Jump to content

Teeltwedstrijd 2020: peper - wedstrijdtopic

HuubvG

Recommended Posts

@Saalke: mooie foto's op instagram.

Ik denk dat je je zaaibakje wat warmer moet zetten. Dan zul je vast snel iets van leven zien. Ik heb 8 dagen geleden gezaaid en zie ze vandaag voorzichtig boven komen. Ze stonden bij 20-25 graden en onder een plastic kapje.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Van de 2 in deno gekiemde wedstrijdzaden is er tot nu toe 1 opgekomen. Ik vermoed dat de reservezaden toch ook aan de bak moeten. De samen gekiemde en gezaaide paprikas schieten en masse uit de grond.

Zul je altijd zien. Als het om de glorie gaat, gaat het moeizaam.

Hier liggen de wedstrijdpepers nog steeds op een koele plank, maar de handen jeuken enorm als ik hier alle opgekomen plantjes voorbij zie komen. Toch beheers ik me (met moeite). Kweeklampen, warmtematten, propagators en ander kunst & vliegwerk gebruik ik liever niet. Grond en zon moeten het doen.

Veel ervaring met pepers heb ik ook nog niet: ik ben er pas laat mee begonnen in 2018, onder andere doordat ik aangestoken werd door dit forum (terwijl ik af en aan al vanaf 1984 een moestuin heb).

Ik heb in 2018 en 2019 beginners-pepers gezaaid, de cayenne van Van der Wal, en was zeer tevreden over de oogst. Die is in gedroogde en bevroren vorm nog lang niet op – maar we hebben wel twee geweldig goede zomers voor pepers gehad. En ik heb de zaaisels voor het kiemen wel warm weggezet op een modem (dat dan weer wel)

Cijfers:

2018 18 feb zaaien na 14 dagen opkomst 20 juli eerste rood

2019 27 jan zaaien na 22 dagen opkomst 18 juli eerste rood

Het moment waarop ze rood kleurden is 18 & 20 juli. Daarmee lijkt vroeg zaaien zonder kunst & vliegwerk niet zo zinvol. Bovendien waren de planten die pas in februari gezaaid waren sterker & ze gaven meer oogst.

Over de wedstrijdpepers zegt leverancier Vreeken dat ze gezaaid kunnen worden tot in april!

Ik blijf met pijn en moeite op mijn handen zitten en laat de zaden in het zakje, en prent mezelf steeds in: de wedstrijd gaat om de langste peper, niet om de vroegste!

Hey HuubvG en de anderen die deze wedstrijd hebben georganiseerd: bedankt voor de perfecte organisatie en levering!

Ik doe mee voor de lol en de leermomenten, en ik wens alle 59 collega’s heel veel succes!

Mellie, ik lees terug dat jij gezaaid had op 2/1 en zo te zien rechtstreeks gezaaid, niet afgedekt, klopt dat?

Ik heb gezaaid op 16/1, in een kweekkasje met kap erop, ca 25 graden en toch pas vandaag de eerste 2 zaailingen zichtbaar. Sjongejonge, ik weet al wel waarom ik eerder nooit succes had met pepers, ik ben gewoon niet geduldig genoeg!

Ja. Ook hier beginnen okselknoppen uit te lopen, zonder dat de top eruit is geknipt.

2020012819403224141580237116.jpg

(rechts staat een aparte zaailing, dat is dus geen okselknop van de plant links)

Toppen om een bossiger plant te krijgen lijkt bij deze soort niet nodig.

Sterker nog: misschien moet er gediefd gaan worden. Geeft extra planten, waarmee extra kansen.

We wachten af ...

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Yes de eerste is boven de grond, het gaat langzaam want het is hier maar 18 graden binnen. Ik ben niet zo kou kleun dus die kachel gaat hier nooit hoger soms 19 graden, maar ja de eerste is boven en die gaan we verwennen. Nu hopen dat de rest ook op kom. Maar het begin is er.

Gezaaid op 14 januari 2020, de eerste boven de grond gezien op 29 januari. bij een temperatuur van 18 graden.

Yes: vandaag begonnen met 3 zaadjes. Nu maar hopen op een lange hete zomer en dito pepers

Beetje zorgwekkend is dat het in huis sinds een paar dagen wemelt van de rouwvarenmugjes , die bij de pelargoniumstekken inwonen.

Peperzaadjes derhalve afgedekt met een halve centimeter droog wit zand en de potjes bedekt met een stukje vlies. Weggezet op het modum waar het permanent 22 graden is.

@Sjaak86

Fijn dat jouw wedstrijd pepers aan het opkomen zijn, geeft altijd weer een goedgevoel!

@Vicky

Hou met varenrouw mugjes ook in de gaten, de gaatjes aan de onderkant van de pot.

Ik heb ze ook vliegen tussen mijn pepers op het moment. Maar het zijn er gelukkig niet veel.

Ha rorror,

Dank voor je advies .

Ik had het topic 'Rouwvarenmug … help' al goed doorgelezen en was voorbereid - met dank aan iedereen die daar nuttige informatie plaatste

De drie potjes van 6 x 6 centimeter met peperzaden, onder droog wit zand, heb ik gezet in een minikasje van glas van 8 x 23 centimeter. Het vlies heb ik over de drie potjes gedrapeerd tot aan de bodem van de potjes, binnen het kasje. Knappe rouwvarenmug die er nog bij komt.

Verder heb ik het probleem voor zover mogelijk aangepakt: de pelargoniums naar buiten, blazen, blazen tot er geen mug meer opvloog. Onderbak uitgeboend. Controleren, controleren. En warempel: nu de oorzaak al weer een paar uur binnen staat, zie ik geen mug meer - voor zolang het duurt. Want natuurlijk zitten de larven nog in alle potplanten - de peterselie, de stengelui, de prei, de vroege kool.

Poh: sterkte Rorror en iedereen die deze ellende wil weg meppen