Roland Posted March 30, 2022 Share Posted March 30, 2022 Met die komende vorst ben ik niet zo blij met al die knoppen en bloemen die al open zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted March 30, 2022 Share Posted March 30, 2022 Van links naar rechts (voor naar achter) de nashi peer (bloeide als eerste), de gewone peer (knoppen beginnen net open te gaan) en de Victoria pruim (bloeit ook al enkele dagen).De winterharde citroen (citrus trifoliata) bloeit dit jaar uitbundig, doch langzaam. Twee jaar geleden 13 bloempjes, vorig jaar 7. Toen in de zomer de onderste takken eraf geknipt, en dit jaar veel veel bloemen.Maar bloeien is 1, een vrucht heb ik nog niet gekregen.. 1 Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mai Pensato Posted April 1, 2022 Share Posted April 1, 2022 In mijn"fruithal" annex plantenkwekerij bloeien nu perzik Avalon Pride (al 2 weken), kers Lapins en peer Concorde. Aantal bloemen in de Avalon Pride valt mee, de kers en peer gaan massaal bloeien. Vanwege de voorspelde nachtvorst, met name de nacht van zaterdag op zondag kan het 4-5 graden gaan vriezen, heb ik ze gistermiddag ingepakt in (dikke) folie. van rechts naar links: perzik - kers - peer de kersenbloesem: en de peer: 4 gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lsjr33 Posted April 9, 2022 Share Posted April 9, 2022 De kers wordt druk bezocht! 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelru Posted April 10, 2022 Share Posted April 10, 2022 (edited) Appels in de achtertuin, Schone van Boskoop (links) en Summerred (rechts). Linksboven in de hoek nog een paar takken Conference. Edited April 10, 2022 by marcelru Met de zon erop is het net iets fleuriger. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan W Posted April 10, 2022 Share Posted April 10, 2022 Peer staat inmiddels mooi in bloei. En de eerste bloei van mijn perzik eind maart hieronder. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted April 10, 2022 Share Posted April 10, 2022 Derde jaar dat mijn winterharde citroen (Poncirus trifoliata) bloeit, eerst 13 en toen 7 bloemen. Nu vol in bloei.Hopen op de eerste oogst. 3 Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mai Pensato Posted April 10, 2022 Share Posted April 10, 2022 Op 1-4-2022 om 23:47, Mai Pensato zei: Vanwege de voorspelde nachtvorst, met name de nacht van zaterdag op zondag kan het 4-5 graden gaan vriezen, heb ik ze gistermiddag ingepakt in (dikke) folie. Vanmorgen hebben we de folie verwijderd. Afgelopen nacht werd nog plaatselijk vorst voorspeld (maar het is bij ons niet onder nul geweest). De komende 14 dagen wordt geen nachtvorst meer voorspeld. De kers Lapins en de peer Concorde staan nu in volle bloei. Met name de kers ziet er schitterend uit (al zeg ik het zelf ...😊) Als de bestuiving en vruchtzetting nu nog goed gaan.... Hieronder nog wat bloesemfoto's kers (boom en detail): peer (boom en detail): 5 gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lsjr33 Posted April 11, 2022 Share Posted April 11, 2022 Wat een verschillen zeg, bij mij hier in het oosten komt het nu langzaam op stoom. Met de nadruk op langzaam 😆 Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelru Posted April 12, 2022 Share Posted April 12, 2022 Winterrietpeer op mijn tuin. 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
tielse flipje Posted April 12, 2022 Share Posted April 12, 2022 Mijn krentenbomen, ook fruit toch! 7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted April 14, 2022 Share Posted April 14, 2022 De conference zit echt ramvol bloesem, dat wordt vruchten dunnen denk ik. Deze foto nam ik gisteravond. 😊 2 Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted April 14, 2022 Share Posted April 14, 2022 @Mai Pensato Hoe snoei je deze kers om hem zo in vorm te houden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelru Posted April 14, 2022 Share Posted April 14, 2022 Prunus avium "Vroege van Spithoven", a.k.a. Guigne d'Annonay: Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelru Posted April 14, 2022 Share Posted April 14, 2022 Prunus cerasus "Brugse kortsteel", a.k.a. "Montmorency a courte queue": Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelru Posted April 14, 2022 Share Posted April 14, 2022 13 hours ago, MSDG said: De conference zit echt ramvol bloesem, dat wordt vruchten dunnen denk