Jorieke123 Geplaatst: 12 februari 2020 Geplaatst: 12 februari 2020 Voor mij is het seizoen al begonnen, ik heb net 10 pootaardappels gepoot in mijn nieuwe kas. 5x Anaïs en 5x Annabelle. Die kas is best aardig aan de maat en ik kan onder de kweektafel wel wat ruimte missen om eens hele vroege aardappels te telen. De rest van de pootaardappels uit het zakje stop ik in de vollegrond, maar daar wacht ik nog even mee. Verder teel ik dit jaar ook weer Texla's en ik heb wat Sevilla's gekregen van Charly om uit te proberen Wat gaan jullie bestellen/telen? Post hier af en toe een update! Voor belangrijke vragen over ziektes of problemen kan je de zoekfunctie gebruiken, er is vast al een uitgebreid topic over te vinden met goeie antwoorden Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Amrutten Geplaatst: 13 februari 2020 Geplaatst: 13 februari 2020 Ik de kas in 2 zakken heb ik al Opperdoezer aardappels gezet.Geen pootmateriaal, maar gekocht in de supermarkt. De pootaardappels zijn in december besteld bij van der Wall, maar nog niet geleverd.Ik wordt intussen een beetje ongeduldig. Ik ga zetten: Vitabella, goede ervaringen mee, vroege aardappel.Nieuw dit jaar: Obama, vroeg, Melody, midden vroeg en Sayada, laat. Aanvulling 16.00 uurSoms moet je dingen hardop zeggen of ergens schrijven, en zo het lot een beetje sturen.Krijg net een mail van van der Wall met track and trace !! Quote
Bouwvrouwe Geplaatst: 14 februari 2020 Geplaatst: 14 februari 2020 Oef, nu al aardappels?! Hier op de komklei moeten mijn kleintjes tich echt nog even wachten. Helaas, want ik heb pootformaat van diverse soortjes van vorig jaar overgehouden en die lopen in mijn donkere kelder tich al flink uit Quote
Amrutten Geplaatst: 16 februari 2020 Geplaatst: 16 februari 2020 @bouwvrouwe: de aardappels gaan hier ook pas ergens half maart en later de grond in. De opperdoezer in de kas is een experiment. Voorlopig gaan de potertjes in eierdozen onder het bed lekker rustig staan kiemen. Quote
Witch Geplaatst: 8 maart 2020 Geplaatst: 8 maart 2020 De mijne zitten erin, Agria, Dore, en Roseval. In emmers, onder een dikke laag aarde, we gaan voor het eerst op de deze manier proberen. Iemand interesse in pootaardappeltjes van deze rassen? Quote You say witch like it's a bad thing...
angela († maart 2025) Geplaatst: 9 maart 2020 Geplaatst: 9 maart 2020 (aangepast) Hier nog geen aardappels gekocht van de week effe doen word in ieder geval Frieslander, en ook Surprise weer denk ik. En ik had vorig jaar van de MTFD enkele aardappels 1 van die soorten was goed bevallen maar de bordjes waren niet meer lees baar dus.... Die aardappels heb ik dit jaar pas uit de grond gehaald en die hebben het prima gedaan! 9 maart 2020 aangepast door angela Quote
Mellie Geplaatst: 9 maart 2020 Geplaatst: 9 maart 2020 Ik ga de Duitse teufelshorn weer doen. Had er een paar bewaard en die zijn keurig aan het uitlopen. Had ook een hansa beaaard, maar die moet ik opduikelen nog. Ook van de oogsttafel van het mtf heb ik een paar aardappeltjes. Die waren lekker, maar geen idee welke soort. Ik ga weer voor de zakteelt en misschien wel 1 hele aardappel in de volle grond. 😂 Ligt een beetje hoe ik uitkom met de ruimte. Ik ga wel lang weg met vakantie, dus misschien is dat juist wel handig. Toch de grond bedekt en amper werk aan voor de oppas. Quote
