Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2021

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De gammele, gemetselde platte bak ontmanteld. Gelukkig geen beton o.i.d. 
Het waren klinkers, bakstenen en stoeptegels aan elkaar gecementeerd.

Dus met een behoorlijke hamer en een willige meneer is het karwei geklaard.

Volgende week met dubbelasser aanhangwagen de hele stenenzooi naar de recycling afvoeren.

En zij ploegden voort……..

Geplaatst:

Pruimenboom gesnoeid, enkele vaste planten verplaatst. Stekjes in potjes gezet, tomaten en de laatste snijbonen geoogst.
Gestopt met buiten werken het begon te regenen.

Geplaatst:

Tomatenplanten allemaal verwijderd.
Laatste rijpe(nde) exemplaren geoogst. En alle rijpe paprika’s / pepers geoogst. Aan het twijfelen of ik de groene paprika’s nog een weekje in de kas geef om bij te kleuren. Of dat ze dat binnen mogen doen. Of dat ik ze groen invries. Als ik eenmaal de kas aan t schoonmaken ben, wil ik eigenlijk alle planten meteen uitrukken. En dan even goed opruimen en de kippen erin. Die vinden het fijn daar. Vooral met dit koude, natte pisweer nu.
Nou ja. Morgen maar weer es kijken. Nu koken. Want hard werken maakt hongerig!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:
Buren geholpen met broeikas je te verplaatsen van de een naar de andere tuin. Voor bejaarde amateurs redelijk veel werk. Spinazie geoogst, winter andijvie uitgepoot . Veel water gegeven buiten en in de kas. Winterrogge gezaaid, zo loopt alles ten einde voor dit jaar.
Geplaatst:

Deze morgen naar een velt les over snoeien van grootfruit geweest . Deze namiddag maar dringend de leiappelaars gesnoeid was nu nog bijna onmiddellijk of volgend jaar na 25 juni vooral .  

• Thanks 1
Geplaatst:

Vandaag in de tuin gedaan? Met deze continue zeikregen? Nee, niks in de tuin gedaan. Ja, wel gezien dat de regenmeter steeds voller loopt. En toen toch maar de schuur in, want het stond al lang op de agenda. De te vroeg geoogste aardappels controleren op phytophtora. Bijna 70 kilo piepers door de handen laten gaan. En oh oh oh er was geen phyto no no no. Zo blij mee.

• Like 1
Geplaatst:

Gisteren heb ik de hele tent afgebroken....de pompoenentent om precies te zijn. Alle stokken zijn netjes opgeborgen. De tuin is vreemd open nu, ik moet weer wennen aan dit nieuwe uitzicht. 

Geplaatst:

Vandaag een aantal struiken verwijderd. Ik vind dat moeilijk. Ik had een soort onnadenkendheid vandaag en die heb ik maar gebruikt om de knoop door te hakken. Ik proefde bij de zwartebessenlikeur duidelijk verschil tussen mijn favoriet en de supermarktstruik, en vervolgens wilde ik er geen seconde meer over nadenken, want dan ga ik weer twijfelen. Er moet namelijk echt wat plaats worden vrijgemaakt.

Net zo met de rozenstruik van mijn moeder. Niet mijn kleur, geen geur. Maar wel van mijn moeder. Vandaag eruit gehaald, ik hoop dat ik hem snel vergeten ben.

Verder de kruisbessen gesnoeid. Ik probeer ze als kleine stammen te kweken maar sommige maken steeds weer grondscheuten. Ik heb ze met de spade losgestoken en hoger gezet, met een deel van de wortels bovengronds dus. Kijken of dat werkt.

• Like 1
Geplaatst:

De 4-jarige kon iets en dat moest ik kijken. Hij kon heeeeel hard rennen en al zwiepen op het schommeltouw. Daar kon hij eerst niet bij, dus het was groot nieuws!

Daarna hebben we samen Zonnebloemen geplukt en een paar zonnebloemhoofdjes aan de kippen gegeven. Ook sla en kruiden geplukt en frambozen.

Geplaatst:

Mijn meneer en die van mijn zus hebben de stenen  van gammele platte bak en andere doelloos rondliggend steenspul afgevoerd.

Tuinkist voor mijn gereedschap op z’n nieuwe plek gezet.

Het begint ergens op te lijken.

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb er een mini randje tuin bij gesmokkeld. Sssshhht, niet verklappen!

90ba9cfc584efd98d1ae9451a5088bc8.jpg

Dat randje staan nu zo’n 50/60 saffraankrokussen. De rest poot ik morgen in een pot denk ik.

Ik had 5 kuiflavendels gekocht voor €1,25 ps. Echt een koopje. Die staan nu ook in de tuin danwel in een pot. Heb wat potten opgeruimd. Gesnoeid. Lavendel gestekt, de gewone, maar bij het planten van de kuif ook 2 takjes daarvan genomen. Benieuwd of dat ook lukt. Wat nog meer. Ow ja. Broedbolletjes van ok in een pot gedaan. Munt uitgedund. Alle potten wat verse potgrond en in de tuin, tuinaarde gegeven. Klein beetje water gegeven, want de lavendel hing. Ook de roze narcis geplant. Moet nog wel wat bollen. Weet nog niet waar. Zin in de lente!

7 eitjes geraapt. Sla en kruiden geplukt. Geharkt. Geveegd. Veel onkruid verwijderd. Was een zeer productieve ochtend. Ik ben blij met mezelf.

• Like 1
Geplaatst:

De compost/grasplaggenberg afgebroken waar een pompoen in had gestaan, en heel veel engerlingen daar gevonden.

IMG_20211011_192225.thumb.jpg.9023547407875703f41010a2da8ec464.jpg

Ik heb kuiltjes gemaakt in het bos en ze daar in gestopt. Ik had er gisteren twintig gedood, ik wil dat niet meer. 

Geplaatst:

Iewwwww zo vies… heb ze gelukkig nog nooit uitgepopt gevonden. Brrrr. Engerlingen vind ik de engste beesten uit de tuin. Zelfs op een schepje krijg ik daar rillingen van. Jij hebt gewoon een bak vol!

Ik heb aardbeien, frambozen en peterselie en lavas geplukt. En een paar pepers trouwens in de kas. Die was nog lekker warm zeg.

• Like 1
Geplaatst:

gele plekjes in het tuingrasveld gespot, getriggerd door berichtje hier....en ja hoor, engerlingen

uitgegraven en opnieuw ingezaaid maar hoe verder?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...