woldistel Geplaatst: 14 juli 2022 Auteur Geplaatst: 14 juli 2022 (aangepast) Bijna, bijna, bijna! 14 juli 2022 aangepast door woldistel 2 Quote
MSDG Geplaatst: 20 juli 2022 Geplaatst: 20 juli 2022 Vraag van een echte rookie, heb Chinese stamboontjes voor m’n schoonmoeder gezaaid en voor mijn gevoel zijn ze bijna oogstbaar. Hoe kan ik checken wanneer de boontjes klaar zijn om geplukt te worden? Het lukt me niet om de boontjes ook echt goed te voelen in de peul. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Patrijs Geplaatst: 20 juli 2022 Geplaatst: 20 juli 2022 Even eentje oogsten en nakijken. Ze zijn optimaal als er nog groene jonge boontjes in de peulen zitten. Bij breken moeten ze knappen en niet buigen, dan hebben ze te droog gestaan. Kleurt de peul lichter en worden de bonen groot en harder dan ben je te laat en worden ze taai. Te klein plukken geeft niet, die worden zelfs verkocht als dure micro groente. 2 1 Quote De moestuin van Patrijs
Arja Geplaatst: 20 juli 2022 Geplaatst: 20 juli 2022 Ohhh jongens, de eerste sperziebonen zitten er aan te komen! 1 Quote
acpronk Geplaatst: 22 juli 2022 Geplaatst: 22 juli 2022 Op 17-5-2022 om 15:32, Swa zei: Vond net dit topic over kruisbestuiving bij bonen: Klopt, de WUR zegt het ook. Overigens, dat zeggen ze ook van sla, maar daar heb ik mijn bedenkingen over.. Bron: https://www.deoerakker.nl/upload_mm/1/a/9/a1f04b40-890f-4ae9-97ff-3db8950ffdf4_vermeerderingsprocessen.pdf 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
woldistel Geplaatst: 22 juli 2022 Auteur Geplaatst: 22 juli 2022 Iets dergelijk stond ook in mijn (pas aangeschafte) boekje over zaadwinning. Dat is wat jammer voor mijn Boerentenen, want tuinbuurman's rode pronkbonen staan ongeveer 3 meter verder. Maar best goed nieuws voor de andere soorten bonen die ik vaak naast elkaar heb staan. En als ik meer zekerheid wil kan ik er dus gewoon een fijngazen zakje onheen doen, zodat er geen enkele vliegende bestuiver roet in het eten gooit. Alvast een voorproefje van het kleurrijke lekkers dat vandaag van ongeveer 2 vierkante meter is geplukt: 6 Quote
Swa Geplaatst: 23 juli 2022 Geplaatst: 23 juli 2022 Allé ik heb nog hoop dat ze niet al te veel met elkaar gestoeid hebben en dat ik zaad kan overhouden voor volgend jaar. In de peulen zaten dit jaar redelijk veel rupsen. Ongeveer 1 op 3 had prijs. Kan ik vandaag nog eens boterprinsesjes (= witte struikprinsessenbonen) zaaien of is dat al te laat? Quote
Patrijs Geplaatst: 23 juli 2022 Geplaatst: 23 juli 2022 (aangepast) Alleen als je snel bent.... Bonen tot half juli, het duurt 2 maanden tot oogst dus als het mooie seizoen zo doorzet moet dat prima lukken en anders in de luwte (tunneltje o.i.d.) zetten. O, ik had gemist dat je helemaal in het zuiden zit, dan stijgen de succeskansen helemaal. 23 juli 2022 aangepast door Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs
redzebra Geplaatst: 24 juli 2022 Geplaatst: 24 juli 2022 Hier ook vorig weekend nog een laatste zaai gedaan, ze gaan deze week de tuin in, lukt inderdaad normaal best. Vooraan, vanochtend nog wat boter en chinese boontjes geplukt. 3 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 26 juli 2022 Geplaatst: 26 juli 2022 Wij eten nu lekker van de 1e pronkbonen. @Arja zijn die van jou (van mij) nog wat gaan doen? Hier kwamen ze erg snel en allemaal op. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Arja Geplaatst: 26 juli 2022 Geplaatst: 26 juli 2022 Ja, ik heb gisteren de eerste twee exemplaren geplukt 😀 Ze kwamen heel goed op en bloeiden ook als een idioot. Dat belooft veel bonen! 1 Quote
HuubvG Geplaatst: 27 juli 2022 Geplaatst: 27 juli 2022 Wat zie ik hier al veel bonen! De mijne, roodbloeiende pronkers in de achtertuin, beginnen nu pas hun eerste boontje te maken. Ik heb ze wel in grond gezet die nog lang geen goeie tuingrond is, dus de armoede is wel te verklaren. Kijken wat er van komt. Quote
