Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heb eens teruggekeken naar voorgaande jaren. Alle keren waren er na een week een aantal of zelfs heel veel kiemen boven de grond gepiept. Spannend... nu nog niets te zien... nog 1 dag te gaan.

Het enige dat anders is dit jaar is het laagje zand bovenop ipv vermiculiet.

Geplaatst:

En ja hoor, hoezee, de eerste zijn boven de grond. :mrgreen:

De winnaars zijn:

De Aji Blanco Cristal (elk jaar de eerste) en de Lemon Drop en ook 1 Marie Cayennetje.

• Like 2
Geplaatst:

Okay daar zijn we weer,

vanmiddag de pepers 🌶 over gepot en de beloofde foto’s gemaakt, ik moet er wel bij vermelden dat het eigenlijk nog niet veel zegt over de Rhizotonic (wortel stimulator) want ze hebben er maar 2x een zeer lage dosering van gehad dus dat is te verwaarlozen, bij de volgende over pot ronde zal er meer van te zien zijn!

De plantjes staan er schoon en gezond bij geen rare ziektes of andere rottigheden, ik ben er dik tevreden over.

We hebben ze maar gelijk allemaal over gepot en het tentje staat gelijk al te vol, ze zijn van stek aarde naar biologische pot grond over gegaan dus ik verwacht over een paar dagen wel een explosieve groei, de voorste 3 in de grote potten zijn Carolina Reapers dat waren de traagste ontkiemers maar ze gaan nu lekker!

De foto’s 4 kluitjes van de grootste plantjes en 2 overzicht foto’s,

8CDCE76B-036E-46F0-87B0-87DC35915755.thumb.jpeg.1631c9a8bd7ce1b836b996b47a5a4d90.jpeg

56A80825-78FD-44C4-892D-43C2EF4581A6.thumb.jpeg.266eb2b7d90af0dd0b9d167c03ce1e59.jpeg

EE6019AD-3321-42B7-8E6D-9C9DDD8CD3E9.thumb.jpeg.4292f23615e9d0dbbe7eb043393f17aa.jpeg

7F72F258-94F7-4971-8CBF-C3F0CA909E1D.thumb.jpeg.7883b8f37cf9b04bc7ad291a5cb696d5.jpeg

4612A72F-8229-43BE-A564-7F1BFD7C2430.thumb.jpeg.779ab18d4b3deb7fdd7c23f615b77a18.jpeg

9AA841F3-66B3-44A0-BD0C-41E27FE9251F.thumb.jpeg.f09f0478b73c781279bc2420141ec55f.jpeg

Grt en groei ze!😎

• Like 2
Geplaatst:

@rorror,

thanks, dat van die omgekeerde potjes doen we morgenochtend even ik wilde ze even iets laten strekken zodat de potjes afgevuld kunnen worden!

Als de zaden ontkiemt zijn gaan ze in de kleine potjes op stek aarde dat is van zich zelf al luchtig en dan de grond niet te stevig aandrukken.

Nu ze naar de 3,5 liter potjes over gegaan zijn staan ze in biologische potgrond we kweken de pepers 🌶 geheel biologisch, nu wacht ik weer even met voeding ze moeten eerst even aan de nieuwe grond wennen.

Ik heb de gehele biologische lijn van Canna voor de pepers aangeschaft aangevuld met vis emulsie voor het begin.

De tent maat klopt die je ingeschat hebt, u gaat door voor de koelkast!!😂

foto nu 24 uur na het overpotten ze staan er lekker bij het valt me niet tegen,

3DD39F75-229C-4004-A458-7E82193E7159.thumb.jpeg.da4420e8fa8b8ba831c7e56512b6a95b.jpeg

bonus foto de hond moest vandaag gedoucht worden 😆,

57A63471-2AED-4912-BBD7-6990093612C9.thumb.jpeg.1322222ac09df78956e3a6775533bb04.jpeg

Grt.😎

• Like 5
Geplaatst:

@Ruderalis ik heb dit jaar voor het eerst turfvrije potgrond gemaakt door zelf kokosvezel, perliet, groencompost en grof zand te mengen. Ben benieuwd hoe de resultaten zijn! Ik vind het jammer dat er zo weinig turfvrije potgrond te koop is in Nederland, vooral de biologische potgrond wekt de illusie dat je goed bezig bent maar er worden nog steeds oude veengebieden helemaal afgegraven met desastreuze gevolgen. 😣 

Helaas heeft de levering van mij warmtematje wat vertraging gehad. Vandaag ga ik die eindelijk installeren en hopelijk kiemen de shishito pepers dan eindelijk. De verspeende zaailingen staan nu bovengronds stil bij 16 graden en 14 uur licht. Gelukkig schieten ze niet door, maar zou mooi zijn als de groei er weer in gaat komen. De aubergines zet ik er dan naast, denk op zo’n 24 graden om mee te beginnen. 

