Ga naar inhoud

Teeltwedstrijd 2020: peper - wedstrijdtopic

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mooi Hoor !

Mijn eerste officiële inzending laat nog even op zich wachten. 🙂

peper1.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst: (aangepast)

Top Frans! 3 maar?

Hierbij ook de eerste foto's van de wedstrijdbeesten, wel 5 stuks.

2015182358_de5.jpg.80609136905710b6430813ecca3e86f6.jpg

884500705_nr1.jpg.97f7815b64587d49caa2d140426cef76.jpg

1018665893_nr2.jpg.ef541b6e8b01be3da4d9aa549a7ad90f.jpg

Ze zijn net verpot naar een P13 potje, is meteen de laatste keer, volgende keer is het in de volle grond.

Meteen ook weer wat stekjes genomen.

1086274098_stekje1.jpg.8bb29de64657339fddf97f3a86191675.jpg

stekje.jpg.09212ee86fd18bcec6051d4120d3a5a9.jpg

Mogen die meedingen naar de winst?

Is ongelooflijk maar nooit geweten dat deze stekjes zo makkelijk wortelen en doorgroeien ...

Vorige 3 stekjes zitten nu in een P7 potje maar staan apart want ben niet zeker of de opbrengst mag worden gemeten.

stekje 1.jpg

aangepast door TomP
dubbele foto
Geplaatst:

@rorror Eentje is een paprika (met het rode naamplaatje), de rest zijn wedstrijdpepers. 
De grootste plant is 48 cm, gemeten vanop de potgrond.
Dat witte op de aarde zijn nog kleine kiezelsteentjes, ik had die op de vorige potjes liggen tegen de rouwvarenmug. Maar ik had er geen meer en ik kon er ook niet meteen gaan bijhalen omdat de winkels niet open zijn door Corona. 

Geplaatst:
4 uren geleden, TomP zei:

Is ongelooflijk maar nooit geweten dat deze stekjes zo makkelijk wortelen en doorgroeien ...

Vorige 3 stekjes zitten nu in een P7 potje maar staan apart want ben niet zeker of de opbrengst mag worden gemeten.

...

Mogen die meedingen naar de winst?

Natuurlijk mag dat. Alles uit die paar zaden zien te halen.

Geplaatst:

Nog een fototje van de peper waar ik de bloempjes aan laat zitten.

Het was geloof ik vorige week dat ik hem een slag groter had gegeven.

Vandaag eens naar de ondergaten van de pot gekeken, en de wortels kwamen er al uit... Als je jezelf dan de regel hebt gegeven, komen er uit de gaten van de pepers wortels, dan een maatje groter. Het wordt meteen maar 3maatjes groter, anders blijf ik elke week bezig. 

Dus deze verpot naar een pot van een kerstboom van vorig jaar. Ik gok zo'n 10l

DSC_3433.JPG.7018d101f67114be7c4b58639d0b2dc5.JPG

Geplaatst:

Ik heb 2 van de 4 plantjes over gehouden voor de wedstrijd (vanwege plaatsgebrek in mijn pottentuin, de andere 2 hebben elders een mooie thuis gekregen). Deze week hebben ze elke dag een paar uur buiten mogen staan. 

IMG_20200407_171731.jpg

Geplaatst:

Wauw! Wat een prachtige grote planten hebben sommige van jullie al!

Voor de mensen die (ook) nog wat kleinere planten hebben, een beetje moed inspreken:

Het gaat er gelukkig niet om wie de vroegste peper heeft! (Hoewel ik heus wel jaloers ben hahhaha)

Mijn wedstrijdpeper staat even apart van de rest van mijn planten.

Hij doet een beetje raar en maakt als enige nu al diefjes aan (die ik overigens doelbewust wegbreek)

En hij maakt - ook als enige - rare bubbeltjes op t blad.

Lijkt me geen ziekte.

Ik zal even een foto maken en dan ben ik benieuwd wat jullie denken?

ccffbc3acc2d6462b933324faa2158b5.jpg

Close up:

c63e7644ba3ab10f2788e3869d43dac5.jpg

Twee van de drie planten hebben dit verschijnsel op 2 a 3 bladeren. Weird.

wees bevriend met kleine dingen

Bubbeltjes op blad, is oedema (edema)

'Zoutkristalen/blaren'

Komt vanwege te veel watergeven, luchtvochtigheid / stilstaande lucht. Komt eigenlijk alleen binnen voor. Zodra ze naar buiten gaan, hebben nieuwe bladeren er geen last van. 

Bij deze peper zijn diefjes normaal. 

Je hebt erg mooie grote bladeren, die van mij zijn maar de helft van de grote. Komt wellicht doordat jij de dieven weghaalt, dat doe ik niet. 

aangepast door rorror
  • Thanks 1
Geplaatst:

Dank voor de uitleg Rorror!
Raar dat alleen deze plant het heeft, maar ik ben weer gerustgesteld :)

Dank voor de complimenten ook.
Ja misschien komt die bladgrootte daardoor.

Erg benieuwd naar hoe de planten zich gaan ontwikkelen bij iedereen. En dan uiteindelijk de pepers natuurlijk dus!