Lonaa Geplaatst: 9 maart 2020 Geplaatst: 9 maart 2020 (aangepast) Ik heb, bij de Lidl, een zakje met 8 Charlotte pootaardappels gekocht, en een zakje Maris Piper. De Charlotte gaan over 2 weken de pot in. De Maris Piper half april 10 maart 2020 aangepast door Lonaa Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 10 maart 2020 Geplaatst: 10 maart 2020 Wij overwinteren al jaren onze eigen pootaardappels. Dat gaat over het algemeen goed. Sommige rassen willen weleens te veel indrogen en uitlopen. We hebben dus vorig jaar veel pootaardappels per 2 in een potje opgepot en in een container onder de grond bewaard. We hebben zeker 100-300 potjes in de koude kas staan om uit te lopen. Ze staan in een soort kooi, zodat knaagdieren er niet bij kunnen. Ik hoop dat we hierdoor gezondere planten krijgen en mooie planten kunnen uitplanten. We kunnen ze hierdoor ook later in de vollegrond zetten en het voordeel van een koude kas benutten. We hebben diverse rassen maar uiteindelijk willen we alleen rassen overhouden die tegen deze behandeling kunnen. Dus alleen de gezondste planten zullen we uitplanten. Quote
Arja Geplaatst: 17 maart 2020 Geplaatst: 17 maart 2020 Ik kocht vanmiddag bij een lokaal tuincentrumpje wat pootaardappelen. Twee soorten gekozen, de vroege Parel en de late Bildtstar. Ik ga ze morgen poten, denk ik. Het wordt mijn eerste poging ooit, dus we gaan het zien... Quote
Jorieke123 Geplaatst: 17 maart 2020 Auteur Geplaatst: 17 maart 2020 Ik heb de Annabelle en de Anaïs gepoot vandaag. Buiten... die in de kas komen nog niet op. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
roeier Geplaatst: 18 maart 2020 Geplaatst: 18 maart 2020 Ik doe nog niks voorlopig. Maar we hebben in Friesland ook de eerste officiële lentedag - dag met 15°C - nog niet gehad, terwijl die ruim een maand geleden, op 16 Februari, al in De Bilt werd genoteerd. Ik zit niet in dezelfde situatie als jullie, met echte warmte komen we hier altijd wat later op gang. Geen probleem, maar ik wacht gewoon nog even rustig met de aardappels. Alles ligt wel vrolijk te spruiten in het licht, de Skouer, de Gourmandine, Charlotte, Sarpo Mira, en wat Majan gold in een schaaltje, alles overgehouden van vorig jaar. Die Majan gold spruit wel snel, dus die moet veel icht hebben. Wat sjalotjes liggen erbij, omdat die ook wel eens gepoot kunnen worden, maar ik weet eigenlijk niet wat de geschikte tijd daarvoor is, ik gok maar op samen met de aardappels. Quote
simonvb Geplaatst: 18 maart 2020 Geplaatst: 18 maart 2020 Ik doe de sjalotten een maand vroeger dan de aardappelen, verdragen nog wel wat vorst. 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 18 maart 2020 Geplaatst: 18 maart 2020 Hier zitten de rode sjalotten er al in, had met deze winter al in januari gekund. De gele kunnen vanaf nu. Vroeg zetten geeft voordeel bij aantasting uienvlieg. Vandaag de eerste helft van de Anais aardappeltjes gepoot. Misschien straks nog de tweede helft poten als ik puf heb. Quote De moestuin van Patrijs
hoekman Geplaatst: 18 maart 2020 Geplaatst: 18 maart 2020 Ik heb vandaag wel 12 vroege aardappeltjes gepoot. Die kan ik tot de ijsheiligen nog wel beschermen. De rest wordt pas half april gepoot. Door ervaring wijs geworden. In het oosten kun je de eerste helft van mei nog fatale nachtvorsten krijgen. Quote
