplaatst: 16 april 2014 Bieslook komt nu in bloei ja. Dat doet Bieslook. Dit jaar, volgend jaar weer. Is een vaste plant uit de uienfamilie. Je kan het zaad nemen ja, Wel goed rijp laten worden. Hij zaait zichzelf ook rijkelijk uit hoor. De zaailingen zie je vanzelf wel verschijnenn ( niet wegnemen als je denkt dat het gras is ) Quote
robijnske Geplaatst: 16 april 2014 Auteur Geplaatst: 16 april 2014 bedankt Bit Quote ervaring komt met de jaren voor de indeling https://youtu.be/RktVFToVjqg
Erny Geplaatst: 16 april 2014 Geplaatst: 16 april 2014 Das leuk voor de sier, dus voor in je siertuin bijvoorbeeld. Ik laat er ook altijd een paar pollen bloeien.Maar... je kan hem ook helemaal afknippen en alles lekker opeten (ook de bloemknopjes), de bieslook zal dan weer gewoon bijgroeien zodat je het hele jaar verder kan oogsten. (Veel knippen, lekker laag bij de grond, bevorderd de groei. Anders krijg je straks gele steeltjes...) Quote
Indy Geplaatst: 17 april 2014 Geplaatst: 17 april 2014 Ook leuk,in azijn,krijg je paarse azijn. Quote
geertlaurent Geplaatst: 18 april 2014 Geplaatst: 18 april 2014 Bieslook in bloei is inderdaad heel normaal, is iets totaal anders dan sla-radijzen-kolen in bloei Ik ben altijd dolgelukkig als ze hier "eindelijk" in bloei staan vind die bloemen erg mooi en ze doen me terugdenken aan mijn tuintje van vroeger bij men oma. Zijn ook goed te eten. Quote
riekie2 Geplaatst: 20 april 2014 Geplaatst: 20 april 2014 Robijnske, Een tip, als je de paarse bloemetjes uit elkaar trekt kun je ze lekker door de sla doen, ziet er mooi uit en smaakt heel lekker ( verrassend sterk). Als je wilt dat de bieslook zelf nog ergens naar smaakt moet je door knippen de bloei voorkomen. Groetjes Riekie Quote
goudroes Geplaatst: 22 april 2014 Geplaatst: 22 april 2014 He, dit wist ik niet. Bedankt voor de tip Riekie. Quote Wij zijn een afhaalpunt van lavameel uit de Eifel.
greetje Geplaatst: 22 april 2014 Geplaatst: 22 april 2014 nou...afknippen en geen bloei krijgen klopt soms niet:2 weken geleden helemaal kort afgeknipten nu...haha die plant denkt het is tijd om te bloeien en bloeien zal ik!misschien zat de bloemknop al wel in aanleg onderin de holle stengel die bruinige puntjes zijn de bloemkoppen,hé [beetje onscherpe foto] Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
goudroes Geplaatst: 22 april 2014 Geplaatst: 22 april 2014 eigenwijze bieslook dus. Quote Wij zijn een afhaalpunt van lavameel uit de Eifel.
angela († maart 2025) Geplaatst: 22 april 2014 Geplaatst: 22 april 2014 Er komen bij mij veel insecten op af daarom laat ik ze ook bloeien Quote
rorror Geplaatst: 10 mei 2021 Geplaatst: 10 mei 2021 Heb 3 jaar bieslook staan, elk jaar kreeg ik 1 of 2 bloemen. Maar nu een overvloed aan knoppen. Komt dit door een strengere winter? Of is de plant nu meer volwassen? Aan de rechter kant nagenoeg geen bloemen, dat gedeelte heb ik vorig voorjaar bijgezaaid. Bloemen laat ik staan, zijn erg mooi, en de hommels en bijen zullen er hopenlijk blij me zijn. Waar gebruikt iedereen de bieslook voor? Ik heb het eigenlijk alleen staan zodat ik het over de uitsmijter kan strooien. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Flup Geplaatst: 10 mei 2021 Geplaatst: 10 mei 2021 Hier zien mijn bieslookplanten er elk jaar zo uit eigenlijk. En ik heb niet elk jaar een strenge winter. Ik gebruik bieslook voor kruidenboter, salades en over een uitsmijter kan ook. Niets bijzonders eigenlijk, maar wel lekker. 1 Quote
