Cheela1982 Geplaatst: 11 maart 2017 Geplaatst: 11 maart 2017 Bedankt voor de tip Paddestoelengek Quote https://www.cheelaschiliseeds.be/ Mijn Facebook groep: “Pepers, Paprika's en Tomaten Kweken”https://www.facebook.com/groups/1761232384178475
Erny Geplaatst: 11 maart 2017 Geplaatst: 11 maart 2017 Lees dit topic maar eens door:licht-lichtbehoefte-t12172.html Quote
lionne Geplaatst: 11 maart 2017 Geplaatst: 11 maart 2017 Wij willen in onze tuin ook tomaatjes. We hebben zaadjes van Yellow perfection en Hellfrucht- tomaten. Wij mogen geen kas in de tuin. (regels van de vereniging, tuin is te klein)Hoe gaan we dit aanpakken??? Quote
paddestoelengek Geplaatst: 11 maart 2017 Geplaatst: 11 maart 2017 Hoi Lionne, zoekfunktie even gebruiken, tomaten afdakje tomatenafdak-wie-bedenkt-ontwerpt-iets-praktisch-t12218.html gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Bit Geplaatst: 11 maart 2017 Geplaatst: 11 maart 2017 En dan heb je ook altijd nog de optie om de tomaten gewoon in de tuin te zetten hoor. Kan best zijn dat ze verderop in het seizoen aangetast worden door ziekte, maar kan ook langer duren voordat dat gebeurd. Ik zet ze in ieder geval wél elk jaar gewoon open op de tuin. Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 13 maart 2017 Geplaatst: 13 maart 2017 Kan ik mijn tomaten volgende week in de koude kas zaaien? Ik merk dat de kas overdag toch zeker 20 graden is (met zon natuurlijk). In de avond denk ik dat de kas terug koelt naar ongeveer 5-10 graden (afhankelijk hoeveel hij opgewarmd is overdag. Dan hebben de zaailingen zeker licht genoeg en zit ik niet met van die zwakke planten. Ik wil ze langzaam toch gaan zaaien, want het duurt even voordat je mooie planten hebt. Ik merk dat wij steeds meer last krijgen van droogte periodes en natte periodes. Als ik ze vorig jaar vroeg buiten in de vollegrond gezet had dan had ik zeker phytophtora in de tomaten gehad, maar als ik ze pas in de zomer buiten gezet had, dan hadden ze het gewoon goed gedaan. Echter we krijgen net zo goed een heel droog voorjaar en een hele natte zomer en dan heb je pech (ook al vaak gehad). Ik zet mijn tomaten in tunnels en in de kas. De rassen waarvan gezegd wordt dat ze redelijk tot het beste resistent zijn tegen phytophtora zet ik bij plaatsgebrek in de vollegrond. Ik wil ze misschien onder de fruitbomen zetten, zodat ze meer beschermd staan tegen regen. Ik heb al eens phytophtora in de tomaten gehad 1,5 meter van een andere plant, maar die stond onder de pruimenboom en deze is dus niet aangetast. Quote
henkg Geplaatst: 13 maart 2017 Geplaatst: 13 maart 2017 De nachttemperaturen zijn nog veel te laag.Bij mij vandaag vlak voor zonsopgang:- Buiten: 5 graden- Koude bak, op beschut plaatsje, tegen huis aan: 6 graden. Tomaten worden binnen voorgezaaid, en pas rondom IJsheiligen naar buiten. Naar de koude kas misschien 1 a 2 weken eerder. Wat blijft is dat -zonder bijverwarming- de nachttemperatuur in een kas daalt tot vlakbij de buitentemperatuur. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Bit Geplaatst: 13 maart 2017 Geplaatst: 13 maart 2017 Ja. Wat Henk zegt. Vandaag aanhet werk in Tilburg, daar vroor het vanmorgen om 07.00u ietsjes.Vooral voor het ontkiemen van de zaadjes heb je echt wel warmte nodig, eenmaal boven kunnen ze koeler, maar gaan dan ook veel langzamer, hoe koeler ( voor mij een voordeel ) Bij mij is de planning om net als de afgelopen 4 jaar, de tomaten begin of half april in de koude kas te zetten, maar dan moet je wel bereid zijn in te grijpen, mocht het dan opeens tóch nog te koud worden.Op safe gaan = later de kas in. Maja. Safe en leuk zijn soms 2 heel verschillende dingen. Quote
