Liekie Geplaatst: 18 juni 2022 Geplaatst: 18 juni 2022 (aangepast) Prachtige tomaten @Mai Pensato!! En zo vroeg ook! Hier is alles nog mooi groen, maar de vruchtzetting is echt stukken beter dan vorig jaar! Een kleine greep uit de groene oase Blush: Supersweet Sprite Quedlinburger Fruhe Liebe (deze laat ik 2stammig groeien in de kas) 20 juni 2022 aangepast door Liekie 4 Quote
appelvrouw Geplaatst: 18 juni 2022 Geplaatst: 18 juni 2022 Ook hier de eerste tomaatjes rijp..Gartenperles en Golden Ida. 6 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mai Pensato Geplaatst: 19 juni 2022 Geplaatst: 19 juni 2022 10 uren geleden, mdubbelm zei: hoe groot is jouw kas? Maar liefst 8x4 meter 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Flup Geplaatst: 19 juni 2022 Geplaatst: 19 juni 2022 @Mai Pensato Ben jij niet bang voor phytophthora? Mijn tomaten (buiten als in de kas) zijn behoorlijk kaal en jouw tomaten zitten vol blad. het enige jaar dat ik phythophthora had, was het jaar dat ik de tomaten niet zo kaal had geplukt. Vandaar, mijn vraag. 1 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 19 juni 2022 Geplaatst: 19 juni 2022 45 minuten geleden, Flup zei: Ben jij niet bang voor phytophthora? Nee totaal niet, In een kas is de kans op Phytophthora zo wie zo al klein. Daarnaast teel ik op steenwol, dit is generatiever dan in de grond telen. En bovendien pluk ik ook veel blad hoor en ik dief altijd netjes 1x per week. De foto's zijn van gisteren, zo meteen ga ik weer bladplukken, dieven en laten zakken. Dan ziet het er weel heel anders uit. UItdaging die ik heb is om bij sommige soorten zo weinig mogelijk neusrot te krijgen. Vooral de San Marzano en sommige (mini-) pruimtomaten en ook wel de Coeur de Boeuf hebben hier snel last van. Bijna onmogelijk om hier helemaal geen neusrot in te krijgen. 3 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Lsjr33 Geplaatst: 19 juni 2022 Geplaatst: 19 juni 2022 Hee hee hee, de kas is on Fire! Alle 30 planten gaan er voor dit jaar. 6 Quote
Lsjr33 Geplaatst: 19 juni 2022 Geplaatst: 19 juni 2022 Wat een heerlijkheid na de ellende van vorig jaar haha 2 Quote
acpronk Geplaatst: 19 juni 2022 Geplaatst: 19 juni 2022 Ik heb dit jaar veel later gezaaid dan anders: eind maart volgens mij pas. Nog geen bloem of tomaat te zien.Bij mij beginnen (sommige van) de tomaten die ik van Yuras en Lsjr heb net te bloeien, mijn zelf gezaaide ook nog niet. Begin april gezaaid dacht ik. Staan allemaal buiten. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
redzebra Geplaatst: 19 juni 2022 Geplaatst: 19 juni 2022 (aangepast) @acpronkDaar zie je denk ik, alhoewel de Benelux klein is, er toch redelijke wat klimaatverschillen zijn en het altijd moeilijk is te vergelijken hier op het forum ivm groei en zaaitijd en advies rond dat gegeven. Ik had o.a. de 33 mee van @Lsjr33 welke @fre3ke had meegebracht (juist eerste echt bladje) op MTFD net als jij denk ik en die van @Yuras waren denk ik al wat groter, staat hier buiten wel onder afdak. Dus Lsjr33 en fre3ke al een idee welke het is ? Zit nu derde bloemtros aan het aanmaken en eerste bijzonder kleine vruchtjes zijn zichtbaar. Een of andere kerstomaat ? Buitentomaten zonder beschutting voor test resistentie/smaak van @Roland gezaaid 29 maart zitten tussen aanmaak 3de en 4de tros (behalve het achterkomertje 74 slechts aan eerste) De rest tussen 4 en 6 met uitzondering van de paar de struiktomaten die ik breder en meer trossen heb laten aanmaken. er zitten ook al een paar grote tussen maar dat duurt nog effe eer die kunnen geoogst worden, niet te vergelijken met jou @Mai Pensato, dat wordt een heel goed jaar voor jou denk ik, wel regelmatig al een rijpe hier van de artics uit pot. De Anna's multiflora is wel een specialeke, ik dacht die kleine vruchtjes ging aanmaken, maar zijn eerder pingpongbal groot en veel, ik denk dat ik die trossen ga moeten ondersteunen. Hopelijk smaken ze ook goed. 19 juni 2022 aangepast door redzebra 5 Quote
Lsjr33 Geplaatst: 20 juni 2022 Geplaatst: 20 juni 2022 @redzebra ik heb volgens mij vier of vijf kers tomaten staan. Qua kleur en vorm nu nog geen herkenning, het wordt even afwachten tot de tomaat kleurt denk ik! 2 Quote
Mellie Geplaatst: 20 juni 2022 Geplaatst: 20 juni 2022 Als ik al die tomaten zie, vraag ik me echt af waar het bij mij mis gaat… ik heb net pas bloemen. Alleen tomaat gargamel heeft 1 tomaat eraan hangen en weigert nu pertinent om nog bloemen te geven. Exact hetzelfde stadium als een maand geleden! En jullie hebben niet alleen groene tomaten. Maar zelfs ook rijpe. Zon ver van mijn bed show momenteel Ik heb vandaag een experimenteel zeewier extract gestrooid. Wie weet helpt dat een beetje. 2 Quote
