Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben vergeten een foto te maken van mijn 2 wedstrijdSonja’s. Maar eerlijk gezegd stonden ze er een beetje sneu/verlept bij. Het was de afgelopen dagen blijkbaar ineens heel warm in de kas geworden. 

Best en benieuwd hoe het de komende week gaat, want we kunnen pas volgende week woensdag weer naar de tuin. 

Geplaatst: (aangepast)

Worden ze sterk van @Arja 💪

Ik hou het waarschijnlijk bij één Sonja en die speelt ook zoveel mogelijk buiten, samen met de rest van de mediterrane toko (TOmaten KOmkommers, courget, pepers, pompoen). Lekker samen wennen aan buiten zijn.

Vandaag alvast een klimrek voor Sonja in de tuin gezet.

516420453_TOKO5mei.thumb.JPG.13add6ab9e0699f1eb8e378696b4e884.JPG

aangepast door Vinky
  • Like 3
Geplaatst:

Ook ik had vorige week leuk een paar Sonja's boven staan. In het weekend mochten ze naar buiten. Helaas verkeerd neergezet, zodat de slakken er bij konden. Ik mag dus weer opnieuw beginnen.

sonja.jpg

Geplaatst:

De Sonja's voor de kasteelt hebben inmiddels gezelschap gekregen van 2 stuks voor de buitenteelt. Zaadje #5 wordt (dit jaar) niet meer gebruikt.

Sonja3.thumb.JPG.872766e295e9677961875408fc592e0d.JPG

• Like 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:
9 uren geleden, Frans zei:

De Sonja's voor de kasteelt hebben inmiddels gezelschap gekregen van 2 stuks voor de buitenteelt. Zaadje #5 wordt (dit jaar) niet meer gebruikt.

Sonja3.thumb.JPG.872766e295e9677961875408fc592e0d.JPG

En heel soms lees ik verkeerd....

Ik dacht voor 5 seconden,kastelen is toch geen werkwoord?

Ik kasteel

Jij kasteelt......

Maar even later viel het kwartje, hahahaha

De sonjas hier heb ik gisteren naar mijn nieuwe kas verhuisd, mijn man wil geen plantjes meer in de vensterbank.. 

Zodra ik weer naar de moestuinga, zet ik ze in de volle grond.

Ik heb 2 mooie planten, 2 planten die wat minder uitbundig zijn en 1 waar ik nu 2 weken zit te kijken naar een halve centimeter boven de grond... ik denk dat ik die wel kan afschrijven. 

• Like 4
Geplaatst:

Ik ga vandaag mijn ene Sonja in de vollegrond zetten. De andere bleef steken na de lobblaadjes. Ik wilde hem uitplanten, maar nauwelijks wortels en toen heb ik hem maar weggegooid. Ik zit in ieder geval nog in de race.

Vandaag nog even een halve kuub kompost gehaald bij de lokale afvalverwerker. Ik moet heel veel vruchtgroente uitplanten vandaag, en de bodem heeft wat hulp nodig qua voeding en waterhuishouding.

Geplaatst:

Op hun definitieve plekje in de kas. En nu niet de baas teleurstellen want de composthoop is vlakbij. 8-)

Sonja5.thumb.JPG.9936e4bf9642247a2ce13de3f96c0365.JPG

Sonja4.thumb.JPG.575e056effc95968f2cbdc595c91449f.JPG

• Like 3

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Sonja sonja en sonja verblijven vannacht nog even buiten in P9. Maar morgen begint het echte werk. Zo eens even een mooi hek in elkaar knutselen want in de kas is geen plek meer voor ze. 

• Like 1
Geplaatst:

Eerder had ik het over de 8 overgebleven zaden, die kleiner en/of platter, ingedeukt waren, en dus niet bij deelnemers terecht zijn gekomen. In de kas bij de stokjes zijn ze gezaaid en ik kijk ervan op dat 5/8 opgekomen is. De kiemkracht is groot en ik verbaas me over niet/slecht ontkiemde wedstrijdzaadjes bij sommige deelnemers.

1.jpg

Ze mogen nog een keer op de foto, voordat ze in het compostvat verdwijnen en de koolplant heel brutaal (off topic, hoe dúrft die in het wedstrijdkomkommerdraadje!) zich mag gaan uitleven op die plek.

Op dezelfde dag 2/5 van de wedstrijdzaden gezaaid, de overige 3 zaden bewaar ik voor volgend jaar (met nog wat snackkomkommers verwacht ik meer dan genoeg komkommers). Wel in potjes gezaaid, binnen ontkiemd en dagelijks naar plaats van bestemming gebracht en gehaald.

Vandaag heb ik die twee uitgeplant; 1 in de kas

2.jpg

en 1 buiten.