ik. Kan meevallen. Vandaag mijn Winterrietpeer eens bekeken, ik schat dat driekwart van de bloesem bevroren is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mai Pensato Posted April 15, 2022 Share Posted April 15, 2022 (edited) Op 14-4-2022 om 08:24, Roland zei: Hoe snoei je deze kers om hem zo in vorm te houden? Ik heb 4uim 20 jaar geleden 2 kersenbomen geplant buiten in de vollegrond. Deze groeiden hard er kwamen veel kersen aan maar allemaal voor de vogels ☹️ Een jaar een net er over heen gedaan maar ook dat was geen succes. Dus besloot ik 6 jaar geleden (voorjaar 2016) het anders te gaan doen. Ik heb een grote partytent gekocht van 4x8 m1. Die heb ik achter mijn kas gezet (er tegenaan) en daaroverheen vogelgaas gespannen. Daar heb ik toen drie fruitbomen in geplant: perzik, kers en peer. En daarnaast een aantal blauwe bessen planten en bramen. De fruitbomen heb ik niet in de grond geplant maar in grote speciekuipen van 90 liter. Deze heb ik ingegraven in de grond. Mijn idee was om die manier de groei te beheersen, dus meer generativiteit dus meer vruchten en minder bladgroei. De kers Lapins, geent op onderstam Gisela 5 (laagboom) heb ik dus in voorjaar 2016 geplant. De eerste 2 jaar vooral het gestel aangemaakt en alle gesteltakken dus horizontaal geleid langs draden zoals je op de foto kunt zien. Ook dit geeft meer vruchthout.Dit heeft tot heden bijzonder goed uitgepakt. Al in 2017 veel vruchthout (kortloten) en veel kersen. De jaren erna alleen wat takken die recht omhoog groeien weggesnoeid maar dat is echt heel weinig.De afgelopen 5 jaar steeds 8-12 kg heerlijke kersen hiervan geoogst. Dat is niet zoveel als van een grote kersenboom, maar geen vogelvoer en weinig werk ermee. Water en voeding krijgen ze via druppelaars. Ik heb er een sensor in staan die de vochtigheid en de EC meet. Tot heden een goede balans tussen vruchten en bladgroei. De kuipen zijn onderin wel voorzien van draingaten. Daar kunnen dus ook wortels doorgroeien de ondergrond in. Mocht ik teveel groei krijgen dan trek ik de kuip omhoog zodat er wortelsnoei is. Tot nu toe niet nodig geweest. Ik ga er wel van uit dat de levensduur van de bomen op deze manier wel wat korter is. We gaan het zien.... Edited April 15, 2022 by Mai Pensato 5 gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted April 15, 2022 Author Share Posted April 15, 2022 (edited) Appel. Vermoedelijk de Cox Orange Pippin. Bij is ook blij ermee En Chaenomeles superba 'Cameo'. Vorig jaar 1 vruchtje, hopelijk dit jaar meer. Edited April 15, 2022 by fre3ke 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted April 15, 2022 Share Posted April 15, 2022 @fre3kemooie boomhommel, je ziet goed de speciale snuit die ze hebben waarmee ze extra diep het nectar kunnen bereiken. Overigens staat je appel wel vroeg te bloeien, hier in Huizen absoluut nog geen bloei in de appels. Ook zijn de bloesems op jouw foto behoorlijk wit voor een appel, hier zijn de bloemknoppen echt dieproze. Leuk die verschillen en die chaenomeles ziet er heel fraai uit. 1 Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
DirkDW Posted April 15, 2022 Share Posted April 15, 2022 (edited) Deze zuilappelbomen gezet in het voorjaar Blij dat ze allemaal mooi staan Edited April 15, 2022 by DirkDW Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liekie Posted April 15, 2022 Share Posted April 15, 2022 Prunus Kanzan leibomen langs ons huis. Niet voor fruit, wel voor mooi 😀 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted April 16, 2022 Share Posted April 16, 2022 Kers Sunburst Kers Kordia Kers Stella. Wat vorm betreft een 'mislukte' kersenboom omdat hij een centrale stam mist. Nog prima bruikbaar als aanplant op een gazon. Bloesems blauwe bes. 5 -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pomodori Posted April 16, 2022 Share Posted April 16, 2022 pruim Opal Peer Conference 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bearded johnie Posted April 17, 2022 Share Posted April 17, 2022 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted April 17, 2022 Share Posted April 17, 2022 Als onze conference net zo veel peren krijgt als hij dit jaar bloesems heeft… sommige appels bloeien, de blauwe en zwarte bes ook en de kweepeer komt eraan. Op het tuinpark stelen de sierkersen nu de show. 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts