Jump to content

Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2022

Jorieke123

Recommended Posts

Omelet met héél veel blad van stengelsla, en wat blauwe kaas. IMG_20220606_153411.thumb.jpg.63efb1d1ad61b60a85e33fc942be082b.jpg

Bij de thee (van eigen kruiden) heerlijk koekje gevuld met pompoen/kruisbesjam van vorig jaar.

IMG_20220606_190251.thumb.jpg.db13d1c28151a883f578092c47ccd2ee.jpg

Heel simpel: twee rondjes zanddeeg op elkaar leggen. 

IMG_20220606_162505.jpg

• Like 5

Veel aardbeien! Bij het ontbijt, lunch, en als toetje. En zomaar tussendoor ook ;) 

Verder hebben we weer flink wat eieren dus daar eten we er ook aardig wat van. Ik heb er vandaag ook banketbakkersroom mee gemaakt, en de eiwitten heb ik (eerst schuimig geklopt en daarna) door de granola geschept. Dat ligt nu af te koelen. 

Ook eten we nog steeds lekker wat asperges, de sla doet het leuk en ook de 1e nieuwe aardappels smaken goed! Nu komen de sugar snaps en de doperwten er aan. :thumbup:

• Like 3

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Heel veel aardbeien en gisteren een paar rode bessen en zowaar 2 gele frambozen. Heel wonderlijk.

Mijn lunch was verrukkelijk. Ik ben DOL op çiğ köfte. We aten we heel veel versgeplukte sla bij de çiğ köfte met peterselie, pepermunt, chilivlokken, granaatappelmelasse en gekochte tomaten en komkommer.

De kip uit de oven had belachelijk veel verse knoflooktenen (heel) en veel oerprei en een paar bevroren pepers. Lekker veel paprikapoeder over alles. Haha en een klodder gekochte mayo bij de gekochte aardappels

• Like 2

De eerste tuinbonen gegeten met vers bonenkruid. Nieuwe aardappels van de boerderij verderop. En sla. Met rucola, bieslook, wasabi rucola, dille en hete olijven. Man man wat waren die olijven heet die koop ik niet meer🥵

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Op 6-6-2022 om 19:17, fre3ke zei:

blad van stengelsla

Gooi je dat dan rauw in de pan en dan het ei erop? Moet je dat blad  van de celtuce  eigenlijk alvast plukken om dikke stengels te krijgen ?

Edited by appelvrouw
  • Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Nee, maar wel bijna goed @appelvrouw. Ik laat het blad eerst slinken met wat olie en bak meteen wat knoflook mee.

Dan uit de pan halen, grof snijden, door het ei mengen (officieel mag het ei niet geklutst worden, dus ik schep het met een vork erdoor).

De massa daarna in een beboterde pan bakken. Ik keer hem niet, maar zet de pan onder de grill om de bovenkant te garen. 

Het blad hoef je niet te plukken, dat maakt geen verschil voor de stengel. Ik krijg zelf trouwens geen stengels zoals op al die plaatjes, bij mij zijn ze vier centimeter doorsnede max. En ze gaan nu schieten. Als het blad nog mooi is, eet ik de zachte blaadjes als sla en de wat dikkere in een roerbak of omelet.

Een grote salade gemaakt met zo veel uit de tuin… de man heeft wat gelezen -jawel hoor- over 30 verschillende groenten per dag en hoe goed dat is enz enz. Dus sinds ruim een maand eet meneer dagelijks 3 x per dag salade en hij voelt zich hartstikke fit! Mooi. Voor zover de introductie.

Vandaag kreeg ik de opdracht om 30 verschillende groenten te oogsten. Eh, 30?!

Dat is hem niet geworden, maar wel uit eigen tuin: 5 soorten sla, basilicum, peterselie, pepermunt, venkel incl groen, snijbiet blad, bietenblad, broccoliblad, geblancheerde druivenbladeren, zongedroogde tomaten, 1 snackkomkommer en gekochte courgette, paprika en bloemkool met een dressing van olijfolie en sumak met wat appelciderazijn. Het was heel lekker. 18 soorten bacteriën om ons darmflora te versterken. Leuk man

• Like 4

Gisteren groentesoep gemaakt met eigen bouillon suppengewürz en knoflookpasta. Was wel een kick zeg! Uet oa venkel oregano oerprei en mini broccoli snijbietblad en Shii-takes! Rest ingevroren en er hangen nog 3 aan de stam die nog even door mogen groeien. Leuk.

Vandaag komt er een quiche bij met een pompoen en een börek met snijbiet spinazie ui en knof met zongedroogde tomaat.