Ga naar inhoud

Hoe staat de knoflook erbij 2015-2016

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het is mijn eerste jaar dat ik knoflook heb geplant, het is een lokale soort uit Toscane, meegenomen van een markt tijdens de vakantie.

Ik heb er geen verstand van maar ik vind ze er top bij staan

IMG2016040717534782431460106114.jpg

Geplaatst:

hier toch wel een ietsepietsie minder maar wel erg goed vergeleken met vorig jaar

moet ze nu wel uit de roest houden, beetje heermoesthee en wat spuitzwavel dan maar

Geplaatst:

Ik zag vanmiddag wat roest op de knoflook zitten en ga dus morgen bestrijden met het baking soda mengsel. Eerst even een spuitfles kopen...

Nu twijfel ik of ik de aangedane bladeren eerst af zal knippen. Wie zou dat aan- of afraden ??

Geplaatst: (aangepast)

Bij mij staan ze er ook mooi bij. Ze hebben behoorlijk wat (in oktober nog te rijpe) mest onder de voeten dus ben wel benieuwd of dit ook een nadelige of juist een goede invloed heeft. Er is natuurlijk wel heel veel weggespoeld door alle regen maar het kan ook zijn dat mn knoflook nu vatbaarder wordt door roest door een teveel aan stikstof.

Olifantenknoflook (met daarachter het geparkeerde plastic, dat van het nwe aardappelbed komt, met de daarop groeiende Verbena... )

IMG907473441461376915.JPG

De hele bak

IMG907555151461376918.JPG

Je kunt aan de groeiwijze en kleur al goed zien dat het veel verschillende soorten zijn.

IMG907786481461376924.JPG

IMG907638011461376921.JPG

En heb uit voorzorg gisteren wat met Bitterzout rondgestrooid in het bed. Hoop ze daarmee wat versterking te bieden om straks de op de loer liggende schimmels af te weren.

aangepast door Gast
Geplaatst:
Ik zag vanmiddag wat roest op de knoflook zitten en ga dus morgen bestrijden met het baking soda mengsel. Eerst even een spuitfles kopen...

Nu twijfel ik of ik de aangedane bladeren eerst af zal knippen. Wie zou dat aan- of afraden ??

Nynke... waarom denk je dat het roest is? Het is nog tamelijk vroeg en de temperaturen zijn er ook nog niet echt naar... Kun je een foto plaatsen van de aangetaste bladeren?

En zou ze niet zomaar afknippen... daardoor maak je wonden waardoor de eventuele schimmels de plant goed kunnen doordringen.

Geplaatst:

Helaas, ik kan geen foto's plaatsen vanaf mijn telefoon en het lukt me nu ook niet om ze op de computer te zetten. Ik weet zeker dat het roest is; als ik Google op roest op knoflook krijg ik precies de afbeeldingen te zien zoals bij mijn knoflook.

Niet afknippen dus, maar dan gewoon laten staan? Of de planten eruit trekken zodat degenen die nog niet besmet zijn gezond blijven ? Dat zou ontzettend zonde zijn

Geplaatst:

Je hebt een PB van me Nynke...

Zou inderdaad jammer zijn als je nu dingen doet die niet nodig zijn....

Paar vraagjes:

Heb je vorig jaar ook last gehad van roest?

Heb je op het stuk waar de knoflook staat afgelopen jaren ook uien of knoflook verbouwd?

Heb je de grond bemest?

Heb je misschien eigen compost gebruikt waar het groen van knoflook/uien (van vorig jaar) doorheen zat?

Over Roest:

- Gele plekjes op blad, later roestkleurig, bruin en ruw. Als ruw dan is er spoorvorming = een schimmel.

- Verspreiding alleen bij vochtig weer bij 15 - 20 graden.

- Overmatig stikstof is een eventuele oorzaak- /bevordert de ontwikkeling - van roest.

- Droge grond en een relatief hoge bodemtemperatuur werken Roest in de hand (Velt)

- Ook heel vochtig weer is bevorderend, we treffen daarom vooral Roest aan vanaf eind augustus (Velt)

- Roest komt de laatste jaren steeds vaker voor. (Velt)

- Na de eerste nachtvorst is het afgelopen met de Roestschimmel. (Velt)

- Als spore overwintert Roest op planten of bladafval, die je dus het best opruimt. (Velt)

- Goede composthoop dood de sporen.

Geplaatst:

Stand van zaken bij mij met de knoflooksoortjes.

2016-04-17-1581191461508123.17[img-rotate=][/img-rotate]

Geplaatst:
Je hebt een PB van me Nynke...

Zou inderdaad jammer zijn als je nu dingen doet die niet nodig zijn....

Paar vraagjes:

Heb je vorig jaar ook last gehad van roest?

Heb je op het stuk waar de knoflook staat afgelopen jaren ook uien of knoflook verbouwd?

Heb je de grond bemest?

Heb je misschien eigen compost gebruikt waar het groen van knoflook/uien (van vorig jaar) doorheen zat?

Over Roest:

- Gele plekjes op blad, later roestkleurig, bruin en ruw. Als ruw dan is er spoorvorming = een schimmel.

- Verspreiding alleen bij vochtig weer bij 15 - 20 graden.

- Overmatig stikstof is een eventuele oorzaak- /bevordert de ontwikkeling - van roest.

