Jump to content

Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2022

Jorieke123

Recommended Posts

Ik ben dol op sla en eet dat elke dag. Het groeit ook jaarrond. Ik koop alleen sla als ik een soort wil die ik niet heb. Dus beetje veel van het goede dat dagelijks hier te noteren.
Echter! Gisteren aten wij de eerste salade die van a tot z door de dochter is gemaakt. Inclusief het snoeien van de sla en peterselie! Ben zo trots
Vond dat toch een melding waard.

• Like 5

Soep van bewaarde pompoen, met vers maggiblad. Met zelfgebakken brood erbij 

Als aperitief een cobbler van bruiswater, vlierbessensiroop en kruisbeslikeur. Dat was heerlijk want ik was dorstig van het tuinwerk en ik had echt behoefte aan suikers. 

Daar doe ik het allemaal voor. Fijne 'reminder'.

IMG_20220418_144610.jpg

• Like 4

Het eerste knoflookje van dit seizoen geoogst, ik was benieuwed hoe ver ze waren. De helft van de knoflook staat in potten waar straks half mei de pepers in moeten. Dat wordt komende weken dus die potten leeg eten. De andere helft kan wel blijven staan totdat ze afsterven. 

DSC_0878.JPG

• Like 4

De gesloten bloemknoppen van landkers, purple sprouting broccoli, een handvol zevenblad en wat bieslook gaan straks in de stomer. Ik weet nog niet of ik ze dan in een rijstvel ga wikkelen of toch gewoon met wat noedels....... keuzes, keuzes 🤔

• Like 2

En ook hier al voor de tweede dag lekkere zachte sla uit Zelhem op het menu. Gisteren met een uitje en olijven, vandaag alleen met een uitje. En een flinke portie asperges wel uit eigen tuin.

Morgen nog een keer sla uit Zelhem, daarna zal mijn eigen sla groot genoeg moeten zijn. 

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Ik juist niet, morgen weer :) 

Vandaag een quiche met bodem van zelfgemaakt croissantdeeg. Met asperges en uiteraard een boel eieren. Gisteren rode kool met verse appelmoes en een gehaktbal. 

Morgen...  een grote salade denk ik :lol:

• Like 3

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

We eten al een paar dagen heerlijke bruine bolletjes van @Anna3. Met blauwe kaas, pesto, grillworst, kaas. Gisteren aten we er een Welsh-onion-soepje bij, vandaag een kleine salade van zeekool met sinaasappel. 

Gisteravond aten we lasagne met gehakt, pesto, tomaten-paprikasaus, en wat olifantenknoflookprei. Vanavond een ovenschotel met aardappel en van die nine star scheuten. 

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Ik heb zojuist baklava gemaakt voor de 2e x in mijn leven. Jeej! Vorig jaar 5 Uur bezig geweest. Dit jaar 3,5 uur. Sneller dan 3,5 u gaat me niet lukken vrees ik. Dit jaar had ik de meeste moeite met de siroop… uiteindelijk heb ik 1:1 water suiker gedaan om het goed op dikte te krijgen.

6aaa688a3521e6a7c782113aee024238.jpg
Een instructiefilmpje gekeken hoe ik het mooi kon snijden. Vind dit wel artistieker dan recht toe, recht aan, maar betekent wel dat je mini stukjes hebt… dan geef je toch weer een stukje extra -ik althans-, dus economisch is het niet echt. Maar heel lekker!

Uit eigen tuin komen alleen de walnoten overigens, en dan niet eens mijn eigen tuin.. lang leve moeders.

95dcffded08a45d0ace8cf7433e40605.jpg

Met de restjes heb ik frummeltjes baklava gemaakt.

30463231496bac5e4094a279ca7a4818.jpg

Beetje geëxperimenteerd en deze frummelsoort vind ik het leukst. Net een hartje

8ff4267534b2ea0272380ce401de42f0.jpg

Nu moet alles afkoelen en kan de siroop erover en hebben we dan geen avondeten vanavond, maar baklava
Ahem… nog even een makkelijk gerecht voor vanavond bedenken. Heb al lang zat in de keuken gestaan.

Eet ze en happy Eid

• Like 6

Aspergeschillen van gisteren gebruikt voor soep. Had alleen geen asperges meer… met suppengewürz en eigen oesterzwammen uit zak met peterselie en bieslook, soep gemaakt.
Salade uet met oa peterselie basilicum en 4 soorten sloai
En toe… Sja. Die baklava ook hè.

• Like 1