Ga naar inhoud

Nashi peer - Pyrus pyrifolia

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@Brabantse Tuinprinsik werk zelf bij de genoemde keten, dus ik snap de principes waar fruit aan moet voldoen. Maar ik kan me vanuit de eigen ervaring bijna niet voorstellen dat Nashi commercieel oninteressant is. Ze kunnen immers ook onrijp geplukt worden en ik heb ook butsen op mijn bewaarde nashi gekregen doordat ie in de fietstas mee naar huis ging en er allerlei potjes en bakjes en weet ik 't wat op hebben gestaan in de koeling.

Als ik even google zie ik een oud bericht uit 2015 dat er kleinschalig commercieel geteeld wordt in Zeeland. Dit is de website dus ze bestaan nog steeds en hebben circa 1500 nashiperen staan https://www.kwakofruitteelt.nl/index.html

Tot zover mijn amateuristische onderzoek naar de nashiteelt in Nederland. Ik hoop weer een leuke oogst te hebben dit jaar en in de toekomst en blijf de peer aanbevelen!

Geplaatst:

Misschien is een ander probleem dat het nashiPEER heet, mensen verwachten een soort peer. Voor mij is de nashipeer echt anders dan een peer, het doet mij eigenlijk meer aan een meloen denken. Als het product commercieel moet worden, moet het misschien niet meer de associatie hebben met peer.
Is die nashipeer in andere landen wel ergens commercieel?

Geplaatst:

Ik denk niet dat de naam invloed heeft op de verkopen.

Ik neem aan dat er in China wel commercieel gekweekt wordt.
In de Chinese toko (Amazing Oriental weet ik zeker) liggen er zat. En aangezien vrijwel elke Chinees wel geregeld naar een Chinese toko gaat, mag ik aannemen dat Chinezen deze toch wel eten. En ze worden trouwens uit China geïmporteerd. Waar Lidl ze vandaan haalt weet ik niet, vind ze daar te duur dus nooit gekocht.

Geplaatst:

Bij Lidl komen ze uit China volgens de prijskaart. In Azië worden ze commercieel gekweekt, sowieso in China, Japan en Zuid-Korea. Volgens internet ook veel in Nieuw-Zeeland en voor zover ik weet ook in California.

Misschien moeten we met wat enthousiastelingen even een re-branding van de nashipeer gaan doen en er een fancy naam voor bedenken á la Pink Lady. 🤣

Geplaatst:
Op 12-5-2024 om 20:55, MH95 zei:

Ik dacht dat nashiperen juist heel geliefd waren bij wespen.

Iemand ervaring met Tama? Ik heb Kosui en Tama aangeplant als spil najaar 2022, waren me eigenlijk te klein achteraf. Kosui gaat goed, maar tama is maar trage. Ze staan op kirschenaller (of hoe je het schrijft).

Hier staat een ook een Tama. Deze doet het prima. Struiken gekocht bij Fruittuin.com in Buurse. 

• Like 1
  • 2 maanden later ...
Geplaatst:

Vraagje ik heb de volgende soort gekocht als een chojuro maar vindt hem eigenlijk veelste geel voor een chojuro die vaak toch een stuk bruiner is, zal dit dan toch een ander soort zijn zoals shinsheiki??

De vruchten vallen al vanaf de boom en zijn zo goed als oogstbaar op dit moment.

20240814_161559.jpg

20240814_161553.jpg

20240814_161548.jpg

20240814_161540.jpg

Geplaatst:

Is onmogelijk te zeggen.

Zelf heb ik het idee dat er maar enkele soorten in omloop zijn die echter onder verschillende namen worden aangeboden. Dit is meestal niet met opzet, onjuist benaamde soorten gaan een eigen leven leiden en zijn nog lastig uit de handel te krijgen.

Eigenlijk zou je een 'Nationale Collectie'  van Nashiperen moeten hebben zoals bij veel andere houtige gewassen wel het geval is. De kans op onjuist benaamde soorten is dan een stuk kleiner omdat de bezitters van de Nationale Collectie van de hoed en de rand weten (en hun materiaal vaak krijgen van de 'winners' zelf of andere zeer betrouwbare bronnen). Met het strenger worden van de phytosanitaire regels in de EU een paar jaar geleden is het bijna onmogelijk om uitgangsmateriaal van Nashiperen uit bijv. Japan naar Nederland te halen.

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Ze zijn begonnen bij de national fruit collection: https://www.nationalfruitcollection.org.uk/acc_search.php (kies 'Asian Pear').

