Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2016)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De MM-bak op het balkon opgeschoond, bijgevuld met compost en een aantal lege vakken ingezaaid met:

• radijsjes
  • wortelen (2 vakken)
  • rucola (2 vakken, totaal nu 3)
  • lollo rossa

Voorts de in de kas overwinterde jiaogulan-stekjes in één der achterste vakken geplant.

Tot slot nog wat sugar snaps en tuinbonen in de kweek gezet (aan de late kant wat mij betreft, maar ja)

--------------------------------------

Django

Geplaatst:

Gekeken en weer terug naar huis...

IMG-20160302-WA000267821456940262.jpg

Mijn tuin ligt op het laagste perceel van het complex, en met alle regen van de laatste tijd is dit het resultaat. Een collega-tuinder was vanmiddag tuinbonen aan het zaaien, daar hoef ik voorlopig nog niet aan te denken.

Gelukkig heb ik thuis een flinke kas, kan ik daar e.e.a. voorzaaien en ook komende week binnen alvast tomaten zaaien. Pepers staan al boven en staan op de vensterbank onder de lamp.

Groet Rob

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Geplaatst:

Mijn tuin ligt op het laagste perceel van het complex, en met alle regen van de laatste tijd is dit het resultaat. Een collega-tuinder was vanmiddag tuinbonen aan het zaaien, daar hoef ik voorlopig nog niet aan te denken.

Is er niks te verzinnen om van dat nadeel een voordeel te maken? Want al dat overtollige water nu, is best wel handig als we een keer een lange droge periode krijgen, en dan kan jij in het voordeel zijn.

Niet dat ik zo direct een pasklare oplossing heb, maar er zijn vast manieren om dat hoogteverschil voor in plaats van tegen je te laten werken. Een greppeltje als een permanente watervoorziening voor jouw tuin, of een superabsorberend hugelbed waardoor jouw planten vochtige wortels houden in een warme zomer, of een natuurlijk vijvertje aanleggen waar je padden en vogels en andere eters van schadelijke insecten mee lokt, verzin maar iets.

En weer on-topic: ik heb vandaag doperwten gezaaid in de volle grond, klein rijtje in een beschut hoekje, en met zelfgemaakte koperringen om elke toekomstige plant. Volgende week gaan mijn wintergezaaide erwtjes ook de grond in, ben benieuwd of er uiteindelijk verschil is.

Geplaatst:

Nectarine en aardbeien handmatig bestoven (kas). Wat overwinteraars in de serre water gegeven (Mirthe, Feoija etc.) Nagedacht hoe ik de kas dit zomerseizoen ga inrichten (nieuwe deklaag, tegels en een constructie om in de nok e.e.a. te laten voortwoekeren.

Geplaatst:

Huh??? Mooi hoor, dat heb ik hier de hele winter niet gezien

Hier eindelijk die terracotta-aardbeienpot, die al jaren in de schuur staat, gevuld met uitlopers van de Elianny.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ja, zo verbaasd keek ik vanochtend ook bij het opstaan. Als het zo sneeuwt en blijft liggen is het schitterend om te zien, maar nu wil ik lekker kunnen werken in de tuin. En dan is sneeuw niet handig. Gelukkig is het grootste deel nu weggedooid, hopelijk kan ik dan morgen weer in de tuin werken. Er is nog zoveel te doen in de tuin en daarvoor had ik normaal wel alle tijd. Alleen dit voorjaar niet, dus dan zijn alle verloren dagen jammer.

Geplaatst:

Hier was het gelukkig goed weer vandaag . Vloer van 1 van de kippenhokken opnieuw gelegd en buiten lang een rij tegels op z'n kant ingegraven zodat de ratten hopelijk niet meer onder het kippenhok komen. Volgende week de andere 2 hokken doen.

Verder nog compost gehaald en wortels en raapstelen gezaaid.

Geplaatst:

Gisteren de moestuinbak omgespit en compost erdoor gemengd, bamboestokken bij de stamrozen geplaatst en een stuk gras ontgonnen voor de koude bak. Vandaag weer verder gegaan met mijn tractorband. Naast wat aarde uit de tuin zitten er nu 6 zakken turf bij. Volgende keer schoonmaken en verven. Het wordt een heidebak met in het midden een brem op stam, en eromheen zomerheide en winterheide.

DSCN239340721457346139.JPG

Geplaatst:

Vorige week hadden de konijntje de nine-star broccoli gevonden.

Je zou toch denken dat we onze fouten zouden leren. Nadat vorig jaar al de Chinese kolen waren weggegeten.

Twee hebben het vooralsnog overleefd:

image25701457390035.jpg

Vorige week al aan begonnen, en vandaag dacht ik het af te maken. Maar was toch wel frisjes en nat zonder de voorspelde zon. Volgende week een wat betere afwerking voor de zijkanten verzinnen, ik wilde er eigenlijk wat schroefjes indraaien. Maar de boor en schroeven vergeten. Dus ik heb er met half bevroren vingers een paar spijkers ingeslagen, met een beitel, want een hamer lag er natuurlijk ook niet. Is alweer héél wat jaartjes geleden, dat ik zo fanatiek op mijn vingers heb zitten 'beitelen'.

image-143381457390340.jpg

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

Nog een bedje gemaakt en toch nog maar knoflook gezet. Eigenlijk is het bedje voor de aardbeien, dus vandaar de knoflook. Ook afgedekt met 'biologisch' plastic. Ik weet niet wat het precies is, maar iig biologisch en volledig afbreekbaar volgens de beschrijving. Nu wachten op de aardbeien...

