Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan 2018

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De peultjes die in een bakje wortel lagen te schieten hebben dat ook gedaan! Ik heb de erwten-met-wortel vanmiddag in de grond gestopt Het klimrek moet nog komen maar ik ga er niet van uit dat ze morgen al een meter hoog zijn

Daarnaast hebben we een groot vierkant stuk achter in de tuin waar de vorige bewoners (zes jaar geleden) konijnekeutels in dumpten en waar we eigenlijk nooit wat mee gedaan hebben behalve af en toe onkruid er uit halen als het te lang werd. Ik heb altijd al een stuk vlinder- bijen en insectenbloementuin willen hebben dus dat gaan we daarmee doen. Daar zet ik ook de mosterd neer. Die heb ik overigens eerst in twee balkonbakken gezet omdat ze te groot werden voor mijn kasje, daar kunnen ze eerst staan tot dat het stuk achter in de tuin klaar is. Daar een ton op zijn kant achterin gezet met wat stokken erin, ik probeer zelf een insectenhotel te maken maar waarschijnlijk komt het er toch op neer dat ik er een ga kopen. Onkruid er uit gehaald maar samen met de takken van de buxus bol die we er vorige week uitgehaald hebben is de groene bak nu wel vol. Dat wordt even wachten voordat de rest er uit kan.

Bij het gras-uit-de-modder trekken kwam ik daaronder een piepklein salamandertje tegen. Zo lief!

Wat is het HEERLIJK weer vandaag! Tijd voor een ijsje

Geplaatst:
Welke soort asperges Robo?

Wij hebben al asperges gestoken, en zijn al weer aan t gieten potten en zaailingen. Wat sla verspeend in de kas. Het was onzinnig 31 graden, durf eigenlijk niks te planten of te zaaien ik zag dat de tuinbonen van 2 cm groot op t bed aan t verdrogen zijn..( grond hard door alle regen vormt nu een korst door de zon)

gekocht was de grolim f1,

ik had ze ook gezaaid maar dat was geen succes, kiemtijd een paar weken, daarna een schimmeltje

Geplaatst:

Het klaprozenrandje langs het hek ingezaaid en verder alles wat los lag weer vast gemaakt en wat vast lag weer los gemaakt. I.e. opruimen, onkruid weghalen, opbinden (de hop en de kiwibes gaan als een speer) en simpelweg achter de verdere rommel aangelopen.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

Gisteren vol goede moed met mijn aardappels uien naar de tuin gegaan want hij was gefreesd. Tot mijn grote schrik kom ik bij mijn moestuintje Nou, ik wist dat het een knollenveld was vorig jaar, Maar nu was het nog erger. Ik had een nieuwe frezer ingehuurd en ik heb hem ook gelijk ontslagen.

Hij heeft maar één kant op gefreesd, Met als gevolg aan de ene kant een gat en aan de andere kant van de tuin een bult.

Ik stond op de tuin met tranen in mijn ogen. Ik kon echt helemaal niks dikke hompen klei enzovoort.

Gelukkig gaat niemand anders mijn tuin frezen waarvan ik wel weet dat hij goed is.

Hier wat foto's Ik hoop dat het goed te zien is wat ik bedoel.2018042207560694751524457303.jpg2018042207550347631524457308.jpg2018042207560694751524457303.jpg2018042207550347631524457308.jpg2018042207534280341524457313.jpg

Geplaatst:

Andijvie geoogst uit de kas die door dreigt te schieten, kolentunnel verplaatst en diverse planten in de kolentunnel uitgepoot, slakken geraapt, niet-opgekomen soorten alsnog met nieuw zaad gezaaid, aardpeer geoogst.

Geplaatst:

Gisteren gerichter (bepaald gebied van de tuin) echte kamille gezaaid op kale plekken tussen het gras, en wat smalle weegbree-probeersel geplant

Daarnaast in twee borders de brandnetels weggeknipt en wat extreem agressief onkruid weggehaald.