annemiek123 Geplaatst: 13 maart 2017 Geplaatst: 13 maart 2017 Ik heb ook inmiddels alle tomaten gezaaid, 16 van de 22 soorten zijn gekiemd, vandaag 3 soorten nog eens nagezaaid, hoop dat ze alsnog aanslaan. Jip en jannekeMinibelAnmore treasures LiguriaCanestrinoSpagnolettaRicciondi parma CemanBerner roseOxheartSprite Ogni moskviShady ladyWendy f1Regina Sweet oliveCherry romaBlushTigrette Quote Groetjes Annemiek http://moestuintjeaandedommel.blogspot.com
Lavandula Geplaatst: 13 maart 2017 Geplaatst: 13 maart 2017 Gisteren de laatste paar tomaten gezaaid. Dit zijn de 19 rassen die het zijn geworden: cherry:galapagosmatt's wild cherrywhite cherrysunrise bumble beepink bumble beepink tigerblush tigerildivroege soorten:black krimblack princesiberian tigerpolystryaniindigo applebushy kabarovski middenvroeg tot laat:st pierreVF romanarvikpork choplarge barred boar Ben er nog niet helemaal over uit welke een plaatsje in de kas krijgen.Eerst maar even zien hoe ze opkomen en zich ontwikkelen Quote
Nadi Geplaatst: 14 maart 2017 Geplaatst: 14 maart 2017 Kan ik mijn tomaten volgende week in de koude kas zaaien? Ik merk dat de kas overdag toch zeker 20 graden is (met zon natuurlijk). In de avond denk ik dat de kas terug koelt naar ongeveer 5-10 graden (afhankelijk hoeveel hij opgewarmd is overdag. Dan hebben de zaailingen zeker licht genoeg en zit ik niet met van die zwakke planten. Ik wil ze langzaam toch gaan zaaien, want het duurt even voordat je mooie planten hebt. Zoals anderen al zeiden is het officieel te koud. Maar mijn tuinbuurman doet dit ook. Hij maakt nog een plastic kast binnen zijn kast (wel een tunnelkas wat warmer lijkt te zijn dan een glazen kas) op een verhoogt tafeltje. Zo zaait hij voor en het gaat tot nu toe altijd goed. Ik moet nog beginnen met zaaien. In vergelijking met voorgaande jaren ben ik "laat". Maargoed ik had begrepen dat velen op 1 april pas zaaien en dat dat prima gaat. Dus ik heb nog tijd Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 14 maart 2017 Geplaatst: 14 maart 2017 De kas is veel beter geïsoleerd dan een tunnel of een gewone koude kas. Het is dubbelglas en ik heb een dak van driewandige polycarbonaatplaten. Verder is het natuurlijk een hele grote ruimte (8,5Lx3,5Bx2,5H meter), waardoor het klimaat stabieler is. Het moet heel hard vriezen, voordat ik er last van heb in de kas. Ik heb van de winter met drie petroleumkacheltjes (lont) de ergste vorst ook uit de kas kunnen houden. Verder probeer ik met alle grond die in de kas is genoeg passieve warmte op te slaan. De pisticia vera en granaatappels beginnen nu al uit te lopen, dus het moet al heel warm gemiddeld zijn. Als je ze buiten kweekt lopen ze pas rond mei uit. Ik denk dat ik gewoon een paar rassen ga testen, die niet zo waardevol voor mij zijn. In de natuur zie je langs het rivierengebied ook vaker tomaten kiemen en dat doen ze ook al rond eind april (buiten). Ik heb bij mij thuis al heel veel gezaaid en ik krijg zeker zwakke planten. Ik vind het ook jammer wanneer ik pas rond half-eind april kan zaaien, want dan zaai ik de bonen en hoop ik al redelijke grote tomatenplanten te hebben. Ik heb vorig jaar in de kas de planten al rond half april (grote planten) geplant en dat is heel goed gegaan. Quote
Sophie78 Geplaatst: 14 maart 2017 Geplaatst: 14 maart 2017 Ik zie al veel tomaatjes inderdaad, ik ga het dit jaar ook weer proberen. Kijken of ik het deze keer niet verwaarloos, haha. Hebben jullie nog tips voor het kweken van een tomaat in een pot? Quote
