Ga naar inhoud

Wat heb je net gezaaid/geplant? (Seizoen 2016)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gisteren de kapucijners en deel tuinbonen uitgeplant. Bloemkool alpha en bloemkool all year round op zaaibed gezaaid weliswaar afgedekt. En spinazie (scherpzaad) in de volle grond. 3 rijtjes rucola in de volle grond. Kreeg van mijn tuin buuf ansoy is weer eens wat anders dan paksoy en dat heb ik keurig op een rijtje uitgeplant. Verder in de kas voorgezaaid hoge doperwten, 2 verschillende sla soorten waaronder de meikoningin en Cosmos bloemen die vind ik altijd zo mooi. In de volle grond een mooie soort lathyrus uit Engeland met lange stelen.. Hopelijk laten de muizen alles een beetje met rust.

Geplaatst:

Vandaag op mijn Doetuin spinazie en raapstelen gezaaid. Ook voorgetrokken doperwten tegen gaas gezet. Wat mij opvalt is dat de tuinbonen die ik 29 februari heb gezet nog niet te zien zijn en dat ook de spinazie en raapstelen die ik 9 maart gezaaid heb nog niet zijn opgekomen. Ik meen mij te herinneren dat het vorig jaar een stukje sneller ging allemaal. Maar toen was maart aanmerkelijk minder koud toch???!!!

Geduld is een schone zaak......zullen we maar zeggen.

groet Dirk.

Geplaatst:

Ik heb in januari veel tuinbonen gezaaid. Deze heb ik drie weken terug allemaal uitgeplant. Twee weken terug heb ik een tweede lading gezaaid, maar deze moeten nog opkomen. Ik zaai deze altijd voor in een bak omdat ik veel kiemlingen nodig heb en ik niet iedere boon apart kan zaaien.

Twee weken terug heb ik ook alle tomaten, paprika's, pepers en aubergine's gezaaid. Deze heb ik in de huiskamer bij het raam gezaaid. Ik had al eerder paprika's en pepers gezaaid, maar hier heb ik alleen maar 3 goede plantjes van over gehouden. Deze ga ik deze week overpotten.

Verder heb ik drie weken terug de eerste erwten en peulen gezaaid. Deze doe ik ook altijd in bakken, waaruit ik ze later in de vollegrond kan overplanten. Ik heb één bak in de serre (15 graden) en één in de koude kas gezet. De planten in de serre liggen ongeveer één week voor. Twee weken terug heb erwten/peulen ik in een cementkuip buiten gezaaid en vorige week nog een erwtenras in de vollegrond. Vorige week heb ik ook sugarsnaps (heerlijk ras) in de koude kas in de vollegrond en in potjes gezaaid. Ik vind het zaad zo waardevol dat ik er wel wat meer geld aan uit wil geven.

Verder heb ik in de koude kas drie weken terug spitskolen, prei, bloemkool alpha en sla gezaaid. Deze plantjes komen nu langzaam op. Twee weken terug heb ik ook knolselderij en koolrabi erbij gezaaid.

Vorige week heb ik twee soorten bieten in potjes gezaaid.

In de vollegrond heb ik twee weken terug wortels, wortelpeterselie, pastinaak, aardbeimelde, radijs (was wel oud zaad / wordt dus waarschijnlijk niks) en prei gezaaid. Verder heb ik toen alle plantuitjes, sjalotten en knoflook geplant.

Vorige week heb ik nog twee rijen van 6 meter pastinaken erbij gezaaid.

Dit weekend wil ik graag alle aardappels gaan planten, nog wat sjalotten aanplanten, bieten in de vollegrond zaaien, sla erbij zaaien... Als het mij lukt om alle aardappels te planten (zijn nogal wat kilo's en ik moet daarvoor eerst weer spitten dan kan ik nog veel in de koude kas erbij zaaien omdat ik de aardappels op een grote plaat heb liggen waarop ik potjes kan zetten. Ze hebben veel knoppen gemaakt.

Geplaatst:

@Permanatuurtuin Ik heb toevallig afgelopen maand een kiemtest gedaan met mn oude Radijs en Rettich en Snijbiet soorten en daar is verbazingwekkend veel van opgekomen. De meesten waren tht 2012 en ééntje zelfs 2011. De Radijs en Rettich zijn állemaal binnen een week opgekomen, thuis binnen op de vensterbank dan dus.

Geplaatst:

Vandaag de voorgetrokken tuinbonen op de schooltuin gezet. 8 mooie bedjes gemaakt en alvast gaas gezet voor de kapucijners, doperwten en peulen. Temperatuur viel me mee, zo'n 12 graden(uiteraard schaduw) en dat was afgelopen dagen toch wat lager

Geplaatst:

Het zaad was van 2014, dus wie weet. Als het opkomt is het leuk. Gelukkig lijkt alles tot nu toe redelijk te kiemen. Ik ga wel hier en daar wat bij zaaien, waar ik nu al zie dat ik waarschijnlijk anders geen kiemlingen in de potjes ga krijgen.

Geplaatst:

Gisteren sjalotjes uitgeplant, en de eerste tuinbonen en capucijners in de grond gezet.

Vandaag gaat de rest van de tuinbonen er in. En ik denk dat ik wat calendula en ander spul ga zaaien Als ik daar nog tijd voor heb naast de jacht op de konijnen.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

Snijbiet (groen en regenboog), bieten, palmkool en zomerwortel. Ik zag dat mij sugarsnaps allemaal goed waren opgekomen.

Geplaatst:

Winterprei gezaaid. Zomer- en herfstprei zijn al eerder gezaaid.

Zaden voor nu en de komende week opgezocht, hier liggen ze klaar:

2016032712504290651459089644.jpg

Het kost moeite, maar met de tomaten wacht ik tot het volgende weekeinde:

- Rose de Berne

- Balkonstar

- Roma

- En twee soorten Fruitlent phyto-resistent (?)

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Knap dat je zo lang kunt wachten met voorzaaien, dat lukte mij niet in ieder geval.

Heb vandaag rode bietjes, pluksla, kervel, lavas en rode zonnehoed gezaaid. deels in de koude bak, deels in de volle grond. Binnen heb ik erwten en de punterella van Jenneke voorgezaaid. Ben benieuwd!

Geplaatst:

Met de kinderen de AH moestuintjes gezaaid. Sla mix, rucola, erwt (enkelvoud!), peterselie, venkel, broccoli, radijsjes en bietjes. De volgende lading is voor een andere keer.

Geplaatst:

In de tuin alvast wat pastinaken.

Zijn de meningen nogal verdeeld over trouwens, ene bron geeft aan dat het in februari al kan, anderen half april.

Zit ik mooi in het midden.

En alvast wat afrikaantjes voorgezaaid binnen.

Nog wat extra cucamelons, aangezien er maar 6 van de 12 waren opgekomen. En ze zijn zo leuk, dus ik wil er dit jaar echt meer van.

En nog cucumis anguria, een wild komkommertje.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...