Ga naar inhoud

Wat heb je net gezaaid/geplant 2018

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Blok paprika (Sweet Californian Wonder)

Punt paprika (corno di toro rosso)

Punt paprika (Sweet banana)

Cayenne peper

Tomaat - Roma

Tomaat - Marmande vleestomaat

Tomaat - Golden koningin (gele)

Geplaatst:

De op 9 februari volgens de denomethode gezaaide gierst kan ik wel vergeten.

Ik ben heel geduldig en hou ook van een kleurtje, maar dit wordt niets meer.

IMG083232551520090543.JPG

Geplaatst:

Bij wijze van grapje/experiment drie dagen geleden de afgesneden onderste uiteindes van bosuitjes op water gezet, en gisteren nog maar eens

DSC042143141520102026.JPG

Het resultaat biedt wel potentie tot een goede gewoonte

Geplaatst: (aangepast)

Samen met Spitskool naar Reclaim the seeds in Amsterdam west geweest. Levenvandemoestuin was ook aanwezig. Heeeeeeel veel gekocht en gekregen. Eigenlijk veel te veel. Wat wordt een mens toch gulzig... en eigenlijk had ik nog heel veel verschillende soorten peper willen kopen. Misschien morgen nog eens gaan...

De meneer die al 100 jaar ent, heeft een workshop gegeven. Het is eigenlijk niet moeilijk, ware het niet dat je flink wat vaardigheid nodig hebt. Heb het bij wijze van oefening met wortels geprobeerd, maar lukte voor geen meter. Ahem.

De geënte appelboom Boskoop op een onderstam bladibla -maar in elk geval een trage groeier, zou laagstammig moeten zijn- in een pot gezet en hopen dat meneer het naar zijn zin gaat krijgen.

Was erg onder de indruk van de vaardige oude handen die huphuphup even een boom enten. En het paste elke x precies! Niks bijsnijden.

Ik dwaal af, maar ik ben er behoorlijk vol van

Verkeerde focus helaas, maar die opa was met geen mogelijkheid bij te benen!

29da4607b157b016f51767a67b8f753e.jpg

6d43331fb20aecfa605688aad795c739.jpg

Ik heb de gekochte yacon, ulluco, Peruaanse postelein knollen in een grote pot gezet. Ik heb nog wat zaaibakken met bloemen (oa zomerasters) gezaaid en al stiekem wat tomaat.

Gisteren de erwten trouwens.

Ik heb nog 2 mashua knollen en 3 oca’s die in de grond moeten, maar is nu te donker en koud om buiten nog op zoek te gaan naar een bakje.

Ben echt zo mega blij met deze dag! Zo veel leuke mensen gesproken en bijzondere verhalen gehoord. Een aanrader om morgen nog te gaan voor de liefhebber. En ook voor de niet liefhebber trouwens.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Hier de vensterbank ook vol met tomaatjes. 3 soorten dit jaar. 1 x cherry 2x vlees tomaat. Waarschijnlijk krijg ik ook nog wat rariteiten...

Morgen nog wat andere dingen in de week zetten... spinazie en tuinbonen

Seizoen begint los te barsten

Geplaatst:

Eindelijk het eerste deel van mijn pepers en prei. Ik hoop morgen de andere 70 soortjes peper te kunnen gaan doen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Me kunnen inhouden tot maart voor de tomaten te zaaien, nu toch al begonnen met volgende rassen:

- Noire de crimée (dankzij het forum leren kennen )

- wapsipinicon peach

- dorenia

- violet jasper

- white cherry

- mini yellow plum

Verder nog physalis grote soort voorgezaaid.

Opnieuw de peper monkey face en hungarian black wegens geen opkomst.

De knollen van de yakon begonnen ook uit het zand te komen, enkele daarvan maar in het licht gezet en water gegeven.

Geplaatst:

Klein dilemma. Opruimen of mijn knollen oppotten... de knollen hebben gewonnen

De mashua, oca en Peruaanse postelein in potten gedaan. Nu nog plek maken wat kindervrij kan blijven... de oudste 2 snappen dat mama HEUL BOOS wordt als ze eraan zitten, maar de jongste niet... nog best een uitdaging waar ik het ga laten allemaal. Niet alleen binnen trouwens. Ik heb dringend een extra stuk moestuin nodig

adb60a769b80617be042be0866e4f755.jpg

Geplaatst:

Zag dat de temperaturen beter werden dus heb me klein beetje laten gaan.

Vandaag courgette, meikoningin binnen op de vensterbank (vroeg me eigenlijk af of deze sla nu al buiten kan).