Nadi Geplaatst: 15 maart 2017 Geplaatst: 15 maart 2017 De kas is veel beter geïsoleerd dan een tunnel of een gewone koude kas. Het is dubbelglas en ik heb een dak van driewandige polycarbonaatplaten. Verder is het natuurlijk een hele grote ruimte (8,5Lx3,5Bx2,5H meter), waardoor het klimaat stabieler is. Nou volgens mij komt dat helemaal goed! Ik zou nu ook tomaten in de kas zaaien als ik de luxe van een warmer of in iedergeval een kas met stabiele klimaat zou hebben. Quote
lionne Geplaatst: 15 maart 2017 Geplaatst: 15 maart 2017 wij gaan vrijdag een foliekasje plaatsen. Wat is raadzaam voor tomaatjes? Daar in de grond zaaien? of voorzaaien op de vensterbank? Quote
Cheela1982 Geplaatst: 15 maart 2017 Geplaatst: 15 maart 2017 Eerst binnen voorzaaien, het is s' nachts nog te koud. Quote https://www.cheelaschiliseeds.be/ Mijn Facebook groep: “Pepers, Paprika's en Tomaten Kweken”https://www.facebook.com/groups/1761232384178475
Waaslander Geplaatst: 19 maart 2017 Geplaatst: 19 maart 2017 Gisteren 7 planten geënt ben benieuwd wat het gaat geven En vandaag gezaaid ananasananas bleuananas noirananas vertauriabanana leggsblack cherry black sea manblushbosque bumblebeecoeur d'albengadancing with smurfsflamegargamelgiant belgiumgiant tree of italianjaffamini yellow plummirabelportage de vilvordered pear (klein)sweetietastyno F1white cherryvarenbladtomaattaxinoire de crimespirit onderstam (9x)3 weken later dan vorig jaar.armada onderstam (9x) Quote
Nedlets Geplaatst: 20 maart 2017 Geplaatst: 20 maart 2017 Een hele lijst! Lekker! Vooral dat enten lijkt me wel wat. Dat wil ik ook eens gaan proberen. 'Tomtato' lijkt me heel grappig! Quote
Waaslander Geplaatst: 20 maart 2017 Geplaatst: 20 maart 2017 Is mijn eerste jaar en dus ook eerste keer dat ik het probeer . Vooral omdat er dan minder behoefte is aan wisselteelt , Daardoor minder planten in potten dus minder aanslepen van grond voor in de potten en minder frequent watergeven en voedsel . Opbrengst zou bij sommige heirloom soorten hoger liggen . Quote
Anilas Geplaatst: 21 maart 2017 Geplaatst: 21 maart 2017 Vandaag zijn mijn tomatenzaden hun potjes in gegaan, ze staan heerlijk warm op de vensterbank. Quote
Lietske Geplaatst: 25 maart 2017 Geplaatst: 25 maart 2017 Heeft iemand wel eens tomaat rechtstreeks in de grond van de kas gezaaid? Wat is hier het voor en/ of nadeel van? Heb momenteel alles weer in potjes binnen staan, maar is deze stap in principe niet gewoon over te slaan? Quote
Bit Geplaatst: 25 maart 2017 Geplaatst: 25 maart 2017 Ja hoor, dat kan. Wel beter nog even wachten. Is echt gewoon nog te koud, ook in een ( koude ) kas. Quote
Mirjam86 Geplaatst: 26 maart 2017 Geplaatst: 26 maart 2017 Onze bloody butcher van 3,5 weken oud onder kunstlicht. Quote
boomknuffelaar Geplaatst: 26 maart 2017 Geplaatst: 26 maart 2017 Maakt het nog wat uit wat voor aarde je gebruikt bij het zaaien? Heb zelf standaard aarde gebruikt. Moet ik nu al op de NPK verhouding enz letten? En hoeveel kg opbrengst per plant mag ik van een sungold, negro azteca en bloody butcher verwachten? Ben redelijk nieuw met tuinieren, vandaar deze vragen. Quote
diesel4666 Geplaatst: 27 maart 2017 Geplaatst: 27 maart 2017 De meeste mensen zaaien in zaai/stekgrond. Dit is fijner van structuur dan gewone potgrond en bevat geen meststoffen. Hierdoor kunnen de jonge zaailingen niet verbranden. Opbrengst van Sungold is best groot. Al kan ik het niet in kilo's uitdrukken. Het blijven kerstomaatjes natuurlijk...(Wel de lekkerste soort vind ik) Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.