- Droge grond en een relatief hoge bodemtemperatuur werken Roest in de hand (Velt)

- Ook heel vochtig weer is bevorderend, we treffen daarom vooral Roest aan vanaf eind augustus (Velt)

- Roest komt de laatste jaren steeds vaker voor. (Velt)

- Na de eerste nachtvorst is het afgelopen met de Roestschimmel. (Velt)

- Als spore overwintert Roest op planten of bladafval, die je dus het best opruimt. (Velt)

- Goede composthoop dood de sporen.

Pb beantwoord, dankjewel !!

Antwoorden:

Vorig jaar geen noemenswaardige roest.

Er heeft wel prei gestaan op dezelfde plek.

Niet bemest, hoewel Richard wel met mestkorrels heeft lopen strooien geloof ik, ik weet helaas niet welke, een restje uit de schuur.

In mijn compost gaan geen uien, look, aardappelen en tomaten-resten.

Ik ben benieuwd wat je van mijn foto zegt !!

Geplaatst:

De foto van Nynke's roestaantasting:

IMG-20160425-WA000071301461597932.jpg

Volgens mij dus helaas toch echt wel roest...

Alliums kun je beter niet achter elkaar op hetzelfde stuk zetten maar beter een vruchtwisseling van 6 jaar toepassen.

Maar Velt zegt dat verspreiding van de sporen niet via de grond gaat dus... tja... ik weet het ook niet meer met al die elkaar tegensprekende informatie.

Zou als ik jou was actief blijven sproeien om de schimmelvorming te ontmoedigen.

Geplaatst:

Besmetting via de grond niet maar wel besmetting via regendruppels, regenspatten nemen van geïnfecteerde bladeren sporen mee en tasten door hun spetters het blad van de naburige knoflookplanten aan, met het huidige weer op dit moment o a. hagel maken kleine verwondingen in het blad welke tevens weer invalspoorten zijn voor nieuwe roestbesmettingen...

Geplaatst:

Ik ben er dus niet blij mee !!

Vruchtwisseling elke 6 jaar is een uitdaging op een tuintje van circa 10m2

Aankomende herfst gaan we waarschijnlijk de tuin "verbouwen" dus dan komt er sowieso niks in te staan.

Hier ook een paar hagelbuien gehad, jakkes.

Geplaatst:

je bent helaas niet de enige met roest op de loken. Hier ook, en flink! Het kan dus ook op een tuin van 100m2... Ik had het vorig jaar ook in de prei, maar die stonden toch echt aan de andere kant van de tuin, dus waar het van komt, sja, het zal wel niet meer weg gaan hier. Misschien maar een jaar geen prei/look zetten dan, wellicht dat het helpt...

Overigens is afknippen en erg slecht idee, did that, de bladeren gaan er helemaal dood van, dus niet doen. Ik laat ze nog even staan, maar het zal een vroege oogst worden dit jaar. Tot die tijd maar met de baking soda aan de gang enzo... Beetje dweilen met de kraan open

Geplaatst:

Ook ik heb genoeg roest in de knofloken zitten. Vooral de speciale soorten van levenvanhetland.nl weerden erg snel aangetast. Ben nu bezig met zwavel en baking soda om de aantasting nog een beetje binnen de perken te houden.

Aantasting kan toch ook met de wind mee komen? Er zijn een aantal tuinders hier op het complex die hebben hun roest prei de hele winter laten staan. Ook nu staat die er nog. Denk dat het daar van komt. Anders zou ik het niet weten. De composthoop bouw ik goed op volgens de regels van Velt en pas een zeer ruime teeltwisseling toe...

Maar goed er zijn dus genoeg mensen hier met hetzelfde probleem. Misschien ligt het ook wel aan de hoeveelheid regen de afgelopen tijd?

2016041713400317141462126207.jpg

Geplaatst:

Hier ook veel last van roest en gele punten aan de bladeren, maar niet bij alle soorten.

Mijn plantgoed komt ook van "Levenvanhetland" maar ik zou niet durven denken dat het roest met het plantgoed meegekomen is, vorig jaar was er ook genoeg roest op de look en de prei.

2016050421015622251462469277.jpg

2016050517565037841462469291.jpg

2016050517565981741462469299.jpg

Wat ik me af vraag, aspirine helpt tegen schimmel en roest is ook een schimmel, zou aspirine hiertegen ook kunnen helpen?

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Het grootste deel van mijn knoflook staat in de volle grond, die doen het prima en hebben geen last van roest,

Een meter of 10 verder staat dezelfde knoflook in bakken. Daar zit wel roest in, maar de planten staan er verder nog wel goed bij.

Dat bewijst volgens mij dat de roest niet in de bollen zat toen ze geleverd werden. Mijn knoflook komt trouwens ook van leven van het land vandaan,

Geplaatst:

Oei, ik wist niet dat de roest al zo vroeg in de knofloken kan komen. Ik zal nu al preventief gaan spuiten met een kooksel van heermoes. (Helaas) groeit die nog steeds rijkelijk in mijn tuin, ondanks pogingen het uit te putten door steeds weg te halen. Een tuinoverbuurman, die nu verwijderd is van de tuin, had het onzalige idee om heermoes te gaan telen voor de verkoop.

Heermoes schijnt vooral preventief te werken tegen roest.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...