Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Even eentje oogsten en nakijken.

Ze zijn optimaal als er nog groene jonge boontjes in de peulen zitten.

Bij breken moeten ze knappen en niet buigen, dan hebben ze te droog gestaan.

Kleurt de peul lichter en worden de bonen groot en harder dan ben je te laat en worden ze taai.

Te klein plukken geeft niet, die worden zelfs verkocht als dure micro groente.

• Like 2
  • Thanks 1
Geplaatst:

Iets dergelijk stond ook in mijn (pas aangeschafte) boekje over zaadwinning. Dat is wat jammer voor mijn Boerentenen, want tuinbuurman's rode pronkbonen staan ongeveer 3 meter verder. 

Maar best goed nieuws voor de andere soorten bonen die ik vaak naast elkaar heb staan. En als ik meer zekerheid wil kan ik er dus gewoon een fijngazen zakje onheen doen, zodat er geen enkele vliegende bestuiver roet in het eten gooit.

Alvast een voorproefje van het kleurrijke lekkers dat vandaag van ongeveer 2 vierkante meter is geplukt:

IMG_20220722_163517_364.jpg

• Like 6
Geplaatst:

Allé ik heb nog hoop dat ze niet al te veel met elkaar gestoeid hebben en dat ik zaad kan overhouden voor volgend jaar.

In de peulen zaten dit jaar redelijk veel rupsen. Ongeveer 1 op 3 had prijs.

Kan ik vandaag nog eens boterprinsesjes (= witte struikprinsessenbonen) zaaien of is dat al te laat?

Geplaatst: (aangepast)

Alleen als je snel bent....

Bonen tot  half juli, het duurt 2 maanden  tot oogst dus als het mooie seizoen zo doorzet moet dat prima lukken en anders in de luwte (tunneltje o.i.d.) zetten.

O, ik had gemist dat je helemaal in het zuiden zit, dan stijgen de succeskansen helemaal. 

aangepast door Patrijs
  • Like 1
Geplaatst:

Hier ook vorig weekend nog een laatste zaai gedaan, ze gaan deze week de tuin in, lukt inderdaad normaal best. Vooraan, vanochtend nog wat boter en chinese boontjes geplukt.

IMG_20220724_120753.thumb.jpg.13d9ab722f84201a25cc67fae21cb42a.jpg

• Like 3
Geplaatst:

Ja, ik heb gisteren de eerste twee exemplaren geplukt 😀

Ze kwamen heel goed op en bloeiden ook als een idioot. Dat belooft veel bonen!

• Like 1
Geplaatst:

Wat zie ik hier al veel bonen! :shock: De mijne, roodbloeiende pronkers in de achtertuin, beginnen nu pas hun eerste boontje te maken. Ik heb ze wel in grond gezet die nog lang geen goeie tuingrond is, dus de armoede is wel te verklaren. Kijken wat er van komt.

pronk.jpg

De bonen beginnen hier te geven. Heb twee keer Blauhilde gegeten. De bonen waren 13 cm, geen 30, maar het is ook heel droog hier.

IMG_20220729_204650.thumb.jpg.6e14a2f21ff8b0b8e0770ece10fb10f8.jpg

De carrousels staan nog prima. Eentje begon wel te wankelen dus daar heb ik vandaag de bamboestaak met een schroef aan het piketpaaltje bevestigd. Volgend jaar sla ik een ijzeren pijp als staander in de grond. 

IMG_20220727_180106.thumb.jpg.454d00271b783e304e8db751d8c7b0a6.jpg

De eerste pronkboon is ook rijp. Ik had ze mede voor de mooi gezet, had daarom wat dieper in de buidel getast voor soort 'Painted Lady', met een rode bloem met witte lip volgens de afbeelding op het zakje. Maar ziehier:

IMG_20220731_151739.thumb.jpg.16c4a082ea783c10ba87e5bdd2e3041a.jpg

IMG_20220731_151716.thumb.jpg.3c52537890724fbf3438dcac14bb7efd.jpg

Niks rood-witte bloem, maar rode en witte bloemen naast elkaar. Oplichters! Nu maar hopen dat ze in ieder geval lekker zijn.

Ik heb ook lablab staan, die gaat binnenkort in bloei. Heel ander uiterlijk.

IMG_20220730_181951.jpg

aangepast door fre3ke
  • Like 4
Geplaatst:

Goh mijn lablab had ik in de kas gezet, maar die is nog lang niet zo ver joh. Wel verviervoudigd in formaat, maar meer ook niet. Heel dikke stengel gekregen. Zal er een foto van maken, echt een totaal ander plaatje!

Geplaatst:

@fre3ke waar heb jij gelezen dat blauhilde 30 cm wordt? Bij mij zijn ze plukwaardig altijd ongeveer de lengte van mijn hand + een beetje. Dat is tussen de 15 en 18 cm. Bij 30 cmzijn ze rijp en alleen voor de bonen binnenin. Vroeg plukken  is meer oogst!

Geplaatst:

Je hebt helemaal gelijk, ik ben in de war. Normaal heb ik elk jaar Blauhilde en Neckarkoningin, maar dit jaar dus Purple queen en Cobra. PQ is niet eens een stokboon 😳

Vergeet maar wat ik gezegd heb 😶

Geplaatst:

Mijn Friese woudboon doet het goed, maar ik vind de bonen niet zo lekker. En, erger nog, er zit draad in! Tenzij je ze heel jong plukt. Kortom, deze bonen laat ik staan voor de zaadwinning. Heb nu nog wat oude zaden van een andere bonensoort gezaaid, hopelijk smaken die beter.

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

Ik neem aan dat je bedoelt als droogboon? Denk niet  dat je ze volgend jaar weer gaat zaaien namelijk.

Mijn eerstezaaironde Borlotti wil ik ook als droogboon oogsten, dit zijn ze nu. Deels nog in bloei.

IMG_20220803_114026.thumb.jpg.1228021e2aeae371feca706a83010a83.jpg

IMG_20220803_114113.thumb.jpg.70fbd290994413d1b5e5693665f92e78.jpg

Ik heb foto's gemaakt zodat ik kan vergelijken met de zaaironde eind juli voor jonge boontjes. Die zouden er eind september dan ook zo uitzien, wat niet ideaal is. Maar misschien groeien ze sneller nu de aarde warm is. Arja wees erop dat het erg laat is om te zaaien, maar volgens de verpakking kon het. Wellicht alleen in Italië. We gaan het zien.

On 8/3/2022 at 10:36 AM, Flup said:

Mijn Friese woudboon doet het goed, maar ik vind de bonen niet zo lekker. En, erger nog, er zit draad in! Tenzij je ze heel jong plukt. Kortom, deze bonen laat ik staan voor de zaadwinning. Heb nu nog wat oude zaden van een andere bonensoort gezaaid, hopelijk smaken die beter.

Wâldbeantjes eet je als droogbonen, niet als verse bonen, @Flup! Edit: vers kan wel, maar je moet ze dan wel doppen en de peulen niet eten. Net als tuinbonen en borlotti etc.

aangepast door mdubbelm
  • Like 1
Geplaatst:

Hoe vochtig is de grond bij ons? Nou...  blijkbaar genoeg om de boontjes te laten kiemen. Twee weken geleden gelegd, 1x water over gesproeid... en toen een weekje weg.

Kom vandaag kijken... staan gewoon die boontjes prachtig boven de grond. :classic_biggrin:

En tot mijn grote verbazing, nog?, niet opgegeten door de slakken.

• Like 6

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...