Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Dank je Jet. Ja mannen hè, sommigen hebben nog wat van dat jager/verzamelaar in zich.

Wel fijn als je dan veel opbergruimte hebt.

De ervaring leert dat je wel een goede jager moet zijn als je veel opbergruimte heb.

"Ik weet dat ik hem ergens moet hebben, maar waar... "

Groetjes,

Bram

Geplaatst:
Huub, mooi gedaan!

Ik had vorige week bij het grofvuil een hoog metalen rekje zonder planken (die zijn zo gezaagd en handig voor straks in de schuur) en twee klimrekken of hoe noem je die dingen, gevonden en mee naar huis genomen. Snap niet waarom iemand die weg gooit, die dingen zijn best duur. Eentje staat er nu in een verhoogde bak waar nog wat bonenplanten lol aan kunnen hebben, en de ander kan ik volgend jaar vast wel gebruiken.

Ik snap regelmatig niet waarom mensen sommige dingen weggooien. Nou ja, snap het wel. Als je het niet meer nodig hebt, en een opgeruimd huis wilt behouden. Te lui om naar de kringloop te gaan of op koningsdag te wachten. Dus hup weg ermee.

Vaak alleen zo zonde, van de energie en grondstoffen die erin zijn gegaan om het te produceren.

Moet mijzelf regelmatig inhouden, als ik 's morgens door sommige buurten naar mijn werk fiets.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:
... ...

Moet mijzelf regelmatig inhouden, als ik 's morgens door sommige buurten naar mijn werk fiets.

Ja dat heb ik ook weleens...

DSCN200545181474788452.JPG

Op weg naar mijn werk/moestuin stond deze regenton met deksel eergisteren langs de weg om mee te nemen. Nog even voor de zekerheid aangebeld en ja, helemaal te geef. Vorige eigenaars waren zelfs zo vriendelijk om hem zolang tegen het huis te zetten tot ik terug was met mijn fietskar. Was ik daar niet al een tijdje naar op zoek? Gisteren een vulautomaat gehaald en het vat geplaatst.

DSCN200261881474788436.JPG

Past precies daar en zelfs de deurhaak hoefde niet verplaatst te worden. Een aftapkraantje wil ik niet, op die plek loop ik vaak langs en kan me stoten aan het kraantje. Bovendien duurt het met zo'n kraan lang voordat een gieter/emmer vol is. Waar de kraan hoort was het vat al dichtgemaakt, mooi zo laten dus. Ik vul de gieter gewoon van bovenaf door hem onder te dompelen. Het deksel is wel gescheurd, daar heb ik een tape overheen geplakt. Misschien fiets ik zomaar eens langs een mooiere deksel, wie weet...

En nu wil ik REGEN!

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Van een regenton hebben wij een aardbeientoren gemaakt. Met compostbuis voor wormen.

Onze oude zandbak met afdakje. (gewoon een standaard zandbakhuisje, 120 x 120cm hebben we nu op de volkstuin staan om er met folie een kasje van te maken. Daar kunnen we net een stuk of 5 planten in kwijt.

Geplaatst:
Das ook handig.

Laatst toen het zo warm was onder de parasol aan het timmeren geweest. Wel met beperking... had maar een paar spijkers dus moest ook de kromme spijkers gebruiken die nog in de paaltjes zaten.

Heb hele stapel halve pallets via vrind H. gekregen evenals de driehoekige paaltjes.

Nix gezaagd. Alleen schots en scheef in elkaar getimmerd. Das handig want de stoep is ook scheef.

IMG926172771462729794.JPG

Lage tafeltje is handig voor de Rocketstove en het hogere tafeltje heeft zich ontpopt als perfect plantenverpot/zaai tafeltje.

Erg leuk gemaakt Ernie! Het geeft me inspiratie om ook zoiets te maken

https://www.cheelaschiliseeds.be/

Mijn Facebook groep: “Pepers, Paprika's en Tomaten Kweken”

https://www.facebook.com/groups/1761232384178475

Geplaatst:

Het is expres ErnY en geen Sesamstraat.

Sinds die tijd nog een aantal van deze dingen in elkaar getimmerd, toen er weer spijkers voorradig waren. Allerlei hoogtes voor allerlei doeleinden. Superhandig.

Geplaatst:

Hier hebben buren verderop een oud ijzer bak, wat erg handig is. 1x de weg oversteken en je bent van je zooi af. (ook oude apparaten wil hij graag hebben) Maar daar lagen een keer prachtige staaldraden in. Die hebben we dus maar geruild tegen onze oude radiator onder het mom van die kunnen we nog wel eens gebruiken. En nu met het inrichten van de kas komen die ideaal van pas. Ik heb ze aan het dak vast gemaakt zodat later daar de tomaatspiralen weer aan vast kunnen.