Buiten in pot: wortel, radijs en spinazie.

Kan rucola nu ook al buiten zaaien of beter eerst binnen zaaien?

Geplaatst:

Zonet de knolselderij (Monarch) gezaaid, binnen, onder licht (is lichtkiemer). Na opkomst gaan ze naar buiten, in de koude bak of foliekas.

Morgen de peultjes en over 2 weken de sugar snaps.

(De courgette zaai staat bij mij pas op 1 mei ingepland)

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:
Mellie, yacon wordt echt een mega plant. Ik zou hem echt wel een aparte pot geven. Het is echt een monster.

Krijgt straks een eigen plek hoor! Dit is het voorwerk zodat hij al een beetje een voorsprong heeft straks.

En vandaag de rest gedaan. Ik wilde alleen dahlia’s doen, maar het werd een dagtaak. Ik heb voor in de muurkas gemixte sla gezaaid, bietjes (chioggia), Nieuw-Zeelandse spinazie en kolen van de oerakker.

Deze bak kan ik straks in zijn geheel ingraven, superhandig. Het materiaal lost op.

21bed4935fb47c79a12b12a407be64f3.jpg

Heb nog 2 van deze grootte. In 1 staan de bietjes en in de ander nog niks.

Binnen nog wat tomaat gezaaid die ik gisteren bij reclaim the seeds heb gekocht. Zag dat ik 1 variant al bij zaadhandel Van der Wal had gekocht. Toch jammer want er was zo veel wat ik nog wilde. Krijg je als je gulzig bent...

f412526af330e88d657ecdb9b463774b.jpg

Binnen trouwens ook al zonnebloemen voorgezaaid. Wat? Nu al? Ja, nu al. Ik heb bedacht dat als ik de slakken voor wil zijn, ik redelijk grote planten buiten moet zetten. Ze worden steeds opgevroten.

Al met al een drukke, maar heerlijke dag in het zonnetje. Laat de lente maar komen!

Geplaatst:

Gisteren Spinazie, bladmoes, raapstelen en meiraapjes in de kas gezaaid. Vanavond de eerste pepers en tomaten verpotten, tenminste als de pot- en zaaigrond nu wel al ontdooit is.

Geplaatst:

Heerlijk, een kas waarin je niet staat te vernikkelen van de kou. Vandaag bij 14 graden in de kas gezaaid:

Gemengde bladsla, een tweekleurige kropsla en italian lettuce (uit china) De laatste lijkt een beetje op salanova.

Ook een rijtje vroeg reuzenblad spinazi en breedwerpig Rico f1 spinazi gezaaid.

Geplaatst:

Vandaag gezaaid:

14x Dahlia Unwins Hybrids

15x Dahlia Perdoks Giants

12x Dahlia Victoriana

6x Dahlia Perdoks Giants

Vandaag opgekomen koolrabi en spitskool, naar het koelere kamertje gezet.

14x broccoli verspeend, tegelijk soort potgrond d test. 5x in gewone potgrond verspeend, 3x in compost uit zak, 6x zelfgemaakte potgrond.

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Nou, de 1e rijtjes zijn gezaaid hoor, in mijn tuin. Een rij radijsjes (die we niet heel erg lekker vinden maar ze kiemen en groeien zo snel dat ik daar elk jaar wel 1 rijtje van zet )

Een rij raapstelen en een rij gemengde sla. Morgen of overmorgen komen daar nog spinazie en paars mosterdblad bij, maar de compost die ik op die plek heb gegooid is nog lichtelijk bevroren.

Geplaatst:

Nog eens 20 van de slecht kiemende Lupine zaadjes die ik had liggen. Er is serieus 1 zaadje voorheen opgekomen, maar niet in de zaai- en stekgrond maar in de potgrond, dus ik dacht, daar gaan we iets mee doen (en anders kunnen de zaden toch weg), elk 5 zaden, niet voorgeweekt, geen "scarification":

• 1 potje met zaai- en stekgrond
  • 1 potje met potgrond
  • 1 potje met de bovenlaag van de composthoop, dus nog ongemengd en geen flauw idee over diens kwaliteit
  • 1 keukenrolvelletje Deno methode (ja, keukenrol maar eerst eens)

And now we wait!

Geplaatst:

P9 potje en grond van overleden daslook hergebruikt om twee zonnebloemzaden in te starten, van het type "Op Zwart Zaad" (Vreeken verrassingszakje bestelling 2017).

Geplaatst:

Nog wat paprika en peper bijgezaaid. Ben al begonnen met een paar soorten afrikaantjes. De Witte soort is al aan het ontkiemen. De gewone doet nog niks.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...