Als ik buiten ga roken,

is dat meestal op eiken of beuken,

maar ook wel op appel- of kersenhout...

Geplaatst:

De wormen letterlijk dakloos gemaakt:

IMG2016031014514019401457633096.jpg

Bladmulch eraf.

Mestkorrel en kieseriet erop. En met de drietand de grond losgewoeld.

Arme beestjes.

Vorig jaar was alles een beetje bleek, waarschijnlijk magnesium gebrekje geweest, dus vandaar maar gelijk een lichte dosis kieseriet erdoor.

Alhoewel die wormen volgens Darwin een Engels ton per acre aan grond door hun magische darmen zouden laten gaan. Als ik het goed heb is dat zo'n 2,5 kilo aan aarde per vierkante meter. Zullen de plantjes ook wel blij mee zijn.

En we hebben de gemeente even geholpen met het fatsoeneren van hun gazonnetjes, door wat molshopen weg te scheppen. Een paar van onze bedjes,konden wel een emmertje of twee, of drie of eh... meer gebruiken om weer goed boven NAP te komen.

Kan de grond weer een beetje opdrogen, opwarmen, de wormen weer hun huisjes bouwen en wij binnenkort met buiten zaaien beginnen.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

Mijn stukjes onkruidvrij gemaakt, en de grond wat losgewoelt, alvast wat compost her en der opgeschept. Morgen verder.

Geplaatst:

In de voortuin stukken grond in mijn bakken van mm mix voorzien en daarin worteltjes gezaaid en mijn aarbeien planten schoongemaakt en verplant naar een ander vak.

Geplaatst:

wow weer een nieuwe soort geleerd RobO! Bedankt! Ik had nog nooit van ulluco gehoord. Welke kleur heb je? Ik zie echt fantastische kleuren voorbij komen! En hoe smaakt zoiets? Meer naar wortel of misschien aardpeer, of meer naar aardappel?

Geplaatst:

Gisteren de eerste echte stappen in de moestuin gezet dit jaar, eerdere actie ging niet vanwege de drassigheid.

Knoflookbed schoongemaakt van onkruid, vooral koolzaad, en geconstateerd dat echt bijna alles is opgekomen.

Fruitstruiken wat gefatsoeneerd en de irritante prikkel Tayberry opgebonden. En ook die andere prikkelstruik vastgemaakt... En gezien dat de handige gele bordjes geheel schoon zijn, dus is het niet echt duidelijk wie welke struik nu ook alweer is...

Stappenplan voor de komende tijd gemaakt, bakjes moeten schoon van mulch en onkruid en dan een kruiwagen of 4 gezeefde aarde en dan kunnen de aardappels erin....en daarna de uien... en daarna de rest van de aardappels...

Nog heel wat stappen te gaan dus.

Vandaag bij het huisje uitgebloeide staken ed. weggehaald, gezien dat de Daslook is aangeslagen, die komt mooi op.

Appelboompje gesnoeid.

En gezien dat het Lidlkasje door de storm geleden heeft, Dakbevestiging is wat afgebroken dus hing slap. Is wel te repareren met wat tape.

Aardappels ter kieming voor een niet-zonnig raam in het koude huisje gelegd.

Berkensapstroom getest voor het winnen van Berkensap. Er zit een beetje beweging in... erg langzame drupjes.

IMG853460011457719645.JPG

Geplaatst:
wow weer een nieuwe soort geleerd RobO! Bedankt! Ik had nog nooit van ulluco gehoord. Welke kleur heb je? Ik zie echt fantastische kleuren voorbij komen! En hoe smaakt zoiets? Meer naar wortel of misschien aardpeer, of meer naar aardappel?

we hebben de mij bekende soorten: rood, geel, tijger

smaakt een beetje als jonge krielaardappel maar om eerlijk te wezen, heb ze dit jaar voor t eerst dus alleen een rode geproefd

ze hebben een hoog aaibaarheidsgehalte en ik kweek ze niet voor de opbrengst want die is niet geweldig in kilo's begrijp ik maar voor erbij, ook voor het landjevandeboer

Geplaatst:

Algemene omschrijving:

Ulluco wordt veel verbouwd in de Andes.Het is na de aardappel en Oca het meest geteelde basisvoedsel.De knollen kunnen wit, groen, geel, oranje, paars of rood zijn.Een plant produceert tot meer dan 20 knollen van 5-6cm diameter.De groeiperiode varieert van 140-200 dagen,naargelang ras, breedtegraad en hoogte

Vereisten:

Groeit in een rijke, luchtige bodem met veel bladaarde.Brengt ook op marginate gronden goed op.Heeft een Ph van 5,5 tot 6,5 nodig.

Onderhoud:

De plant is even vorstgevoelig als de aardappel,het blad overleeft Iichte vorst, en de knollen kunnen meer vorst verdragen.De knollen worden pas aan het eind van de zomer gevormd, zodat een zacht najaar vereist is voor een goede oogst. De knollen worden gevormd aan de wortels en aan zijscheuten die onder de grond zitten.Aanaarden verhoogt dan ook de opbrengst.

Gebruik:

De bladeren worden rauw of gekookt gegeten.De knollen kunnen rauw of kortstondig gekookt gegeten worden

RobO heb je de blaadjes ook geproefd?

Geplaatst:

Nog niks, maar het weer is vandaag schitterend, dus nadat ik mijn overige plichten heb vervuld ga ik eens heerlijk tuinieren. Zin in!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...