Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Gewoon nieuwsgierig.... Hoe groot is jullie kas

sasschel

Recommended Posts

3 bij 6 .

In het begin vooral tomaten pepers en paprika in zomer en in lente opkweken van planten . 

En door de jaren steeds meer variatie aubergine ,meloen in winter spinazie en mizuna  .

Op dit moment sta serre bijna vol voor het eerst na dat zomergroenten .

Spinazie

Kropsla

pluksla

veldsla

mizuna groen rood

winterporselein

En nog enkele bladgroenten .

Stekken van kruiden van een 7 tal weken genomen . Curry tijm en rozemarijn als wortels door trays komen plant ik ze over in potten met gedachte omdat jonge wortels niet zouden vervriezen bij de minste kou omdat deze bloot zijn . Tijm en curry zijn bijna allemaal aan de groei en staan al in potjes .Rozemarijn al enkele .

Winter plant ajuin niet echt bedoeld voor de ui maar meer in het voorjaar voor het groen als pijpajuin.

2 potten staan met zaaigoed erwten . 1peulerwten en 1 doperwten . Zo slim geweest van 2 zelfde potten te nemen en op deksel de naam te schrijven . en natuurlijk nu twijfel welke welke is . Dus nu 14 dagen geleden een rijtje geplant van 1 soort vermoedelijk de peulerwten deze worden 2 meter groot en de doperwten maar 1/2 meter hoog . Niet met de bedoeling voor er van te oogsten maar meer voor welke soort het is en als groenbemesting . Met deze gedachte ook dan een deel van het middenvak (eetbare) lupine geplant deze kunnen tegen enkele graden vorst en binden stikstof in de lucht . En eens ander gewas want zomerteelt is meestal toch wat eenzijdig in serre.

• Like 1

6x3.8m.

Kousenband, tomaat, komkommer, paprika, pepers, flespompoen, Perzik, wolmispel, passievruchten, meloenen, zoete aardappel, aubergine, manderijn, citroen, goudbes en banaan.

De perzik, wolmispel en passiebloem staan achterin en worden zoveel mogelijk geleid opgebonden.

De banaan staat ook achterin.

Voorjaar

start.jpg

Begin zomer

zomer.jpg

Nu, oktober

nu.jpg

Edited by AshaiRey
  • Like 9

Groetjes,

Bram

9 bij 3,5 meter. Ik heb er vooral tomaten en paprika's in staan in de zomer. En komkommer, meloen en dat soort klimspul tegen de achterwand. Er staat ook een ibc-tank in met water, waar vissen in zwemmen. Dat klinkt cooler dan dat het is, de vissen groeien nou niet echt hard (om zelf van te eten) maar zorgen vooral voor poepwater voor de planten. We hebben er namelijk een stel tyleenbuizen aan gekoppeld om het water door de kas te verdelen. 

Nu in de winter heb ik er wat sla en bloemkool staan. Die bloemkool kan ik dan ergens in april of mei oogsten. 

Ik wil er ook wel graag een perzik in hebben, en misschien wat andere zaken die wat ruimte innemen maar wel voordeel hebben aan een glazen huisje. Want voor alleen tomaten, komkommers en paprika's voor eigen gebruik is het wel een hele grote kas ;) 

• Like 1

Hier ook standaard 3x6.
Had wel een beetje een grotere kas gewild, achteraf. (Vooral toen ik die van Jorieke zag icon_e_wink.gif.1e2577195084b855bca49616db0eff95.gif ) Maar dat is ook gewoon hebzucht. Want we eten prima uit die 3x6. Tomaten, paprika’s, pepers. Soms paar meloentjes. En een paar potten gember of kurkuma.
Maar hoofdmoot echt die eerste drie.
Het enige is dat de deur van mijn kas vrij laag is. Dat is wel een aanrader om daarop te letten. Want ik stoot met regelmaat mijn knar, en das niet goed voor je humeur.
Ik heb aan de achter, en zijkant plankendragers. Daar ben ik blij mee. Is super praktisch als je nog aan het opkweken bent. En later om rommeltjes (touwtjes, snoeischaar, potjes) op te leggen
a220bfa9e9249e91872ea5b5ebfdbd43.jpg

In het najaar / winter zitten de kippen in de kas. Die leggen dan lekker door (licht en warm, vinden ze fijn!) en bemesten de boel en pikken onkruidjes weg. Werkt voor ons prima.

• Like 2

wees bevriend met kleine dingen

Mijn vorige was 3 x 5 meter. Dan is het wel makkelijker om een stabieler klimaat te creëren. Mijn huidige kas is maar 2x3 meter omdat we niets groter mochten plaatsen. Daar kan ik redelijk wat tomaten, pepers en basilicum uit halen in een normale zomer. In het voorjaar en ‘s winters wat sla en spinazie. En in het voorjaar om wat zaken af te harden.

ergens in de vroege zomer:
 9B4B9506-25EE-4426-A87B-0CF22069F7AE.thumb.jpeg.d74a4ff9ce969c383f1c79fce13289d5.jpeg

• Like 1

Onze kas is een "work in progress"

Wij hadden een kas van 3*5 die was te klein voor onze wensen.

Dus nu een extra kas van 3*5 ernaast aan het bouwen, was 3*6,5 dus moet wat inkorten.

De bestaande zijwand gedemonteerd zodat het dan 1 ruimte van 6*5m is.

beplantingswens: 20-24 tomatenplanten, 2 komkommers, 2 aubergines, 10 pepers en een vijg.

Paprika's staan in een apart tunneltje. ik zal de foto's binnenkort uploaden als het glas erin zit.

Een stokoude kas van bijna 13m2 (4.45 bij 2,90) met zijdes op 1.70m en de nok op 2.40.  Maar liefst 4 dakramen, met 3x een automatische raamopener, de 4de heb ik cadeau gedaan.