Het is en blijft lastig. Het is ook voorgekomen dat een verkeerde varieteit zo lang in omloop was, dat deze ZELF de norm is geworden.

Ik heb het zelf met een druif meegemaakt. Heb uiteindelijk kunnen herleiden dat iedereen in Nederland het verkeerde ras aan het verkopen was. Uiteindelijk is er maar één iemand die het ras naar Nederland heeft gehaald, en alle andere planten in omloop stammen daar nog vanaf.

Worden nog steeds duizenden planten van opgekweekt die niet rasecht zijn. Ik denk dat wij praktisch de enige waren die de moeite namen om een nieuwe moederplant op te zetten met het correcte ras. Want als klanten het toch niet door hebben., waarom de moeite doen?

aangepast door Frank Houweling
typefout
  • Like 4

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:

NFC is al een tijdje bezig. De accessienummers voor de nashiperen (en ook alle andere accessies in die genenbank) geven in de eerste vier cijfers het jaar van acquisitie weer, 1971-1987, voor de nashiperen. Op dit moment wordt er weinig toegevoegd in Brogdale. Er is op dit moment behoorlijk wat financiele onrust rond de National Fruit Collections.

Betrouwbaarheid is zo goed als de betrouwbaarheid van de naamgever van het referentiemateriaal. Nu, met moderne DNA analyses van genenbanken wordt het wel wat beter, maar nog steeds geldt dat zodra het referentiemateriaal foutief benaamd is, er een fout in zit die doorwerkt in alle afstammelingen van dat materiaal.

De kans daarop is veel groter dan nul.

4 hours ago, Brabantse Tuinprins said:

Eigenlijk zou je een 'Nationale Collectie'  van Nashiperen moeten hebben zoals bij veel andere houtige gewassen wel het geval is.

Er zal in Nederland voorlopig geen nationale collectie van nashiperen komen. Het Centrum voor Genetische bronnen in Nederland heeft een appelcollectie van oorspronkelijk Nederlandse rassen. Deze collectie wordt nog steeds aangevuld, en op den duur gaan er ook peren in komen. Van Nederlandse oorsprong (pyrus communis), dus geen nashiperen (pyrus pyrifolia).

Geplaatst:

Ik heb twee (overgebleven) nashi zaailingen van ca drie jaar oud,  beide traaggroeiend. Vanaf volgend jaar zal elk jaar spannend zijn of er bloei en vruchten aan komen en hoe deze smaken/rijpen in NL.

Zou leuk zijn als er iets bruikbaars tussen zit,  misschien laat ik toch nog een legacy na haha..

Geplaatst:

Jep, mij bekend. Ben normaal ook geen voorstander van zaailingen bij fruitbomen (lange duur, geen rasechtheid), maar deze wilde ik wel een kans geven. Survival of the fittest. Mochten ze tegen vallen dan worden ze gerooid. Tot die tijd storen ze niet en heb ik er geen werk aan. 

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Ja ik vind het ook wel op kanker lijken. Het lijkt uit te gaan van plantenmateriaal. (Boomkanker ontstaat meestal door bacteriën of schimmels). De foto is niet optimaal scherp. Zwart is waarschijnlijk een teken van necrose, wat betekent dat er levend materiaal afsterft. Oplossing is inderdaad ruim verwijderen (en vernietigen 🤣 )

Ik zou zelf geneigd zijn om er eens met een vlijmscherp mes in te snijden, plakje eraf en kijken hoe het eruitziet. Je weet maar nooit.. Misschien is het wel een exotisch insectenhotelletje 🤪

• Like 1
  • 2 maanden later ...
Geplaatst:

Onze nashipeer heeft een flinke beschadiging aan de stam. Aan het onderste deel is de bast aan een kant van de boom verdwenen. Aan de andere kant zijn scheuten gegroeid. Raar. Iemand enig idee? Hier wat foto's. 

PXL_20250329_153124060.jpg

PXL_20250329_153105659.jpg

PXL_20250329_153058055.jpg

Geplaatst:

Ik heb hetzelfde beeld gehad bij een appelboom op onderstam M26, en dacht toen aan stambasisrot (Phytophtora).  Bij deze boom heb ik eerst al de aangetaste bast weggesneden, maar de aantasting ging gewoon verder. Bij appels wordt soms een Golden Delicious tussenstam gebruikt, omdat deze minder gevoelig is voor stambasisrot

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...