Geplaatst:

Zo mijn tuin hekje bij elkaar geknutseld. In de wijk waar ik werk ligt soms de hele kring loop buiten. Je weet niet wat je ziet.

IMG104673891489522316.JPGIMG104751941489522316.JPG

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Handig, en een leuk hekje zo. Hier ligt in de wijken nauwelijks wat. Maar we hebben wel een paar leuke weggeefhoeken op fb, waar ik dan af en toe eens wat weg haal.

Van de week werd aan de overkant van het gras, het bamboebos weggezaagd door de gemeente. Uiteraard heb ik mijn slag geslagen, en ik ben weer enige lange (3 a 4 meter ) bamboe stokken rijker.

Geplaatst:

De champignon bakjes zou je ook kunnen gebruiken als kweekkasje, bak voor de helft voldoen met stek en zaaigrond en dan deksel er op leggen

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik heb net op mijn werk 2 voorzet glasplaten van kapotte TV's gescoord. Best groot ook, gehard glas.

Is dat geschikt om een mini kasje van te maken, of een koude opkweekbak voor in de moestuin?

Ik dat misschien deze aan de compost hoop aan de zijkant aan te maken, misschien geeft dit nog iets extra warmte.

Onkruidmanager 1.0

• 10 maanden later ...
  • 6 maanden later ...
Geplaatst:

Re-use & inmaken en bewaren ...

Al ruim een jaar wil ik het bierbrouwen weer oppakken. Maar ja, geen gistingskast, om de temperatuur constant te houden. Daar wordt heel vaak een koelkast voor gebruikt. Kleine warmtebron erin, en een thermostaat die afhankelijk van de temperatuur de koelkast laat aanslaan dan wel de warmtebron inschakelt (natuurlijk niet alletwee tegelijk).

Aan een 2ehands koelkast is makkelijk aan te komen, voor weinig. Maar tot nu toe veel te ver weg, en een koelkast past niet in mijn autootje.

Maar vanochtend kon ik er niet meer omheen, bijna letterlijk. Want in de grootvuilcontainer van de buurman die aan het klussen en opruimen is, zag ik dit:

2018101911135127101539962996.jpg

Niet ver weg, want op nog geen 20 meter van mijn huis. Even gevraagd. "Gaat naar de stort, mag je hebben. Hij deed het prima, ik heb hem wel nogal ruw in de container gekwakt".

En hij doet het nog steeds prima. Testopzetje buiten: Gloeilamp 40W als verwarming, thermostaat (STC-1000) nog niet aangesloten:

20181021KoelkastLeen260391540186642.jpg

Hoog model, zonder vriesvak. Ideaal, daar passen twee gistingsemmers in.

Energieverbruik van een oudere koelkast zal wat hoger zijn, maar hij hoeft meestal maar tot 20 graden te koelen, en lang niet het hele jaar. Zelfde geldt voor de gloeilamp, die zal vaker niet dan wel branden.

Gebruiken als kaasgrot? Ja, kan prima. Maar eerst maar eens bier gaan maken.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Hee das handig... zo kwam ik ook aan mijn huidige koelkast. Hadden de bovenburen buiten voor de deur gezet en die stond te wachten om opgehaald te worden. Gelukkig was ik er eerder bij. Ding doet het perfect.

Maar Henk... hoe doe je het dan in de winter? Denk je dat je de vorst ook buiten kunt houden?

Geplaatst:

Ja, de vorst denk ik buiten te kunnen houden. Sterker nog: de gewenste temperatuur (ca 20 graden voor bovengistend bier) constant te houden.

Daarom ook die gloeilamp. Zo werkt het:

De gebruikte thermostaat (STC-1000) heeft twee uitgaande stroomaansluitingen. Eén voor koelen, één voor verwarmen.

Binnenin te warm? -> koelkast gaat aan (en gloeilamp gaat uit)

Binnenin te koud? -> gloeilamp gaat aan (en koelkast schakelt uit).

Komend weekeinde (nachttemperatuur ca +3 graden) ga ik zien of verwarmen met 40 Watt voldoende is. Ook ga ik aan de buitenkant 2 cm dikke piepschuim platen plakken, met tweezijdig plakband. Ook als het niet echt noodzakelijk is om de temperatuur te handhaven, maar om het energie-verbruik zoveel mogelijk te beperken. Het hoeft in dit geval niet perfect mooi, want de koelkast staat (inmiddels) in een schuurtje.

[Edit januari 2019]: De verwarming is inmiddels wat netter geworden, 12V warmtefolie, slechts 36 Watt. Genoeg om ook bij -3 graden de temperatuur in de koelkast op 20 graden te houden: kaasgrot-gistingskast-van-oude-koelkast-maken-t24792.html

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...