3.jpg

Ook al hebben ze nog maar amper een echt blad, toch maar op gewaagd. Waar ze nu staan is meer voeding dan in die potjes, denk/hoop ik...

• Like 2
Geplaatst:

For the record: Gisteren heb ik 2 sonjazaden gezaaid. Voor de buitenteelt want ik had superenthousiast alle paprikas al gezet in de kas voordat ik me realiseerde dat er nog plek moest blijven voor een sonja. Achja, hoe plannen toch voortdurend veranderen in de tuin he.

• Like 1
Geplaatst:

3 sonia's gezaaid zaterdagavond, en 2 komen sinds  gisteren boven... :-) 3e zie ik wel aan de potgrond  dat die omhoog geduwd wordt dus ook daar verwacht ik een geslaagde opkomst

1  zal de kas in gaan, & 2 buiten (denk ik :D ) maar in de kas moet ook nog tomaten, paprika, meloen.. :D dus het zal afhangen hoeveel plek ik over heb

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Geplaatst:

Gezien de prachtige grote planten hierboven constateer ik dat ik mijn wedstrijdsonja buiten te vroeg uitgeplant heb. Die in de kas staat mag blijven, maar het buitenplantje heb ik weer naar binnen gehaald en staat nu weer in een P9 op de vensterbank. :problem:

Ik las even terug maar kan het nu niet meer vinden: "komkommers kunnen beter tegen kou als het donker is". In mijn eigen woorden, want ik kan het citaat nergens terugvinden.

bk1.jpg

Bodemtemperatuur 18°. Buiten gaat het nog naar de 6 a 7 graden bij daglicht, dus te koud. Deze staat nu weer binnen dus.

Geplaatst:

Dit jaar alle komkommer, courgette en pompoen voorgezaaid in de kas. Natuurlijk wel mazzel gehad met het weer, maar ik ben er blij mee! Sterke gedrongen planten die zonder al te veel gedoe naar buiten kunnen. En de grootste winst: ongeveer 30 zaailingen minder binnen 😆

Geplaatst:

Dat van kou en donker had ik in een Wageningen onderzoek gelezen.

https://edepot.wur.nl/442275

Het zou voor de buitenteelt misschien kunnen betekenen dat het vooral van belang is dat de locatie 's morgens snel opwarmt. 

Mijn Sonja is ook niet zo groot. Ik heb het potje overdag vaak buiten gezet, dan gaat het wat minder snel. Ze staat sinds maandag in de vollegrond. Er is meteen een hap uit genomen door een beest, maar daar is het bij gebleven.

Ernaast staat een kleine pimpernel (best groot geworden 😬) en die laat ik staan, net als het wild viooltje en de klaverachtige. Dan staan er ook nog druiven. Er is dus veel concurrentie, niet alleen van dit forum 😉

IMG_20220513_104135.jpg

• Like 2
  • Thanks 1
Geplaatst:

@HuubvG Kun je mij svp van de de wedstrijdlijst afhalen. Denk dat het beter is dat ik niet meedoe. Ik heb namelijk een afwijkende manier van kweken (op steenwol) en iemand gaf in een ander topic aan dat ik semi-professioneel bezig ben en dat hij daardoor al bij voorbaat kansloos was in deze wedstrijd.

Ik denk zelf dat dat niet zo is. Als het om de hoogste productie van komkommers zou gaan dan zou ik wel 1 van de topfavorieten zijn 😊 maar niet als het gaat om de langste. Zou wel eens averechts kunnen werken (daar heb ik wel een plantkundige theorie over)..

Hoe dan ook stel ik zou wel winnen dan denken sommigen wellicht dat is niet eerlijk hij kweekt op een heel andere manier dan wij.

Daar zit ik allemaal niet op te wachten.

Ik doe wel buiten mededinging mee, ook geen probleem om mijn ervaringen en de lengte van mijn komkommers hier te delen.

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Nou dat vind ik echt onzin hoor @Mai Pensato! Iedereen kweekt toch op een andere manier! Dan kan ik ook gaan zeggen dat iedereen die op klei kweekt meer kans heeft dan ik op mijn klapzandgrond omdat er meer voeding in zit, maar dat is toch precies waar deze wedstrijd om draait!! Hoe doe jij het, hoe doe ik het en daarvan leren hoe dat het eindproduct beïnvloedt. Iedereen doet het anders en juist die verschillen maken het een mooie wedstrijd. En mocht je inderdaad winnen, dan is je dat gegund omdat jij op jouw manier dat voor elkaar gekregen hebt. Maar dat gaat niet gebeuren want die 2 planten van mij gaan de winnaar produceren 😉 

• Like 8

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...