Geplaatst: 25 april 20187 j Opeens bloeit de oregano uitbundig! Ondanks dat ik vandaag 2x nat ben geregend word ik hier weer helemaal vrolijk van.
Geplaatst: 28 april 20187 j Nu zag ik dat mensen hier brandnetels zaaien. Ik kan me er niets bij voorstellen, werkelijk helemaal niets: achter onze tuin is een bos dat het hele jaar door vol staat tot 2 meter hoog met brandnetels, om onze hele tuin heen brandnetels, bij elk boom brandnetels, overal en altijd brandnetels.. ..en toch even jubelen, want nu heb ik er afgelopen jaren weinig weggehaald of bijgehouden, net even geprobeerd: onder de heg het gevallen blad laten liggen als een soort mulch - en de brandnetel is helemaal OK met het leggen van de wortels in die mulch. En dus pak ik de brandnetels er zo uit . Dat gaat me bergen werk besparen!
Geplaatst: 29 april 20187 j Opeens bloeit de oregano uitbundig! Ondanks dat ik vandaag 2x nat ben geregend word ik hier weer helemaal vrolijk van Geeft niks hoor, maar Oregano is dit niet he ? Het is een tijmachtige plant ( ruik maar eens met een blaadje tussen de vingers ) : Satureja montana, zijn er 2 varianten van de voorjaarsbloeiende ( nu ) en de witte najaarsbloeier. Lekker als kruid in soep en bij bonen. Ik heb ook wat te jubelen. Ik mag van mezelf morgenochtend naar mn tuin in Frankrijk. Weekje maar eens niet werken en dan weliswaar ook geen geld verdienen dus ... maar het mag.... dag of 4 denk. lekker lekker. ps. dat van die brandnetels zaaien ... snap ik ook werkelijk helemaal niks van. Ik denk dan : in wat voor wereld leven die tuiniers ... op een hele andere planeet dan ik ? maja. ik durf dat dan nooit te zeggen
Geplaatst: 29 april 20187 j Auteur @Julia & Bit, Ook wel doorlevend bonenkruid of berg-bonenkruid genoemd. Ik mis onder andere deze plant waar ik dagelijks van plukte, ik kon ze niet uit de grond halen bij de verhuizing begin dit jaar, want de grond was stijf bevroren. Ik zal wel weer tegen een nieuw exemplaar aanlopen. Mijn jubel is dat mijn tennisarm weer over is. Het heeft een jaar geduurd, inclusief de ergste verhuizing die ik meegemaakt heb. Ik heb daar bijna drie maanden over gedaan. Maar ik ben alweer volop in de tuin bezig en kan alles weer. Wel zo nu en dan een waarschuwende steek in mijn bovenarm als ik teveel hooi op mijn vork wil nemen.
Geplaatst: 29 april 20187 j Zelfs Vreeken merkt op dat brandnetels zaaien aan populariteit wint: https://www.vreeken.nl/338100-brandnetel-grote Maar aan mij kan hij die zaden in elk geval niet slijten, ik ben ongewenst zelfvoorzienend. Die brandnetels kunnen trouwens misschien het veel minder prikkende Californische neefje zijn van de variant die iedereen maar al te goed kent. https://www.vreeken.nl/831255-brandnetel-californische
Geplaatst: 29 april 20187 j @Bit en HuubvG, jullie hebben helemaal gelijk Het blijft nog steeds een vrolijk gezicht
Geplaatst: 29 april 20187 j Ja vaste bonenkruid. Dan is het hier ietsje later want hier bloeit het nog niet. Nu oogsten vlak voor de bloei! Mijn jubel vd dag is de regen..eindelijk.Heerlijk! Nu krijgen mijn 40 nieuwe slaplanten natuurlijk water We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 4 mei 20187 j Peter en Anna staan voor ons te koken facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 9 juni 20187 j Het zal vast nog wel misgaan, maar het lijkt er op dat ik dit jaar voor het eerst mijn eigen Paw Paw kan eten . Heb 9x stuks inwording aan een Sunflower en 1x aan een Prima 1216.
Geplaatst: 28 juni 20187 j Het is misschien eentonig, maar het gaat nooit vervelen. Ik ben vanmorgen glansrijk door de kanker APK gekomen. In juli 2015 zag het er niet naar uit dat ik er nu nog zou zijn, maar ik heb nu zelfs meer dan 50% kans dat ik van een dubbele kanker diagnose af kom! Dit betekent o.a. dat ik dit najaar weer dingen kan aanplanten die 3-7 jaar nodig hebben om tot vruchtdracht te komen.
Geplaatst: 28 juni 20187 j @Goldfish: Dit is nooit eentonig! Wat een geweldig nieuws joh. Heel erg gefeliciteerd. wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 28 juni 20187 j Goldfish gefeliciteerd joh wat een heerlijk bericht , ik ben oprecht blij voor je . Daar mag wel wat op gedronken worden niet ??
Geplaatst: 28 juni 20187 j Geweldig! Wat voor een boompjes en struiken gaan het worden? facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 28 juni 20187 j @ Jorieke, waarschijnlijk een paar varianten op de peperbes / vijf smaken bes/kruid (Schisandra).
Geplaatst: 29 juni 20187 j Vincent applaus, goed gedaan! Sterk ras tuiniers . Daar gaan we op proosten! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 29 juni 20187 j Nou, het moestuinieren blijkt wel heel goede gevolgen te hebben voor jou. Gefeliciteerd!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.