Wims Geplaatst: 22 maart 2020 Geplaatst: 22 maart 2020 Zo, vanmorgen 15 kg. Pootaardappelen gehaald bij een boer (2 EURO). Rassen Vineta, Bellefleur en Solist. Nog een beetje wachten met poten. Quote
Charly Geplaatst: 22 maart 2020 Geplaatst: 22 maart 2020 15 kg. Halleluja. Das de moeite! Hier in t Westen zitten de vroege piepers (Anaïs) al n maand in de grond. De late (Sevilla) nu een week. Dikke laag houtsnippers erop. En dan moet t allemaal goed komen. Is de hoop / verwachting. Maar geen 15kg hoor. Ik denk in totaal 1,5 kg aan pootaardappelen ofzo. Quote wees bevriend met kleine dingen
Wims Geplaatst: 22 maart 2020 Geplaatst: 22 maart 2020 Ja, we hebben ook al gemerkt dat het veel te veel is😄. Verkeerd ingeschat. Hier in Letland wachten we nog 2 weken met poten I. v. 'm. het klimaat. Quote
Nasuada Geplaatst: 22 maart 2020 Geplaatst: 22 maart 2020 (aangepast) 12 maart heb ik hier 3/4 Van het zakje pootaardappelen gepoot . Dit keer vroeg ras Donald ik zag ze bij de aankoop, ben gevallen voor de naam omdat ik al helemaal in de ban was van mijn eendeeieren in de broedmachine. De overige wilde ik graag delen/ruilen op de mtfd maar die kunnen nu ook de grond in. 22 maart 2020 aangepast door Nasuada Quote https://www.deblijehoeve.nl/
RobO Geplaatst: 23 maart 2020 Geplaatst: 23 maart 2020 halleluja2, 15 kg voor 2 euro...hier 4,50 per kg, pfff de frieslanders gaan vandaag de grond in, met een dekentje Quote
MartinH Geplaatst: 23 maart 2020 Geplaatst: 23 maart 2020 Gisteren Anou en Franceline (van de Lidl) in de grond gestopt met een flinke laag compost er over heen. Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
Cupcakeje Geplaatst: 23 maart 2020 Geplaatst: 23 maart 2020 Vandaag ook de aardappelen gepoot. Dat doe ik vooral voor jop die houd van aardappelen. Hij heeft dan ook zelf zijn aardappels uitgekozen op de groenmoes.. Purple viking en harlequin Uitgekozen op de namen 😂 De hond heeft ze vandaag alleen al twee keer uit gegraven. Eerste keer was ik even snel naar binnen voor de prikkers om erbij te zetten. En de tweede keer heeft hij het gaas er voor verrupzakt. Terwijl ik binnen hondenkoekjes aan het bakken was. Ondankbare hond.... hoop dat de aardappels het overleven ☺ Quote
Anna3 Geplaatst: 23 maart 2020 Geplaatst: 23 maart 2020 Gisteren nog snel even 'Charlotte' gepoot en met een dubbele laag vliesdoek afgedekt. Je weet maar nooit wanneer we de deur niet meer uit mogen.. De poters zijn overgehouden van afgelopen oogst. Vriendlief is de naambordjes kwijtgeraakt en daarom kunnen het ook nog Anaïs zijn Het merendeel is voorgekiemd, een klein deel mocht zo de grond in, eens zien wat het verschil is. Ik wacht nog even met het poten van Agria en Texla. Quote
Luke123 Geplaatst: 26 maart 2020 Geplaatst: 26 maart 2020 (aangepast) Ik wil zo 2 kilo´s gaan poten. Ik zie dat het volgende week -4/-5gr wordt. Maar met een laagje hooi moet dat wel kunnen toch? Heb vroege aardappelen en wil erna spruitjes zetten. Moeten ze nu wel de grond in denk... Nog een week wachten wordt krap denk ik. En misschien is het dan weer -4gr. 26 maart 2020 aangepast door Luke123 Quote
MartinH Geplaatst: 26 maart 2020 Geplaatst: 26 maart 2020 Lijkt me geen probleem, de eerste week komen ze toch nog niet boven de grond en met een laagje stro liggen ze lekker warm. Je zou ze iets dieper kunnen poten, maar of dat nodig is.... Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.