• Like 3
Geplaatst: (aangepast)
16 uren geleden, Ruderalis zei:

de hond moest vandaag gedoucht worden

Haha, die kijkt al net zo blij als Zowie als ze in de was moet. :lol:

20200213_215052.thumb.jpg.1996393be4bacf8f8bd5929531c28eb2.jpg

Ondertussen zijn bijna alle pepers gekiemd. Ja @Mellie ook de Padrons kiemen hier elk jaar heel gehoorzaam. :mrgreen:  Ik mis nog 1 Padronnetje, 1 Lemon Dropje en 1 Oro. En helaas hebben de Black Pearl en Chupetinho zich (zoals verwacht) nog niet laten zien.

20220220_121609.thumb.jpg.fb30e594c96ae72d4b2f3d5edd4fa691.jpg

Als ze straks water moeten krijgen gaat er ook een scheutje Rootbooster bij.

aangepast door Erny
  • Like 5
Geplaatst:
Op 5-2-2022 om 20:31, Mai Pensato zei:

Pepers

• Habanero Orange op 17 januari, deze staan al lekker te groeien
  • Midas  op 30 jan
  • Anaheim op 30 jan
  • Jalapeno El Jefe op 30 jan  (laatste zaad opgemaakt)
  • Jalapeno Shamira Shiny op 30 jan
  • Chile de Arbol op 30 jan  (laatste zaad opgemaakt)
  • Thunder Cacho Brown op 30 jan
  • Pimiente picante de Cayenne op 30 jan

Paprika's

• Corno di Toro Yellow  zoetepunt op 2 feb
  • JImmy Nardello zoetepunt op 2 feb (laatste zaad opgemaakt)
  • Palermo F1 zoetepunt op 2 feb
  • Oranos F1 zoetepunt op 2 feb
  • Lubega Mini Orange F1  op 2 feb
  • Mini Bell Chocolate op 2 feb (laatste zaad opgemaakt)
  • Milena F1 oranje blokpaprika op 2 feb
  • Oda  paarse blokpaprika op[ 2 feb

Inmiddels zijn 13 van de 16 soorten gekiemd en inmiddels ook verspeend in grotere pluggen (50x50x40mm).

Update:

Pepers

• Habanero Orange gezaaid 17 jan, eerste gekiemd na 6 dagen
  • Midas  gezaaid op 30 jan, eerste gekiemd na 9 dagen
  • Anaheim gezaaid op 30 jan, eerste gekiemd na 7 dagen
  • Jalapeno El Jefe op 30 jan  (laatste zaad opgemaakt), eerste gekiemd na 11 dagen
  • Jalapeno Shamira Shiny op 30 jan  nog steeds NIET gekiemd... (nieuw zaad)
  • Chile de Arbol op 30 jan  (laatste zaad opgemaakt), eerste gekiemd  na 10 dagen
  • Thunder Cacho Brown op 30 jan, eerste gekiemd na 7 dagen
  • Pimiente picante de Cayenne op 30 jan, eerste gekiemd na 7 dagen

Paprika's

• Corno di Toro Yellow  zoetepunt gezaaid op 2 feb, nog steeds NIET gekiemd (ouder zaad)
  • JImmy Nardello zoetepunt op 2 feb (laatste zaad opgemaakt) nog steeds NIET gekiemd
  • Palermo F1 zoetepunt op 2 feb, eerste gekiemd na 14 dagen
  • Oranos F1 zoetepunt op 2 feb, eerste gekiemd na 6 dagen
  • Lubega Mini Orange F1  op 2 feb, eerste gekiemd na 7 dagen
  • Mini Bell Chocolate op 2 feb (laatste zaad opgemaakt), eerste gekiemd na 8 dagen
  • Milena F1 oranje blokpaprika op 2 feb, eerste gekiemd 7 dagen
  • Oda  paarse blokpaprika op[ 2 feb, eerste gekiemd na 14 dagen

Enkele foto's:

een overzicht van mijn "indoor farm"

1064660138_IndoorGrowing0120feb22.thumb.JPG.2f028cc905948047b628781ef5c913b0.JPG

De Habenero Orange (als eerste gezaaid) en al lekker aan het groeien. Daarachter nog de 3 soorten die nog niet gekiemd zijn en die nog op het warmtematje staan.

