Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Moestuin: seizoen rust/ braak leggen


Jolene

Aanbevolen berichten

Beste forummers,

 

Graag wil ik jullie een vraag voorleggen over het braak laten liggen van een tuin. Hopelijk heb ik mijn bericht in het juiste subforum geplaatst.

 

Sinds vorig jaar heb ik een volkstuin van zo'n 90m2. Toen ik de tuin kreeg stond deze vol onkruid waardoor het maar deels gelukt is om de tuin te gebruiken dat seizoen. De tuin was nogal vol achtergelaten door de vorige eigenaar. Ik ben lang bezig ben geweest het onkruidvrij maken. Door drukte bij de zoektocht en koop van een huis (wel in de buurt van de tuin ) is het niet gelukt om de tuin geheel op orde te krijgen. Dit jaar, inmiddels een huis in de buurt van de volkstuin, gaat het wederom niet lukken om de tuin goed te verzorgen i.v.m. verbouwingen die veel tijd kosten. Het opzeggen van de tuin is geen optie voor mij omdat ik weet dat ik volgend jaar weer enthousiast in de tuin aan de slag wil. Opzeggen zou betekenen dat ik weer een aantal jaar op de wachtlijst moet staan om een tuin te krijgen, dat zou jammer zijn nu ik hier eindelijk in de buurt woon!

 

Mijn vraag is, wat kan ik het beste doen met de tuin, in een seizoen waarin ik de tuin weinig tot geen aandacht kan geven? Mijn eigen gedachten zijn dat ik de tuin kan afdekken met plastic. Geen mooi gezicht (voor de andere tuinders) maar misschien wel het meest praktische. Een andere optie zou zijn wat planten te plaatsen die andere planten doen verdwijnen/verminderen. Dit laatste is eigenlijk geen optie omdat ik momenteel simpelweg geen tijd heb om de hele tuin leeg te trekken van onkruid om plaats te maken voor de juiste planten. Anders zou ik ook geen probleem hebben Heel graag zou ik wat advies krijgen van jullie over hoe dit het beste op te lossen.

 

(Overigens heb ik de jaren hiervoor wel twee jaar netjes in de tuin van een ander gewerkt en lukte het wel om de hele tuin bij te houden. Mijn eigen tuin komt nu een beetje op een lastig moment) Bij voorbaat dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hi, welkom op het forum

lastig probleem: zoals je al zegt, afdekken met karton/plastic is niet leuk voor de buren (en niet voor de tuincommissie)

allereerst zou je kunnen proberen iemand anders mee te laten tuinieren, net zoals je zelf hebt gedaan, misschien zelfs iemand van de wachtlijst of een kennis of een stagiair van een hoveniersopleiding

je kunt de tuin laten spitten/frezen en dan inzaaien met iets snels/nuttigs als tagetes, raaigras, phacelia, winterrogge

die kun je als groenbemesters inzaaien, maar daar komt nog wel onkruid tussen

en anders toch zelf erin maar dan wel efficiënt: rijtjes met 40 cm er tussen, plantjes op minimaal schoffelbreedte van elkaar, makkelijke planten kiezen, vaste planten, makkelijke groenten als sla, andijvie, aardappeltje, kool

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ook kan is zoals Borsalino ooit deed, worteldoek over de grond, daar gaten in en in die gaten aardappelen planten, tegen dat ge de aardappelen moet gaan rooien is er bijna geen onkruid meer te zien. Ophogen van de aardappelen hoeft niet, ze zitten onder het zwarte worteldoek en ge kunt ze bijna zo oprapen bij het rooien.

Ook kolen kunt ge zo planten en met een gaas tunnel er over moet ge er niet naar omzien of heel weinig.

Zoiets ga ik nu ook doen op die weide waar de kippen lopen, die geraak in denkelijk kwijt deze zomer en daardoor wil ik er niet veel werk meer aan doen.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet de organisatie van jouw probleem? Denk dat ze daar bij ons niet zouden mee kunnen lachen en terecht. Er zijn bij ons ook wachtlijsten en als je dan een tuintje enkel met karton,plastic moet zien, kan men het beter aan iemand anders geven. Moest je er nu al 10 jaar zitten, krijg je waarschijnlijk wel wat meer respijt maar tweede jaar dat je de tuin hebt en tweede jaar dat er weinig gedaan wordt. Bij ons worden de tuinders trouwens ook aangeschreven indien er te veel onkruid op staat.

Ik zou dus toch minimaal iets doen zoals Willy aanraadt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Worteldoek met gaten om in te planten heeft veel voordelen en de kost is eerder gering.

Om mooie ronde gaten te maken kunt ge met een gasbrandertje een conserveblikje warmen en daarmee een gat in het doek smelten, het rafelt dan ook niet meer uit.