Ze gaan bij mij vanaf zondagavond waarschijnlijk allemaal de kas in. Beetje met een schuin oog op de temperaturen de komende nachten. Voor dinsdagnacht wordt wel wat narigheid voorspeld namelijk.
Ik laat ze misschien nog maar even in de potten. Dan kan de hele riedel weer naar binnen als nodig.
Maar maandag en dinsdag worden redelijk bewolkt. En dat vind ik fijne dagen om de planten mee naar buiten te nemen.

Enfin. Tot zover maar weer even. Ik ga koken!

wees bevriend met kleine dingen

Interessant te lezen hoe het bij iedereen gaat. Vooral de verschillen in groei vallen me op. De planten van Rorror bijvoorbeeld heel bossig, maar wat kleiner blad. Die van Ktrijn heel hoog. En dan die lange peper van Henkg. Bij mij ook een beetje edema Charley, maar daar maak ik me niet druk om. Mooie planten Vik.

Mijn 4 peperplanten zijn nog allemaal in de race. Hier een foto van mijn 2 pepers die 14 december gezaaid zijn. Bijna 4 maanden dus.

IMG_8347-500.jpg.e941c9ee33f8f05908499c8dba92ef96.jpg

De linkerplant is getopt en de rechter niet. De rechterplant heeft zijn eerste peper. Hij hangt er dapper bij.

IMG_8348-500.jpg.8e048454d48da3cfaae9085dec820433.jpg

Geen officiele inzending, want ik wil 'm nog niet plukken. Ik wacht tot de peper rood is. Maar leuk om even te weten hoe lang, rond de 10 cm. De pepers staan nog in huis voor een zuidwest raam. Dat bevalt me wel want daar is de zon niet zo sterk, bovendien kan ik ze daar wat beschermen met luxaflex. Binnenkort gaan ze waarschijnlijk naar de kas als de temperatuur ook 's nachts hoger is.

aangepast door koolrabi

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Geplaatst:

Mooie planten al zeg! Stikjaloers! Ik ontdekte vandaag dat mijn wedstrijdpepers nog met zn 3en in vermiculiet stonden! Helemaal vergeten!!! Gauw eruit getrokken en in een apart potje gezet met potgrond. Geen wonder dat ze maar niet wilden groeien #facepalm

Geplaatst:

@rorror,

Prachtig hoe je die peper aan een stokje bindt om hem zo gestrekt mogelijk te laten groeien! 😄

Echter...

11 uren geleden, rorror zei:

trouwens @henkg

Het lijkt erop alsof je een geknakte peper heb gepost. Wij mogen dus ook knakken?

Neen! Knakken mag niet. Zie deze regel uit het wedstrijdreglement:

alles is toegestaan de peper zo recht mogelijk te laten zijn i.v.m. opmeten, behalve breken, scheuren, insnijden

Knakken staat er dan wel niet bij (gaan we ook niet bijschrijven), maar iedereen snapt dat knakken = breken.

Nu over mijn pepers.

Een week geleden maakte ik me nog zorgen over de laatste twee zaailingen. Na advies van rorror de planten dieper weg te zetten en er plastic overheen te doen, heb ik dat gedaan. bovendien heb ik ze op een oplader geplaatst die lauw/warm aanvoelt.

DSCN3935.JPG

5 april, in het midden de wedstrijdpepers (l en r overgehouden pepers van vorig seizoen). Op de oplader voor de bodemwarmte, stokjes met plastic zakje voor het vocht (even eraf gehaald voor de foto), lamp erboven voor wat bovenwarmte en licht 's avonds

Daarna de plant ieder een eigen pot gegeven en nog weer wat dieper geplant. Ze hebben eergisteren een paar uur in de kas mogen staan. Ik had ze op dezelfde plek teug gezet op die vensterbank, maar gisteren heb ik de tuin water gegeven met de tuinslang..., die door dat raam van boven (badkamer) naar buiten hangt. Dat raam heeft dus de hele nacht op een kier gestaan, omdat ik de slang wilde laten hangen om vandaag weer een paar keer water te kunnen geven. Het is dus nogal koud geworden daar, hopelijk niet te koud voor de kleine stumperds...

Nu staan ze er zo bij

DSCN3943.JPG

en komen in aangrenzende slkmr op de vensterbank te staan, samen met de andere pepers. Ik denk wel dat ze het gaan overleven.

• Like 1
Geplaatst:

Zien er goed uit hoor huubvg! Die gaan het zeker overleven! Trage start maar wie weet wel een fantastisch wortelgestel en de basis voor de winst aan het einde! 

ik moet zeggen dat ik ook 2 jongens had die traag op gang kwamen maar nu alweer helemaal bijgegroeid zijn. 

Dit is 1 van mijn 5 planten... niet te doen al die bloemetjes weghalen! 😛 Helaas is de allereerste peper bij mij 12 cm en de groei lijkt eruit te zijn... nu nieuwe geheime tactiek om wel wat grotere te gaan kweken! 

FBBF8FA9-897B-483B-AE46-DA17ABD6052A.jpeg.5ec9c6df8c8a1c9827762fecd77de9f4.jpeg

Geplaatst:

Vandaag de "Marietjes" verloot uit een P9 potje naar een grote pot. De wortels waren goed ontwikkeld. Ik heb er 3 in een pot en laat die als een bosje opgroeien. Van de week zagen ze er even beroerd uit. Slap en verschrompeld blad. Toch te droog geworden achter het raam. Na ze een paar keer wat water gegeven te hebben werd de grond goed nat en knapten ze op.

IMG_20200413_142333503_HDR.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...