Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Jongeren in de Moestuin


Frank Houweling

Aanbevolen berichten

Ik vroeg me af, lopen er hier nog veel jongeren rond? Zelf ben ik 17 en opgegroeid in een kwekersfamilie; ik heb al vanaf mijn 6e een eigen tuintje. Zijn er nog meer jongeren die erachter komen dat je eigen groenten/fruit/kruiden kweken stiekem heel erg leuk is? Ik hoor het graag van jullie!

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat versta je onder jongeren Ik ben 22 en ben op mijn 15e begonnen met het telen van tomaten in de kas van mijn ouders. Drie jaar later ben ik begonnen aan een tuin op een volkstuincomplex.

Het "tuinvirus" heb ik via mijn ouders (grote siertuin) gekregen, en ja eenmaal opgegroeid met de smaak van eigen geteelde groenten.... Zelf ben ik alleen maar geïnteresseerd in groenten, kruiden, en een beetje kleinfruit, de siertuin kan mij niet boeien.

 

Toevallig zit er in het volkstuintje naast mij ook nog een gast van 24. Voor de rest ken ik weinig leeftijd genoten die een moestuin hebben. Ik moet wel eerlijk zeggen mijn vrienden weten ook niet dat ik een volkstuintje heb.

 

Maar in de categorie: voordeur, zie ik nog meer jongeren die geïnteresseerd zijn in groente en fruit. En jorieke is 25 zag ik in haar profiel dus telt dat ook nog als jongere

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh gelukkig, ik doe ook nog mee

Ik heb het virus van mijn opa en oma, daar plukte ik vroeger al aardbeitjes en boontjes. Pas later kreeg ik een eigen tuin, en ben ik gaan moestuinieren. De siertuin boeit mij ook niet, namen en kenmerken van bloemen blijven bij mij niet hangen.

Groente en fruit wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Hoi allemaal,

ik heb me net geregistreerd op dit forum en ik weet niet of ik meetel, want ik heb nog helemaal geen moestuin.

Ik woon op een flat zonder tuin of wat dan ook.. Ik wil al een poos graag een volkstuintje, maar heb heel weinig tijd, dus ik durf het niet goed...

Ik ben ook bang dat ik veel te veel dingen niet weet, spullen niet heb, dat soort dingen.

(oh, ik ben net 21, dus ik tel mezelf ook nog wel onder 'jongeren'..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk Dorien! Wat niet is kan nog komen. Gewoon afspraken maken met je huisgenoten(?) over een hoekje.

Begin volgend jaar bijvoorbeeld met een aantal struiktomaatjes in pot, neemt niet veel ruimte in beslag en kost weinig tijd.

En anders kan je hier al wat kennis opdoen totdat je de ruimte / tijd / huisgenoten hebt.

 

En voor de dingen waarvan je bang bent dat je ze niet weet is het forum bedoeld. Kom maar met die vragen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn

Ik hoop dat ik in februari kan verhuizen, dus wie weet zijn er dan wat meer mogelijkheden

Tomaten zouden leuk zijn.. Ik kijk ook een beetje naar square foot gardening.. Als ik nou een leuke bak in elkaar kan timmeren.. maar dan heb ik ook spullen nodig voor die grondmix en dergelijke..

ach.. we zullen zien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als grondmix voor je potten / moestuinbak kun je ook gewoon beginnen met potgrond.

Dan kan je later nog beslissen of je een grondmix gaat maken (al dan niet met toevoeging van perlite of vermiculiet)

 

Als je vragen hebt over de makkelijke moestuin / teelt in potten kun je die hier op het forum stellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig! Ik dacht echt dat voornamelijk oudere mensen (gepensioneerden) zo enthousiast zijn over moestuinen, op een enkeling na, en nu kom ik er juist achter dat ik mezelf tot 'oudje' kan rekenen!

