Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2022


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Heel veel gesnoeid. Taxusbol, taxus kegel, Heg, brandnetels, klimroos, onkruid, hedera. Was heel veel werk. Had er totaal geen zin in, maar we kunnen morgen een aanhanger lenen, dus was nu of nooit moment. Mega veel troep.

8a01b131b06254769ad7178ffc94fb95.jpg

Dit keer 100
Ik ben er ook achter dat kippen kersen bladeren we niet lusten.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ongeveer de helft van de Roma's was rijp. Die heb ik geplukt, gesneden en te drogen gelegd.

1.jpg

 

Alle tomatenplanten getopt, gediefd, uitgedund, opgebonden.

Dorre zonnebloemen, siererwten en de laatste wedstrijdkomkommerplant inclusief diens te dikke komkommer in kleine stukken bij de compost gedaan.

Druiven gediefd, geleid richting nieuw stukje bamboestellage boven de schutting op zo'n 2 - 2,5 m hoogte.

Stukje bamboestellage bijgebouwd.

Schuurtje opgeruimd.

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ahaha de eigenaar van de aanhanger lag doodziek op bed. Geen aanhanger dus. Dus tijd zat voor andere dingen dan snoeiwerk opruimen. Ligt nu dus metershoog in de tuin en naast het huis
Maar wel de tomaten geplukt en gediefd. Er is door de kinderen en man veel gesnoept. Blijft grappig dat ze of gele tomaten willen of van die grote geribde tomaten die ze dan niet mogen. Mine muhahaha, miiiine

Ook wat dieven bij de kindermoestuintjes gestoken, want er werd geklaagd waarom zij geen tomaten hadden. Nu hebben ze genoeg.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mellie, jullie hebben veel snoeiafval, ik niet zo veel. Ik knip de bladeren en de dunne twijgen eraf, die gaan bij de compost. Dikkere takken hak ik met de bijl in kleine stukjes en die strooi ik uit over de paadjes met houtsnippers.

 

Heb ik teveel takken dan kan ik die hier bij een ophaalpunt langs de weg leggen. Ik weet niet of dat bij jullie ook zo is?

 

Het lijkt me moeilijk een hakselaar te vinden die zowel dikke, dunne takken en blad kan verwerken. Dan moet je wel een professionele kopen denk ik. Toch maar wachten misschien tot de karchauffeur weer beter is?

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mellie Ik heb eentje die al 15 oud is ofzo. Van de Aldi. Toen hadden we een enorm lange heg langs huis. Doet het nog steeds goed. En kan verse takken tot 3,5 a 4 cm wel aan. Met blad. Hij loopt ook wel eens vast maar dan zit er meestal een te dik stuk tussen de messen en slaat ie door de beveiliging uit. De messen kun je ook uit de machine halen en slijpen of bramen weghalen. Na gebruik van het stroom halen en  klap ik hem even open, droog de snijbladen en spray er wat vet over. 

 

Helaas kan ie niet mee naar de volkstuin, daar is geen elektrisch. 

Foto is van gehakseld spul. Dun materiaal komt er altijd wat langwerpig uit.

 

 

 

IMG_20220829_160311_166.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook zooi aan het opruimen. Wat en takkenbende zeg../ die bij het kippenhok in elk geval weggesleept. Even kijken of ik van de week de rest doe. Vond dit al zwaar zat. Morgen de kippenhokken schoonspuiten. Zag een luis… jikes. Gelukkig geen bloedluis, maar toch. Blijft naar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stekjes gemaakt van peper rocoto, citroenverbena, en Okinawa spinazie, als back-up voor de donorplant in de vollegrond.

 

Zinkgat van woelmuis opgevuld met compost en water. De compost spoelt mooi de gangen in. Ik zie het maar als manier om organisch materiaal dieper in de bodem te krijgen, in plaats van de muis te gaan haten. 

 

Zaadjes gewonnen hier en daar. 

 

Gekeken naar een onbekende kat die genoeglijk in het stof lag te draaien in de zon. Blijkbaar is dit zijn tuin?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Me afgevraagd of de postelein a la @Patrijs wel dezelfde postelein is die ik gewend was: breedwerpig, dik uitzaaien, vochtig houden, blad afsnijden ter consumptie. Nu heb ik opkomst van uitzaaiing van vorige teelt, lijkt qua groei op Nieuw-Zeelandse spinazie (die er pal naast staat). Veel vertakkingen, stengels, in verhouding weinig blad.

 

De laatste hand gelegd aan de bamboestellage, waarlangs de druiven geleid gaan worden, om zo het uitzicht op een troosteloze rij huizendaken tegenover mijn tuin te verminderen. En er nog iets nuttigs en aangenaams aan over te houden ook.

 

Rijpe Roma's geplukt. Artisjok zaailingen uit de kas in de tuin uitgeplant. Vijgenboompje geplant. Blauwe bes in grotere pot gezet. Blauwe regen, blijkbaar naar rechts windend, geleid langs de bamboestokken, zoals ook de passiebloem en kamperfoelie. Rijpe compost uitgestrooid over de met trottoirbanden afgebakende groeiperkjes. Crocosmia een nieuwe plek gegeven, alsook de lelies en de bolletjes oerprei.

 

Hier en daar een mini onkruidje gewied, genietend van de kleine tuin achter 't huis die steeds makkelijker wordt in onderhoud. Enkele ramen van de kas gezeemd. Geen zin meer, klaar. Het wordt ook alweer vroeger donker.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, HuubvG zei:

dezelfde postelein is die ik gewend was

 

Ja, is wel bijna dezelfde.

Soms groeien ze hier zelfs op dezelfde manier al de gekochte zaden, maar de platte versie is de wilde variant .

 Ze kruisen erg makkelijk en de wilde postelein zal dominant zijn.

 

WikipediaPostelein (vroeger ook wel: "porcelein")[1] wordt 5-50 cm hoog en heeft verspreid staande, vlezige bladeren. De wilde postelein heeft liggende, gladde, roodachtige stengels en de gekweekte opgaande. Postelein vormt een penwortel. De plant bloeit in Nederland in het wild van juni tot de herfst met gele 1,2 cm grote bloemen. De plant bloeit 's morgens slechts enkele uren. De vrucht is een veelzadige doosvrucht die met een dekseltje openspringt. De zwarte zaden zijn eetbaar.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...