Jorieke123
Moderators
-
Registratiedatum
-
Laatst bezocht
-
Activiteit
Bekijkt de forumindex
Alles dat geplaatst werd door Jorieke123
-
Wat heb je net (in)gemaakt? (uit eigen tuin)
2,5 pot paprikachutney als test of het lekker is, en 4 potten paprika op olie.
-
Het weer in 2020
Hier viel in oktober 90 mm regen. Dat is meer dan de 74 in 2019 en 25 mm in 2018. Onze vijver staat echter nog steeds droog.
-
Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2020
Met de zitmaaier onder wat bomen gemaaid en het blad-grasmengsel op de composthoop gegooid. En wat opgeruimd rond het kippenhok want we zien weer sporen van ratten. Ook de drempel en onderkant van de deur van dat hok voorzien van aluminium strips want er werd een doorgang geknaagd.
-
Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2020
Vanmiddag aten we oesterzwammen uit de tuin! Spontaan opgekomen in/op een paaltje aldaar En vanavond spitskoolstamppot met spekjes. Morgen nog wat van die spitskool, maar dan met hachee denk ik, van buffelvlees van de Stoerderij.
-
Kippen in de moestuin
Verdorie, gisteren zagen we alweer 2 buizerds die erg laag over kwamen vliegen om even rond te kijken, en daarnet moesten we hard naar buiten rennen omdat we een boel kraaien hoorden en Joep een roofvogel zag. Zat er dus zo'n 'monster' (toch mooie beesten hoor, en ze moeten ook eten enzo, maar niet onze kippen!) op 1 van de gaaspanelen bij onze leghennen. Te kijken hoe hij een lekker kippetje zou kunnen pakken. Maar door een boel touwtjes en netten enz. kon hij niet echt snel zijn en vloog hij dus weg toen Joep op hem af rende. De loopeenden lopen nu sinds een paar dagen weer los, die stonden een heel stuk verderop onder een stel struiken, de krielkipjes in de moestuin zaten in hun hokje. En de leghennen zaten ook bijna allemaal binnen of iig in het stuk wat nog beter beschermd is tegen lucht-aanvallen. We hadden gedacht en gehoopt dat het na een tijdje wel weer veiliger zou worden. Dat ze weer echt los zouden kunnen lopen. Maar voorlopig nog niet hoor!
-
Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2020
Ja @appelvrouw we konden er 2 plukken. Niet al te grote exemplaren, maar toch weer erg lekker hoor. We hebben een paar stammen gezaagd om dit jaar te voorzien van pluggen zodat we de komende jaren meer kunnen plukken!
-
Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2020
Brood, onder andere met gebakken shiitake en ei uit eigen tuin
-
Paddenstoelen, zwammen; waarnemingen, foto's
-
Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2020
Ergens anders bomen omgezaagd (want die van ons zijn amper groot/dik genoeg nog) en wel in eigen tuin kleiner gezaagd en/of gekloofd en in ons 'nieuwe' houthok gestapeld.
-
Turkse geroosterde paprika salade
Ik heb het hele topic even naar de inmaakhoek verplaatst En: ik heb net 1 zo'n ingemaakte paprika fijn gesneden en door een flinke klodder (zelfgemaakte) roomkaas gemengd. LEKKER! Zeg maar dit: https://www.jumbo.com/jumbo-tapenade-zoete-peper-125g/274093CUP maar dan zonder dat licht pittige uiteraard, en lekker uit eigen tuin (en dat van de buurman)
-
Hoe ik (Goudse) kaas maak
Oeps, sorry voor de late reactie Ik weet ook niet zeker wat bij mij de gaatjes veroorzaakt, maar aangezien mijn kaasjes gewoon lekker zijn vind ik het ook geen probleem... Ik heb net weer 20 liter melk gehaald en ga vandaag aan de slag! Voor het eerst sinds lange tijd, dus ik ga weer even lezen wat ik ook alweer allemaal moet doen
-
Het weer in 2020
Hier viel 21 mm in 2 dagen. Maar we slaan de regen van Patrijs niet af hoor, dus stuur maar door!
-
En nog wat foto's van bovenaf
Erg cool ja! Nogmaals bedankt!
-
En nog wat foto's van bovenaf
Vandaag zijn er nog wat foto's gemaakt: En hier achteraan lopen ook nog wat varkens: Ingezoomd:
-
Het weer in 2020
Lekkere buien al gehad vanmiddag! En er komt nog meer aan. Wij zijn er blij mee hoor, er is hier nog niets teveel gevallen.