Rond de koolplantjes een koolkraag leggen en er kan bijna niets meer gebeuren.

Feitelijk kan men zo boontjes kweken ook, bijna alles zou ik zeggen en uw grond wordt er ook zuiverder door.

Veel onkruidzaden zullen wel nog ontkiemen maar bij gebrek aan licht sterven die weer af voordat ze volgroeid zijn, dienen ze gelijk voor compost ook.

Vorig seizoen had ik zo een stuk en dat is me goed bevallen.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt daarnaast ook nog wat vaste planten neer zetten, bessen struikjes, rabarber, bloemen en daar flink bij te mulchen.

 

Of toch even je omgeving polsen, mijn vriend en ik hebben ongevraagd al een flinke wachtlijst van mensen die graag even frustratie eruit willen wieden, of een beetje tot rust willen komen. Valt alleen zo weinig te wieden vooralsnog. Moestuinieren is hartstikke hip, dus misschien is er wel iemand die

mee wil helpen, of een stukje gebruiken als jij het toch niet gebruikt. Ik heb vernomen dat er vensterbanken vol staan met ah-moestuinpotjes met plantjes die nog ruimte zoeken.

 

En trouwens met al die verbouwingen in huis, misschien juist wel fijn, om even elke week een middagje, avondje uit te trekken om even uit de chaos en rotzooi thuis te ontsnappen? Als er dan toch wat in je tuin staat, worteldoek met planten, wat lekker woekerende pompoenen, vaste perkjes flink gemulcht en wat groenbemesters. Hoef je niet zoveel te doen als je er bent en kun je genieten van datgene wat er wel is.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een hoop reacties, bedankt voor het reageren allemaal Ik heb er even over nagedacht en besloten om het advies van aalterse-willy op te volgen. Ik bestel deze week online anti-worteldoek en ga dit volgend weekend in de tuin leggen. Zodra de tijd rijp is, maak ik gaten in het doek en zal ik aardappels poten.

 

Ik ben wel benieuwd of de aardappels precies mooi door dat gat naar boven zullen komen. Ze zullen wel moeten

 

Simke, ik heb je bericht gelezen maar ga het toch zelf nog even proberen op de manier die hier wordt aangeraden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 years later...

Zo we zijn 6 jaar verder sinds het laatste bericht op de topic, en nu ben ik eigenlijk wel benieuwd naar de ervaringen. Ik wil komend seizoen de moestuin ook overslaan. Hoe jammer ook, we zijn aan het verbouwen en ik hoop dat ‘de rest’ van het tuinwerk eindelijk eens bij te kunnen houden.  De afgelopen jaren heeft er steeds flink wat onkruid gestaan. Heb geëxperimenteerd met

  • een dikke laag compost, nog steeds stapels onkruid.
  • Groenbemesting; idem groeide het gewoon vrolijk doorheen tenzij ik aardig wat tijd in onkruid wieden stak. 
  • Dikke laag andere mulch bijvoorbeeld blad, ook daar kwam onkruid doorheen.
  • Anti-worteldoek wil ik liever niet. Allemaal plastic dat op een gegeven moment vergaat, en ik heb ongeveer 65 m2 moestuin, dus dat is nogal veel.

Het enige dat ik nog niet geprobeerd heb is een goeie laag karton. Dat wil ik wel proberen, maar voordat ik fietsenmakers in het dorp lastig ga vallen 😉 ben ik wel benieuwd of iemand er ervaring mee heeft! Of misschien nog andere suggesties? 

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kinderboerderij heeft bij ons 5 tuinen.

Dit zijn geen vaste tuinen maar gaan het hele complex over,mocht er een tuinder zijn die stopt (we wonen in een gebied waar geen wachtlijsten zijn).

Daar zet de kinderboerderij dan voederbieten op.

Misschien is dat een idee.

Dan met oogsten in oktober heb je wel redelijk losse grond en dan het laatste onkruid weghalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou een goeie laag karton doen, met eventueel daar nog weer iets overheen aan compost, bladeren, gemaaid gras, enz. enz. En er dan pompoenen laten groeien. Kies wat soorten die echt goed lange slierten maken. Zo blijft het karton goed liggen, droogt het niet uit in de zon, en zorgt het meteen voor een mooie grond voor het jaar daarop. EN je hebt pompoenen :D 

 

Bieten zijn wel een goed idee, op zich, maar ze groeien niet echt makkelijk en snel. Je moet nog steeds aardig wat onkruid weghalen voor ze de ruimte een beetje vullen en dan zijn ze ook nog eens best kwetsbaar als er onkruid vlakbij het jonge plantje staat en je dat weg trekt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 31-10-2021 om 19:44, Suusbdl zei:
  • Anti-worteldoek wil ik liever niet. Allemaal plastic dat op een gegeven moment vergaat, en ik heb ongeveer 65 m2 moestuin, dus dat is nogal veel.