 

Ik ben 27 jaar en ben opgegroeid met een opa die dagelijks in zijn volkstuin te vinden was. Elk vrij moment ging ik er ook naartoe en zo heb ik het een en ander geleerd hierover. Nu ik net ben gaan samenwonen en een grote tuin heb kan ik eindelijk zelf mijn moestuintje gaan beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Freggel,

Ik moet even reageren. Ik heb eerder ook al een keer mijn waardering uitgesproken over de jongeren die hier op het forum rondneuzen en wat natuurlijk nog belangrijker is, die hun aspiraties in de moestuin proberen waar te maken. Ik behoor al tot de "oudjes" want ik ben bijna 56 jaar. Ook ik heb via oma, vader en vooral mijn schoonvader, die een enthousiaste tuinier was, veel kennis opgedaan die ik al verschillende jaren in praktijk breng. Sinds 2 jaar heb ik nog een tuin bij een tiental tuiniers in het dorp en ik leer nog steeds bij. Het gaat niet alleen om de opbrengst, de smaak, het zien groeien en bloeien maar ook de ontzorging en de contacten.

Heel veel succes met de tuin en doe je voordeel met de kennis van de forum-bezoekers. Schroom vooral niet vragen te stellen.

Groeten (ook uit zuid-Limburg) Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hi hi,

ik met mijn 29 jaar dus ook te oud ??

ik dacht ik zal wel een van de jongste zijn....

ik vindt dat het tuinieren door veel van mijn leefdtijdgenoten als ouderwets en stoffig wordt gezien ;(

ik kom uit een heel nuchter dorp in westfriesland waar iedereen wel een stukkie grond had voor eigen teeld, maar al mijn vrienden bekenden ( op 1 na dan..) vinden het maar niets, of ze proberen het en vinden het te veel werk...

maar goed, ik dus niet! ik mag een flink stuk grond gebruiken (waar wel hopelijk binnen een jaar naar toe verhuizen)dat grenst weer aan het land van mijn ouders waar mijn paarden weer staan...he he om het maar weer eens makkelijk te houden...

ik ben daar altijd alleen, ( soms met de kindjes...) en vindt het heerlijk....ik ben altijd heerlijk bezig alleen al vuitljes wieden is al feest ! heerlijk even alleen en nergens aan denken

en...groot voordeel het is zo gezond en zo veel lekkerder!! ik probeer niet te spuiten ( nu moet ik wel in de boerenkool, vond 10 rupsen in 1 maaltje van de week en no lust ik graag vlees maar niet op die manier...

en ik koop nagenoeg niet meer in de supper ! ( ik maak veel in en er gaat een deel in de vriezer )

wat ik overhou verkoop ik aan de weg, zo bespaar je dubbel op de kosten !

leuk te horen dat het zo leeft !! 296ca5y.jpg

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou dat is lekker, staat ie er in eenen wel op! ha ha

jullie vertelde over hoe jullie besmet zijn geraakt, bij mij is het aan alle kanten...

mijn opa en oma hadden een hoverniers bedrijf en teelde rode bessen & kruisbessen en peultjes voor de veiling, daarwas ik natuurlijk al snel bij om een centje te verdienen met kissies vullen en plukken.

mijn ouders hebben een grote sier tuin en vroeger ook een kas met van alles er in,mijn zusters deden er nooit wat mee, maar ik altijd!

ik was ( en ben ) altijd bezig met dieren en planten

en mijn man is boerenzoon....

toen ik dus de gelegenheid kreeg gingen alle remmen los!

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Niet dat ik vervelend wil zijn maar als Jos zich al tot de Ouderen rekend waar blijft dan een stok oudere?.nee , ik hoor zeker niet bij de jongeren, maar kan nog wel goed bij de les blijven . Ik vindt het prachtig dat er zo veel jongeren aan t tuinieren slaan, en aan de ouderen soms ook nog goede adviezen kunnen geven. Wilma

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog een jonkie van 24

 

Ik weet niet zo goed wat mijn 'trigger' was op moestuinnier gebied.

 

Mijn ouders hadden altijd al peren, bramen, aardbeien, kersen en dat soort grut in de tuin staan. Dan was het altijd heerlijk om op een warme 's zomerse namiddag de tuin in te lopen en hier-en-daar wat fruit te plukken en op te kunnen eten zonder wassen e.d.

