Ga naar inhoud

Identificatie: wat voor plant, struik of boom is dit? #2

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb twee onbekenden.

De eerste had ik vorig jaar uitgegraven als worteluitloper van een kornoeljekers. Maar aan het blad te zien is het iets anders. Maar wat dan? Het blad is vrij zacht en vlezig.

IMG_20210606_194036.thumb.jpg.0dc9d3cb1719d1ad3d16bb4082c19c39.jpg

De tweede is dit onkruid naast mijn druivelaar. Het blad lijkt op wild viooltje. Maar dat is het niet, want de bladeren zijn nu 6 cm. Het is meerjarig, zoals aan de stam is te zien. Ik dacht eerst mansoor, maar dat blad is niet gepunt.

IMG_20210606_194913.thumb.jpg.545a9cd8c0d7adfaedc6e580c79dcff9.jpg

IMG_20210606_194922_Bokeh.thumb.jpg.8ecc8e2f9dd75a304c6ee4dacb0e0da3.jpg

IMG_20210606_194937_Bokeh.thumb.jpg.6da97ffc724a124706144a0b39fe3f18.jpg

aangepast door fre3ke
Geplaatst: (aangepast)
40 minutes ago, rorror said:

lijkt op een prunus

Ik dacht niet aan prunus, omdat het jonge blad dan eerder een rode gloed heeft. En dat zachte blad ken ik alleen van de prunus tomentosa. Maar misschien is het inderdaad een prunus. Een kornoeljekers is geen prunus, trouwens, maar cornus. En dat is het niet.

Foto twee/drie/vier denk ik toch ook viooltje. Dank beide! Ik zal volgend jaar de bloei in de gaten houden.

Nu ik toch de aandacht heb 😋, ik kwam zojuist nog dit tegen. Groeit naast een puinstapel, waar de muizen hun voedsel in verstoppen (er groeit ook een bosje graan). Het is een boom, weet iemand welke? Vijg? (ik at veel vijgjes dit voorjaar)

IMG_20210607_155654.thumb.jpg.f4c2baa29e460606008a58172ffe5c2c.jpg

IMG_20210607_155658.thumb.jpg.a93951794f13eaf50d3f8a8df72b476b.jpg

aangepast door fre3ke
Geplaatst:

Dat ziet er uit als een vijg.

Wonderlijk die groeilust. Kan ik helemaal blij van worden. Zo knap zo tussen die stenen door. Maar dan zie je ook meteen dat vijgen een hoog onkruidgehalte hebben

• Like 1
Geplaatst:
Op 2-6-2021 om 19:59, Jorieke123 zei:

dit plantje kwam op in de pot met de moerbei die ik van je kreeg. Herken jij het zo?

Ja, een es kan heel goed. Naast mijn moestuin staan er een aantal en ze zaaien zich overal in de moestuin uit. Dus de suggestie van diverse mensen hier zal zeer waarschijnlijk kloppen. 👍

• Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

1 hour ago, acpronk said:

hoe komt dat zaadje daar?

Ik had twee maanden geleden minivijgjes gekocht. Een paar uitgedroogde exemplaren kwamen op de composthoop terecht. Waarna een muis (of zo) ermee is gaan slepen. 

Ik weet niet of die minivijgen een speciaal ras zijn. Ze zijn zoet, dus rijp, maar als ze helemaal uitdrogen zijn ze niet lekker meer. Ik heb ze op Gran Canaria ook gegeten.

Ik weet dat een zaailing misschien geen vijgen zal geven. Ik moet eens goed nadenken wat ik hier nu weer mee ga doen. Misschien ook maar schenken aan stichting meerbomen.

Geplaatst:

Gewoon ergens leuk in een hoekje planten joh, is dat niet mogelijk..lijkt mij wel leuk te volgen wat er van terecht komt!

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Nee dat is volgens mij een kruipertje .

Gras soort die zichzelf in de vacht van veel huisdieren werkt en dan lelijke ontstekingen kan geven

ze zijn wel mooi

Geplaatst:

Ik heb met jullie berichten gegoogled, het is inderdaad het kruipertje ook wel muizengerst genoemd. Nu kun je gerst op verschillende manieren verwerken/eten zou dat ook met deze kunnen vraag ik mij af? 

Geplaatst:
Op 16-5-2021 om 18:00, appelvrouw zei:

Misschien behulpzaam Tanja, ik heb foto’s gemaakt van mijn ridder spoor en van de hartgespan..in die volgorde :

Het is inderdaad de hartgespan, dank je AV

• Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

In de kas is dit veelvuldig opgekomen. Heb ik een vergeten groente gezaaid maar ben ik vergeten welke? Meestal zie ik vrij snel na opkomst wat het wordt. Vrij grote zaden. Geen idee.

watisdit.jpg

Geplaatst:

Lavatera!  Nu weet ik het weer. Ik heb een gedeelte in de kas gezaaid, de rest op de tuin. Een paar dingen die ik gezaaid heb, heb ik niet genoteerd en op mijn leeftijd zou ik dat beter wel moeten doen. Dankjewel!

Geplaatst:
Op 18-5-2020 om 19:22, fre3ke zei:

@weknow Dank voor je antwoord maar dat is het allemaal niet. Ik denk dat ik de bloei maar afwacht. Het valt me op dat het op plaatsen opduikt waar ik vorig jaar iets geplant heb, ik denk dat het een zaad is dat bij de kweker in de potgrond is gekomen.

1589822417397264569550.jpg

Volgens mij is dit bergbasterdwederik. Rood aangelopen stengels door de zon, Kruisgewijze en tegenoverstaande bladeren. Dat zou 'm kunnen zijn. Niet echt eeen schoonheid qua bloei.

Geplaatst:
5 minutes ago, oscardevos said:

bergbasterdwederik

Ja, dat is het, dank je.

De bloei is inderdaad nietszeggend,. Minuscuul ten opzichte van het blad. Geen reden om dit spul te laten staan, dat zich gelukkig makkelijk laat verwijderen. 

Geplaatst:

Ik heb op mijn oppottafel in de schuur een bak met zaaigrond staan (potgrond + zand + kokosspul). Daar zag ik gisteren ineens wat naar boven komen. Toen ik hem aan het redden was, zag ik er nog 2. Ik heb ze in een potje gezet en vanochtend zag ik dat er nog 2 zijn bijgekomen.

Wie weet wat het zou kunnen zijn?

4FBF7CBF-62D5-4FAF-9045-D5D3757FC841.jpeg

5042B0D4-EAFF-4BF9-8A57-5E007170AB09.jpeg

Geplaatst:

Dank je @appelvrouw, ik heb zo’n donkerpaars vermoeden dat het dan Redbor boerenkool is. Die heb ik een paar weken geleden gezaaid, ik wist niet dat ik zo kwistig zaden rondstrooide. Extra boerenkool dus straks!

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...