Swa Geplaatst: 24 mei 2021 Geplaatst: 24 mei 2021 2 Pawpaw's geplant. Ze zijn nog ielig klein. Heb ze aan een stokje vastgebonden met een lange grasspriet... Moest de potten kapotsnijden om zo min mogelijk wortels te breken. Ze laten zich naar het schijnt zeer slecht verplanten. Daarnaast een paar plantjes van suikerwortel en mierikswortel op hun definitieve plek gezet. Nog een paar tomatenplantjes willen in volle grond zetten maar zover is het niet gekomen. De potjes staan wel buiten maar toen werd het donker en moest ik gaan beschutten. Quote
Bearded johnie Geplaatst: 24 mei 2021 Geplaatst: 24 mei 2021 Spitskool buiten uitgeplant , onkruid verwijderd, tegelpad aangelegd ,frambozen geplant, aardbeien geplant , nu nog heel veel vragen maar die stel ik vanavond wel even in een ander topic als de Kids op bed liggen Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 24 mei 2021 Geplaatst: 24 mei 2021 Gezien hoe de mannen een tomaten afdakje hebben gemaakt Verder weer twee tomatenplantjes uit het broeikasje buiten uitgeplant. De eerste lichting ging anderhalve week geleden de grond in. De groei is vergelijkbaar al is de kleur van het blad van deze tweede lichting veel frisser. Het afdakje was net te laat klaar dus dat ga ik komende dagen in gebruik nemen. Verder meiraapjes, spinazie, koriander en snijbiet geoogst en nieuwe lichtingen radijs, koriander, sla en fenugreek gezaaid. En veel gemalen eierschalen gestrooid tegen de slakken. Quote
MSDG Geplaatst: 24 mei 2021 Geplaatst: 24 mei 2021 Stormschade met lede ogen bekeken, net als de talloze gangen van de veenmollen. M’n pompoenen en courgettes waren geknakt dus dieper terug geplant in de hoop dat ze het overleven. Insectennet was van de kolen gewaaid en de duiven zagen hun kans. Er achter gekomen dat ik aardappels tussen de venkel en spitskool heb gezet dus die moeten wijken. Maar ook m’n komkommers en tomaten geplant, afrikaantjes gezaaid, goudsbloemen gezaaid, basilicum gezaaid en worteltjes uitgedund. De moestuin is ook vooral een kwestie van uithuilen en weer doorgaan merk ik, maar we laten ons niet uit het veld slaan. 2 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
marjoleinvdh Geplaatst: 24 mei 2021 Geplaatst: 24 mei 2021 Pompoenen, komkommers, courgettes, mais en palmkool buiten voorgezaaid Quote
Mellie Geplaatst: 25 mei 2021 Geplaatst: 25 mei 2021 Stormschade... rozenboog is kapotgewaaid. Vastgezet -provisorisch- met tiewraps. Echt heel gammel nu. Andere roos is van de pergola afgewaaid. Moet ik ook nog vast zetten. Watergeefcomputer zag ik druppen vanuit huis. Blijkt ook te zijn kapot gevroren. Zat miniem beetje water in wat hem fataal is geworden. Pffff. Dure winter dit. Pomp ook al kapot. Dit was notabene helemaal afgetapt. Zat alleen wel vast op kraan en dat moet kennelijk ook al niet. Grrrr. Nieuwe besteld. Onkruid. Slakken. Ditjes en datjes. Toen... eindelijk het leuke tuingebeuren!De nieuwe kuikens hebben uur geleden hun nachthok verlaten en pikken lekker rond. Ze hebben wat te knagen gehad en al dan niet gedwongen op schoot gezeten. Beviel de mensen prima. Kippen twijfelen nog. 2 Quote
RobO Geplaatst: 25 mei 2021 Geplaatst: 25 mei 2021 Op 21-5-2021 om 05:44, RobO zei: gekeken naar de (7 jaar oude?) reine claude verte, weer geen pruimpje te zien, bestuiver staat op 15 m afstand dus ik ben er klaar mee #kettingzaag feromoonvalletjes uitgehangen voor tegen de pruimen- en fruitmot schoffel gezocht, not! muis 11 gevangen, ze vreten de slakkenkorrels op, ik zal ecostyle eens bellen of ze die niet wat onsmakelijker kunnen maken "Goedemorgen, Hartelijk dank voor uw mail. Fijn dat Escar-Go het gewenste effect heeft op de slakken, maar natuurlijk vervelend dat er andere dieren mee vandoor gaan. De korrels hebben een kleur die normaliter slecht door vogels wordt waargenomen; maar als vogels het toch hebben ontdekt horen wij het wel eens vaker dat ze ervan eten en er gericht naar gaan zoeken. U heeft gelukkig een goede oplossing bedacht tegen vogelvraat. Dat muizen de korrels ook eten is nieuw voor ons. De werkzame stof ferri lll fosfaat is gehuld in een zetmeelverbinding, het heeft geen [lekkere] smaak, maar blijkbaar is dat bij u voor de muizen toch aantrekkelijk. Uw opmerking wordt doorgestuurd naar onze afdeling productontwikkeling, zodat er gekeken kan worden naar mogelijke oplossingen. Voor nu hebben wij helaas geen praktische oplossing om de muizen in de buitensituatie te weren. Maar mochten wij alsnog een tip achterhalen dan nemen wij graag nog even contact met u op. Met vriendelijke groet, Marjan Oosterkamp Marketing & Communicatie" 1 Quote