En genoten van hoe alles zo lekker hard aan't groeien is, dat was 't wel waard om daar even bij stil te staan en naar te kijken. De hond erbij geroepen om ook te kijken maar die snapte er niks van en dacht dat ze iets moest zoeken.

Geplaatst:

Afgelopen dagen mij zwaar geirriteerd aan hoe hard de boel al weer aan het groeien is. Grrrr... alles is weer groen het gras groeit keihard. Bah... overal steekt het onkruid de kop op en heeft grote groeibehoefte.

Hondje Zowie probeerde nog mee te helpen door her en der wat gras weg te knabbelen maar dat zette geen zoden aan de dijk.

Verder was het echt wel wat warmer dan de voorspelde 17 graden eergister dus in die hitte kon er op de moestuin ook weer niet veel gebeuren.... alles rustig aan onder het parasolletje, ook Zowie zocht haar heil daar.

Plek voor de peulen is klaar maar heb ze net niet de grond in gekregen, volgend x.

Wedstrijduien zijn wel gepoot.

Kailan en Palmkool zaailingen klaargezet om te planten.

In de kas is het bloedheet geweest, de plastic Lidl kasje dekseltjes vertoonden smeltgedrag.

Maar de boel is prima aan het kiemen dus dat gaat goed.

Bij het huisje verder bezig geweest met bloemen zaaien en planten.

En het gras gemaaid, aangestoken door de maaigeluiden van alle buren.

Geplaatst:

Vandaag voor de laatste keer de vroege aardappels aangeaard, groeien als kool.

Hopelijk de laatste weken geen vorst meer.

20 slaplanten in de volle grond gezet, ook voor de kippen.

Morgen nog wat bieten planten erbij zetten in de rij.

Er staat maar heel weinig onkruid in, omdat ik het heel goed bij hou, maar wat er staat even weghalen.

Geplaatst:

Gisteren laatste sla geoogst uit de serre.

Idem bloemkool, tuinbonen, baby worteltjes en radijsjes.

lekker slaatje van gemaakt van dit alles en opgepeuzeld met stukje vlees van de BBQ.

Boterboontjes en struikboontjes gezaaid in trays.

Diverse bloemen gezaaid in trays.

Geplaatst:

Wortels voorgezaaid in P9.

In de moestuin de Kailans gepoot (in het voorgeperforeerde worteldoek van Borsalino). En een paar Palmkooltjes.

En de peultjes en erwten in de grond gezet.

Uienstuk ontdaan van snel opkomend onkruid en slakken eromheen weggevangen.

Drie Kaardebolplanten laten uitgraven door buurmoesman die ze bij zijn woonhuis zet zodat de Puttertjes komende winter ervan kunnen eten.

Bij het huisje aantal buxusstruiken gerooid dankzij de aantasting van die mot.

Ook nog wat met de grote snoeischaar rond gewapperd en her en der wat takken weggeknipt uit bomen en struiken.

Geplaatst:

Eergisteren nog wat knotwilgenstammen in de grond geplaatst voor het chalet van wilg. Nu hopen dat alles in leven blijft.

Gisteren een "rotspartij" van de minst gladde van de meest grijs en rode maaskeien gemaakt die we toch al hadden liggen en niet wisten wat we er mee moesten. Nou, dit dus, zodat eind Mei de Tijm er in kan en hier en daar een lupine.

Ah Ja en begonnen weer brandnetels onder de heggen te verwijderen.

Geplaatst:

Bij een vriendin wat snoeiwerk gedaan, met name de viburnums en vlinderstruiken, en daarna alles bespoten met Ecostyle Vital, Omdat er nog al wat bruine bladeren aan de planten zaten...later bedacht ik me, dat dat ook vorstschade zou kunnen zijn...

Geplaatst:

In het kader van de gezamenlijke werken heb ik de 'kantine' en de wc van de volkstuin gepoetst.

