Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2016)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

IMG2016031212395468101457790060.jpgAlle laatste aardperen eruit gehaald (nog steeds 2 zakken vol...) en er nu maar 9 teruggezet voor volgend jaar. Ik heb toch wel wat last gehad van overproductie in die dingen. Verder 3 rijtjes spinazie gezaaid, een rij wortels en bosuitjes. Krokusjes gespot en knoppen in alle frambozen, bessen en bramen. Zelfs de stekken slaan aan! Tof!! En ja, erg lekker weer!! Het was druk op de tuin! Ook nog even op de schoffel gehangen om te kletsen met buur en buur.

IMG2016031212420059121457790087.jpg

Geplaatst:

Al hoestend proestend strompelend en mopperend dat mijn lijf nu eens gewoon naar MIJ moet luisteren 14 paarse asperge klauwen geplant. En begonnen met het bessenperk van onkruid te ontdoen. Het is prachtig zonnig buiten!

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Net de hele moestuin onkruid vrijgemaakt en een planning gemaakt van wat en waar alles gaat/moet komen dit jaar.

Ook heb ik paden gemaakt in de moestuin en het een en ander losgemaakt qua grond

Geplaatst:

De mest onder gewerkt, nu moet alleen het overkapte stukje nog.

Lavendel gesnoeid had eigenlijk al eerder gemoeten maar was er niet van gekomen.

Verder nog 2 rode kooltjes en spruitjes geoogst, en de planten meteen verwijderd.

En de passiebloem weer een keer de goede kant op geleid.

Geplaatst:

Een kruiwagen vol kiezels uit 1/2 m2 gezeefd. De vorige bewoner heeft flink wat bouwpuin gestort in de tuin en dat moet er natuurlijk uit. De grond gelijk weer aangevuld met tuinaarde.

En natuurlijk wat gezaaid; peterselie, meiraap en ramenas. Geen idee hoe de laatste twee smaken, maar dat maakt niets uit, gewoon proberen.

Geplaatst:

Eventjes op de tuin geweest. Water gegoten in de koude bak voor de sla, andijvie en de bloemkool. De eerste rijtjes zaaigoed piepen boven de grond uit. Raapstelen, worteltjes krootjes etc. Van alles een klein rijtje, om vroeg in het seizoen verse groente van eigen kweek te eten. Her en der werd al ijverig gespit. Na een week grieperig binnen gezeten te hebben, moest ik noodgedwongen nog even verstek laten gaan. Volgende week kan ik volop aan de bak. Er is stabiel mooi weer op komst.

Geplaatst:

Tijd voor het echte werk, er moest gister weer opgehoogd worden. Bakje klaarmaken voor de vroege aardappels.

Eerst het worteldoek eraf, kleffe laag natte aarde lag eronder. Die oppervlakkig wat losgemaakt met de spitvork.

Het gras rond de bak voelt aan als een soort waterbed...

IMG863247241457848228.JPG

Vervolgens dáár (in het midden bij het hoogste stuk) op die bult aan het grond zeven gegaan, veel brandnetel en winde wortels zitten erin en ongetwijfeld heel veel onkruidzaden.

IMG863349311457848345.JPG

Na 5 kruiwagens vond ik het wel genoeg.

IMG864212051457848485.JPG

Nog een beetje aanharken en toen was de zon ook alweer onder.

IMG864519411457848487.JPG

Verder nog grote Smeerwortelpol uitgegraven voor tuinster.

En de eerste vlindertjes om elkaar heen zien fladderen, het waren Vosjes.

Geplaatst:
Een plant produceert tot meer dan 20 knollen van 5-6cm diameter.

Aanaarden verhoogt dan ook de opbrengst.

RobO heb je de blaadjes ook geproefd?

de kweker waar ik ze haalde was een prof, hij had maar knolletjes van 1-2 cm; ik ben benieuwd of het hier minstens even goed gaat

ja, dat zei hij ook: vooral aanaarden

de blaadjes had ik nog niet, alleen knolletjes, er zitten nu wat nieuwe scheutjes aan, dus over een weekje of wat zal ik eens een hapje nemen

Geplaatst:

Wortels gezaaid, sjalotten en rode ui gepoot. Stukje gespit en waterbronnen op de plaats gezet.

Verder een beetje opgeruimd en druk geweest met de kippen en de voliere

Geplaatst:

Hoppa en nog een bakje... 4 kruiwagens dit keer.

En verder nog wat mulch weggehaald zodat de zeiknatte grond een beetje kan drogen.