201468288_IndoorGrowing02Habanero20feb22.thumb.JPG.a89cf001fd9a33d841eced556aec25ad.JPG

11 andere soorten pepers en zoete paprika's, verspeend in Grodan pluggen 50x50x40 mm

1692983546_IndoorGrowing03pepersenpaprika20feb22.thumb.JPG.5666846663c72e110b163e608a1af1c9.JPG

• Like 4

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:
1 uur geleden, Mai Pensato zei:

een overzicht van mijn "indoor farm"

Dat ziet er goed uit! Mag ik vragen welke lampen je hebt hangen? Ik ben zelf op zoek naar lampen voor ongeveer een zelfde setup, maar zie door de bomen het bos niet meer 😄

Geplaatst: (aangepast)

@lsjrr

@acpronk

De bovenste zijn Ikea Vaxer kweeksets.  Deze zijn niet meer nieuw te koop maar worden nog wel regelmatig aangeboden op marktplaats. Die lampen zijn ook erg gewild. Mijn ervaringen: ze doen het goed voor de opkweekperiode van paprika's/pepers/tomaten en ook sla en andere leafy greens en kruiden gaat ook goed. En ze zijn vrij zuinig (9-10 Watt). Maar om vruchtgroenten binnen te kweken echt te weinig,

De onderste is een zelf gemaakte propagator. Hierin heb ik inderdaad RGBW ledstrips gebruikt, die met de hoogste lumen per watt verhouding.. De propagator is 60x40 cm en ongeveer 45 cm hoog. Er zitten 5 ledstrips in van 60 cm lang verdeeld over de breedte. Ik heb ze gemonteerd (geplakt) onder dunne aluminium strips.

De voeding (12 V adapter) hangt onder de bak. Via een led-controller kan ik de lichtkleuren en intensiteit (dimniveau) instellen.

Ik gebruik het groene licht niet, dus alleen rood blauw en wit. Groen licht doen planten niets mee voor hun fotosynthese (groen licht weerkaatst, daarom zijn bladeren ook groen). Vandaar de paarsroze gloed. In de professionele glastuinbouw wordt ook steeds meer LED belichting toegepast. Het is bekend dat meer rood licht zorgt voor een generatieve groei (meer bloemen en dikkere vruchten) terwijl meer blauw licht zorgt voor vegetatieve groei (meer en grotere bladeren).

Vorige winter (2020)  heb ik succesvol dwergtomaten in deze propagator geteeld. De bekende rode TIny Tim en nog een gele cherry. Vanaf Kerstmis hadden we rijpe tomaten. Ik doe dit nu niet meer want ik vind Tiny Tim niet zo lekker en die gele was helemaal smakeloos. Er zijn veel lekkerdere snack- cherry- snoeptomaatjes. Die ga ik over paar weken zaaien en dan in mijn kas verder kweken. Die 2 dwergtomaten nemen mijn hele propagator in beslag.  Nu kweek ik er er diverse slasoorten, 3 soorten basilicum, rucola, roodlof en Mizuna in. Ben nu nog aan het oogsten van wat ik op 17 october gezaaid heb.  Over een paar weken gaan die plaats maken voor de tomaten.

aangepast door Mai Pensato
  • Like 2

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Groen light word wel gebruikt, en weerkaast niet alles, in een klein percentage gebruikt, waardoor het stroomverbruik niet evenredig aan de opbrengst is, en dus goedkoper is om groen niet te gebruiken. 

Meer info 

https://gpnmag.com/article/is-green-light-useful-to-plants/#:~:text=The main reason why green,intact leaf (in vivo).