fre3ke Geplaatst: 31 juli 2022 Geplaatst: 31 juli 2022 (aangepast) De bonen beginnen hier te geven. Heb twee keer Blauhilde gegeten. De bonen waren 13 cm, geen 30, maar het is ook heel droog hier. De carrousels staan nog prima. Eentje begon wel te wankelen dus daar heb ik vandaag de bamboestaak met een schroef aan het piketpaaltje bevestigd. Volgend jaar sla ik een ijzeren pijp als staander in de grond. De eerste pronkboon is ook rijp. Ik had ze mede voor de mooi gezet, had daarom wat dieper in de buidel getast voor soort 'Painted Lady', met een rode bloem met witte lip volgens de afbeelding op het zakje. Maar ziehier: Niks rood-witte bloem, maar rode en witte bloemen naast elkaar. Oplichters! Nu maar hopen dat ze in ieder geval lekker zijn. Ik heb ook lablab staan, die gaat binnenkort in bloei. Heel ander uiterlijk. 31 juli 2022 aangepast door fre3ke 4 Quote
Mellie Geplaatst: 31 juli 2022 Geplaatst: 31 juli 2022 Goh mijn lablab had ik in de kas gezet, maar die is nog lang niet zo ver joh. Wel verviervoudigd in formaat, maar meer ook niet. Heel dikke stengel gekregen. Zal er een foto van maken, echt een totaal ander plaatje! Quote
woldistel Geplaatst: 1 augustus 2022 Auteur Geplaatst: 1 augustus 2022 @fre3ke waar heb jij gelezen dat blauhilde 30 cm wordt? Bij mij zijn ze plukwaardig altijd ongeveer de lengte van mijn hand + een beetje. Dat is tussen de 15 en 18 cm. Bij 30 cmzijn ze rijp en alleen voor de bonen binnenin. Vroeg plukken is meer oogst! Quote
fre3ke Geplaatst: 1 augustus 2022 Geplaatst: 1 augustus 2022 https://tuinzaden.eu/en/spekbonen-seeds/920658-blauhilde-purple-pole-bean-seeds.html Sommige zeggen 30, de meeste sites hebben het over 25 cm. Quote
woldistel Geplaatst: 2 augustus 2022 Auteur Geplaatst: 2 augustus 2022 Je hebt helemaal gelijk, ik ben in de war. Normaal heb ik elk jaar Blauhilde en Neckarkoningin, maar dit jaar dus Purple queen en Cobra. PQ is niet eens een stokboon 😳 Vergeet maar wat ik gezegd heb 😶 Quote
Flup Geplaatst: 3 augustus 2022 Geplaatst: 3 augustus 2022 Mijn Friese woudboon doet het goed, maar ik vind de bonen niet zo lekker. En, erger nog, er zit draad in! Tenzij je ze heel jong plukt. Kortom, deze bonen laat ik staan voor de zaadwinning. Heb nu nog wat oude zaden van een andere bonensoort gezaaid, hopelijk smaken die beter. 1 1 Quote
fre3ke Geplaatst: 3 augustus 2022 Geplaatst: 3 augustus 2022 Ik neem aan dat je bedoelt als droogboon? Denk niet dat je ze volgend jaar weer gaat zaaien namelijk. Mijn eerstezaaironde Borlotti wil ik ook als droogboon oogsten, dit zijn ze nu. Deels nog in bloei. Ik heb foto's gemaakt zodat ik kan vergelijken met de zaaironde eind juli voor jonge boontjes. Die zouden er eind september dan ook zo uitzien, wat niet ideaal is. Maar misschien groeien ze sneller nu de aarde warm is. Arja wees erop dat het erg laat is om te zaaien, maar volgens de verpakking kon het. Wellicht alleen in Italië. We gaan het zien. Quote
mdubbelm Geplaatst: 5 augustus 2022 Geplaatst: 5 augustus 2022 (aangepast) On 8/3/2022 at 10:36 AM, Flup said: Mijn Friese woudboon doet het goed, maar ik vind de bonen niet zo lekker. En, erger nog, er zit draad in! Tenzij je ze heel jong plukt. Kortom, deze bonen laat ik staan voor de zaadwinning. Heb nu nog wat oude zaden van een andere bonensoort gezaaid, hopelijk smaken die beter. Wâldbeantjes eet je als droogbonen, niet als verse bonen, @Flup! Edit: vers kan wel, maar je moet ze dan wel doppen en de peulen niet eten. Net als tuinbonen en borlotti etc. 5 augustus 2022 aangepast door mdubbelm 1 Quote
Erny Geplaatst: 5 augustus 2022 Geplaatst: 5 augustus 2022 Hoe vochtig is de grond bij ons? Nou... blijkbaar genoeg om de boontjes te laten kiemen. Twee weken geleden gelegd, 1x water over gesproeid... en toen een weekje weg. Kom vandaag kijken... staan gewoon die boontjes prachtig boven de grond. En tot mijn grote verbazing, nog?, niet opgegeten door de slakken. 6 Quote
MSDG Geplaatst: 6 augustus 2022 Geplaatst: 6 augustus 2022 Hoe lang gaan stamboontjes door met geven? Heb al twee oogsten eraf en de planten zien er nog heel goed uit. 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Kevins Moestuin Geplaatst: 6 augustus 2022 Geplaatst: 6 augustus 2022 @MSDG goeie vraag, bij mij zag de plant er na 2 oogsten ook nog groen uit maar na 2,5 week gewacht te hebben kwam er geen nieuwe bloemen aan. Ik vermoed zelf dan ook dat je ongeveer 2 oogsten eraf kan halen. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.