Flup Geplaatst: 25 mei 2021 Geplaatst: 25 mei 2021 Dat schiet niet op, en een alternatief slakkenmiddel weet ik ook niet zo snel te bedenken voor je, RobO. Hier tussen de buien door geklust. Het is echt minder prettig weer en het wordt tijd dat het langere tijd achter elkaar droog is. Minder wind is ook fijn. Met het huidige weer is in de tuin werken geen pretje en er moet nog meer dan genoeg gedaan worden deze week. Vanaf donderdag schijnt het beter te worden, daar hoop ik dan maar op. Want ik wil zoooooooo graag de laatste planten in de tuin zetten en eens goed onkruid schoffelen. Dat groeit als een van de weinige dingen met dit weer namelijk heel erg goed. Quote
Patrijs Geplaatst: 25 mei 2021 Auteur Geplaatst: 25 mei 2021 De grasmaaier was voor de tweede keer geweest, en dat was wel nodig ook. Het stond al weer bijna twee kontjes hoog. Het nadeel is dat er nu overal grote plakkaten gemaaid gras ligt te rotten... Fijn zo'n gemeente die zijn taken uitbesteed aan de laagst biedende. Gelijk maar de slootkantjes gemaaid met de bosmaaier. 5 minuten maaien, kwartier rust. Ondertussen kan ik dan goede raad, ongewild advies en eerlijke antwoorden geven op de vragen van de nieuwe tuinders. Bijv.: Hoe vind je mijn courgettes staan? Antwoord: Reserveer nu vast een kraam op de Romantische Avondmarkt deze zomer want met 28 plantjes zal je zo'n 500 courgettes per maand krijgen. Weer 5 minuten maaien en ik ruil wat zoals mijn bloemkool plantjes tegen palmkool. En ik hoor natuurlijk weer wat verhalen als ik ze verkleumd door de koude wind op laat warmen met een vers kopje muntthee. Kortom weer niets gezaaid maar wel weer gezellig. 6 Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 26 mei 2021 Auteur Geplaatst: 26 mei 2021 Met de hand en een handschoffeltje 40 aardbeiplantjes en 70 aardappelplantjes van onkruid ontdaan. Alle onkruid de composthoop op want er kwam regen aan. Na de regen geoogst en slakken vliegles gegeven. Ik mag zo weer terug want vergeten de vlag te strijken, lekker met 10 graden, harde wind en motregen. Eens kijken of ik de hond zo gek krijg. 2 Quote De moestuin van Patrijs
appelvrouw Geplaatst: 26 mei 2021 Geplaatst: 26 mei 2021 Een kip en een eend geslacht en een kip ingepoederd met diatomeeën aarde. Het poeder is dus is aangekomen. ik zag de verenluizen friemelen bij deze kip van de bioboerderij. omdat ze al dagen bij de andere kippen zit verwacht ik nog wel meer problemen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Bearded johnie Geplaatst: 26 mei 2021 Geplaatst: 26 mei 2021 vanavond uit werk vandaan even op het landje wezen kijken , de tomaten planten die ik op jullie advies gered heb en binnen in potten had gezet ,zijn het goed gaan doen . deze zes heb ik verzorgd en een groter stokje erbij gezet, ze zien er keurig uit! Quote
mdubbelm Geplaatst: 26 mei 2021 Geplaatst: 26 mei 2021 53 minutes ago, Jeanne heijmans said: Veel onkruid er uit gehaald Idem. Wat zit die vogelmuur vast zeg. Het is echt een tapijt door heel mijn tuin dit jaar. Quote
Liekie Geplaatst: 26 mei 2021 Geplaatst: 26 mei 2021 (aangepast) Kratje aardappels geoogst uit de kas. Als experiment in januari erin gezet maar de groei was traag, nog wat vorstschade gehad en warmtewisselingen doen niet veel goeds voor aardappels. Onderste blad werd geel en flink luis erin. Toch viel me de opbrengst niet tegen, ondanks de (te) vroege oogst. Grond is ook mooi rul nu en flink wat pieren. Op het klapzand waar ik op teel ben ik daar ook erg blij mee. Nu kunnen eindelijk de paprikas erin, die stonden al tijden te popelen! Morgen ongeschilde nieuwe aardappels op ons bord! Nu al zin in! 26 mei 2021 aangepast door Liekie 4 Quote
RobO Geplaatst: 27 mei 2021 Geplaatst: 27 mei 2021 7 uren geleden, mdubbelm zei: Idem. Wat zit die vogelmuur vast zeg. Het is echt een tapijt door heel mijn tuin dit jaar. precies, en er breekt altijd een stukje af dat... hier was het kog, want regen (klus ontwijkend gedrag) buiten-binnen-buiten werken, kas opgeruimd, kas 2 opgeruimd en klaargemaakt voor de warmteliefhebbers asperges geschoord, stekken rode vlier geschoord, zooi naar milieustraat gebracht inclusief emmer kunstmest van vorige tuinder uit 2009... gestekte rozemarijn in de kas geknipt (was easy, snoeistukjes in maart in de grond gestoken kik) Quote
Arja Geplaatst: 27 mei 2021 Geplaatst: 27 mei 2021 De laatste snijbiet geoogst en de planten geruimd. Ze begonnen aardig door te schieten. Vergeten er eentje te laten staan voor het zaad. Morgen naar kantoor. Aan mijn collega gevraagd of ze snijbiet mét of liever vegetarisch heeft. 6 Quote
rorror Geplaatst: 27 mei 2021 Geplaatst: 27 mei 2021 Mooi slakje! Vandaag de pepers naar buiten gezet voor het afharden, van het weekend zet ik ze in de grote potten. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Mellie Geplaatst: 27 mei 2021 Geplaatst: 27 mei 2021 Ik heb met 5 kuikens op schoot, heerlijk gezeten en genoten om compleet te vergeten wat ik ging doen in de tuin.... domdomdom.Het doel was asperges zoeken. Dat herinnerde ik me pas weer toen de brandlucht me tegemoet waaide.. We eten nu beduidend minder... 5 Quote
fre3ke Geplaatst: 27 mei 2021 Geplaatst: 27 mei 2021 (aangepast) Blaadjes met bessenbloedblaarluis van de bessenstruiken getrokken. Klaprozen uitgetrokken en ander onkruid. Kruidenplantjes uitgeplant. Nieuwe ronde mais in de week gezet, want de vorige zaaironde heeft niets opgeleverd. Druivenscheuten aangebonden en een paar scheuten verwijderd. Groenbemester platgegooid, de tuin was een oerwoud van koolzaad geworden. 29 mei 2021 aangepast door fre3ke Quote
appelvrouw Geplaatst: 27 mei 2021 Geplaatst: 27 mei 2021 Tuinbonen stokken en een draadje gegeven, die aquadulces willen graag plat groeien geloof ik. En zowaar wat geplant..pepers en drie courgettes en twee komkommers. Op de laatste 5 een cloche gezet, tegen de koude nacht en ook een beetje angst voor een eventuele slak. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
MSDG Geplaatst: 27 mei 2021 Geplaatst: 27 mei 2021 Onkruidjes getrokken, veenmol gevangen en verhuist. M’n pawpaw en nashiperen even rechtgezet en opnieuw aangebonden. Paar stukjes opgekomen haagwinde met zoveel mogelijk wortel uitgegraven, een never ending story. De vruchtbeginsels van de bessen en peren bewonderd en geconstateerd dat de aardvlooien niet meer in de paksoi zitten!!! Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
acpronk Geplaatst: 27 mei 2021 Geplaatst: 27 mei 2021 Veenmollen daar heb ik er ook honderden van!Ik had 2 lange bergjes gemaakt, een van compost en de andere van champost, dat afgedekt met antiworteldoek om de grond alvast wat op te warmen voor de zoete aardappel en yacon.Gisteren die van de compost gehaald, niks gezien. Vandaag die van de champost gehaald, en heel veel gangen gezien.Vandaag de rest van de zoete aardappels in de volle grond geplant, en een begin gemaakt met de yacon. Had geen tijd meer, dochter moest van school gehaald worden. Morgen de rest planten.Dan ook mais zaaien, is kapot gegaan door de storm+hagel en pijpenstelen regen van de afgelopen dagen. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Arievd Geplaatst: 28 mei 2021 Geplaatst: 28 mei 2021 Nu het wat warmer gaat worden een aantal groente planten in de volle grond gezet, zoals andijvie, peterselie, selderij, broccoli in de kas aubergine en een regel stam snijbonen en stam here-bonen. Bezig met de stokken voor de klim bonen, water gegeven in de kas. En niet te vergeten veel geschoffeld. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.