Ga naar inhoud

Teeltwedstrijd 2017: tomaat Noire de Crimée

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Van mij uit geen officiele inzending. Wel een paar lekkere tomaten af gekregen maar geen uitzonderlijk grote. Ik denk dat ze door alle drukte niet de juiste verzorging gehad hebben om uit te groeien tot mega formaat. Niet veel groter dan een P9 potje helaas.

Wel een hele leuke wedstrijd, ik hoop volgend jaar meer tijd te hebben en ik doe zeker weer mee!

Geplaatst:

Bij mij in de kas had ik 2 planten staan die allebei wild gegroeid zijn. Ze wilden alle kanten op en heb met moeite er wat vorm in gekregen. In 1 plant hangen er nu nog ern stuk of 5, niet megagroot en zeker niet zo groot als ik hier gezien heb! Wat een joekels!

Ik had helaas wel bij de meeste tomaten last van rot, zwarte plekken binnenin de tomaat. Heb er helaas niet 1 mogen proeven

De volgende wedstrijd doe ik gewoon weer mee!

De grootste die ik gewogen heb was 246 gram.

IMG200673501505903967.JPG

Geplaatst:

Hehe.

Omdat wij het weekend naar Zwitserland zijn voor de verjaardag van een van de kleinkinderen moest ik vandaag mijn laatste kans wel grijpen. Nog niet rood, dat moet maar binnen gebeuren:

2017092812424426281506596524.jpg

In elk geval de 300gramsgrens gepasseerd, en veel geleerd over deze lekkere tomaat.

Geplaatst:

Is het ineens 30 september Waar is de rest van de maand gebleven Op de valreep toch nog een redelijke tomaat geoogst vandaag. En nee ik ga niet in de top 10 eindigen

Maar wel een mooi getal: 222 gram van m'n buitenplant. Ik had er ook nog 1 in de tomatenkas maar de enkele tomaat die daar af gekomen is voor aardappelziekte hard toesloeg waren niet boven de 100 gram. De kleinste tomaat van de buitenplant was 161 gram.

nc0co5.jpg

Geplaatst:

Laatste dag voor de eindstand? Maar we hebben nog helemaal geen zomer gehad hier?!

Mijn eerste tomaatje is nog zo groen als gras, en voor de rest zijn het nog bloemetjes:

37155711590_77547e1441_z.jpg

Ik ga dit tomaatje er nog niet vanaf halen, want misschien dat er toch nog wat fatsoenlijk weer komt - ja, dat zal tegen beter weten in zijn.

Ik heb wel geprobeerd dit tomaatje te wegen terwijl het nog aan de struik hing, maar dat levert geen betrouwbare meting op; dan fluctueren de getallen. Het zal een dikke 50 gram zijn. Van 4 opeenvolgende foto's die ik heb geschoten was dit de laagste waarde:

37413207281_1d97fced89_z.jpg

55 gram. Laat dat dan mijn inzending zijn, op de gok dat de jury het wil opschijven, maar de waarde is niet betrouwbaar bij een meting op deze manier. Dit waren een paar andere waardes waar ik op uit kwam bij dezelfde tomaat:

36742787733_b0fd04dece_b.jpg

Laat ook maar, het ging me toch niet om de wedstrijd. Je weet dat als je in Friesland zit je geen kans hebt met zo'n tomatenwedstrijd. Om te vergelijken met anderen is nog wel leuk. Dan zijn de verschillen groter dan ik dacht. De Friese resultaten verbazen mij niet, maar het verbaast me wel dat je maar naar een aangrenzende provincie hoeft te reizen om aanzienlijk betere resultaten te krijgen. Zelfs al zijn er voldoende voorbeelden in de natuur die op een aanzienlijk klimaatverschil wijzen, met zelfs Groningen.

Waarschijnlijk zullen er nog altijd forumleden zijn die denken dat het toch ook in Friesland beter zou moeten kunnen lukken met tomaten, maar het is hier toch wel een aanvaard feit dat tomaten op z'n minst erg moeilijk te doen zijn, terwijl in andere provincies het de gewoonste zaak van de wereld lijkt.

Geplaatst:

De wraak van Bonifatius misschien ? Dat gevalletje in Dokkum zit hem denk ik nog steeds hoog.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Ja klopt, en 't is één van de ijsheiligen hè, die Bonifatius, dus 't is helemaal zijn terrein.

