Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan 2018

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Omdat er geen voeding inzit, kregen ze steeds vloeibare voeding. Maar bizar he? Zolang heb ik ook nog nooit eerder gezien. Ga over een week of 3 nog eens in vermuciliet zaaien. Kijken of dat dezelfde wortels oplevert.

Geplaatst:

nieuwe prevopen druppelaars getest, druppelen nu een dagje vanuit de regenton met lage druk dus, ben benieuwd

spinazie en veldsla gezaaid,

kweektafel in de kas opgeruimd (note to self: waarom leg ik toch altijd alle horizontale vlakken weer vol met zooi? )

Geplaatst:

Hahahaa, die ‘note to self’!

Heel herkenbaar RobO!

Zelf vandaag weinig in de tuin gedaan, zo nat. Maar morgen ga ik er weer vol tegenaan!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Ik had nog twee oude plantenbakken staan. Deze zijn nu voorzien met enkele aardbeienplantjes nadat ik ze gevuld had met nieuwe aarde,

Nu staan ze mooi trapsgewijs (op enkele oude stenen) te pronken naast mijn frambozenmuur.

Geplaatst:

@thøm Wat is een frambozenmuur? Het klinkt geweldig.

Ontopic: weinig meer dan vanochtend vroeg wat Japanse stengelui naar buiten zetten zodat ze over een paar dagen lekker de grond in kunnen.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:
Frambozenmuur: Achteraan in onze tuin hebben we een schutting (= klein muurtje) met de buren. Deze staat gericht op het ZO. Omdat deze muur uit soort van betonnen platen bestaat, per definitie grijs/lelijk, heb ik er enkele frambozenstruiken tegen gezet. Door de warmteopname groeien ze optimaal en geven ze lekkere vruchten af.
Geplaatst:

De bestelde en geleverde aardbei frigo stekken geplant.

Veel werk: grondmengsel maken (had ik maar een betonmolen ), bakken vullen, wortels bijknippen, planten op de perfecte (on)diepte. Bakken markeren (wat zit in wat). Beter en makkelijker dan na een jaar onleesbare bordjes.

En, omdat ik veel teveel Ostara's geleverd kreeg (ik mocht ze houden van Erwin Duivenvoorden. "Geef ze maar aan je buren"), moest ik bij de buren ook even aan de slag. Hoe dicht op elkaar, hoe diep. Dat soort (ongestelde) vragen.

Maar goed, ze staan er:

5x4 Elianny (markering 1)

6x4 Frau Mieze Schindler (eigen stekken) (markering 2)

8x4 Ostara (markering 3)

2018033015521051861522424055.jpg

Markering: het aantal geboorde gaten in de -vleugels van de- Bato bakken, om ook in het komende vroege voorjaar de boel uit elkaar te kunnen houden ...

Het is weer gedaan. Beetje laat dit jaar. Maar veel groei is er nog niet geweest dit jaar.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ziet er mooi uit, Henk! Heb je misschien ook een werktekening van de bakkenhouder beschikbaar? ik moet ook nog zoiets in elkaar fabrieken.

It ain't what you do, it's the way that you do it

Geplaatst:

Een siergras met witte pluimen, afgeknipt, mooi dekje voor kale plek erachter, waar mos, onkruid en hondsdraf dreigen. Mulch dekentje van vorig jaar was nog maar half vergaan. Dus de nieuwe laag ligt er voornamelijk naast. Redelijk dik gehouden, Kan het altijd nog wat verder uitspreiden.

Alle buxus struiken en coniferen een handje kunstmestkorrels, die blauwe van de Aldi 5 Kilo zakjes, gegeven.

Viooltjes opgepot.

Een deel van de peperplantjes opgeruimd. Eens zien of de verdroogde en soms beetje schimmelige takjes makkelijk verteren als een klein plakje mulch onder een voormalige kerstboom.

Sla verspeen. Sla gezaaid.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Van gisteren tot vanochtend bezig geweest de zitmaaier weer werkende te krijgen.. gelukt, pfew, want ik wilde laag maaien vandaag en aggressief verticuteren volgende week om het gazon om te kunnen zetten naar bloemenweide.

Geplaatst:

Afgelopen week heel wat gedaan:

spitskool en bloemkool geplant

wortelen gezaaid, daarnaast nog eindelijk wat uitjes geplant. Tomaten verspeend.

Straks nog uitplanten buiten venkel, sla,

Koolrabi en paksoi.

Begint er weer op te lijken!

Geplaatst:

la vita e buona Mel!

hier de prevopen druppelaars maar weer uitgezet, gaat te hard, 100 liter per dag, dus moet er 80% van uitschakelen

morgen maar eens wat slangetjes dichtsmelten

1 raamuitzetter vervangen, ging 1 jaar mee, pfew...

jubel: de kassla groeit goed...

Geplaatst:

Gemaaid .

Maar ook laten liggen, heb in de compost van afgelopen jaar, waarin verder alles gecomposteerd is, toch echt weer te veel anaerobe graslagen gevonden. Morgen avond pas weghalen dus.

En een kleine distel-run natuurlijk!

Dat is echt een mooie regenton Mellie! Ik moet me ook nodig eens iets regelen.. een 10 of 14L gieter vullen onder een super trage water besparende keukenkraan is echt suboptimaal..

Geplaatst:

Mooie regenton Mellie. Ik heb hier alleen maar van die saaie groene en blauwe tonnen als regenton. Maar ook die zijn zeer welkom.

Vandaag de bestelde bomen en struiken ontvangen en geplant. Alleen de walnoot moet ik morgen nog planten.

Verder druk bezig geweest met de omheining. De meeste palen staan nu in de grond. Morgen de laatste palen in de grond en dan volgende week het hek plaatsen. Het is nog moeilijker dan het eruit ziet om palen in een rechte Lijn te zetten.