Het enige dat ik nog niet geprobeerd heb is een goeie laag karton. Dat wil ik wel proberen, maar voordat ik fietsenmakers in het dorp lastig ga vallen 😉 ben ik wel benieuwd of iemand er ervaring mee heeft! Of misschien nog andere suggesties? 

 

Worteldoek van goede kwaliteit kost wel wat maar ga ook vele jaren mee . De worteldoek die professionele gebruiken gaan vele jaren mee en zijn ook gekeurd dat ze geen giftige stoffen bevatten . 

 

Op 31-10-2021 om 19:44, Suusbdl zei:

we zijn aan het verbouwen en ik hoop dat ‘de rest’ van het tuinwerk eindelijk eens bij te kunnen houden.  De afgelopen jaren heeft er steeds flink wat onkruid gestaan.

 

Zonder te verbouwing soms ook gebrek aan tijd ? Misschien daarom nu eens wat kwalitatieve worteldoek te kopen dat je daarna kunt blijven gebruiken . Hier ook vorig jaar voor de eerste maal worteldoek gebruikt . Dit jaar voor 2de maal zelfde worteldoek en nog niks aan . Was op een stuk dat 10 Jaar braak heeft gelegen . Vorig jaar pompoenen en zoete aardappelen en dit jaar stuk niks en veel kolen en nieuw zeelandse spinazie . Zonder die worteldoek zou onkruid niet bij te houden zijn vrees ik nu enkel juist rond de planten ietsje in het plantgat in worteldoek . 

 

Worteldoek gaan perfect voor de langere teelten pompoen courgette (zoete) aardappelen kolen ui staakbonen ,....... 

 

Groot deel afdekken en volgend jaar beperkte groenten opzetten zoals vb wat meer pompoenen. Daarna voor de langere teelten er gaten in branden . Belangrijk want gewoon snijden ga uitvezelen en je wilt vele jaren met dit doek verder doen .

 

Voor karton ben ik zelf niet . Welke stoffen komen er allemaal vrij bij vertering van dit karton en dit elk jaar opnieuw ?

https://www.moestuinforum.nl/topic/23706-hoe-schoon-is-karton-nu-eigenlijk/

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Karton kan ik aanbevelen, wel drie lagen dik en liefste bedekken met een vorm van mulch. Aanbrengen zodra de onkruiden hun eerste groeispurt gaan maken in het voorjaar zodat je ze zo jong mogelijk bedekt. Drie lagen omdat het toch wel snel vergaat na een paar regenbuitjes en zonder bescherming.

 

Bij mijn weten zijn nagenoeg alle kartonlijmen in de EU veilig en biologisch afbreekbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 10/31/2021 at 7:44 PM, Suusbdl said:

Zo we zijn 6 jaar verder sinds het laatste bericht op de topic, en nu ben ik eigenlijk wel benieuwd naar de ervaringen. Ik wil komend seizoen de moestuin ook overslaan. Hoe jammer ook, we zijn aan het verbouwen en ik hoop dat ‘de rest’ van het tuinwerk eindelijk eens bij te kunnen houden.  De afgelopen jaren heeft er steeds flink wat onkruid gestaan. Heb geëxperimenteerd met

  • een dikke laag compost, nog steeds stapels onkruid.
  • Groenbemesting; idem groeide het gewoon vrolijk doorheen tenzij ik aardig wat tijd in onkruid wieden stak. 
  • Dikke laag andere mulch bijvoorbeeld blad, ook daar kwam onkruid doorheen.
  • Anti-worteldoek wil ik liever niet. Allemaal plastic dat op een gegeven moment vergaat, en ik heb ongeveer 65 m2 moestuin, dus dat is nogal veel.

Het enige dat ik nog niet geprobeerd heb is een goeie laag karton. Dat wil ik wel proberen, maar voordat ik fietsenmakers in het dorp lastig ga vallen 😉 ben ik wel benieuwd of iemand er ervaring mee heeft! Of misschien nog andere suggesties? 

 

Alvast bedankt!

 

 

kijk deze video eens @Suusbdl wellicht interessant?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier karton, compost, mülch, aardappel met linzen is goed bevallen. Smakelijke maaltjes en grond verbeterd, ow ja en de kips waren erg blij met het groenvoer (niet de aardappels groen die gaan in de compost).

Zo ook met granen of kruiden met bloemen, aardbeien met uien en vaste groentjes combi's. 

Willy zijn tip met aardappels is goed waard, gezien mijn manneke ze kilowijze eet voor een groot gezin a la een persoon 🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...