Op mijn laptop heb ik nog wel een link naar een video waar het duidelijk wordt uitgelegd. Als dit gewenst is dan post ik die later, als ik daarachtet zit. 

Geplaatst:
Op 20-2-2022 om 09:08, MSDG zei:

@Ruderalis ik heb dit jaar voor het eerst turfvrije potgrond gemaakt door zelf kokosvezel, perliet, groencompost en grof zand te mengen. Ben benieuwd hoe de resultaten zijn! Ik vind het jammer dat er zo weinig turfvrije potgrond te koop is in Nederland, vooral de biologische potgrond wekt de illusie dat je goed bezig bent maar er worden nog steeds oude veengebieden helemaal afgegraven met desastreuze gevolgen. 😣 

Helaas heeft de levering van mij warmtematje wat vertraging gehad. Vandaag ga ik die eindelijk installeren en hopelijk kiemen de shishito pepers dan eindelijk. De verspeende zaailingen staan nu bovengronds stil bij 16 graden en 14 uur licht. Gelukkig schieten ze niet door, maar zou mooi zijn als de groei er weer in gaat komen. De aubergines zet ik er dan naast, denk op zo’n 24 graden om mee te beginnen. 

Nog een mineralenbron in de vom van klei en (of) lavameel toevoegen. Ik ben ook op zoek naar zelf mengen op basis van mijn ouder potgrond en die her te gebruiken. WIl juist wel witveen. Kokos heb ik wat blokjes voor de vezels in zaai(lingen)grond. Puur heb ik slechte ervaringen mee gaat van zeiknat naar kurkdroog en dan willen zaden niet meer kiemen. Dus ik meng het altijd door potgrond.

Ik zoek nog leveranciers, dus tips zijn welkom.

Turf/doorgevrorenturf/zwartveen is dood materiaal, wordt ontwatert tot op rote diepte en afgegraven. Herstel duurt heel lang. (Spaghnum) witveen is de bovenste laag levend materiaal (ook ongedroogd te koop). Kan bij goed beheer elke 30 jaar ge-oogst worden. Met kokos is ook veel mis, kuinderarbeid, lekkende dieselmachines, oerwoudkap, plus verscheping. En wat komt er traditioneel uit de Britse eilanden, juist Zwartveen. In Duitsland is het zwartveen bijna op. In Baltische staten en Scandinavie vind je het dure Witveen. Scandinavisch is duurst.

Lignum is zaagsel en vermalen hout, meer dan 10% is vergif voor je planten, dus ik probeer het te vermijden. Veenbaas private label (ForFlora, maar ook Aldi) is al jaren met houtvezel. Florentus zijn premiummerk is zonder houtvezel. Houtvezel is het goedkoopste vulmateriaal dat er is.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

@donaldk, vorig jaar heb ik met groot succes de hele moestuin buiten gehad in pure groencompost, zonder mineralen oid. Ik maak er geen studie van en denk dat voor het opkweken van kleine plantje een kleine component groencompost prima in de eerste voedingsbehoefte moet kunnen voorzien. Waarschijnlijk inclusief mineralen want letterlijk ieder gewas heeft het vorig jaar uitstekend gedaan. Wat betreft het watermanagement ben ik het wel met je eens, vandaag lijkt het nog vochtig, morgen blijkt dat het helemaal is uitgedroogd. Zeker de kleine pluggen hebben daar snel last van. Kunst is om de kokos echt goed aan te drukken, dat scheelt al een hoop.

Zojuist het warmtematje eindelijk aangesloten dus die kan gebruikt gaan worden! :)

• Like 2
Geplaatst:

Ondertussen een 100% opkomst bij alle soorten behalve bij de oude zaadjes van die Black Pearl en de Chupetinho. Black Pearl laat nu wel 2 kiemen zien. Hoop dat er ook nog beweging in de Chupetinho komt zodat ik die niet kwijt ben.

Pepers zijn nu van het warmtematje af.

Geplaatst:

Ah @MSDG volle grond. Die bodem zou ook wat moeten toevoegen. Ik heb het puur over de (grote) pot teelt, waar je in alles moet voorzien,plant kan het immers alleen uit pot halen. En omdat het om zelf samengestelde potgrond ging... Mooie oogst. De zomer was er niet een waarbij je veel rijp mocht verwachten buiten.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...