Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hier lijkt het allemaal nog mee te vallen.

Een heel klein deel beschadigde appelbloesems en verder zie ik eigenlijk niets.

Weet echter niet of er nog ergens "verborgen gebreken" zijn, die zich later uiten.

Volgens weeronline nog één nachtje vorst hier en dan is het voorbij.

Geplaatst:

Ik maakte me nergens zorgen over, maar zag zojuist toch wel schade.

Vreemde verdeling op dat eerste plaatje: Links en rechts bruin blad, in het midden niets aan de hand

Dat mooie jonge Fatsiablad is zo jammer: de plant is al manshoog

DSCF617714661492704236.JPGDSCF617860791492704238.JPG

Maar verder heerlijk weer hiero

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Hier lijken op het eerste zicht enkel de kiwibessen het gedeeltelijk begeven te hebben. Ze moeten nog terug opgebonden worden want hebben nu nog geen steun aan de muur.

kiwibes-vorstschade92551492713350.jpg

Geplaatst:

Hier ook een kapotte Siberische kiwibes, nouja zeg maar 3 stuks. Alle blad hangt slap en een substantieel deel is ook bruin. Er zaten voor het eerst heel veel bloemknoppen in en ze waren zo mooi met de witte punten aan het blad

Geplaatst:

Absoluut lastig te zien, maar ik wilde zojuist nog een foto maken van hoe sterk de vorst nog is. Door het raam want geen zin om naar buiten te gaan. Overal waar schaduw is is het nog wit. Weer matige vorst hier vannacht. De rechterkant is de oostkant van de tuin en ook de kant waar de beek zich bevind ( mijn tuin is daardoor kouder dan de tuinen om me heen).

Daar zie je dat het gras nog bevroren is.Gisteren gezien dat de grotere appelbomen achter, voornamelijk de Alkmene en de Notarisappel dit jaar een bruine wolk bloesem hebben, dat is een naar gezicht! Ook de Groninger Kroon en de Renet zijn in wat mindere mate voorlopig aangetast. De sterappel en Bellefleur bloeien gelukkig nog niet. De mirabellen zijn bevroren.De kersenboom is vol bruine bloesem. Enz. Jammer hoor.

Ach, zegt Lie, scheelt een hoop plukken en pruimen rapen IMG2017042108440065681492758288.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Mijn Frieslanders zien er hetzelfde uit als bij jou Carina. Ik had er totaal geen rekening mee gehouden anders had ik er klimaatdoek overheen gegooid, volledig langs mij heen gegaan dat vorst aan de grond gebeuren

Betekent dit dat ik de aardappels er uit kan trekken of kunnen ze hier van herstellen?

Geplaatst:

Intussen blijken de toppen van 1 van mijn vijgen ook bruin te worden van de vorst, en twee van zes hortensia's in de voortuin ook. Beetje afwachten hoe die weer uitlopen straks.

Geplaatst:
Mijn Frieslanders zien er hetzelfde uit als bij jou Carina. Ik had er totaal geen rekening mee gehouden anders had ik er klimaatdoek overheen gegooid, volledig langs mij heen gegaan dat vorst aan de grond gebeuren

Betekent dit dat ik de aardappels er uit kan trekken of kunnen ze hier van herstellen?

Ik heb begrepen van de oude rotten hier op het complex dat ze gewoon weer uitlopen.

Hier had ik het trouwens wel afgedekt met vliesdoek.

Geplaatst: (aangepast)

Bah ik heb donderdag duidelijk te vroeg gejuicht. Pakweg de helft van de bloesem van mm hoogstam kers is er aan. De andere helft is beschermd door de paar kaarsen die ik gezet had of hangt zo hoog dat ik ze normaal elk jaar over laat aan de vogels. Ook mn blauwe bessen bloesems ogen niet erg fit. De rest lijkt behouden, okay vooruit ongeveer 5% schade aan vijg (in 90l kuip in de open lucht NB) en ook iets van 5% aan de Abrikozen maar de vruchten zijn behouden.

aangepast door Gast
Geplaatst:

De nachtworst heeft her en der in den lande nogal wat vorst schade aangericht.

We hadden een aantal fruitboompjes en groente planten naar binnen gehaald.

maar je kan niet alles bergen, dus veel planten afgedekt, maar toch nog vorst schade bij hortentia s en granaat apple boompjes.

Geplaatst:

Ik zie dat het hier van de week nog een paar keer maar iets boven nul wordt 's nachts, en vraag me af of het dan aan de grond toch weer wat kan vriezen. Mijn aardappelplantjes moeten niet nog een keer een klap krijgen, ze moeten wel kunnen herstellen. Zou het overdreven zijn om er nog wat extra stro op te gooien en dan vliesdoek eroverheen?

Ik wacht ook nog maar even met de tomatenplanten verhuizen naar de kas, hoewel die vensterbank nu echt leger moet want er moet nieuw spul worden voorgezaaid. Stom weer.

Geplaatst:

Het is misschien een fractie minder koud dan vorige week, maar komende week drie keer kans om (nog een keer?) in de prijzen te vallen. Wordt dus in mijn geval massaal vuurtje (grafkaars Action 55cent, brand 50 a 60 uur, en dan een heel dozijn) stoken om nog wat kersen over te houden dit jaar.

Geplaatst:

Ik begrijp dat vliesdoek/klimaatdoek/stro over de aardappels niet. Waarom niet aanaarden?

En waarom die tomaten en pepers enzo al naar de kas/naar buiten?

Een oude maar nog steeds zeer bruikbare regel is: vorstgevoelige planten pas naar buiten na de "IJsheiligen", half mei dus.

Maar ook daarna kan het nog best een keer (flink) vriezen.

Volgend jaar beter wat later poten/zaaien als je binnen (te) weinig ruimte hebt.

Is wel verleidelijk als het in maart al lente lijkt, zoals dit jaar, maar je komt er vaak in april-mei mee op de koffie

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Dat is zeker zo, maar je komt snel in de verleiding als het mooi weer is dit weer waarschuwt ons daar weer voor!

Vanmorgen hier alles knetterwit..-5 weer. De tomaten in de kas hadden vannacht geen ledlamp gehad omdat ik het niet wist, maar ze hebben geen krimp gegeven (muurkas,dat helpt!)

De appelbomen daarentegen...in hun kleed van bruine bloesems nu misschien moeten die eens gewaarschuwd worden

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk Speets. Vanzelf. En velen weten dit maar doen wat anders.

Laveren op de rand van de vulkaan is veel leuker en spannender dan picknicken veilig ver weg van die vulkaan zonder ooit over het randje gekeken te hebben.

Geplaatst:

Ach Bit, als je maar vaak genoeg over het randje hebt gekeken, weet je het wel een keer. En word je wijzer (hoop ik toch)

Geplaatst:
Laveren op de rand van de vulkaan is veel leuker en spannender dan picknicken veilig ver weg van die vulkaan zonder ooit over het randje gekeken te hebben.

Dat dus!

Geplaatst:

Picknicken op de rand van de vulkaan met een tomaatje in de hand is nog spannender

Geplaatst:
Ik begrijp dat vliesdoek/klimaatdoek/stro over de aardappels niet. Waarom niet aanaarden?

Ja, dat kan ook. Maar ik teel al jarenlang aardappels en ik heb nog nooit aangeaard en dat bevalt prima.

Ik zag dat de vooruitzichten hier iets naar boven zijn bijgesteld, dus ik maak me voorlopig geen zorgen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...