-
Je nieuwe aankopen
Ik kocht ook wel 2 zakjes zaad (toch knap want ik dacht niets meer nodig te hebben ) en een mooie roze salvia en een Korona-aardbei. Maar vooral lekker kunnen neuzen en kletsen en door het eucalyptus-en-bamboebos gelopen daar
-
Wat heb je vandaag gekregen?
Een zelfgemaakt mondkapje van Jootje! Zit erg goed! Ook foutere dingen zoals chocolade pepernoten en koek-choco repen
-
Gezocht: leuke landwinkel / boerderijwinkel
Gisteren bij Landwinkel de Winde in Harfsen geweest, en in streekwinkel de Maathoeve in Heeten. Die laatste heeft op de website wel dat Landwinkel-logo, maar staat niet op de kaart op landwinkel.nl We kwamen die winkel toevallig tegen door een andere route omdat er een weg af was gesloten. Er zijn maar weinig landwinkels open op een maandag, en deze 2 wel Heel aardig assortiment hoor. Geen verse groente of fruit, wel kaas en wat andere gekoelde dingen. In beide winkels een enkel (ontdooit?/langer houdbaar-) brood van een bakker die blijkbaar aan alle Landwinkels levert. En verder gezellig wat potjes en flessen met mosterd, jammetjes, sappen, honing, enz. enz. Ook biertjes, zoutjes, snoepgoed, chocolade, en vast wat zaken zoals eieren en hier en daar een worst of vergelijkbare vleeswaren maar daar ben ik dan niet naar op zoek dus ik sla het blijkbaar niet in me op Wij kunnen weer even vooruit: (op onze veldvarken-facebookpagina heb ik zo goed als alles op deze foto's klikbaar gemaakt zodat je naar de pagina van het merk gaat.) Ook zijn we bij kwekerij en boerderij Decohof in Hoonhorst geweest, die hebben sinds kort een (nu nog heel klein) winkeltje. Ik zou er vooral heen gaan voor het varkensvlees, dat komt van vrije blije varkens. Ze hebben jaren geleden biggen bij ons gekocht en hebben ondertussen hun eigen 'kudde' Wij hebben er een parelhoender gekocht. Maar dan eentje die uit de vriezer kwam, want levend maken ze mij echt veel teveel herrie hoor En ik kocht er wat uien, aangezien die van mij zijn mislukt. Verder staan er wat potjes honing, wat jam/inmaak, en je kunt er wat groenten kopen die ze daar zelf telen. Ik zou zeker van te voren even vragen of op hun Facebookpagina kijken wat ze op dat moment aanbieden.
-
Foto's van bovenaf: drone-editie
@appelvrouw dat zijn de appelbessen.
-
Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2020
Ja Anna, die zaak
-
Foto's van bovenaf: drone-editie
Dit jaar klom Joep ons dak niet op, want we hebben een schoorsteenveger laten komen Dat betekende wel dat er dus geen foto's vanaf het dak zouden komen... Gelukkig kwamen Jootje en haar man vandaag langs, en ze namen hun drone mee! Hier alvast wat foto's van rond ons huis:
-
Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2020
Hier Jootje en haar man op bezoek, we hebben de lokale horeca gesteund door pizza's te halen. Plus een salade uit onze tuin, met daarin o.a. rode spitskool die ik had opgekweekt uit zaadjes van Jootje En waterbuffel-ijs van de Stoerderij als toetje. Morgen iets met die rode spitskool, ik denk als stamppot. En als lunch een paar pizzapunten want die waren goed aan de maat en dus ligt er nu nog wat in de koelkast
-
Foto's van: je oogst
Nou, ik moet er wel bij zeggen dat dit een kleiner formaat mand is Maar toch blij mee hoor!
-
Welke vogels zie je in je tuin of op je balkon?
- Kippen in de moestuin
Onze krielkippen lopen weer in de moestuin, daar mogen ze elke winter het grote middenvak even goed overhoop harken en pikken. We hebben al even geen roofvogels meer dichtbij gezien, maar mocht er nog 1 komen kijken dan remt dit hem hopelijk wat af: - Kippen in de moestuin
Over Moestuin Forum
Op Moestuinforum.nl vind je alles over moestuinieren in Nederland: van moestuinproblemen en oplossingen tot plagen en ziekten in de moestuin, het kweken van groente of fruit, inspirerende moestuinrecepten en het gemakkelijk bijhouden van je moestuin.