Zonnetje erbij heel lekker maar wel die koude wind in de rug...

Voor...

IMG863181261457899091.JPG

en na...

IMG865222241457899093.JPG

Nog een beetje bijgeharkt met de laatste energie en nu is dit bakje klaar voor de kruidenverhuizing.

Geplaatst:

Beetje onkruid verwijderd.

Stokroos verplant.

Rekken voor de bonen geplaatst en stokken voor de snijbonen.

In de stokken voor de snijbonen zaten heel veel lieveheersbeestjes! Ik heb die eruit zijn gevallen proberen te redden maar is niet bij allemaal gelukt.

Geplaatst:

Terwijl mijn man de moestuin aan het spitten is , ben ik de bloementuin aan het herindelen.

Dat is hard nodig: veel planten zijn uitgegroeid en aan verjonging toe.

Vandaag weer een stuk grond onkruidvrij gemaakt en begonnen met het aanleggen van een vrouwenmantelhaagje rond een oude, maar zeer karakteristieke jeneverbes ter afscheiding van het gazon. Morgen hoop ik hiermee verder te gaan.

Digitaliszaailingen uit de hele bloementuin verzameld en in een groep bij elkaar geplant.

Onder de hortensia's langs 'de Graaf' (= riviertje de Alblas) een randje geranium geplant zodat het straks een natuurlijke overgang vormt naar het grindpad dat langs de hortensia's loopt.

O ja, en nog wat loten onderaan het krentenboompje weggehaald.

Best lekker gewerkt en goed opgeschoten met het werk in de bloementuin.

Maar vooral genoten van het buiten-zijn

Geplaatst:

Jeetje, Erny wat handig zo'n enorme compostbult.

Ik heb wel van het zonnetje gebruik gemaakt om alvast, en dat mag inmiddels ook wel, aan de bouwwerken voor de capucijners en andere peultjes te beginnen:

mrt-peul0280721458042653.jpg

mrt-peul0394741458042889.jpg

Ik wilde eigenlijk laag, hoog, laag, hoog doen. Maar ik kon het niet laten op Reclaim the Seeds, van de Oranje Lijst Vroege Veense Capucijners mee te nemen. Ook een rijzer. Ik hoop dat ze nu allemaal genoeg ruimte en licht gaan krijgen. Want ik merk dat ik alles weer lekker aan het volproppen ben.

En ja, ik houd wel van een beetje scheef, staat zo lekker 'authentiek'.

En Marijke, ik ga eens radijsjes ertussen zaaien. Eens kijken of dat helpt om de aardvlooien van de peulen af te houden,

Ik ben vooralsnog erg blij, met die Vroege Veense capucijner.

Wat nou te koud? Gewoon vol uitlopen. En je tong uitsteken naar de blauw/paars aangelopen en bibberende blauwschokkers op de achtergrond.

mrt-peul0449181458042923.jpg

Vind ik dan wel weer typisch, vooral omdat ze in tegenstelling tot de blauwschokkers even op zich lieten wachten wat kieming betreft. Maar sindsdien gaan ze als een speer.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

Volgens mij heb je een gezellige moestuin, Sugarlevi.

Ook weer succes dit seizoen.

Naast de radijzen helpt het trouwens ook tegen aardvlooien om de grond vochtig te houden en regelmatig te schoffelen.

Vandaag zelf niet zoveel in de tuin gedaan: 't is zo'n gure wind.

Het haagje vrouwenmantel is wel klaar (manlief spit nog even stevig door).

Morgen b.l.e.w. weer verder; om 14.00 uur een poosje genieten van het Vragenuurtje...

Geplaatst:

wow, da's geen tuin meer ...da's een landgoed

hier eindelijk weer eens wat kunnen wieden de groei zit er niet echt in...

kruiden voorgezaaid, pad belegd met snoeihout, even in de bleekpotten gegluurd...en ja hoor...rabarberkopjes

Geplaatst:

Gisteren de uien geplant en erwten gezet. Nu nog veel te koud, maar met Pasen zal het warmer worden.

Geplaatst:

pootuitjes ingestopt

rozen gesnoeid

kruiden uitgeplant

gewied

even in de bleekpotten van de rabarber gegluurd (de overbuuv gaf toe dat ze de neiging om ook te gluren bijna niet had kunnen bedwingen, zei ze...nieuwsgierigheid uw naam is vrouw )

bosje helleborus geplukt

wat ulluco's uitgeplant, gokje

gereedschapsrekje opgehangen na 2 jaar

en opgeruimd

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...