Op de tuin zelf kan niets gedaan worden. Het heeft zo veel geregend afgelopen nacht, dat de grond zompig is, en niet te bewerken.

Geplaatst: (aangepast)

Een aantal kolenplanten op de tuin gezet, die ik gekocht had en in de kas een beetje afmeting had laten krijgen.

(Zodat gedierte niet meteen korte metten ermee kan maken)

Voorgezaaide erwten en peulen geplant.

In de plattebak op de tuin ook 2 zoete aardappels gezet. Kijken of dit wat wordt.

Er moet ruimte gemaakt worden in de kas, want tomaten en aanverwanten moeten binnenkort de grond in.

Heel optimistisch al zoete aardappel en die hele lange 'bonen', uit suriname, verdorie ik kom niet op de naam, hè hè eindelijk weet ik het weer, kousenband , al in de kas geplant.

aangepast door Gast
Geplaatst:

De tomaten laten, paprika's, aubergine en pepers in de kas gezet.

Buiten koolraap, broccoli, savooiekool en knolselderij uitgeplant. En ook een aantal tomaten buiten in de pot gezet. Eigenlijk voor een aantal dingen nog iets te vroeg maar maandag voor 2 weken op vakantie dus het moest nu gebeuren zodat de tuinoppas er iets minder werk mee heet.

Geplaatst:

Geconstateerd dat alle koolplantjes (Kailan, Palmkool, Bloemkool) die ik vorige week in het gatenplastic had geplant verdwénen waren. Totaal afgevreten, allemaal.

Vervolgens in de omgeving van die bak best wel veel, nog kleine slakjes, weggehaald. Die hadden duideiijk honger.

Gelukkig heb ik veel gezaaid dus binnenkort een nieuwe ronde.

In afwachting daarvan heb ik de koolplantjes eerst ieder maar in een P6 gezet om iets groter te groeien.

Eerste pepertransport naar de tuin. Elf stuks in een grote doos achter op de fiets. Gelukt, iedereen heel gebleven. Verpot naar palmpotten en in de kas gezet. Hopelijk is het niet te koud geweest vannacht (grondtemperatuur volgens Buienradar -1,7).

Op de moestuin de bramen opgebonden.

Voor grondbewerking was het allemaal te nat.

"Bamboevrouw" tegengekomen en die heeft me laten zien waar ik haar ik allemaal haar geweldige grote bamboe mag oogsten/snoeien.

Met de tomatenkooi komt het dus wel goed dit jaar.

Geplaatst:

Gisteren voor mijn broer om compost geweest voor zijn gazon te herstellen naar containerpark.

Viel erg op groot percentage buxus onder het snoeihout . Het waasland ontdoet zich van zijn buxus?

Vandaag de buxus die van de week al een groot deel afgesneden was uitgegraven .

Geplaatst:

Laatste paar dagen elke avond druk geweest, de laatste rij aardappels liggen erin, terwijl de eerste 4 rijen al mooi zijn opgekomen.

Laagje compost over de rijen gedaan ter mulch.

Aardbeien veldje alle onkruiden verwijderd en voorzien van compost.

2 rijtjes voorbereid om straks de broccoli, spitskool op uit te poten, nog 1 rij moet voor de koolrabi.

Overal ben ik wat te laat mee maar dat komt omdat dit jaar iedere klont zand wordt ontdaan van kweekgras, straatgras, boterbloem, paardebloem, distel, en alles wat ik vergeet.

Hopelijk volgend jaar meer gemak ervan.

Ik merk op de vorig jaar losgemaakte bedden die ik voorzien had van compost al dan niet met karton, de grond losser is en het onkruid er best makkelijk uit komt.alleen hier en daar steekt haagwinde de kop op, 2 spades diep en nog niet het einde vd wortel maar het begin van harde kleigrond....

Onkruidmanager 1.0

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...