Vastone Geplaatst: 10 mei 2021 Geplaatst: 10 mei 2021 Hier ziet de bieslook er ook ieder jaar zo uit vol met bloemen (die trouwens ook eetbaar zijn). Hier wordt bieslook veel gebruikt, vaak door de roomkaas in courgette(panne)koekjes, op een broodje zalm etc. 1 Quote
redzebra Geplaatst: 10 mei 2021 Geplaatst: 10 mei 2021 Idem hier, de oudere staan altijd vol bloemen, ik zaai elk jaar wel wat bij dat knipt gemakkelijker (de bloemstengels zijn een stuk harder en moet je niet uitsorteren), Het wordt hier bijna dagelijks gebruikt in salades, bij zalm, yoghurt of andere sausjes voor bij pita of bbq, of bij bv een uitsmijter zoals Flup zegt. In de keuken staat ook altijd een potje aan de vensterbank gedurende de winter en in de serre ook een paar bosjes ( kwestie van het altijd vers te hebben). 1 Quote
Mellie Geplaatst: 10 mei 2021 Geplaatst: 10 mei 2021 Ik gebruik het voor heel veel. In Turkse flatbreads bijvoorbeeld, of gewoon door de salade. Over een soepje, zoals tomatensoep of preisoep of Ehm, mosterd soep! Even denken, mücver, een soort Turkse courgetteflapjes. Op een broodje zalm, broodje feta. Echt legio mogelijkheden. Lekker uiig smaakje, maar dan mild. Behalve als je de enige bent die het heeft gegeten. Dan maakt het niet uit hoe mild de smaak is, dat ruik je toch Quote
Patrijs Geplaatst: 10 mei 2021 Geplaatst: 10 mei 2021 (aangepast) Hier wordt ook heel veel bieslook gebruikt, ik heb ruim een strekkende meter staan. Mijn motto is: " Gaat de bieslook bloeien, dan eet je het te weinig". 10 mei 2021 aangepast door Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs
rorror Geplaatst: 10 mei 2021 Geplaatst: 10 mei 2021 @Patrijs Waarschijnlijk sla je daar de spijker op zijn kop. Ik heb dit jaar maar een paar plukjes ervan op, de jaren ervoor veel meer. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
mdubbelm Geplaatst: 10 mei 2021 Geplaatst: 10 mei 2021 Bieslook is ook makkelijk te vermeerderen. Ik scheur de plantjes op en maak een soort haagje. Handig bijv. langs je wortelbed ivm wortelvlieg. En dan kun je altijd plukken,maar staan er ook nog bloem voor de bijen. De bloemen zelf zijn overigens ook eetbaar, staat leuk in/op salades. Quote
Jane Doe Geplaatst: 10 mei 2021 Geplaatst: 10 mei 2021 (aangepast) Patrijs hier is het juist gewenst, 6 verschillende ini mini plantjes. Die zich heerlijk mogen uitbreiden met delen in de keukentuin en zaaien in de moestuin. Zo behouden we de soorten en krijgen vast leuke kruizingen in de moestuin, die goed zullen smaken en zichzelf mogen zaaien. 13 mei 2021 aangepast door Jane Doe Quote
Arja Geplaatst: 12 mei 2021 Geplaatst: 12 mei 2021 Ohhh verschillende bieslook soorten, goed idee! Ik zal eensbom me heen gaan kijken wat er allemaal is. Ik heb maar één soort, twee stevige pollen zijn het inmiddels, en ze gaan ook al bloeien. Mooi om te zien en ik knip er gewoon naast, dus geen last van. 1 Quote
Day Geplaatst: 12 mei 2021 Geplaatst: 12 mei 2021 De pol steek ik als ie gaat bloeien altijd door de helft met een schep. dan heb ik er 2 . De bloemetjes vind ik gewoon leuk voor de insecten, maar ik snijdt ze dan wel helemaal kort als het zaad komt, anders staat werkelijk overal bieslook🤣 De reserve , andere helft, pol snoei ik meteen kort en dan heb ik met een week of vier weer keukenkruiden... Vaak kun je mensen blij maken met de stekjes... ze zijn denk net als daslook onuitroeibaar... hihi als je daar een stekje van wil.............................. ik heb er zat... jij hebt 3 pollen dus als je ze om de beurt snoeit meet een maandje ertussen voor ze zaad zetten heb je steeds bloemen en verse bieslook... ben wel benieuwd wat voor andere soorten je gaat planten... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.