Anders moet ik maar weer terug naar Schotland, de laatste November dat ik er was werd er nog een dikke 20 graden gehaald, dan kun je misschien concurreren, maar ja, zelden echt hoog zomer daar, en ook vaak nat.

Geplaatst: (aangepast)

Nou, hier in de Groningse kas van mn overburen schiet het ook niet op met die Noiree.

Na het piepkleintje dat ik laatst noemde (kan wegens omstandigheden geen foto plaatsen) was de andere kanshebber er gisteren ook afgevallen. Deze is zo mogelijk nog kleiner... (32 gram)

Maar er hangt er zowaar nog één aan... deze is nu al groter dan de andere twee waren maar is nog groen.

In de rest van de kas is het tomatenseizoen zijn hoogtepunt nét voorbij. Ook beduidend later allemaal dan wat ik verder hier lees.

Dat het wel mogelijk is een grote tomaat, in die kas, te kweken was te zien aan mn prachige joekel van een Verna Orange (575 gram). Helaas is deze dus mooi oranje en zit valsspelen er niet bij.

En het later startende en dus kortere groeiseizoen hier is zeker de reden dat ik meestal niet meedoe met de teeltwedstrijden.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Tadaaaa....

trommel-en-drumstel-bewegende-animatie-0056.gif

En de wedstrijd is beëindigd! We hebben twee winnaars, te weten aalterse_willy voor de buitenteelt en Jorg voor de binnenteelt. Zie #2 van dit topic. Zie hieronder voor de eervolle 2e en 3e plaatsen!

buitenteelt

1) Aalterse-willy 764 g

2) Frans 620 g

3) Krikke83 570 g

kas/serre

1) Jorg 547 g

2) TuinLB 530 g

3) Wortel 490 g

Allen hartelijk dank voor deelname aan deze spannende en leerzame wedstrijd. In het bijzonder bedankt aan alle deelnemers die ook daadwerkelijk met teksten en foto's in de loop van het topic hebben deelgenomen!

Peter - petersmit - van Dutch Garden Seeds bedankt voor het beschikbaar stellen van de zaden!

Jorg bedankt voor het organiseren!

Jorg en Willy, stuur me ajb je adresgegevens per PB en houd komende tijd de pakjesdienst in de gaten...

Deze beker met toepasselijke opschriften zal binnenkort in je bezit zijn:

beker29151507012572.jpg

Geplaatst:

Proficiat aan alle telers en een mooi podium.

Een zeer geslaagde teeltwedstrijd. Mooie soort die ik zeker nog ga zetten, veel opbrengst en iets beter bestand tegen de plaag dan mijn andere soorten (mijn cherrytomaten en andere soorten zijn sinds ik terug ben van reis bezweken aan phytophthora, blijkbaar had het zeer veel geregend bij ons), de twee Noire de crimées hebben het ook maar de verspreiding gaat veel trager en ik haal er nu nog mooie, lekkere tomaten af. Ze staan in open lucht.

Geplaatst:

Proviciat aan de winnaars.

Onmogelijk lijkende monsters. Ondanks mijn lucky 6e plaats voor de buitentomaat, vind ik het persoonlijk niet zo'n groot succes. Ik ga de rest van de zaden waarschijnlijk volgend jaar niet eens zaaien. Ik weet zelfs niet eens hoe ze smaken.

Ik kijk al wel weer uit naar de wedstrijd van volgend jaar.

Dank voor het organiseren voor deze strijd. Dat is toch weer veel werk geweest.

Geplaatst:

Top wedstrijd weer. Jammer genoeg nu al afgelopen. Ik heb nog wel een 1 of 2 grote tomaten aan de plant hangen in de kas. Al denk 8k niet dat ze groot genoeg zijn om voor de bovenste plaatsen in aanmerking te komen.

Geplaatst:

Hartelijk gefeliciteerd allemaal. Vond het een leuke wedstrijd. En inderdaad, althans ook bij mij, beviel buiten dit rare seizoen beter dan binnen.

Leuk en op naar een nwe wedstrijd met weer wat anders, volgend jaar.

Thnx heren, voor de organisatie !

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...