MSDG Geplaatst: 20 juni 2022 Geplaatst: 20 juni 2022 @Melliehier begint de vruchtzetting ook pas net. Als de rest klaar is, sturen wij nog mooie plaatjes van verse tomaten. 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
HuubvG Geplaatst: 20 juni 2022 Geplaatst: 20 juni 2022 (aangepast) Omdat de afgelopen jaren de Roma tomaten San Marzano het niet goed deden, wilde ik me dit seizoen beperken tot alleen deze tomaat*. Nadat ze in huis gezaaid en verspeend zijn heb ik er medio mei 5 uitgezet, 3 in de kas en 2 in de achtertuin thuis (geen volkstuin meer). De 3 Roma's in de kas. Deze zijn nu al groter dan ze vorig jaar geworden zijn, 90 cm en nog in de groei. Wel heb ik veel blad en de onderste stengels weggehaald, vanwege wederom zeer geile groei. De onderste dieven ook. Sinds enkele dagen bloei. Grondje in de kas is steeds aangevuld met compost, magnesium, kali en thomasslakkenmeel voor de fosfaten. Een van de twee buitenplanten, gelijk met de kastomaten buiten uitgeplant. Veel minder overdreven groei, hoogte 70 cm, alleen onderste bladeren met stengel verwijderd, gediefd. De eerste bloei tegelijk met die in de kas. Staat grotendeels in goedkope potgrond met veel houtvezels erdoor. Dit moet nog verbeterd worden. En als laatste van de vijf deze, die ik op het minste stukje grond heb gezet. Dit moet nog bemest worden en met compost erbij goede moestuingrond worden. Hoogte 65 cm, normaal blad en stengels, geen blad verwijderd, wel gediefd, is ook tegelijk met de andere 4 in bloei gegaan. *Later in het voorjaar heb ik een snoeptomaatje van de super doorgesneden, tussen vochtig keukenpapier gelegd en daarvan is bijna alle zaad opgekomen. Daar houd ik een paar planten van over, maar die zijn nog te klein voor de foto. 20 juni 2022 aangepast door HuubvG tekst verduidelijkt 5 Quote
Frans Geplaatst: 20 juni 2022 Geplaatst: 20 juni 2022 32 minuten geleden, HuubvG zei: , vanwege wederom zeer geile groei. Wat moet ik me daar bij voorstellen Huub ? 2 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
HuubvG Geplaatst: 20 juni 2022 Geplaatst: 20 juni 2022 Dat woord wordt daar niet zo vaak meer voor gebruikt, omdat er een dubbelzinnige klank aan gekomen is. Jammer van het mooie woord. Je komt het in oude tuinboekjes tegen. Maar ja, vanwege censuur van de dirty minded people, is dit voortaan taboe. 4 Quote
Lia56 Geplaatst: 20 juni 2022 Geplaatst: 20 juni 2022 Maar ik weet nog steeds niet wat je daarmee bedoelt?? Quote
HuubvG Geplaatst: 20 juni 2022 Geplaatst: 20 juni 2022 Onstuimig, begerig, wellustig, enzovoorts. Dikke groene stengels, dik vol blad, het groeit maar door. Vorige jaren deden ze dat ook en gaven slechts een enkele vrucht. Nu probeer ik die onstuimige bladgroei een beetje te temperen door blad weg te nemen. 2 Quote
fre3ke Geplaatst: 21 juni 2022 Geplaatst: 21 juni 2022 Bij mij buiten zijn alleen de Anna's Multiflora en Mountain Magic heel hard aan de groei en bloei. De rest blijft achter met groei. De Anna maakt heel veel bloemen. Nog voor de vruchten zich ontwikkelen, knakken de vruchttakken al bij de stam. Ik denk nu aan spalken en stutten. Links Anna. Hij is wat druilerig, en bij @redzebra zie ik dat niet. De enige andere harde groeier is onbekend. Ik trof hem op 20 cm afstand van een artisjok. Geen idee hoe die daar komt en welke soort. Hij staat naast de aardappelen, daarom zag ik hem eerst niet. Dat zou een risico van phytopthora kunnen geven. Maar hij groeit zo goed dat ik het toch even aankijk. Zoekplaatje. 1 Quote
redzebra Geplaatst: 21 juni 2022 Geplaatst: 21 juni 2022 @fre3ke omstandigheden zijn hier waarschijnlijk wat anders (ook overdekt). Maar ik ga ook die bloemtrossen extra ondersteunen, dat zie ik anders niet goedkomen. Die laatste een spontane zaailing van vorig jaar ? Quote
fre3ke Geplaatst: 21 juni 2022 Geplaatst: 21 juni 2022 (aangepast) 29 minutes ago, redzebra said: Die laatste een spontane zaailing van vorig jaar ? Nee, dan was hij niet zo groot. Ik denk een zaadje dat toch aan het kiemen was toen ik een potje leegkiepte. Misschien Mountain Magic, gezien groeikracht. Of één van Lsjr33, ik heb op die plek verpot en misschien een gebroken plantje gedropt. 21 juni 2022 aangepast door fre3ke 1 Quote
Lia56 Geplaatst: 21 juni 2022 Geplaatst: 21 juni 2022 Hier gaan de buiten tomaten ( 2) ook lekker... 3 Quote
Lsjr33 Geplaatst: 22 juni 2022 Geplaatst: 22 juni 2022 @redzebra zou dit 33 kunnen zijn? Als dat het geval is is het nu voor beide een verassing. Het ijsstokje met naam is verdwenen 🤣 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.