Geplaatst:

Tja, het blijft maar sjouwen en sjouwen.

Vrijdag spullen heen en weer gesjouwd om nieuwe broeibult (hochbeet, heuvelbed) mee op te bouwen. Plek stond alweer blank dus is hard nodig. Snippers vd bult gehaald om nog een stuk pad te verstevigen. Niet aan het uien poten toegekomen.

Zaterdag bleek er een grote bult gemeentecompost op de parkeerplaats te liggen dus daar ging de Erny weer met haar karretje en de Zowie ervooruit huppelend. Zowie houdt van grote compostbergen. Na vier ladingen was dat wel weer genoeg gesjouw met de compost. Deel van de border in de tuin bij het huisje opgehoogd. Vervolgens toch nog een tochtje richting moestuin met de kar vol laminaat heen en terug vol snippers.

Klinkt weinig maar was veel werk en toen was de dag alweer voorbij en niet kunnen zaaien of planten.

Geplaatst:

Mijn foliekas afgemaakt, best trots op alhoewel niet perfect nog, en moet er nog iets van ventilatie voor verzinnen.

Misschien aan de zijkanten een gat insnijden, klittenband erop maken ofzoiets...bd5d174cda4e3ecb87c0518ac6225d16.jpg

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

De laatste 2 dagen bezig geweest om het net van de moestuin op te hogen.

Gelukkig wel met hulp, want het was een flinke klus..

todo:

Tuin opruimen en alles klaarmaken voor het seizoen

Geplaatst:

Ik ben bezig geweest met de to do die DannyL hierboven ook al aanheeft. Nog lang niet klaar natuurlijk. En tussendoor om binnen weer wat ruimte te maken, ook wat plantjes naar buiten gebracht zoals de paksoi, spitskool en meer.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

Gemaaid, en nog meer gemaaid, laagste stand.. ziet er uit alsof het niet meer goed komt. Maar wat ik er van af haalde was meer geel dan groen en dat al vol met mos.

Woensdag waarschijnlijk dan verticuteren.. dan zal het nog meer uit zien alsof het niet meer goed komt

Geplaatst:

Gezaaid; spinazie, HH weegbree, selderij. En ook nieuwe tuinbonen & kapucijners, want die waren opgesnoept door de muizen.

Had ze speciaal in bakken op een rekje gezet, maar blijkbaar niet hoog genoeg. Maar de tuinbonen die ik in de volle grond had gezaaid hebben ze (nog) niet gevonden

Paal nummer 4 van de pergola in wording in de grond gezet. Rek voor de doperwten en kapucijners gemaakt. Een kant van het aardbeienrek in wording gemaakt. Gemulched.

En 2 Japanse wijnbessen aan de nieuwe overburen gegeven

Geplaatst:

De kas opgeruimd

De zaailingen die daar stonden mogen voor het gros de volle grond in, ze moeten ruimte maken voor de wat meer warmte minnende plantjes die in huis staan

Geplaatst:

Veel te veel gedaan vandaag. Werd er helemaal chagrijnig van op een gegeven moment, terwijl tuinieren of überhaupt in de tuin bezig zijn, me altijd blij en tevreden maakt.

De ochtend begon dat de patio leeg moest om de lelijke tegels een schrobbeurt te geven. Daarvoor moest alles verplaatst worden en dat was al een Sisyphusklus.

Er staat een tuintafel, 8 stoelen, 2 opbergkisten, 3 kinderfietsen, zo’n 20 bloempotten waarvan 3 grote bomen, een opbergrek met divers tuin- en kindertroep en ga zo nog maar even door. Ik had er een foto van moeten maken.

Ik werd er zo depri van, dat ik de perzikbloesem heb bewonderd en de muurkas. Ik zag direct dat er iets niet klopte. Madame Sherlock in mij was gelijk alert en zag afgeknaagde blaadjes en zelfs 2 bakjes met niks... Neeeee!

d80e22913972eef87de8eeb3ea70743b.jpg

25e504520c946530326d593fdd74694f.jpg

Was het een slak, een rups? Nog een rekje erboven zat ik midden in een slakkenspoor... oorzaak gevonden, nu de dader nog. Alle potjes omgedraaid en daar zat hij dan. Nog na te boeren van zijn all you can eat. Grrrrrrr.

d6b7d3ad510f2f3126bb3521b93c870a.jpg

Direct naar de eeuwige groene velden geholpen.

Vervolgens moest ik het tuinhuisje in om spullen die niet nat mogen worden, in op te bergen, maar dat ging niet. Propvol is niet vol genoeg blijkbaar en er moesten toch echt dingen erbij...

Alle zooi eruit en opnieuw indelen.

Rek van de patio erin getracht te krijgen. Lukte niet, want het was uiteraard te groot voor het laagste deel. Slijptol erbij om het metalen rek 20 cm korter te maken.

Het begon aanvankelijk met het schrobben van de patio he?! Was ik daar het tuinhuisje aan het ordenen. Had ik zo géén zin in! Maar! De Klus is geklaard.

Patio eindelijk leeg. Kärcher erop. Tegels werden schoon en zowaar iets minder lelijk.

De vieze voor foto is echt heel ranzig, maar dit was wel onder een opbergbox! De rest was aanzienlijk schoner :

583cff9cd10cc3064c5dbe8183734b93.jpg

Gestofzuigd en na het avondeten geverfd.

Scho(o)n(er) en bijna helemaal geverfd na:

4a14831ce7ce982774c912e4a867b54d.jpg

Eens kijken of dat wat wordt. Morgen nog een laag en als het er dan niet beter uitziet, dan kan er nog altijd een kunstgrasje over heb ik besloten.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...