 

Een paar jaar geleden een huisje gekocht, 2 jaar geleden heel de tuin verbouwd en vaste plantjes gekocht bij het tuincentrum. Dat jaar ook digitalis zaadjes gekregen van mn pa om te zaaien. Deze plantjes zijn nu 2 jaar en staan nu knoppen te vormen in de tuin. Hartstikke leuk! Nu is de zaai-en-plant woede losgebarsten en staan er 7 tot 10 manden en potten met groentes in de tuin . het fruit staat in de vaste planten bakken en iedere dag beleef ik er meer plezier aan.

To plant a garden is to believe in tomorrow.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben al zo oud dat ik in dit topic geen leeftijd durf te noemen.

Maar het moestuinvirus liep ik op toen ik ergens in de jaren '80 in Wageningen studeerde en op Droevendaal ging wonen.

 

Voor de mensen bij wie niet meteen een lichtje gaat branden :

Droevendaal was een tijdelijke oplossing voor het tekort aan studentenkamers in Wageningen. Het waren losse gebouwtjes in een "Engels gazon". Dat gazon was binnen de kortste keren omgezet in moestuinen, fruithoven, kippenhokken, geitenweide, vlinderhagen, salamandervijvers, vogelbosjes, kampvuurgaten, composthopen, ............ Tsja Landbouwhogeschool hè (nu WUR).

Het complex bestaat nog steeds (er is weinig zo permanent als een tijdelijke oplossing ) en het is er alleen maar mooier op geworden. Natuurlijk hebben ze tegenwoordig een website zie o.a. hier: http://www.droevendaal.nl/?i=91 en foto's hier: http://www.droevendaal.nl/?i=49 .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi

 

Wij zijn beiden 22

 

Ik (Kim) heb het altijd wel een beetje leuk gevonden om met groenten en fruit bezig te zijn.

Waar ik woonde waren aan het eind van de straat moestuintjes en daar ging je dan stiekem frambozen eten of uien die lagen te drogen mee naar huis nemen De buurman vond het leuk als ik in zijn tuin kwam kijken en liet me dan vaker kijken in de kas en op het veldje.

Nu wij samenwonen bleek Dennis er ook wel interesse in te hebben en leek het ons leuk zelf een paar dingetjes te zaaien. Met mij als koploper en een fijne buurman die wel een stukje grond kan missen hebben we pas geleden een klein tuintje aangelegd.

En toen ging ik een beetje kijken naar moestuintjes hier in de buurt (die bijna onvindbaar waren) MAAR!!! morgen mogen wij naar een moestuinencomplex gaan kijken Dus ik ben helemaal verheugd nu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het van m'n opa, hoewel ik bijna alles inmiddels anders doe, en van mijn vader, daar herinner ik me nog wel een hoop tips van , en ben begonnen toen ik 13-14 was.

 

mjaa. Ben inmiddels de 50 al genaderd. kuche kuche...

 

Respect aan iedereen trouwens ( zeg ongeveer tot 24 dan he ? ) die in deze tijd toch voor zoiets als moestuinieren , of tuinieren überhaupt kiest !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vader heeft zolang ik mij kan herinneren een moestuin gehad alwaar ik als peutertje al gebiologeerd was door het wonder van bv die prachtige oranje wortel die uit de aarde tevoorschijn kwam... en die je dan ook zomaar kon opeten en geweldig smaakte. En ik liep vooral heel graag rond met de onderafsnijwortels van de uien... dat rook zo lekker, daarmee liep ik, als minimensje nog, zomaar de hele dag mee rond. En mijn vader had het ook niet van een vreemde...

Heb dus heel lang kunnen meegenieten en profiteren van zijn tuinierschap en inzet en (voor toen nieuwe) ideeen qua biologisch (non kunstmest) tuinieren.

Minder leuk gevolg was het trauma dat we als kinderen hebben opgelopen omdat we ávondenlang boontjes moesten doppen die dan de vriezer in gingen. Bákken vol... avonden lang... Misschien is dat een reden dat ik geen bonen op mijn program heb staan nu...

Maar als je me 15 jaar geleden had verteld dat ík nu een moestuin zou hebben met de verantwoordelijkheid over heel veel plantjes had ik je echt heel zwaar uitgelachen...

Zelfs mij cactussen hebben het moeilijk bij mij.

Maar... Blood runs thicker...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...