Ik zou heel heel graag een hogere kas van minstens 3mx6m willen hebben..... maar het bestemmingsplan van de gemeente staat het volkstuinencomplex geen kassen toe van meer dan 16m2.   Die 3m2 extra die ik zou kunnen krijgen door een nieuwe kas te kopen, vind ik te weinig om de grote investering te rechtvaardigen.  Zelfs al zou ik die kas dan N-Z kunnen zetten ipv O-W waardoor de brede zijde nu vol de zon pakt. 

gebruik:  2x stellingkasten met zooi, 30 tot 35 tomatenplanten in de zomer,  30 citrusplanten in 18 tot 30l potten wanneer de tomaten er niet staan.   in april/mei staan de jonge tomaten planten en de citrus soms even bij elkaar, omdat er net genoeg ruimte is tussen de tomaten om daar een pot neer te zetten.  Ik doe dat alleen wanneer de nachtvorst echt heel afwisselend valt.   Anders gooi ik de citrus gewoon vroeg naar buiten en neem het voorlief dat ik 1x of 2x de boel nog naar binnen moet slepen voor 1 of 2 nachten.  Ik zet ze dan b.v. op het betegelde looppad en de rest waar ik maar kan.

Dit jaar voor het eerst ook potten met OCA binnen gezet toen de tomaten weggingen, en moet ook nog een metselkuip met Yacon overbrengen.  Beide vormen pas knollen wanneer de dagen korter worden, tot aan de vorst.  Dus ik stel de vorst graag nog een week of 3 uit, plus natuurlijk dat het overdag warmer is.  Ik zet in de winter ook metselkuipen of regentonnen gevuld met water in de kas om de temperatuur iets te stabiliseren.  Bevriezend water geeft namelijk water af. Zo hoef ik nauwelijks met kaarsen of branders te werken om de citrus te beschermen tegen matige vorst.  Lichte vorst kunnen ze eenvoudig hebben. 

• Like 1

Op 17-10-2021 om 20:16, sasschel zei:

@GoldfishWat is een OCA? Het klinkt alsof je behoorlijk wat zorgen om de citrussen hebt.

Ik bedoelde Oca een knolgewas uit de Andes.  Knol eetbaar, het blad ook.  Oca - Wikipedia

Die zorgen valt wel mee, heb afgelopen jaar drie kumquats laten doodvriezen in volle grond door te weinig protectie.  Gaat om Calamondin en Kumquats.  Waarbij de Kumquats het meest vorstbestendig zijn, maar helaas niet tegen de -10 die ik 2 nachten heb gehad.  Min 5 moet geen probleem zijn en sommige rassen Kumquats zeker tot -7 a -8c.  Helaas is onbekend om welke rassen het gaat. 

De hoeveelheid werk valt wel mee, het is meer dat de volkstuin op 4km van huis ligt, zodat ik voor een kleine klus , al 25 minuten moet uittrekken aan reistijd.

• Like 1

Een kas van 20x9.60mtr. en dit jaar hadden/hebben we de volgende gewassen in de kas: chinese kool, amsoy, spinazie, pluksla, veldsla, wortels, tong-ho, choi sum, aspergesla, bloemkool, tomaat, paprika, aubergine, meloen, pepers, courgette, komkommer, loefa, kalebas, pompoen, mais, zoete aardappel, sopropo, spek en snijboon en aan bomen de Perzik, kaki, druiven, pruim, nectarine en abrikoos.

• Like 1

Poe dat is een beste kas en veel gewassen.

Dit jaar komt een tunnel van 22,5 x 8,5 m, als het goed is anders volgend jaar.

dan hebben we een glazen kas van ongeveer die maat en een kleine van de helft kwa breette. En de voorkas die dwars op die bijde staat, voor opslag en zaaien.

• Like 1

• 3 months later...

Mijn kas is nu 1.80x1.50.
Hoop volgend jaar een nieuwe kas te plaatsen van 2.35x2.35 
Komt in de achtertuin dus niet zoveel ruimte als ik hier lees.
Ik heb geen volkstuin... zou t wel heel graag willen maar hier in de stad kun je daar niet aan komen 😥

Nu staat er nog een zelf gemaakte ieniemienie kas van pak en beet 1.00 x 0.70m en ongeveer een metertje hoog. Binnenkort hoop ik de nieuwe kas te ontvangen van 1.94 x 1.94m deze komt in de achtertuin. Ik kijk er heel erg naar uit dat de kas staat (vooral ook staat omdat we deze zelf in elkaar gaan zetten :) ). Hopen op een mooi moestuin jaar!

Mijn kas is 2x4 m en er staan vooral tomaten, paprika's, pepers en komkommer in. In het vroege voorjaar staan er ook se zaailingen in en zaai ik er meestal ook wat spinazie en raapstelen in. 

We zijn wel aan het kijken naar een extra kas of een grotere. Maar dat kan nog wel 1 of 2 jaar duren voordat die er komt. We zijn er nog niet helemaal uit hoe en wat het gaat worden. En jammer genoeg kost het ook een aardige cent. 

Hier een kas van ruim 3 bij ruim 4 meter. Vorige jaar april geplaatst. Ontzettend veel plezier van gehad. Tomaten die tot aan het dak groeiden. Komkommers die over de volle lengte van de kas groeiden. Wist me geen raad met de oogst en nam geregeld een tas vol mee naar het werk.

Afgelopen week heb ik de borders opgehoogd en de ruiten gewassen. Komend weekend begin ik weer met zaaien. Erwten, peulen, tuinbonen etc 

Midden in de winter bij een zonnetje in de kas werken. Zolang de deur dicht is lijkt het zomer.

Edited by Veldjesgraaf
  • Like 1