Ga naar inhoud

Identificatie: wat voor plant, struik of boom is dit? #2

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het lijkt me dat Fre3ke betere ogen heeft...........

Ik had de haartjes niet gezien.

Veldsla vind ik zalig, het heeft een heel andere zachte maar sterke smaak i.p.v.  gewone sla want het is familie van de valeriaan.

Koop eens een bakje in de winkel, om te proeven.

Om te kweken is het niet zo moeilijk met wat aandacht en dan geeft het de hele herfst ,winter en vroege voorjaar oogst.

Zeker als je wat glas op de tuin hebt. 

Geplaatst:
Op 24-9-2020 om 16:29, weknow zei:

Ik denk dat ik hem heb geidentificeerd. Niet het gewone wilgenroosje of knikkend wilgenroosje  Chamerion angustifolium, die ken ik wel goed. 

Wel een soort wilgenroosje dat ik nog niet bewust had waargenomen, namelijk het zogenaamde harige wilgenroosje ofwel Epilobium hirsutum.

Gezien de latijnse naam wel een nauwe verwant, maar zeker niet dezelfde plant.

Net als Appelvrouw deed het blad me toch denken aan het knikkende wilgenroosje, dat hier vol op staat, en zeker ook aan teunisbloemen....ook heel algemeen in mijn streek. Ik ben dus via wikipedia langs gegaan welke andere planten uit die familie hier voorkomen en kwam zo op dit artikeltje met foto....denk dat het hem is. Weer wat bijgeleerd...soort inheemse plant die ik nog niet kende.

😁 https://nl.wikipedia.org/wiki/Harig_wilgenroosje

Ik heb m opgezocht op internet en dit lijkt m inderdaad te zijn. Toch maar verwijderd, hoewel ik m er best leuk vind uitzien. Wel apart, groeit hier in een droog en schaduwrijk stukje tuin, op droge zandgrond. 

• 3 weeks later...
Geplaatst:

In het gazon zag ik een polletje gras met heel veel kleine gele bolletjes. Een paar uur later waren ze bruin/grijs.

Iemand een idee wat het is?

20201023_125951.thumb.jpg.1655a25d5d8c995ae1643c9ea682b29b.jpg

20201023_130041.thumb.jpg.854e9594b86225ff47e333e4d2ab3688.jpg

20201023_151731.thumb.jpg.eda48d2e47142d5c0c52d4fbaf28117a.jpg

• 5 weeks later...
Geplaatst:

Giftig inderdaad, het is tuinwolfsmelk. Heb het ook in de tuin (geen idee hoe het er komt) en het zaait zichzelf graag uit. Staat graag op schaduwrijke plekken.

Geplaatst:

beetje dom grapje hoor Lieke ! Als je niet weet wat voor plant het is ,moet je het vooral niet proeven en in dit geval al helemaal niet 9 als het idd wolfsmelk is . 

Kijk dan op internet of in boeken om de naam te vinden  dit is wel een serieus topic hoor 

Geplaatst:

aardig om iemand dom te noemen terwijl je alleen maar wilt helpen.

Je mag blijkbaar niet eens een poging wagen met een gokje en een smiley zonder afgekraakt te worden. Jammer hoor 😒 Alsof iemand zomaar onkruid in z'n mond gaat stoppen na een grapje op een forum. Denk het ook ja. Heeeeel dom.

Geplaatst: (aangepast)

Ik denk dat ze enkel het zinnetje "Misschien moet je eens een blaadje proberen :D" dom vind hoor.  Je hebt dan ook de pech dat tuinwolfsmelk giftig is. Probleem is dat je niet weet of de interpretatie van de lezer dezelfde is als de jouwe en of ze de grap dus "volledig" doorhebben.
Laat dit je wel niet ontmoedigen om in de toekomst mee te zoeken en te helpen, ieder zijn tuinervaring (ook dus jouw Coca ervaring 😉) kan hier helpen.

aangepast door simonvb
  • Like 2
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

De onderste foto lijkt mij rode bes of mogelijk ook een zwarte bes.  Al die dunne steeltjes zijn de oude steeltjes waar de trossen vruchten aan hingen. 

Geplaatst:

Tip.
Wrijf eens een knop stuk tussen je vingers en ruik er aan. Is het een zwartebessenstruik dan zul je een duidelijke zwartebessenlucht ruiken. Knoppen van rode en witte bessen hebben geen specifieke geur.

• Thanks 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst: (aangepast)

Is ook zo. Je ziet nog de takjes van de trosjes van afgelopen jaar. Je kan de bessen goed eten, maar veel mensen vinden het lekkerder als jam. Als je er siroop van maakt en die aanlengt met koolzuurhoudend water heb je cassis.

Zie ook de verschillende topics over dit onderwerp op dit forum.

aangepast door ADOPEG
  • Thanks 1
~ Vita rosa est ~
  • 4 weeks later...
Geplaatst:

Hallo allemaal,

op onze tuin die we in november hebben overgenomen hebben we al heel wat begroeiing weggehaald, veel onkruid en uitlopers van aardbeien en bramen. Nu ziet het er mooi uit vinden we zelf! De grond was op sommige stukken erg zwaar en kleiig. 

Nu staan er 2 planten in die we niet thuis kunnen brengen, een rozet vormige en een met frisgroene blaadjes die echt overal op de tuin groeide, en nog op veel plekken. Mijn vraag is of jullie weten wat dat voor planten zijn! Ben erg benieuwd

5FF322D7-EEFD-4DE5-AA68-B18C7275A908.jpeg

2E1C0D77-BE6C-467B-81C7-ADF9E4C31243.jpeg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...